Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Start ontzettend slecht

vragen over de T4
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Hoi allemaal (alvast excuses voor het lange verhaal)

Sinds een maand of drie in het bezit van een 2.5TDI uit 2003. Na een tijdje begon deze steeds slechter te starten dus mee naar de garage geweest en deze zegt nieuwe accu dus zo gezegd zo gedaan. Probleem is daarna een week of wat weg geweest maar toen kwam het heel langzaam weer terug. Weer terug naar de garage en na mijn gloeibougies en het terug lopen van diesel nagekeken te hebben kwam deze met de conclusie verstuivers zijn kapot. Omdat de garage wel erg veel rekende voor nieuwe verstuivers bij ter louw dieselcenter terecht gekomen voor nieuwe/gereviseerde verstuivers. Deze hadden ze op voorraad alleen dacht hij dat het hier niet aan zou liggen en adviseerde die me om hem eerst eens op compressie te laten nakijken. Conclusie van ter louw: meerdere cilinders onder de 25 bar dus motor versleten ook staat de brandstofpomp er 5 graden naast ( verstuivers waren gebruikt maar niet slecht)
Vreemd genoeg start de bus na bezoek aan ter louw weer als een zonnetje en lijkt mijn probleem even weg. Helaas na een rit van een 200km waarbij niks aan de hand was toch de volgende ochtend weer problemen met starten en smiddags bij stationair draaien zelfs uitvallen.
Kan zelf wel wat maar weet helaas te weinig om dit zelf te verhelpen, had iemand gevonden maar die laat het nu helaas afweten.(en die garage vertrouw ik dus ook niet echt meer)
Mijn vraag nu is dus: kan/wil/durft iemand het aan mij met dit probleem te helpen met dit probleem? Woon zelf regio Rotterdam kan hem evt nog een keer aan slingeren en wat verder rijden.

Bij voorbaat dank groetjes Brian. :muur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Multivan Generation »

Laat het bij Terlouw oplossen,
die mensen zijn erg vakkundig en goed..

groeten Peter
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door sgsdebruijn »

Onder of boven Rotterdam, mijn garage in Oud-Beijerland kan ik je aanbevelen, niet ver van Terlouw. Pb me maar voor info
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Hoi Peter,

Had het graag bij ter louw laten verhelpen alleen deze raadde aan om te reviseren(wat ze zelf niet doen overigens) en aangezien ik van die kosten een beetje schrok (rond de 4000€ werd mij voorgeschoteld) ben ik toch even gaan rond vragen en hoor ik dus ook weer dat dat compressie niet zon probleem is en dat dit normaal is bij een oude auto en niet het probleem zal zijn.
Heb een beetje kastje naar de muur probleem dus.

Mvg Brian
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door S E B A S »

Te weinig compressie?? :groteogen Wat is de km-stand?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

180000 km Sebas
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Pascal-141 »

Brian_vw_t4 schreef:180000 km Sebas
Is bijna onmogelijk dat een 2.5TDI uit een T4 op 180.000km zo "versleten" zou zijn dat hij geen compressie meer heeft .
Die motoren lopen makkelijk 7-800.000km (soms zelfs meer )

Ofwel heeft die motor wel vele 100.000km's meer gelopen , ofwel heeft die nooit onderhoud gehad (zit de eerste olie er nog in ? :knipoog ) Door slecht of gebrekkig onderhoud kun je ook iedere motor naar de filistijnen helpen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Hoi Pascal

Ja en daarom vind ik het ondanks dat ik er niet omzettend veel verstand van heb ook maar een raar verhaal.
Zeker omdat hij na zijn bezoek aan ter louw zonder dat ze wat gedaan hebben behalve de verstuivers eruit gedraaid lijkt me om compressie te meten, weer start als nooit tevoren en daarna rijd ik weer wat langer (normaal wat kleinere stukjes en eens in de week wat verder) en start die sochtends eigenlijk uit het niets bagger slecht.
Auto is van een leasemaatschappij geweest dat wel, maar heeft volgestempelde boekjes van de Volkswagen dealer en is daarna nog 7 jaar bij een Hyundai dealer onderhouden waar ik alles kan opvragen.
Ben tweede eigenaar dus.
Misschien gek gezegd, maar als het de brandstofpomptiming was zoals mijn monteur zegt zou die dan na bezoek aan ter louw ook niet gewoon slecht moeten starten?

Mvg Brian
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door sgsdebruijn »

Als Terlouw niets heeft gedaan lijkt het mij eerder toeval.

Pomptiming goed laten zetten en idd uit laten lezen
Nog verschil volle of lege tank met starten?
Geen diesellekkage in de motorruimte?
Draait de startmotor wel goed rond, dus voldoende toeren
Komt er bij slecht starten wel rook uit de uitlaat en zo ja welke kleur
Trek de stekker van de tempsensor als je de motorruimte in kijkt links bij de verstuivers eens los en gloei eens 15sec voor als je weer startproblemen hebt, wat gebeurt er dan?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

ik heb hem nog niet rijdend uitgelezen dus dit zal ik eens laten doen. Als dit vandaag lukt zal ik dat even laten weten.
Net even gestart zonder temperatuur sensor maar dat heeft volgens mij weinig effect. Het enige wat helpt om aan te slaan is als ik het gaspedaal even goed in trap dan start hij uit eindelijk op en heb ik inderdaad een grote blauw/witte rookpluim wat overigens wel na een keer goed gas geven in ze vrij weer weg gaat.
Langer voorgloeien lijkt niet uit te maken en verder geen diesellekkage in de motorruimte.
Start motor is volgens mij goed hangt tijdens het starten rond de 500 toeren en dan met een beetje gas hangt hij stationair net onder de 800

Mvg Brian
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Auto valt net na dit starten als ik wat gas geef in ze vrij weer uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Multivan Generation »

Ik vermoed in de brandstofpomp en of timing, dat hierin je probleem zit.

Laat de distributie ook goed controleren. Mogelijk is die een tand versprongen/verlopen.
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik ga op aanraden van Sebas mijn auto in oud Beijerland wegbrengen.
Zodra ik wat meer weet over de oorzaak laat ik dat hier ook even weten.

Groeten Brian! :toppie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door sgsdebruijn »

Reed vandaag nog langs bij Andries, hij zei idd dat je had gebeld.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Brian_vw_t4
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2016, 22:26

Re: Start ontzettend slecht

Bericht door Brian_vw_t4 »

Ja klopt mag hem morgen langsbrengen :driveT4
Plaats reactie