Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Extra koeling inbouwen??
Extra koeling inbouwen??
Ik heb een 2.4D california uit 1992.
Van de week begon het lampje te branden dat de temp te hoog werd. Aanjager en kachel aan verhielp direct het probleem.
Binnenkort nieuwe distributiriem erop en dan krijgt ie ook nieuwe koelvloeistof. Wil gekijk thermostaat vervangen. Heeft iemand van jullie echter ook een oliekoeler gemonteerd en is dit te adviseren/weegt dit op tegen de kosten?
Groet,
Andre
Van de week begon het lampje te branden dat de temp te hoog werd. Aanjager en kachel aan verhielp direct het probleem.
Binnenkort nieuwe distributiriem erop en dan krijgt ie ook nieuwe koelvloeistof. Wil gekijk thermostaat vervangen. Heeft iemand van jullie echter ook een oliekoeler gemonteerd en is dit te adviseren/weegt dit op tegen de kosten?
Groet,
Andre
Re: Extra koeling inbouwen??
Je kunt beter de oorzaak opzoeken. Dichtgeslipte radiator of zo?
Re: Extra koeling inbouwen??
Zit hem in de radiator. Ik heb hier al eens foto's van geplaatst, moet je maar even zoeken ' radiator 21 jaar oud'.
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: Extra koeling inbouwen??
Ik zoek m op. Tnx
Andre
Andre
Re: Extra koeling inbouwen??
Ik heb ook een 92 2.4d, daar is koeling zonder oliekoeler geen enkel probleem. Was het overigens wel, bleek dat de lamellen voor de radiator stuk waren, de radiateur lek en de fan zekering was ook weg.
Nu alles spik en span, de fan slaat niet eens meer aan.
Groeten,
Adam
Nu alles spik en span, de fan slaat niet eens meer aan.
Groeten,
Adam
Re: Extra koeling inbouwen??
Idem bij aankoop eind 2014 van de mijne.
Lamellen gingen niet open waardoor zelfs na een korte rit al de temperatuur opliep en de ventilatoren aansloegen.
Het hele lamellenmechanisme goed ingespoten / gangbaar gemaakt met WD40 en daarna met siliconenspray en zelfs in de bergen bij 25 graden blijft de tempratuurmeter nu keurig tussen de 80 en 100 graden staan.
Controleer wel regelmatig of de lamellen inderdaad wel open en dicht gaan.
Lamellen gingen niet open waardoor zelfs na een korte rit al de temperatuur opliep en de ventilatoren aansloegen.
Het hele lamellenmechanisme goed ingespoten / gangbaar gemaakt met WD40 en daarna met siliconenspray en zelfs in de bergen bij 25 graden blijft de tempratuurmeter nu keurig tussen de 80 en 100 graden staan.
Controleer wel regelmatig of de lamellen inderdaad wel open en dicht gaan.
Re: Extra koeling inbouwen??
Er zit een oliekoeler bij je oliefilter. Een oude radiator kan je inderdaad best vervangen en de lamellen open forceren kan zeker geen kwaad. Thermostaten zijn er met verschillende openingstemperaturen ik geloof dat de laagste 87° is. Ik zou ook je thermocontacten preventief vervangen, die kosten niet echt veel. Een schakelaar installeren om je koelventilator manueel op te zetten is ook interessant. En last but not least, controleer of het nalooppompje werkt zodat je blok nog gekoeld wordt bij het afzetten van je motor.
Als je nog geen metalen cilinderkoppakking hebt kan je er vergif op innemen dat je vroeg of laat met een kapotte zit. Er steekt vooraan een stukje onderuit, kan je gemakkelijk nakijken.
Normaalgezien als alles in orde is komt de temperatuur echt nooit boven de 90°, tenzij je zware aanhangers trekt of bij buitentemperaturen boven de 30°.
Wat er ook gezegd wordt de 2.4 is echt een oersterke motor, maar loopt niet erg snel.
Als je nog geen metalen cilinderkoppakking hebt kan je er vergif op innemen dat je vroeg of laat met een kapotte zit. Er steekt vooraan een stukje onderuit, kan je gemakkelijk nakijken.
Normaalgezien als alles in orde is komt de temperatuur echt nooit boven de 90°, tenzij je zware aanhangers trekt of bij buitentemperaturen boven de 30°.
Wat er ook gezegd wordt de 2.4 is echt een oersterke motor, maar loopt niet erg snel.
Re: Extra koeling inbouwen??
Vandaag eens goed gas gegeven wn temp bleef op de 90..
Heb even twee fotos gemaakt. Lijkt of de lamellen netjes open gaan. Heb wel het idee dat enkel de rechter fan werkt.
Staan ze altijd samen aan?
Hoe kan ik checken of de linker het überhaupt doet?
U wordt alvast weer bedankt
Groet,
Andre
Heb even twee fotos gemaakt. Lijkt of de lamellen netjes open gaan. Heb wel het idee dat enkel de rechter fan werkt.
Staan ze altijd samen aan?
Hoe kan ik checken of de linker het überhaupt doet?
U wordt alvast weer bedankt
Groet,
Andre
- Bijlagen
-
- image.jpeg (32.5 KiB) 1535 keer bekeken
-
- image.jpeg (31.84 KiB) 1535 keer bekeken
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Extra koeling inbouwen??
Heu , op de fotos staan de lamellen nog zo goed als dicht ...Drekes schreef:Vandaag eens goed gas gegeven wn temp bleef op de 90..
Heb even twee fotos gemaakt. Lijkt of de lamellen netjes open gaan. Heb wel het idee dat enkel de rechter fan werkt.
Staan ze altijd samen aan?
Hoe kan ik checken of de linker het überhaupt doet?
U wordt alvast weer bedankt
Groet,
Andre
Verwijder het bimetaal stukje eens , en draai de lamellen dan met de hand eens open , dan zul je zien hoe lamellen "open" staan.
Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Extra koeling inbouwen??
Ik heb ze er bij mij helemaal niet meer op zitten. Wat is het nut van die lammellen? Regelt de koelwaterthermostaat de temperatuur niet goed genoeg?Pascal-141 schreef:Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Extra koeling inbouwen??
Enige nut van de lamellen , is dat ze er zogezegd voor zorgen dat in de winter de motor sneller warm is . In realiteit is dat amper merkbaar , want ik heb 1 vd 2 constant open , en de motor is toch even snel warm . In de zomer bij warme temperatuur kan de warmte wel veel beter weg als de lamellen helemaal openstaan .Noorfalia schreef:Ik heb ze er bij mij helemaal niet meer op zitten. Wat is het nut van die lammellen? Regelt de koelwaterthermostaat de temperatuur niet goed genoeg?Pascal-141 schreef:Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Extra koeling inbouwen??
Ik schroef in het voorjaar het blok met het bi-metaaltje los. Zet de lamellen helemaal open vast met een twrap en in een koude winter knip ik de twraps los en schroef ik het blokje met het bi-metaal weer vast. Klusje van een paar minuten.
>>Hier staat het ook beschreven: <<
Ventilatoren draaien niet altijd tegelijk. Volgens mij gaat eerst de ventilator aan de bijrijderszijde aan en springt bij hogere temperatuur die aan de bestuurderszijde bij.
En dan hebben ze ook nog twee snelheden.
link naar T4-wiki (http://www.t4-wiki.de/wiki/Lüfter) Bi-metaal = Verstelleinheit
daarin staat geloof ik ook beschreven hoe je de thermostaat stekker door kunt verbinden om te testen.
Odorf
>>Hier staat het ook beschreven: <<
Ventilatoren draaien niet altijd tegelijk. Volgens mij gaat eerst de ventilator aan de bijrijderszijde aan en springt bij hogere temperatuur die aan de bestuurderszijde bij.
En dan hebben ze ook nog twee snelheden.
link naar T4-wiki (http://www.t4-wiki.de/wiki/Lüfter) Bi-metaal = Verstelleinheit
daarin staat geloof ik ook beschreven hoe je de thermostaat stekker door kunt verbinden om te testen.
Odorf
Re: Extra koeling inbouwen??
Heeft iemand mss een foto van hoe de lamellen zijn gefixeerd? Het elementje loshalen etc is me duidelijk, maar hoe fixeer je ze?
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Extra koeling inbouwen??
gewoon met de hand de lamellenring volledig open draaien , en dan met een paar tie-wraps langsheen bvb 2 lamellen en een "poot" van de ventilatoren , zodat de lamellen niet terug dicht kunnen vallen .Drekes schreef:Heeft iemand mss een foto van hoe de lamellen zijn gefixeerd? Het elementje loshalen etc is me duidelijk, maar hoe fixeer je ze?
Ik heb er momenteel geen foto van bij de hand.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Extra koeling inbouwen??
Gefixed! Dank allen
Groet,
Andre
Groet,
Andre