Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten doet 'ie af en toe niet?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Hallo,

Heb een gek probleem. Als ik de sleutel in het startslot steek, netjes voorgloei, en de sleutel draai om te starten, start 'ie af en toe niet.
Dit voorval begon enkele weken geleden, eerst dacht ik nog dat de accu leeg was (accu was sowieso aan vervanging toe), maar helaas, zo simpel was het niet. En nu start 'ie steeds vaker niet. Soms moet ik wel tot 10x opnieuw sleutel eruit, sleutel erin, wachten, draaien, hopen dat 'ie start.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door odorf »

Zoek hier op wjw maar eens op contactblokje.

Onder je contactslot zit een 'contactblokje' dat is een soort schakelaar.
Deze kunnen kapot gaan (komt best vaak voor)
Kan vervangen worden. Het is even een rotklusje omdat hij met een lastig schroefje
vast zit aan de stuurkolom, maar verder is het vervangen enorm simpel plug & play.

Op T4 wiki staat het ook helemaal uitgelegd, en daar hebben ze hem ook open gemaakt:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_D_% ... chalter%29

Ik heb voor uitbouw een kruiskop-schroefbitje met tape en twrapje stevig vastgezet in een ringsleuteltje.
Ging prima.

Peter Multivan heeft ze (als het goed is) nog te koop. Nieuw met garantie.
viewtopic.php?f=5&t=52437

En het zou ook nog aan relais 109 kunnen liggen.
Zit in de zekeringkast, staat groot '109' op. :toppie

Dat zijn de meest voor de hand liggende zaken.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Endebendebus »

Odorf heeft gelijk maar bij mij was mijn startmotor het probleem..
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door peter 882 »

Had er ook last van , nieuwe contactblokje en later weer het probleem ,
Toen heb ik de startmotor aansluit kabels schoon gemaakt, tot nu toe geen problemen meer.

Gr Peter 882 :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

dank voor alle antwoorden!
een kennis van me had het ook over de koolstofborsteltjes van de startmotor.

Resumerend kan ik 4 dingen proberen, in volgorde van te verwachten eenvoud/kosten:
1. relais 109 bekijken (maar naar wat precies?) - (kosten €0, tijd weinig)
2. de aansluitkabels van de startmotor schoonmaken (kosten €0, tijd ?)
3. het contactblokje vervangen (kosten €15, tijd weinig)
4. de koolstofborsteltjes van de startmotor vervangen (kosten €?, tijd flink wat meer?)

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Tips blijven welkom!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Relais 109 zag er prima uit, kon er niets onbehoorlijks aan ontdekken.
Startmotor daarentegen lijkt wat lastiger te benaderen als gehoopt, ik kan 'm zo 1-2-3 niet eens lokaliseren. misschien zag ik iets rechts onderin... Niet iets wat ik vanmorgen nog wil aanpakken, daar ik er vanmiddag mee op stap ga.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
martinr.
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:59

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door martinr. »

Hoi T-Rider,

Bij mij paar weken geleden hetzelfde probleem.
Oorzaak, slecht contact van klein schuifstekkertje op de startmotor.
Is voor de aansturing van het startrelais volgens mij.
Startmotor zit rechtsonder op het blok.
met een goede zaklantaarn kun je het stekkertje net zien.
loshalen en wat contactspray opspuiten en een paar keer op en af schuiven.
wie weet, succes.
groet, Martin.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Nadat ik 'relais 109' er uit gehaald had, en schoon had gemaakt (was eigenlijk überhaupt niet 'vies'), deed 'ie 't beter.
Tot op de zonnige dagen vorige week, toen was 't wederom problematisch. En sinds 't weer kouder (en natter) is, start 'ie weer prima.
Zodra 't weer problemen geeft, ga ik dat stekkertje maar 'ns aanpakken.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

heb dat stekkertje gezocht, tevergeefs.
heeft iemand misschien een foto?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Hoi T4 Rider

