Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1 tandje = hoeveel pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door S E B A S »

Beste T4 vrienden,

Ik heb 2 pogingen gedaan met Arjanzevenaar om mijn brandstofpomp exact op tijd te zetten en nu blijkt dat ik aan einde van mijn stelmogelijkheid ben van de stelrol. Deze op uiterste positie kan de timer in vagcom nog net wat aangeven (rond de 13-20) Een fractie minder en hij geeft 0 aan en retarted, etc. motor start nog wel makkelijk trouwens.
Beetje jammer dat ik em zo vorig jaar van de garage heb meegekregen na complete distributie wissel maar dat ter zijde.

Wie weet hoeveel 1 tandje op de riem overeenkomt met welke hoeveelheid pomptiming?

Ofwel ben ik met 1 tandje verzetten weer in het werkgebied van de stelrol?

Mijn dank is groot!

groet,
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door S E B A S »

Niemand :groteogen
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door arjanzevenaar »

Heb zelf het forum nog even doorgespit. Sommige verzetten de poelie van de nokkenas en andere verzetten de poelie van de brandstofpomp. Maar ik heb ook dit nog gevonden wat al aangeeft hoe nauw het is:

It seems like every once in a while this "issue" comes up, where people are checking their timing and find it to be out of spec, so they assume there must be something wrong with VAG-COM.

It is normal for your glowplug light to flash and for your engine note to change when you go into Basic Settings mode since that allows the engine to run at it's true settings (ignoring leaned values). This is akin to removing the vacuum advance line on the distributor in an old gasser.

There is a very fine line in terms of pump adjustment between being in spec and being out of spec. Per conventional wisdom, if you actually see the pump move, then you have moved it too far.


info heb ik hier gevonden:

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=163435
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door Multivan Generation »

Eerste controle:
Distributie op tijd zetten door aan bijrijderszijde de centrale krukas bout te verdraaien.
Andere persoon kijkt bij versnellingsbak.
Merkteken in de bak moet halve tand verder staan (naar voorzijde dus).
Dan moeten de merktekens op de pompsteun en pompwiel in 1 rechte lijn staan.

Daarna brandstofpompzijde voorste rol exact op merkteken zetten en achterzijde in het midden van het stelbereik.
Startpoging doen en als hij loopt warm laten worden, dan vagcom er aan en dynamisch afstellen.

Lukt dit alles niet, dan kun je het nokkenas tandwiel een fractie verstellen en weer van voor af aan beginnen.

Groeten Peter

EDIT: 1 tand kan wel meer als 256 punten schelen, softwarematige ophoging kan tot +/- 20 op hardwarematige timing
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door S E B A S »

Ok alles vlgs boekje gedaan, met klok 0,55mm, etc. Net gestart. Motor loopt maar rookt als een dolle. Warm draaien doe ik maar met de standkachel morgen. En dan vagcom eraan. Is dit roken normaal als je dit statisch vlgs boekje doet?

Ik vermoed zelf dat mijn distributie ook niet goed staat.
Morgen maar kleppendeksel eraf en checken met die lineaal en uitvullen. En dit controleren met de markering op vliegwiel koppeling.
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door S E B A S »

Update, gisteren ontdekt dat ik niet correct bdp op vliegwiel gebruikt had voor pomptiming.dus... goed opletten als je de markering op je vliegwiel zoekt. Ik heb kleppendeksel eraf genomen om distributrie ook te controleren. En bijgesteld... daarna opnieuw pomptiming met klok exact op 0.55 mm afgesteld. Wordt vervolgd...
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door S E B A S »

Nou, hij rijdt weer en beter dan voorheen.
Alleen volgens wp handboek afstellen met pomp op 0,55 werkte bij mij niet. Timing kwam dan net in beeld met de stelrol op max vroeg. Erg vreemd.... :groteogen
Dus heb ik daarnaast nog eens circa 3mm op poelie vroeger gezet. Maar de timing schommelt wel een beetje. Nu pendelt ie rond 55-65.

Ik vraag me af; moet deze strak zijn of is dit normaal?

(mijn poelie rechts ziet er nog goed uit zo op het oog, het rubber. maar is nog wel de originele. inmiddels 273k op de klok. 2MV is nieuw)
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door LAYCA »

Maar voorlopig heb je het wel voor elkaar :yes
bij controle samen met Arjan van mijn bus en afstellen california zwager zag je deze lijn inderdaad constant een beetje zenuwachtig bewegen.
Er wordt natuurlijk constant geregeld door het "brein"en met interval uitgelezen lijkt mij normaal dus gemiddeld 60.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 1 tandje = hoeveel pomptiming

Bericht door sgsdebruijn »

S E B A S schreef:Nou, hij rijdt weer en beter dan voorheen.
Alleen volgens wp handboek afstellen met pomp op 0,55 werkte bij mij niet. Timing kwam dan net in beeld met de stelrol op max vroeg. Erg vreemd.... :groteogen
Dus heb ik daarnaast nog eens circa 3mm op poelie vroeger gezet. Maar de timing schommelt wel een beetje. Nu pendelt ie rond 55-65.

Ik vraag me af; moet deze strak zijn of is dit normaal?

(mijn poelie rechts ziet er nog goed uit zo op het oog, het rubber. maar is nog wel de originele. inmiddels 273k op de klok. 2MV is nieuw)
Hier hetzelfe, dacht ik ga eens controlerem, 139, na pijn en moeite op 90, xcentrische rol staat idd ook op max vroeg.
Laat het ff zo, nu geen tijd om het verder aan te pakken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie