Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelkast westfalia met kuren

vragen over de T4
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

koelkast westfalia met kuren

Bericht door lucky »

Hallo,

Een koelkastvraag namens een vriend die in Spanje zit zonder goed internet.

Het probleem is dat z'n koelkast van een '97 california er op onregelmatige tijden mee stopt, maar ook na verloop van tijd (enkele uren) ook weer vanzelf aanslaat.Ik ben zelf 2 weken geleden met zijn bus op vakantie geweest in Spanje en heb het ook 1 maal ervaren (in twee weken tijd). Nu krijg ik een bericht dat het steeds vaker voorkomt


-Het koelkast indicatielampje op het display blijft branden als de koelkast het niet doet.
-Het doet zich zowel voor draaiend op de huishoudaccu als walstroom
-door het lager instellen van de koelkasttemp slaat de compressor ook niet aan

iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

forumhulp is welkom, want in Spanje zonder koelkast is geen pretje

Luuk
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

Koelkast regelunit is defect. Even koegelen op het forum en je vind er veel info over. Je mag mij ook een mail zenden.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door lucky »

Hallo Henk,

Dank voor je snelle reactie op het forum. Ik heb inmiddels uit Spanje gehoord dat de koelkast vanochtend weer is aangeslagen en goed koelt. Het is natuurlijk wachten totdat ie er weer mee ophoudt.

Ik heb op het forum gelezen dat hoogstwaarschijnlijk de regelunit niet goed meer functioneert en gereviseerd moet worden.

Aangezien dit logistiek nu een beetje lastig is vroeg ik me af of er een methode is om de koelkast in- en uit te schakelen buiten de regelunit om? Wellicht kan m'n kennis dan op die manier de vakantie doorkomen.

groet,

Luuk
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

Dat kan niet Luuk, en eerdere experimenten met het rechtstreeks aansluiten op 12 VDC kan een einde van de motor of Hallsensor betekenen.

Mocht het probleem liggen aan de T-voeler of het display kunnen ze de aansluitingen T en C overbruggen met een 470 Ohm weerstand. (T losnemen die er nu op zit). Dit werkt dus alleen als de regelunit nog in orde is.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
dogma
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:41

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door dogma »

Hierbij een update van mijn koelkast met kuren waar Lucky aan refereerde.
Met hulp van HenkK de stuurunit eruit gehaald, contacten schoongemaakt en weer terug gezet, geen resultaat.

Unit er weer uitgehaald en eens langs bij een zaak in Noordwijkerhout (naam vast wel bekend bij jullie) deze wisten me te vertellen dat deze stuurunits zelden stuk gaan en dat het beter was om maar meteen een nieuwe koelkast te installeren (1000 euro).

Toch maar even met de stuurunit langs gegaan bij Henk en die heeft hem voor mij nagekeken, vervolgens een condensator vervangen en voor 43 euro was ik klaar. Unit weer terug gezet en koelkast werkt weer als een zonnetje.
dogma
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:41

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door dogma »

Helaas zijn de kuren met m´n koelkast weer terug.
Hierbij een opsomming van het euvel:
koelkast slaat niet aan bij auto in parkeerstand, na een stukje rijden slaat koelkast aan en regelt de temperatuur perfect (gecontroleerd met digitale vleestermometer). Bij stoppen blijft koelkast af en uitslaan. Echter na een tijdje (kan varieren van uren tot een nacht) stopt hij met regelen en is dan niet meer aan de praat te krijgen, mits ik een stukje ga rijden dan koelt hij weer als een dolle.

Het lijkt mij toch een te verhelpen euvel, heb nl. geen zin om 1300 euro uit te geven voor iets wat ´makkelijk´ te verhelpen zou zijn.

Heb ook geprobeerd de bus te schudden zijdelings als lengterichting maar dan slaat koelkast niet aan. Alleen stukje rijden (paar kilometer) helpt.
Wat zou het kunnen zijn?:
- iets met gas of vloeistof niveau?
- los contact?
- iets met accuspanning? maar aan de paal doet hij het ook niet.

Kan ik van mijn buurman, die ook een T4 heeft de stuurunit probleemloos uitwisselen om eens te testen? Of loop ik risico dat ik zijn unit om zeep help?
Hoe kan ik checken wat voor type koelkast ik heb (Electrolux for sure).

Over een maand op vakantie en zou zo graag koude pinten hebben na een strand dag.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door vw_camper »

Terug naar Henk lijkt mij de meest logische en beste stap.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

JA, dat lijkt mij ook, stuur de unit op of kom langs met je Transporter,

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

Ik was te snel, wilde nog wat toevoegen.

