Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Omdat mijn Transporter een witte lak heeft zonder een blanke lak en ondertussen wat dof werd heb ik besloten de lak te laten polijsten en te laten behandelen met Waxoyl, schijnt een behandeling te zijn voor 3 jaar. Glimt in ieder geval weer mooi.
En dan zit ik nog met dat grote polyester dak wat ook dof is.
Hiervoor heb ik bovenop zelf een proefstukje gedaan en dat ging goed.
Ik gebruik hiervoor PEEKpolish een prachtig multifunctionele Poets- en Polijstpasta.
Met een kwast breng ik PEEK aan op het dak en met een zachte katoenen polijst schijf op de pneumatische boormachine ga ik polijsten
Ondertussen al mijn derde busje gekocht want ik gebruik het bij de motor, aluminium polijsten etc.
Vervolgens het gepolijste dak behandeld met een speciale polyester wax, UV15 en het geheel is weer onvoorstelbaar glad.
En dan is het tijd voor het zonnepaneel.
DSC01886 (800x600).jpg
PEEK polish
PEEK polish
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Vorige week was dan eindelijk de dag dat ik een afspraak had met Aqua Solar in Sneek.
Ze hadden voor mij besteld:
1x een daglicht zonnepaneel ASP 135W 24 volt met back contact, 130x80 cm
die 24V heeft het voordeel dat het paneel eerder en sneller laad bij weinig licht.
1x Victron Cyrix-ct 12/24-230 accuscheider
1x Victron Energy BlueSolar MPPT 75/15 laadcontroller, hiermee wordt de energieopbrengst met 30% verhoogd.
2x Victron AGM accu's 90 A. Gelukkig laad mijn Transporter 14,4 Volt (120Amp dynamo) zodat AGM accu's geplaatst konden worden onder elke stoel
1x Victron Energy Accumonitor BMV 700 met shunt voor de accu status en het aantal verbruikte ampère-uren (8 funkties) en
1x een Waeco Coolmatic CRX80 compressor koelkast die slechts een verbruik heeft van 1,19Ah/h
bij deze koelkast kan eventueel het vriesvak verwijderd worden maar de hele koelkast kan dan ook gebruikt worden als vriezer (meer stroomverbruik)
Het zonnepaneel werd met hoekspoilers met Sikaflex lijm vastgezet op het polyester dak.
De hele installatie duurde een volle dag, alles op maat maken etc. kost tijd.

Als alles klopt, dan kan ik nu zonder 220V de vakantie doorbrengen.
Het zonnepaneel kan samen met de HH accu's de koelkast 24 uur draaiende houden.
De led lampjes, het waterpompje en de Fiamma dakventilator kunnen dan nog meeliften.
De dynamo is er ook nog voor ondersteuning van het laden van de HH accu's.
En nu de praktijk, ik ben benieuwd :knipoog

Het volgende is een nieuwe bijrijdersstoel met draaiplateau en alle 12V aansluiten.
DSC01866 (800x600).jpg
Victron Cyrix-ct 12/24-230  accuscheider
Victron Cyrix-ct 12/24-230 accuscheider
daglicht zonnepaneel ASP 135W 24 volt met back contact
daglicht zonnepaneel ASP 135W 24 volt met back contact
vakman Wietse Veenstra (van de Chevy's)
vakman Wietse Veenstra (van de Chevy's)
2x Victron AGM accu's 90 A onder de stoelen
2x Victron AGM accu's 90 A onder de stoelen
Alles aangesloten
Alles aangesloten
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Omdat de HH accu geplaatst moest worden onder de bijrijdersstoel, was deze voor de inbouw reeds verwijderd.
Deze standaard stoel is nu geruild voor een luxe stoel met armleuningen zodat mijn vrouw ook comfortabel kan zitten.
De stoel had ik vorig jaar op Marktplaats gevonden.
De bijrijdersstoel heeft armleuningen en daar was eentje van defect, de nok was afgebroken.
Via :wjw opgezocht hoe e.e.a. in elkaar zit en m.b.v. Ebay in Dld een aluminium binnenstuk besteld en gemonteerd.
Het draaiplateau kon nu ook onder de bijrijdersstoel gemonteerd worden, gekocht bij de Wit Schijndel, van het merk Sportscraft.
Enorm zwaar ding, niet goed voor het de keuring , samen met de accu's, vele kilo's :knipoog (misschien alles dan maar demonteren)
En dan blijkt dat de grote moer onder het draaiplateau de accu raakt.
Op de site van Sportcraft blijkt dat er ook een draaiplateau is voor voor wanneer je een accu onder de stoel monteert en die is 1 cm hoger, nml 3,5 cm ipv deze van 2,5 cm, echter deze verkopen ze niet bij de Wit en zal je moeten bestellen neem ik aan.
De oplossing was nu door het plateau aan de voorkant 4 mm te verhogen met ringen, de moertjes er nog goed op pasten en de onderkant net niet de accu raakt.
Sportscraft draaiplateau
Sportscraft draaiplateau
standaard stoel is te koop
standaard stoel is te koop
de nieuwe 'luxe'stoel met armleuningen
de nieuwe 'luxe'stoel met armleuningen
Waeco Coolmatic CRX80 compressor koelkast
Waeco Coolmatic CRX80 compressor koelkast
CRX80 met uitneembaar vriesvak
CRX80 met uitneembaar vriesvak
Laatst gewijzigd door de Viking op 27 mei 2016, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

