Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Hallo,
Enige ervaring met een T4 is mij niet vreemd, m'n pa heeft een 95'er 1.9 TD gehad en een 99'er 2.5 TDI 102pk ( wat heerlijke bus was dat! ).
Nu ik naast mijn werk nog een kleinschalig bedrijfje ben begonnen en dus een BTW nummer heb zou ik privé redelijk voordelig een T4 kunnen rijden als 2e auto m.b.t. de vaste lasten. Vandaar dat ik mij langzaam (weer) begin te verdiepen in de T4. Natuurlijk hoor ik graag van alle ervaren T4 rijders waar ik vooral op moet gaan letten en wat de beste/betrouwbaarste/sterkste motor is voor een T4 --> Met het oog op dat er met enige regelmaat een andere caravan achter zal moeten, gewicht variërend van 800kg tot 1500kg.
Wat ik sowieso wil:
- nieuwere type dashboard met de blauwe 'Golf 4' tellers
- wijsneus
- geen afgeragde bouwvakkers/schildersbus
- TDI motor
- handgeschakelde versnellingsbak, gezien de automaten in geen geval heel erg betrouwbaar zijn bij de T4 op basis van wat ik al gelezen heb.
Wat enige voorkeur geniet:
- dubbele cabine ( je weet maar nooit )
- trekhaak ( kan eenvoudig achteraf nog gemonteerd worden neem ik aan )
- airco
- deuren achter i.p.v. klep
- cruise control ( eenvoudig achteraf te installeren begreep ik al )
- metallic lak
- in kleur gespoten bumpers en spiegels
Kortom: waar extra op te letten, welke kilometerstanden kunnen er met normaal onderhoud goed worden behaald, wat vooral níet te doen en welke TDI motor is de beste keus ( een Caravelle 151pk TDI is de ultieme T4 denk ik maar die zijn qua aanschafprijs vooralsnog buiten bereik ).
Graag hoor ik jullie meningen, ervaringen en feiten die jullie in de jaren met jullie T4 hebben opgedaan.
Groeten Marcel
Enige ervaring met een T4 is mij niet vreemd, m'n pa heeft een 95'er 1.9 TD gehad en een 99'er 2.5 TDI 102pk ( wat heerlijke bus was dat! ).
Nu ik naast mijn werk nog een kleinschalig bedrijfje ben begonnen en dus een BTW nummer heb zou ik privé redelijk voordelig een T4 kunnen rijden als 2e auto m.b.t. de vaste lasten. Vandaar dat ik mij langzaam (weer) begin te verdiepen in de T4. Natuurlijk hoor ik graag van alle ervaren T4 rijders waar ik vooral op moet gaan letten en wat de beste/betrouwbaarste/sterkste motor is voor een T4 --> Met het oog op dat er met enige regelmaat een andere caravan achter zal moeten, gewicht variërend van 800kg tot 1500kg.
Wat ik sowieso wil:
- nieuwere type dashboard met de blauwe 'Golf 4' tellers
- wijsneus
- geen afgeragde bouwvakkers/schildersbus
- TDI motor
- handgeschakelde versnellingsbak, gezien de automaten in geen geval heel erg betrouwbaar zijn bij de T4 op basis van wat ik al gelezen heb.
Wat enige voorkeur geniet:
- dubbele cabine ( je weet maar nooit )
- trekhaak ( kan eenvoudig achteraf nog gemonteerd worden neem ik aan )
- airco
- deuren achter i.p.v. klep
- cruise control ( eenvoudig achteraf te installeren begreep ik al )
- metallic lak
- in kleur gespoten bumpers en spiegels
Kortom: waar extra op te letten, welke kilometerstanden kunnen er met normaal onderhoud goed worden behaald, wat vooral níet te doen en welke TDI motor is de beste keus ( een Caravelle 151pk TDI is de ultieme T4 denk ik maar die zijn qua aanschafprijs vooralsnog buiten bereik ).
