Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
huishoudaccu: vraag en tipje
huishoudaccu: vraag en tipje
Hallo
mijn Exide huishoudaccu lijkt zijn beste tijd gehad, al is ie maar 3 jaar oud... Oh ja, en vooraleer ik het vingertje krijg, er zijn idd. al heel wat topics hieraan gewijd maar ik vind het antwoord op mijn vraag niet.
Mijn Cali uit 1992 moet normaal 2x 80Ah aan boord hebben, maar d'r is ooit een ombouw gebeurd naar 1 accu (momenteel zit er 110 Ah in). Alle kabels zitten op 1 grote klem. Nu vraag ik me af of het toch niet beter zou zijn om terug naar 2 accu's te gaan, zodat die minder diep worden ontladen bij het draaien van de standkachel (die doet het nu niet meer op accu). Dus: 2x80Ah of toch gaan voor vervanging met bijv. 1x 120 Ah? Laadspanning komt nooit boven 13,6V bij het rijden, speelt dat een rol bij deze keuze?
Mocht iemand me ook ffe een foto kunnen bezorgen van hoe die aansluiting origineel zit bij dubbele accu's, graag. Ik neem aan dat er gewoon met een stuk accukabel beide - polen en +-polen met elkaar verbonden worden? In serie zou mijn interieur niet gelukkig van worden
Acccuweb verkoopt de Exides niet meer , enkel Accushop. Anderzijds, een TIP, bij bestelling op accuweb kun je de code "Cpunt" intikken, krijg je meteen nog 10% korting...
greetz en alvast ook TX
B.
mijn Exide huishoudaccu lijkt zijn beste tijd gehad, al is ie maar 3 jaar oud... Oh ja, en vooraleer ik het vingertje krijg, er zijn idd. al heel wat topics hieraan gewijd maar ik vind het antwoord op mijn vraag niet.
Mijn Cali uit 1992 moet normaal 2x 80Ah aan boord hebben, maar d'r is ooit een ombouw gebeurd naar 1 accu (momenteel zit er 110 Ah in). Alle kabels zitten op 1 grote klem. Nu vraag ik me af of het toch niet beter zou zijn om terug naar 2 accu's te gaan, zodat die minder diep worden ontladen bij het draaien van de standkachel (die doet het nu niet meer op accu). Dus: 2x80Ah of toch gaan voor vervanging met bijv. 1x 120 Ah? Laadspanning komt nooit boven 13,6V bij het rijden, speelt dat een rol bij deze keuze?
Mocht iemand me ook ffe een foto kunnen bezorgen van hoe die aansluiting origineel zit bij dubbele accu's, graag. Ik neem aan dat er gewoon met een stuk accukabel beide - polen en +-polen met elkaar verbonden worden? In serie zou mijn interieur niet gelukkig van worden
Acccuweb verkoopt de Exides niet meer , enkel Accushop. Anderzijds, een TIP, bij bestelling op accuweb kun je de code "Cpunt" intikken, krijg je meteen nog 10% korting...
greetz en alvast ook TX
B.
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dat is (te) snel! Bij mij zit de originele gelaccu er nog in en die doet het prima.
1 of 2 accu's maakt voor wat betreft het ontladen niets uit, ze worden paralel geschakeld en gedragen zich dus als 1 grotere accu.
Een laadspanning van max 13,6 volt tijdens het rijden is te laag! Bij mij zie ik onderweg 14,2-14,4 volt, na het afzetten van het contact circa 13,5 volt. Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak van de lage laadspanning alvorens ik een nieuwe accu zou plaatsen. Het reviseren van de lader kan nodig zijn, forumlid HenkK kan dit voor je doen.
Hier http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... nKitWM.pdf de inbouwinstructie van Westfalia voor de plaatsing van een tweede huishoudaccu.
1 of 2 accu's maakt voor wat betreft het ontladen niets uit, ze worden paralel geschakeld en gedragen zich dus als 1 grotere accu.
Een laadspanning van max 13,6 volt tijdens het rijden is te laag! Bij mij zie ik onderweg 14,2-14,4 volt, na het afzetten van het contact circa 13,5 volt. Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak van de lage laadspanning alvorens ik een nieuwe accu zou plaatsen. Het reviseren van de lader kan nodig zijn, forumlid HenkK kan dit voor je doen.
Hier http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... nKitWM.pdf de inbouwinstructie van Westfalia voor de plaatsing van een tweede huishoudaccu.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Bedankt Jasper, dat was ook snel
Ik lees idd. overal over hogere laadvoltages. Ik dacht dat de middenconsole aangeeft wat op de huishoudaccu toekomt? Dat zou dan betekenen dat ofwel mijn alternator (nieuw van vorig jaar...) dan wel ergens een regeltoestand mankeert?
Ik lees idd. overal over hogere laadvoltages. Ik dacht dat de middenconsole aangeeft wat op de huishoudaccu toekomt? Dat zou dan betekenen dat ofwel mijn alternator (nieuw van vorig jaar...) dan wel ergens een regeltoestand mankeert?
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Hoi Wim,
Bij mij geeft het Westfalia paneel wat tegen het dak zit tijdens het rijden aan dat de accu 14.2-14.4 volt krijgt. Als dat bij jow maar 13.6 is dan is er ergens iets loos. Was dit probleem er al voor de nieuwe altenator?
