Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte zoeken in T4 California.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef:Ook zijn er mensen die het linker deurtje omgebouwd hebben naar een schuifdeur, zodat ze er altijd in de kast kunnen, ook als het bed in slaapstand staat.
Ik heb hier ooit een projecttopic van gemaakt, schuifdeur en schuifplanken in de keukenkast. Tot nu toe de beste aanpassing die ik heb gemaakt.
Zie viewtopic.php?f=12&t=49186&p=351802#p351800
De keukenkast is veel efficiënter te gebruiken en veel beter bereikbaar.

In de rechterkast staat bij ons ook de porta potti, maar ik heb in de kast aan de zijkanten twee verhoogde plankjes gemaakt, even hoog als de drempel, zodat de porta potti er zo uitgeschoven kan worden. De legplank in de kast moest wel iets hoger gelegd worden maar dan past het prima. Tussen en onder de verhoogde plankjes is nu ruimte voor flacons met toilet chemicaliën.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Marietjes California
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2016, 09:18

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Marietjes California »

Leuke topic! Wij zijn in de t4 californa (92) van mijn ouders getrokken en hebben het geluk gehad dat zij er veel handige dingen in hebben aangepast. Daardoor hebben wij nu best wat ruimte. Het hefdak hebben ze laten vervangen door een hoog dak, daardoor heb ik twee zoldertjes en 2 kleine kastjes boven het keukenblok.

De tafel die in de bank zat schuiven we nu boven de bank onder het plafond. Daar zijn twee rails gemaakt plus stopper. We stoten ons hoofd gelukkig niet en hebben meer ruimte in onze kelder :proost

Mijn twee tienerzoons hebben hem zo uit en ingepakt, makkelijk voor potjes kaarten onderweg! :goodidea
rail voor tafeltje.jpg
rail voor tafeltje.jpg (65.2 KiB) 7048 keer bekeken
twee rails tafeltje.jpg
twee rails tafeltje.jpg (43.15 KiB) 7048 keer bekeken
opslag tafeltje aan plafond.jpg
opslag tafeltje aan plafond.jpg (40.94 KiB) 7048 keer bekeken
Je ziet ook het handige stangetje voor natte theedoeken e.d, maar ik weet niet hoe je dit vast zou moeten maken als je geen zoldertje hebt....

We koken binnen op kleine gasbrandertjes, dat scheelt een grote fles in de kast en geen onderhoud en lekkage aan slangen! Minpunt: het is wel wat vaker verwisselen en de druk is op het eind treurig laag..... De brandertjes zijn ontdaan van de pannendragers en passen precies in twee houders in het kastje onder de kookplaat. Het gas draaien we aan en uit vanuit dit kastje. Mijn pa heeft er twee aluminium platte schijfjes bij gemaakt die er voor zorgen dat er geen rotzooi uit de pan in het kastje kan belanden.download/file.php?mode=view&id=30104
Maar meestal koken we buiten op onze 2 pits coleman benzinebrander! :bbq
download/file.php?mode=view&id=30106
download/file.php?mode=view&id=30105

De porta potti zit verstopt in een klein 'tafeltje' en staat voor de bank; handig om je kopje koffie op te zetten maar ook erg handig om onderweg je voeten op te leggen :lach
De hangkast zou ik graag eens aanpakken, wat een lastige ruimte, nu gooien we er onze schoenen, badmintonspul, voetbal en zwemflippers in. Na drie weken en flink wat wandelingen is de lucht uit dit kastje niet meer zo prettig :nuts
Ik heb jaren geleden op internet een mooi idee gezien van iemand die er planken in had gemaakt, het onderste gedeelte was bereikbaar via een klep aan de zijkant van de kast. en volgens mij was de achterwand van de kast naar voren geplaatst zodat de achterste kast wat ruimer werd. Ik ben alleen bang dat we dan de boel helemaal los moeten maken en daar zie ik wel tegen op.....
Bijlagen
houders gasfles groot en klein.JPG
gaspitjes in kookplaat.JPG
gasflesjes met aluminium plaatjes.JPG
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Hanz »

Marietjes California schreef:De hangkast zou ik graag eens aanpakken, wat een lastige ruimte, nu gooien we er onze schoenen, badmintonspul, voetbal en zwemflippers in. Na drie weken en flink wat wandelingen is de lucht uit dit kastje niet meer zo prettig :nuts
Ik heb jaren geleden op internet een mooi idee gezien van iemand die er planken in had gemaakt, het onderste gedeelte was bereikbaar via een klep aan de zijkant van de kast. en volgens mij was de achterwand van de kast naar voren geplaatst zodat de achterste kast wat ruimer werd. Ik ben alleen bang dat we dan de boel helemaal los moeten maken en daar zie ik wel tegen op.....
Je kunt ook eens in dit topic kijken over herindeling van de hangkast. viewtopic.php?f=12&t=38536#p267805 Origineel is deze kast inderdaad een onding. Wij hebben onderin een koffer met gereedschap en een werkplaatshandboek (tot nu toe gelukkig nog niet nodig gehad onderweg) en daar bovenop stouwen we onze dekbedden/slaapzakken en kussens, gewoon volproppen dan gaat er met gemak drie stuks beddengoed in. Dat spul komt er elke dag (nacht) weer uit en wordt 's morgens even gelucht zodat de lucht dragelijk blijft. Achter deze kast zit bij ons ook geen dicht paneel maar een ruit waardoor deze kast behoorlijk warm kan worden. Voor levensmiddelen dus onbruikbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Marietjes California
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2016, 09:18

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Marietjes California »

:bifun haha wat een mop, dat is de 'site' die ik zoek!! Stond dus gewoon op :wjw
:bifun ben ik er dus een paar jaar tussen uit geweest :knipoog Bedankt voor de tip!!
gereedschap onderin is idd ook best handig, dan nog een plaats voor de schoenen vinden....
dekbed rol ik trouwens met ikea matrasje na het slapen achter de bank, daar heb ik dus geen kast voor nodig!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Hanz »

Marietjes California schreef: ...gereedschap onderin is idd ook best handig, dan nog een plaats voor de schoenen vinden....
dekbed rol ik trouwens met ikea matrasje na het slapen achter de bank, daar heb ik dus geen kast voor nodig!
De wandelschoenen doen wij in een grote platte plastic opbergbak met deksel van Ikea. Na een wandeling gaan de dan meestal vieze schoenen in de bak die we achterin onder het achterste beddeel schuiven. zo kunnen ze de rest van de bagage niet bevuilen en is er ook geen stankoverlast. Zo iets
samla-bak-wit__0395247_PE561928_S4.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door heartbeat »

Wij hebben gewoon camping stoelen achter de rechterstoel staan vast met 2 spinnen
de op rijblokken niet vaak nodig maar wel belangrijk om bij je te hebben en onhandig groot hebben wij rechts achter onder de auto in een vuilniszak en ook dit vast met een spin
Rob & Lize
nbfirsttimer
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 19:16

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door nbfirsttimer »

Hallo,

Nog even 2 kleine toevoegingen aan dit nuttige topic.

Vorig jaar van een Fransman met een California geleerd: 20 liter vaten voor schoonmaakazijn (voor paar euro bij schoonmaakbedrijf te halen, even spoelen en klaar) afzagen op exacte hoogte, vol te proppen met van alles. makkelijk eruit te halen en passen in de lengte en breedte alsof ze er over nagedacht hebben....

Verder nog een alternatief voor de brandblusser: Op de zijkant van de achterbank. altijd bereikbaar, beperkt in het zicht en bank schuift nog steeds uit en in zonder dat je er last van hebt

groet

NB
Bijlagen
IMG_6065 (1).JPG
IMG_5980 (1).JPG
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Lutra »

Hierbij nog foto's van de hangkast met de IKEA bakjes. En een waslijn van gedraaid elastiek waardoor wasknijpers overbodig zijn.
Bijlagen
rps20160816_214907_455.jpg
rps20160816_213925_817.jpg
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,

Hierbij mijn bijdrage om vooral de ruimte achterin onder de bedplank toegankelijk te maken. Hiervoor heb ik een schuiflade gemaakt die deze ruimte netjes ontsluit.
Met zware 4 voudig uitschuifbare telescooprails en steunwieltjes aan de bumper zijde kan er tot 90 kg gewicht in de lade geplaatst worden. verder blijft het gastankje bereikbaar door het afneembaar gedeelte van de lade.
Onder de lade is plaats voor het Crespo tafeltje (60x80 cm).
De lade is simpel uit te bouwen, geen boorgaten e.d. in het interieur. Zie bijgaande foto's
IMG_8925.jpg
IMG_8923.jpg
IMG_8922.jpg
IMG_8920.jpg
IMG_8916.jpg
IMG_8926.jpg
Ter inspiratie :ikrij
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Wie kent het niet dat er tijdens het koken het aanrecht open staat en men regelmatig in de koelbox moet zijn er geen afleg ruimte meer is voor diverse spullen. :groteogen
Om genoemde reden dit afneembare blad aan het keukenblok gekoppeld, zie bijgaande foto:
20160904_142716.jpg
Komend seizoen moet blijken of het handig is, het bed kan gewoon uitgeklapt worden. De porta potti moet iets meer naar voren geplaatst worden voor de nacht, anders zit je met je rug tegen het blad aan.

Het blad kan eenvoudig weggenomen worden en in de schuiflade worden opgeborgen (plat pakketje).
In het kastje kan het ontgrendeld worden om het los te kunnen nemen, zie bijgaande foto:
20160904_142646.jpg
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Hanz »

Leuke oplossing. Hoe blijft het blad in de rail hangen? Kan je daar nog een beschrijving of foto van geven?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door kroonhome »

Hoi Hanz,

Het blad zit op dezelfde manier in de rail van het keuken blok gekoppeld als de tafel, schuin van onder insteken omhoog halen (horizontaal) waardoor deze vast zit. Daarna het verticale schot plaatsen. Dus het principe overgenomen van de tafel. :groteogen

Dit wordt de vaste plek van de waterkoker en de snijplank. Maar zoals gezegd moet de ervaring leren of het echt handig is.

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door Hanz »

Aha, duidelijk. Maar dan zit er dus een profieltje aan het blad of een paar haken. Dat was op de foto's niet zo goed te zien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door J vd Pal »

Hoi Arjan,

Mooie oplossing met zo'n grote lade. Wat ik niet snap is hoe je nu bij de gasfles komt. Je spreekt over een "uitneembaar deel" maar als ik op de foto's kijk dan zit de ladegeleider/hulpwieltje er voor of zie ik nu iets over het hoofd?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Ruimte zoeken in T4 California.

Bericht door VWT4 »

Hanz schreef: 31 mar 2017, 09:29 Aha, duidelijk. Maar dan zit er dus een profieltje aan het blad of een paar haken. Dat was op de foto's niet zo goed te zien.
Ik ben ook wel benieuwd welke oplossing hiervoor is gekozen!
Plaats reactie