Graag hoor ik jullie meningen, ervaringen en feiten die jullie in de jaren met jullie T4 hebben opgedaan.
Groeten Marcel
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Had je deze al gezien? viewtopic.php?f=5&t=53077
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Ja die heb ik gezien, ook op Marktplaats. Mooie dikke T4 maar met een ex btw prijs van 5950 dus dik door de 7000 euro aanschaf is geen optie.Snautzer schreef:Had je deze al gezien? viewtopic.php?f=5&t=53077
Ik kijk vooralsnog in de categorie tot +/- 4500 euro. Ook mede afhankelijk van wat de huidige tweede auto nog op brengt.
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Welkom op het forum.
Wel even een foto van de Seat
Succes met de zoektocht.
Wel even een foto van de Seat
Succes met de zoektocht.
Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Thanks Maarten, al heel lang lid hier alleen ook al heel lang niet meer gekeken hier. Nu ik qua maandlasten gunstig een T4 kan gaan rijden als 2e auto toch weer mooi aan het rondneuzen hier.RITC schreef:Welkom op het forum.
Wel even een foto van de Seat
Succes met de zoektocht.
De Seat op verzoek :
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Mooie Seat, mag je best laten zien maar post liever een foto van die GTI
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Op verzoek de GTI:
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Ik zie tot de genoemde prijzen vooral heel veel 88pk motoren te koop staan. Zijn deze motoren net zo sterk als de 102pk variant of is het wijs om deze links te laten liggen en door te zoeken naar een goede 102pk of met veel geluk 151pk? Ook rekening houdend met dat ik met een caravan / aanhanger best stevig door rij.
En heeft iemand hier al een T4 uit het buitenland gehaald?
Kun je bijv. een personen Caravelle of een Multivan uit Duitsland halen en met de invoer gelijk op grijs kenteken zetten ( dus gewoon alle stoelen en banken achterin eruit en dan invoeren op grijs kenteken ). Of denk ik hier nu iets te kort door de bocht?
En heeft iemand hier al een T4 uit het buitenland gehaald?
Kun je bijv. een personen Caravelle of een Multivan uit Duitsland halen en met de invoer gelijk op grijs kenteken zetten ( dus gewoon alle stoelen en banken achterin eruit en dan invoeren op grijs kenteken ). Of denk ik hier nu iets te kort door de bocht?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Netjes, ziet er goed uit.
Niet teveel verziekt met allerlei zooi. Naar mijn smaak zou hij wel iets hoger op de rubbers mogen staan.
Niet teveel verziekt met allerlei zooi. Naar mijn smaak zou hij wel iets hoger op de rubbers mogen staan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
102 pk is natuurlijk meer dan 88 pk en dus sterker. Hier op T4-wiki kun je van alle typen motoren de specificaties vinden zodat je ook het koppel(verloop) kunt vergelijken http://www.t4-wiki.de/wiki/Kategorie:Mo ... sche_DatenMarcel_VW schreef:Ik zie tot de genoemde prijzen vooral heel veel 88pk motoren te koop staan. Zijn deze motoren net zo sterk als de 102pk variant of is het wijs om deze links te laten liggen en door te zoeken naar een goede 102pk of met veel geluk 151pk? Ook rekening houdend met dat ik met een caravan / aanhanger best stevig door rij.
De 102 pk ACV motor staat wel bekend als het beste blok voor een T4 en wat ik begrepen heb op dit forum is met name de versnellingsbak van de 102 pk een stuk robuuster dan die van de 88 pk. Ook niet onbelangrijk bij een stevige rijstijl met gewicht achter de bus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
88 , 102 en 151pk zijn in de basis allen hetzelfde blok , en even betrouwbaar .Marcel_VW schreef:Ik zie tot de genoemde prijzen vooral heel veel 88pk motoren te koop staan. Zijn deze motoren net zo sterk als de 102pk variant of is het wijs om deze links te laten liggen en door te zoeken naar een goede 102pk of met veel geluk 151pk? Ook rekening houdend met dat ik met een caravan / aanhanger best stevig door rij.