Heb zelf ook een T4 2.5TDI XXL

Als je de contactsleutel naar rechts draait hoor je dan een "klik" onder de motorkap?
Hoor je de "klik" wel ........denk dan aan koolborstels of aansluitingen hoofdstroomcontact of het contact in bendixspoel zelf.
Ook mogelijk de aansluitingen van hoofdstroomkabel van de accu naar startmotor heeft mogelijk slecht contact door corrosie.
Als je dit niet hoort dan trekt de bendix (de "klik") het start ronsel niet in de starterkrans en sluit ook het hoofdstroomcontact niet waardoor de startmotor niet rondgaat.
Dus dan is de kans groot dat de startmotor heel is, en een van de voorgaande adviezen mogelijk de oorzaak zijn.
Voor de duidelijkheid het stuurstroom stekkertje is op de foto niet aangesloten.
Uitvoering op foto kan iets afwijken van jou situatie maar in principe hetzelfde.
Als je hier aan gaat sleutelen altijd de accuklem van de accu los nemen. :toppie

Groeten Wim
Bijlagen
startmotor.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Dankjewel Wim!
Natuurlijk start 'ie nu weer probleemloos, dus ik heb nog niet kunnen horen of 'ie wel of niet 'klikt'.
En de startmotor is niet echt makkelijk bereikbaar helaas.
Een vriend die net langskwam, zei me, nadat ik aangaf dat 'ie soms met warme motor ook niet start, dat in zo'n geval - als 't probleem zich weer voordoet - een klap tegen de bendix ook wel 'ns wil helpen. Iemand ervaring mee?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Dankjewel Wim!
Natuurlijk start 'ie nu weer probleemloos, dus ik heb nog niet kunnen horen of 'ie wel of niet 'klikt'.
En de startmotor is niet echt makkelijk bereikbaar helaas.
Een vriend die net langskwam, zei me, nadat ik aangaf dat 'ie soms met warme motor ook niet start, dat in zo'n geval - als 't probleem zich weer voordoet - een klap tegen de bendix ook wel 'ns wil helpen. Iemand ervaring mee?
Deze had ik vergeten :groteogen :groteogen
Klopt werkt meestal een paar keer :bifun
Als deze remedie bij jou helpt dan moet de startmotor er wel uit dan is de houdbaarheid datum wel bereikt :toppie .
Door deze klap maken de al versleten of vastzittende koolborstels weer FF contact met de commutator.
Of de bendix blijft hangen en komt hierdoor FF los.

Geef m een mep :nuts

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Helaas, de mep werkt niet.
Ik kon er dan ook amper bij, zit zo'n 'onhandige' metaalplaat onder de motor, en van bovenaf wil het vrijwel geen slag geven.
Uiteindelijk een metalen buis tegen voorzijde van de bendex, vlakbij de stekkertjes, op het metaal, daar tegenaan met een hamertje... dan wilde het wel meppen, maar ook dat bracht niets.
Overigens hoorde ik een subtiele 'tek' bij de startpoging', een 'klik' wil ik het niet noemen.
Kabeltjes geprobeerd los te halen, maar dat wilde niet echt, en heb nu niet de tijd om echt te sleutelen.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Snautzer »

Startmoter heb ik nog geennweek geleden laten vervangen a 175, _ garage ismet de lieden . Maandag gebeld , dinsdag 12 .00 afspraak, en 12:45 reed ik weer weg . 06 43744094.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

• Motorvoorkap naar voren gehaald (handig zeg!)
• (Accu los)
• Kabeltjes losgehaald (twee? 1 stekker + 1 moergeklemd. Op Wims foto zie ik 2 moergeklemd?), schoongemaakt, ge-contactspray-ed, opnieuw bevestigd.
• En helaas, nog steeds niet starten.

* Nog 'ns een paar meppen op de Bendix, starten, nee, mep op de startmotor, geen succes, bah.

Is dit een optie? De accu rechtstreeks op de startmotor aansluiten, kijken of 'ie dan wel start? Dan weet ik of 't aan de startmotor ligt, of aan iets anders...
En als 't de startmotor is, zit 'ie dan met 2 inbus-bouten vast aan het blok? Zoveel 'voel' ik er tenminste...
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie