Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen dichtklappen hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
NathanB
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:10

Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door NathanB »

Dag,

Als verse t4 westfalia california rijders erg blij en trots met onze aanwinst. Nu viel ons op dat met erg veel gemak het hef/borgsysteem van het hefdak terug in te klappen is. De eerste blauwe plek is een gevolg... Zijn er tips of aanwijzingen om dit na te laten kijken? Ik 'mis' een soort borg/klik systeem (geloof ook niet dat het er op hoort) en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet familie Blue

PS nu al een leuk en interessant forum!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door Pascal-141 »

Welke uitvoering van hefdak heb je ?
Het oude systeem met de hefbeugel ? Of het nieuwe systeem waar het dak vanzelf open gaat door de pompjes ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door Hanz »

De hefbeugel knikt bij het opzetten van het dak iets verder naar voren door dan de rechte stand en dat is feitelijk de enige borging. Je moet hem dus bij het neerlaten weer even door deze stand heen terug trekken en dan kan het dak inderdaad in een keer naar beneden vallen als je het niet goed ondersteunt. In het normale gebruik zal het niet gauw voorkomen dat het dak ongewenst naar beneden komt maar als je per ongeluk iets te hard aan de stang trekt of er tegen stoot kan de beugel in theorie inklappen.
De beste oplossing is om de hefbugel te vervangen door gasveren, een tamelijk eenvoudige ingreep die zijn geld dubbel en dwars waard is en het opzetten van het dak een stuk comfortabeler maakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NathanB
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:10

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door NathanB »

Hallo, bedankt voor jullie reacties. Inderdaad het hefdak met beugel. Het iets verder duwen voor de borging herken ik enigszins maar het loskoppelen van de borging (terugtrekken) kan met een enkele vinger, niet erg wenselijk zoals je begrijpt. De tip van de gasveren zal ik eens onderzoeken, ik begrijp dat er dan een betere, lees veiligere borging ontstaat? Alvast bedankt voor je reactie,

Groet fam Blue
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door Pascal-141 »

NathanB schreef:Hallo, bedankt voor jullie reacties. Inderdaad het hefdak met beugel. Het iets verder duwen voor de borging herken ik enigszins maar het loskoppelen van de borging (terugtrekken) kan met een enkele vinger, niet erg wenselijk zoals je begrijpt. De tip van de gasveren zal ik eens onderzoeken, ik begrijp dat er dan een betere, lees veiligere borging ontstaat? Alvast bedankt voor je reactie,

Groet fam Blue
Het gehele beugelsysteem word dan verwijderd , en vervangen door gasdrukpompjes (zoals op bvb een achterklep)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door Noorfalia »

Ja, daar hebben wij (ook als verse bezitters) ons ook over verbaast, dat er geen beveiliging op dat hefdakmechanisme zit.

Met de huurbus die we vorig jaar hadden ging het op dag één al mis, nog voordat we vertrokken waren. Mijn dochter wilde op het bovenbed klimmen, verloor haar evenwicht en greep in een reflex naar de stang van het hefdak, waarop dit met een flinke dreun dichtklapte.

Gelukkig geen schade, maar wel schrik. Ik stond zelf net naast de bus aan iemand uit te leggen hoe het dak werkte...

Sindsdien zit er wanneer het dak omhoog staat aan beide kanten een bandje als borging om het middenscharnier van de dakbeugel. Nu ook bij onze eigen bus.
Laatst gewijzigd door Noorfalia op 30 mei 2016, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door J vd Pal »

De gasveren vervangen de beugel, bij het openen hoef je niet meer te tillen, dat doen de gasveren voor je.

Het dak zakt alleen als je er aan trekt (muv het allerlaatse stukje). Per ongeluk het dak laten zakken kan niet, je moet zowel aan het dak trekken als tegelijkertijd de borging die op een van de gasveren zit opzij houden om het dak te laten zakken.

Hier een voorbeeld van deze ombouw viewtopic.php?f=2&t=51338&hilit=hefdak+gasveren

Groet

Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door Hanz »

Hier nog een topic over het plaatsen van gasveren viewtopic.php?f=12&t=52503&start=15#p376746. Laat je niet ontmoedigen door alle vragen die gesteld worden, de klus valt uiteindelijk erg mee. Zo'n setje gasveren met alle beugels en toebehoren kost 142 euro bij vwbusshop.de, met verzendkosten erbij kom je iets over de 150 euro. Dit is het goedkoopste adres en prima service.
En als je de hefbeugel wilt handhaven dan kun je zelf een borging aanbrengen, bijvoorbeeld zoals Noorfalia beschreef.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: Ervaringen dichtklappen hefdak

Bericht door De Konjel »

Dacht dat de riempjes om de scharnieren te "blokkeren" standaard was?!?! :bonk
Wij hebben gasveren geplaatst in plaats van de beugel en dit is tot dusver de beste upgrade die ik gedaan heb.
Is inderdaad een vrij simpele ingreep.
De reden voor ons om gasveren te plaatsen is niet voor de veiligheid maar puur voor het gemak.
We gebruiken een dakkoffer en dan is het dak moeilijker omhoog te doen.................

Bart
Plaats reactie