En heeft iemand hier al een T4 uit het buitenland gehaald?
Kun je bijv. een personen Caravelle of een Multivan uit Duitsland halen en met de invoer gelijk op grijs kenteken zetten ( dus gewoon alle stoelen en banken achterin eruit en dan invoeren op grijs kenteken ). Of denk ik hier nu iets te kort door de bocht?
De 88pk heeft wat minder goede verstuivers dan de 102pk . 88 pk heeft enkeltraps Stanadyne verstuivers , welke duurder zijn en moeilijk te vinden , dan de Bosch 2-traps verstuivers van de 102PK . Maar op zich hoef je daar een 88PK niet voor te laten staan . (ombouw naar 102pk verstuivers is mogelijk , moest dat nodig zijn)
De 88pk heeft geen interkoeler , de 102pk heeft een kleine interkoeler , de 151pk heeft een grote frontmount inerkoeler (en nog andere andere dingen)
De 88pk heeft een minder sterke versnellingsbak , maar die doet het ook wel goed hoor . De verhoudingen van de 88pk bak zijn ook iets korter dan die van de 102pk bak . De 151pk bak heeft lange verhoudingen , en is een ideale Autobahn cruiser , om zware aanhangers te trekken zijn de verhoudingen eigenlijk iets te lang . Er is vermogen genoeg om te trekken , maar om bvb in 1e of achteruit te vertrekken met een zware aanhanger moet je op de koppeling werken. Eens er vaart in zit , is er geen probleem .
De 102pk is de "gulden middenweg" , maar alledrie de types zijn een aanrader .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Bedankt voor deze reacties, daar kan ik wat mee. Een 88pk blok ombouwen naar 102+ pk wat voor kostenplaatje hangt daar dan grofweg aan?
Lange versnellingen is in mijn ogen/ervaring vaak een kwestie van dan maar een versnelling lager laten staan.
Lange versnellingen is in mijn ogen/ervaring vaak een kwestie van dan maar een versnelling lager laten staan.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
In de hoge versnelling (5e) heeft de 151PK geen enkel probleem , vermogen voldoende .Marcel_VW schreef:
Lange versnellingen is in mijn ogen/ervaring vaak een kwestie van dan maar een versnelling lager laten staan.
Maar nog lager dan 1e versnelling gaan (om bvb te vertrekken of manouvreren met een zware aanhanger) gaat niet hé
Om een voorbeeld te geven : ik heb zelf ook (onder andere) een 151PK T4 , wanneer mijn autoambulance erachter hangt geladen met een T2 erop (is dus niet heel zwaar) , krijg ik deze in achteruit bijna niet mijn oprit opgereden (de oprit gaat licht omhoog) . Als je daar niet mee oplet fik je zo je koppeling erdoor.
Mijn 88pk T4 heeft er door de korte bakverhoudingen veel minder problemen mee om deze achteruit de oprit op te duwen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Een 88PK kun je voorzien van een interkoeler (kleine van een 102PK , of een grote van een 151PK) in combinatie met een chip (herprogrammatie) , dan heb je al rond 115PK , doe je er ook nog verstuivers bij van een 102PK (incl bijhorende ECU herprogrammatie voor de 2 trapsverstuivers) , dan kun je veilig richting 130PK (meer kan ook , maar zou ik niet aanraden) . Kosten ? 102pk interkoeler meestal rond 125eur , chippen zal rond 300a400eur zijn , verstuivers : sterk uiteen lopend , afhankelijk van de staat en aantal km's dat ze gelopen hebben .Marcel_VW schreef:Bedankt voor deze reacties, daar kan ik wat mee. Een 88pk blok ombouwen naar 102+ pk wat voor kostenplaatje hangt daar dan grofweg aan?
.
Katalysator leegmaken zou ik zowieso ook doen . Kost je niks , en levert je enkele PK's op .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Oriënteren op een T4 wijsneus - tips?
Bedankt voor je reacties, zinvol !