En dan de inbouw: keuken, alles van 12 mm populieren multiplex, 3x lakken.
Het keukenblad heb ik op maat laten zagen bij de Haan campers in Tijnje en laten voorzien van een laminaat rand.
De keukenunit is van het merk CAN type FL1766, Combinatieunit met 2 branders rechts en gootsteen links, speciaal besteld in Italië via de importeur Karman Trading in Ermelo omdat dit type nog verkocht werd in Nederland. De unit is breed 74 cm en diep 32 cm.
De 4,3 kg gasfles vond ik ook bij de Wit in Schijndel, 32 hoog en die kan ik hier in het dorp laten vullen, veel goedkoper dan de blauwe campinggas flesjes.
Echter de fles blijkt 2 cm hoger dan op de site zodat hij net niet onder mijn banken gaat passen die aan de onderkant 33 cm zijn.
De oplossing was de fles 2 cm te laten zakken, dus in de vloer een gat geboord, staat hij lekker stevig :knipoog
Samen met de kussens van 10 cm wordt de zithoogte 43,5 cm.
En dan nu de banken zagen, lakken en alles in elkaar schroeven.
Al met al kun je straks ook alles weer uit elkaar schroeven :knipoog
proefopstelling
proefopstelling
de zijkanten van de keuken
de zijkanten van de keuken
het keukenblad
het keukenblad
het gat voor de CAN FL1766 Combinatieunit met 2 branders en gootsteen
het gat voor de CAN FL1766 Combinatieunit met 2 branders en gootsteen
een laadje gemaakt
een laadje gemaakt
de 'verzonken' gasfles van 4,3 kg
de 'verzonken' gasfles van 4,3 kg
Laatst gewijzigd door de Viking op 13 aug 2016, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door LAYCA »

Gaat goed komen zie ik :campingT4

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Ja Wim, gaat goed komen maar kost erg veel tijd en energie.
Zit nu ook wel wat tijdsdruk op maar dat is soms ook wel goed :knipoog
Alles hoeft nu ook nog niet af, keukentje moet klaar en het slapen en dan eerst maar eens ervaren hoe het gaat.
Wat kan er allemaal mee etc. De rest kan dan deze zomer wel afgemaakt worden, de basis is er.
Volgend jaar dan ook naar het :wjw weekend.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door LAYCA »

de Viking schreef:Ja Wim, gaat goed komen maar kost erg veel tijd en energie.
Zit nu ook wel wat tijdsdruk op maar dat is soms ook wel goed :knipoog
Alles hoeft nu ook nog niet af, keukentje moet klaar en het slapen en dan eerst maar eens ervaren hoe het gaat.
Wat kan er allemaal mee etc. De rest kan dan deze zomer wel afgemaakt worden, de basis is er.
Volgend jaar dan ook naar het :wjw weekend.
Juist hoeft niet af te zijn om plezier van te hebben.
Zelf ook met een half klaar project weggegaan. :camping
Laat je inspireren door :wjw
Zelf zat ideeën opgedaan.
Je moet niet alles zelf uitdenken als een ander dit al heeft gedaan. :toppie