Meest vookomend is een probleem met de meting en verwerking van de Hallsensor die in de motor zit. 2e probleem is dat de unit te vroeg uitschakeld op onder en\of onderspanning. 3e probleem is het aansturingsignaal uit de displayunit, of een slechte verbinding in het display.


Dus je bent welkom.


Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door Egbert&Manon »

We mogen ervanuit gaan dat je huishouaccu nog wel voldoende kan leveren. Bij +/-11,5 volt stopt de koelkast er ook mee. Tijdens rijden of aan de paal moet het dan wel in orde zijn.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

Egbert,
Met de TS via mail alle mogelijke storingen doorgelopen en de nodige testen uitgevoerd. Het betreft de unit 102N3035.
Accuspanning is voldoende 12.8 volt
Uit het display komt geen spanning op klem T en dit zou ergens tussen de 7 en de accuspanning moeten liggen.
Op klem C staat de accuspanning, dat is goed.
Doorverbinden van C en T start de compressor en ventilator, maar schakelt direct weer af, dit zou duiden op een probleem met de regelunit.

De unit handelt de Hallsensor pulsen niet meer goed af.

Vreemd blijft dat op enig moment het koelsymbool aan het knipperen was, dit duid op een onderbroken massa aansluiting. Ook is het vreemd dat op klem T geen spanning komt.

De unit komt naar NL en ik stuur een vervangende alvast op. Kunnen we dat uitsluiten, mocht deze ook nog problemen geven, zit het ergens in de bedrading.

Deze regelaar is wat lastiger te herstellen dan de 102N3017.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
dogma
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:41

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door dogma »

Zojuist dus een ´nieuwe´ unit van Henk opgestuurd gekregen en aangesloten.
Na inschakelen van de koelkast, hoorde ik n heel kort piepje en verder gebeurde er niets.
Het knipperend koelkast symbool is verdwenen.

Toen ik op advies van Henk, de C en T direct verbond, ging ventilator lopen en uit compressor kwam een piepje.
Ik hoop zo dat dit nog te verhelpen is en ik niet genoodzaakt ben tot de aanschaf van een nieuwe Koelkast. Ik vertrek tweede week van juli op vakantie en zou toch graag koude pinten hebben. Mensen alvast tips voor het geval ik toch een nieuwe unit moet aanschaffen? Types? Winkels?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door Egbert&Manon »

Heb je dat ook getest met draaiende motor of aangesloten op netspanning?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

Goede opmerking van Egbert, als je deze unit ( 102N3035) wil starten en de accuspanning is 11.7 Volt, gaat dit model in een beveiligingsmodes en die hersteld als de unit spanning < 13 VDC krijgt. Eventueel de plusleiding even loshalen op de unit, ff wachten en starten met voldoende accuspanning. Op de startdynamo zou deze dan zondermeer moeten draaien als de motor draait.

Als je via het display de koelkast aanzet moet er minimaal 7.5 volt op de T draad staan.

Meet de aanloopstroom ook eens in de PLUS leiding bij het starten, Als de uitslag heel heftig tegen de 10Amp of hoger slaat, staat je compressor misschien vast.

De unit die je nu hebt, is hier uitvoering getest en zou prima moeten werken.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: koelkast westfalia met kuren

Bericht door HenkK »

De unit die ik terug ontvangen heb en gereviseerd januari 2016 werkt hier prima.

Dus de conclusie moet zo langzamerhand zijn dat er een probleem is met je motor\compressor

Dit kun je nog controleren;

Motor\compressor test

De compressor\motor is elektrische zelden defect. Om dit te controleren kunnen we een aantal metingen verrichtten aan de motor zelf. Vanaf de regelunit loopt een dikke kabel naar de motor. Als we van de stekker de beuhel verwijder zien we de stekker aansluiting op de motor zitten. Voor we hier aan gaan werken is het verstandig even de zekering te verwijderen die in de zekeringkast zit achter de bestuurders stoel. De onderste is voor de koelbox. Als gereedschap is een universeelmeter noodzakelijk.

Trek de witte stekker van de compressor af. We zien nu 4 pennetjes. Zie de foto voor de nummerring.. Met de universeelmeter op de Ohmse stand dienen we de volgende waardes te meten.

Tussen pin 1 en 2: 0.2 Ohm

Tussen pin 3 en 4: 0.2 Ohm

Tussen pin 2 en 3: 3.5 Ohm

Als we hier afwijkingen meten laat de regelunit dan afgekoppeld en moet de motor vervangen worden.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie