Beste Weetjewellers,
Ik wil mijn motorsteunen / hydrolagers vervangen wegens het soms toch moeilijke vertrekken vanuit stilstand. Ik zie ook dat de steun die rechts zit (aan de versnellingsbak) kapot is, althans het rubber dat aan het uitstekende stangetje zit.
Nu heb ik gelezen op T4 Wiki, dat men, om de steun aan de passagierszijde te verwisselen, de multiriem moet verwijderen. Klopt dat? Is er ook een andere, misschien simpelere demontage mogelijk van dit onderdeel?
Kun je verder nog dingen verkeerd doen tijdens dit werk?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hydrolager / motorsteun
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
hydrolager / motorsteun
fotogalerij NR 330
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: hydrolager / motorsteun
Volgens mij hoef je geen gekke dingen te doen om deze steunen te vervangen.
Mijn schoonzoon heeft deze kortgeleden bij zijn bus vervangen .
Daar was ik niet bij.
Maar geef je de link. (is het snelste).
memberlist.php?mode=viewprofile&u=7285
Groeten Wim
Mijn schoonzoon heeft deze kortgeleden bij zijn bus vervangen .
Daar was ik niet bij.
Maar geef je de link. (is het snelste).
memberlist.php?mode=viewprofile&u=7285
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hydrolager / motorsteun
Hartposite van beide moeren bovenop hydrolager aftekenen.
Pendelsteun van versnellingsbak losmaken aan één kant.
Krik met blok hout onder motorcarterpan zetten en heel klein beetje opkrikken (paar mm).
Multiriem verwijderen aan bijrijderszijde.
Dan het boutje wat in de hydrolager geschroeft zit vanaf de onderzijde verwijderen met lange verlenger en rateltje.
Bovenste moeren op hydrolager losdraaien
Krik vervolgens iets laten zakken waardoor motor ietsje zakt en de draadeindjes van het hydrolager onder de steun komen en het hydrolager naar bijrijderszijde buitenkant verwijderd kan worden.
Je zult nu inzien waarom de multiriem even verwijderd moest worden.
Nieuwe hydrolager weer plaatsen in omgekeerde volgorde.
Succes
Peter
Pendelsteun van versnellingsbak losmaken aan één kant.
Krik met blok hout onder motorcarterpan zetten en heel klein beetje opkrikken (paar mm).
Multiriem verwijderen aan bijrijderszijde.
Dan het boutje wat in de hydrolager geschroeft zit vanaf de onderzijde verwijderen met lange verlenger en rateltje.
Bovenste moeren op hydrolager losdraaien
Krik vervolgens iets laten zakken waardoor motor ietsje zakt en de draadeindjes van het hydrolager onder de steun komen en het hydrolager naar bijrijderszijde buitenkant verwijderd kan worden.
Je zult nu inzien waarom de multiriem even verwijderd moest worden.
Nieuwe hydrolager weer plaatsen in omgekeerde volgorde.
Succes
Peter
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: hydrolager / motorsteun
Peter en Wim,
bedankt voor jullie reacties! Oké een multiriem verwijderen, daarover werd op T4 wiki niet al te uitgebreid over gesproken. Heb ik nog niet gedaan. Klinkt misschien niet moeilijk maar ik veronderstel dat er één of meerdere riemspanners moeten gelost worden?
Vanzelfsprekend komt dan de volgende vraag: op welke spanning moet die riem nadien staan?
Mooi, nu even kijken om die onderdelen asap in huis te hebben...
bedankt voor jullie reacties! Oké een multiriem verwijderen, daarover werd op T4 wiki niet al te uitgebreid over gesproken. Heb ik nog niet gedaan. Klinkt misschien niet moeilijk maar ik veronderstel dat er één of meerdere riemspanners moeten gelost worden?
Vanzelfsprekend komt dan de volgende vraag: op welke spanning moet die riem nadien staan?
Mooi, nu even kijken om die onderdelen asap in huis te hebben...
fotogalerij NR 330
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: hydrolager / motorsteun
riemspanner = veerspanningRauwesnuit schreef:Peter en Wim,
bedankt voor jullie reacties! Oké een multiriem verwijderen, daarover werd op T4 wiki niet al te uitgebreid over gesproken. Heb ik nog niet gedaan. Klinkt misschien niet moeilijk maar ik veronderstel dat er één of meerdere riemspanners moeten gelost worden?
Vanzelfsprekend komt dan de volgende vraag: op welke spanning moet die riem nadien staan?
Mooi, nu even kijken om die onderdelen asap in huis te hebben...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: hydrolager / motorsteun
Zo, de pendelsteun en de motorsteun aan de bestuurderzijde zijn vervangen.
Wat een verschil! Nu heb ik niet meer het idee in een versleten auto te rijden
Hopelijk op een volgende avond de andere steun vervangen. Daarover heb ik wel nog een vraagje: moet de andere motorsteun ook los om beschadigingen te voorkomen? Of lukt het net beter andersom, dat de steun makkelijker vervangen kan worden als de motor schuin hangt? Groeten
Wat een verschil! Nu heb ik niet meer het idee in een versleten auto te rijden
Hopelijk op een volgende avond de andere steun vervangen. Daarover heb ik wel nog een vraagje: moet de andere motorsteun ook los om beschadigingen te voorkomen? Of lukt het net beter andersom, dat de steun makkelijker vervangen kan worden als de motor schuin hangt? Groeten
fotogalerij NR 330