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

bobv schreef:Begrijp ik nou goed dat je nog niet naar de RDW geweest voor de camperkeuring, en dus gewichtsbepaling?
Klopt, zal toch eerst klaar moeten zijn voordat hij gekeurd kan worden, m.a.w. aan de basis eisen voldoet hij nog niet.
Ben wel bij de RDW geweest met een BSA motor voor een kenteken en we hebben even naar de camper gekeken.
Volgens de keurmeester krijg ik een kenteken voor 6 personen omdat ik zijbanken heb.
Overigens ga ik eerst volgende week maar eens weg.
Kussens kunnen ook pas in juli gemaakt worden omdat ze het te druk hebben, dan maar de kussens van onze caravan, kan tijdelijk ook.
Maar ik ben wel in overtreding omdat het geen bedrijfswagen meer is, extra raam links mag niet, tussenschot er uit.
Dus maar snel de grens over :knipoog
Laatst gewijzigd door de Viking op 30 mei 2016, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Dit weekend weer een ervaring rijker: hemel plakken.
Van de Akoestiekwinkel.nl had ik 2 rollen SilentLiner gekocht voor ons polyesterdak.
SilentLiner is een licht rekbaar schuim gemaakt van polyurethaan (PU) dat gebruikt kan worden om het dak van een auto te bekleden. SilentLiner is voorzien van een typerende licht geperforeerde toplaag, waardoor het schuim van zichzelf al lijkt op een originele dakhemel.
De rollen werden verkocht voor 300 x 140 cm breed maar bleken ruim 160 cm breed zodat ik nu nog veel overhoud.
Het polyesterdak eerst insmeren met een kwast met Saba of Bisonkit uit een bus en dan het schuim insmeren.
Toch plakte het niet goed want zodra ik de lijm op het dak gesmeerd had was het ook gelijk droog.
Door het dak voor een tweede keer in te strijken en dan in kleine gedeelten en niet het schuim, direct het SilentLiner aanbrengen en dat bleek de oplossing, dan zat het vast.
Het hele dak van voor tot achter is beplakt en nu kan ik een kast maken boven de bestuurder en achterin ook een ruime hoge kast.
Ondertussen nog een lade gemaakt voor de keuken zodat deze helemaal afgemaakt kan worden, de koelkast op z'n plek en dan hde combinatieunit vastkitten.
Silent liner
Silent liner
Plakken
Plakken
DSC01913 (800x600).jpg
Keuken lade en deurtje en alles weer 3x lakken met parketlak van Hermadix op waterbasis (snel droog)
Keuken lade en deurtje en alles weer 3x lakken met parketlak van Hermadix op waterbasis (snel droog)
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

Vandaag even het geluid gemeten nadat er een kurkvloer inzit, schapenwol isolatie tegen de wanden en silent liner tegen het dak.
Bij 100 km was het geluid 65 dBa, en dat lijkt mij alles redelijk.
Wij merken het sowieso dat alles nu veel stiller is en gewoon kunnen praten.
Zelf denk ik dat straks met de kussens er in e.e.a. nog stiller zal worden.
Ik had ook gedacht dat de rand van het zonnepaneel meer windgeruis zou veroorzaken, maar wij horen het niet.
Er zou evt. nog een spoiler voor kunnen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door LAYCA »

65 Dba is meer dan redelijk.
Volgens mij is het in een luxe limousine niet veel stiller.
Het blijft een voertuig :toppie

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

2 maanden later ........

Ondertussen hebben we 4 weken proef gecampert met de Transporter in Italië.
De basis was er, een werkende keuken met koelkast, water en gas en 2 led lampjes en de passagiersstoel kon draaien.
De kast boven achterin was klaar en ook boven de bestuurder. De banken voor opbergruimte maar vooral om op te slapen waren klaar.
Het bed waren 2 toppers op elkaar, een porta potti mee, de luifel gemonteerd, tafel en stoeltjes mee en rijden maar.
Eind mei moest alles nog gemaakt worden en 14 dagen later reden we, 12 uur per dag passen en meten zagen, schuren maar het lukte om 14 juni te rijden want 18 juni moesten we in de buurt bij Rome zijn, 1650 km verder en het ging allemaal fantastisch, wat rijdt die bus heerlijk.
Bij Rome hadden we een Internationaal BSA motor treffen van een week en daarna nog lekker 2 weken door Toscane toeren.
De motoren hadden we in een vrachtauto geladen zodat ik niet 4 weken met een aanhanger hoefde te rijden.

En toen bleek het grote voordeel van een VW camper in Italië.
Handig manoeuvreren door al die kleine straatjes in de eeuwenoude stadjes en dorpen, overal kunnen parkeren, nauwe doorgangen waar ik nog precies doorheen kon, heerlijk wat een mooie beleving.
En al die grotere campers, die kunnen dit niet, zag je niet in het centrum van een stad, die moeten dit allemaal missen.
En elke dag weer verder toeren, de luifel in en rijden maar en 's avond zie je dan wel weer waar je kunt staan, op een parkeerplek in een dorp, op een plein, af en toe op de camping, je hebt altijd alles bij je.
We konden gelukkig altijd buiten zitten omdat het elke dag >30 graden was en geen drup regen dit allemaal in tegenstelling met Nederland.
Dus mijn zonnepaneel werkte volop, de koelkast stond op 4 graden met overdag 40 graden in de bus, 's nachts de ventilator aan en de accu's kwamen nooit onder de 12 volt en liepen overdag weer vol tot 13,8 volt, dus wij hoeven echt geen 220V meer te gebruiken.
Ben nog wel benieuwd als je 14 dagen bewolking hebt hoe het dan gaat.
De compressor koelkast werkt dus voortreffelijk en is volkomen geruisloos, een aanrader.
Volgend jaar toch een langere luifel van 300 cm omdat het kan, deze kan verkocht worden.

We waren tot nu toe altijd weg van onze Kip Vision caravan met hefdak, maar die kan nu wel verkocht worden :knipoog
Op de terugweg nog over de Timmelsjoch pas van 2500 meter en het chippen heeft duidelijk z'n voordeel gehad, de 1.9 Tdi nu met 125 Pk klimt met groot gemak de bergen over.
Al met al 5100 km gereden zonder problemen.
De nieuwe kussens zijn ondertussen klaar en a.s. woensdag voor de keuring voor het camper kenteken.
DSC02160 (800x600).jpg
Bij deze camper kon achter er een meter uit geschoven worden voor het bed
Bij deze camper kon achter er een meter uit geschoven worden voor het bed
Timmelsjoch pas op naar de 2500m
Timmelsjoch pas op naar de 2500m
de BSA op de terugweg weer ophalen uit Etten Leur
de BSA op de terugweg weer ophalen uit Etten Leur
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

En goedgekeurd!
De RDW medewerker heeft even door de zijdeur naar binnen gekeken en letterlijk in 1 minuut alles goedgekeurd.
De bus (2005 is goedgekeurd voor 6 zitplaatsen, achter zijbanken voor 2 x 2 personen.
Vervolgens is het gewicht bepaald op 2290 kg en dat viel mij een beetje tegen.
Ik had het reservewiel verwijderd, de luifel er af gehaald, 2 dikke accu's er uit en het zware draaiplateau verwijderd.
Het oorspronkelijke gewicht was 1880 kg, dus toch 300 kg meer.
Toen ik vanavond op het forum bladerde bleek mij ineens dat ik een volle tank had, dus ik had met 50 liter minder onder de 2250 kg kunnen komen en dat is toch weer 36,- euro per jaar. Stom, helemaal niet aan gedacht

Morgen het 'Formulier tbv BPM aangifte' van de RDW + de 'aangifte BPM' doorsturen naar de Belastingdienst, samen met het 'formulier Berekening BPM bij de aangifte en melding BPM'. Ik moet dus zelf berekenen hoeveel BPM ik moet betalen.
Maar dan moet ik ook de oorspronkelijke netto catalogusprijs weten en dan is niet gemakkelijk te achterhalen.
Ondertussen van Pon bedrijfswagens de prijslijst van januari 2005 ontvangen.
Hierna wachten op mijn nieuwe kenteken en dan een 'Verzoek motorrijtuigenbelasting Bijzonder tarief" bij de Belastingdienst indienen met foto's als bewijs van de inrichting en het kwarttarief aanvragen.
het bed 165 breed x 190 lang
het bed 165 breed x 190 lang
2 banken voor 4 personen met tafel
2 banken voor 4 personen met tafel
keuken met compressor koelkast en Can combinatie
keuken met compressor koelkast en Can combinatie
2x schoon water en achterin 1x afvalwater
2x schoon water en achterin 1x afvalwater
Laatst gewijzigd door de Viking op 12 aug 2016, 19:26, 5 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door de Viking »

2 maanden geleden: de interieur bouw.
volgt zsm
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: VW T5 transporter ombouwen tot camper

Bericht door Walda »

Erg mooi en wat een werk, nu maar veel van genieten zou ik zeggen.

Walter
Plaats reactie