Bij mij geeft het Westfalia paneel wat tegen het dak zit tijdens het rijden aan dat de accu 14.2-14.4 volt krijgt. Als dat bij jow maar 13.6 is dan is er ergens iets loos. Was dit probleem er al voor de nieuwe altenator?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dacht probleem al voordien voor zover ik daar toen op lette, intussen iemand in de buurt gevonden die alles wil uitmeten dit weekend. Ook Henk es contacteren mocht ie topic missen
@Jasper: de Wim mag meelezen hoor, ik hou het voorlopig op B. van Bart ; Noorwegen is intussen Zweden geworden via Mon en Kopenhagen regio, nog bedankt voor het meedenken
@Jasper: de Wim mag meelezen hoor, ik hou het voorlopig op B. van Bart ; Noorwegen is intussen Zweden geworden via Mon en Kopenhagen regio, nog bedankt voor het meedenken
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Bart, excuus, haal twee forumnamen door elkaar geloof ik.
Wij wilden vorig jaar via Mon terugreizen vanuit Noorwegen maar vanwege het weer hebben we dat toen niet gedaan. Ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt, op de plaatjes is het in ieder geval prachtig. Veel plezier daar!
Wij wilden vorig jaar via Mon terugreizen vanuit Noorwegen maar vanwege het weer hebben we dat toen niet gedaan. Ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt, op de plaatjes is het in ieder geval prachtig. Veel plezier daar!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
mijn Exide huishoudaccu lijkt zijn beste tijd gehad, al is ie maar 3 jaar oud...
Zoals boven mijn bericht al is aangegeven door is de laadspanning te laag
Tijdens rijden of aan de paal 14,4V
In rust vol 13,6V
Vraag: Hoe hoog is spanning als je aan de paal staat? 220v > 12 v via lader?
Een standaccu gaat normaal gesproken wel wat langer mee verwacht dat dit niet de oorzaak is.
En 120 Ah is best een flinke accu.
Lekker laten zitten als hij nog goed is.
Groetjes Wim
Zoals boven mijn bericht al is aangegeven door is de laadspanning te laag
Tijdens rijden of aan de paal 14,4V
In rust vol 13,6V
Vraag: Hoe hoog is spanning als je aan de paal staat? 220v > 12 v via lader?
Een standaccu gaat normaal gesproken wel wat langer mee verwacht dat dit niet de oorzaak is.
En 120 Ah is best een flinke accu.
Lekker laten zitten als hij nog goed is.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- HenkK
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Als je toch gaat meten.
De laadspanning aflezen op je display kan fout zijn, De gemeten spanning wordt in de displayunit omgezet naar een stroom en aangeboden aan het display. Het is kan door afwijkende componenten een fout aangeven. De spanning dus meten op je startaccu met een goede universeelmeter.
Met enig toerental. Is deze meting ook 13,6 volt, toch even richting dynamo en toebehoren zoeken.
Controle van je lader.
Spanning op huishoudaccu meten, motor uit, niet aan de 230 volt, waarde noteren
lader aan de 230 volt, meten op de accu, waarde noteren, als de accu laag stond, vorige meting, moet je nu toch wel 14.x meten. Als de gemeten klemspanning die naar de lader gaat wel al redelijk op niveau is, zul je 13,8 moeten meten.
Als je de lader aan de 230 volt hebt en je bent de accuspanning nog aan het meten, neem dan even de stekker los van de NTC weerstand die in de buurt van je accu zit, de gemeten spanning moet dan oplopen naar 15.1 volt en je display moet gaan knipperen en 15.1 volt aangeven.
Controleer ook de spanningen op het omschakelrelais, is dit een diodebrug houd dan rekening met een spanningsafwijking.
Er zitten 2 instelschroefjes in de 2169.00, draai daar niet aan om de spanning te verhogen. 1 is voor de ruststroom instelling van de vermogens transistor en mag alleen aangedraaid worden als de juiste rustroom ingesteld wordt, deze zit in de buurt van de vermogens NPN.
De instelpotmeter die ongeveer in het midden zit is voor de juiste spannings instelling, maar verstellen als je lader bij de eerste test boven de 15.1 volt is gekomen is uit den boze.
Bovenstaande geldt alleen als je een originele acculader hebt. Als deze nog erg origineel is, b.v. de 2169.00 of 01 is het ook verstandig om deze een keer te laten nakijken.
De laadspanning aflezen op je display kan fout zijn, De gemeten spanning wordt in de displayunit omgezet naar een stroom en aangeboden aan het display. Het is kan door afwijkende componenten een fout aangeven. De spanning dus meten op je startaccu met een goede universeelmeter.
Met enig toerental. Is deze meting ook 13,6 volt, toch even richting dynamo en toebehoren zoeken.
Controle van je lader.
Spanning op huishoudaccu meten, motor uit, niet aan de 230 volt, waarde noteren
lader aan de 230 volt, meten op de accu, waarde noteren, als de accu laag stond, vorige meting, moet je nu toch wel 14.x meten. Als de gemeten klemspanning die naar de lader gaat wel al redelijk op niveau is, zul je 13,8 moeten meten.
Als je de lader aan de 230 volt hebt en je bent de accuspanning nog aan het meten, neem dan even de stekker los van de NTC weerstand die in de buurt van je accu zit, de gemeten spanning moet dan oplopen naar 15.1 volt en je display moet gaan knipperen en 15.1 volt aangeven.
Controleer ook de spanningen op het omschakelrelais, is dit een diodebrug houd dan rekening met een spanningsafwijking.
Er zitten 2 instelschroefjes in de 2169.00, draai daar niet aan om de spanning te verhogen. 1 is voor de ruststroom instelling van de vermogens transistor en mag alleen aangedraaid worden als de juiste rustroom ingesteld wordt, deze zit in de buurt van de vermogens NPN.
De instelpotmeter die ongeveer in het midden zit is voor de juiste spannings instelling, maar verstellen als je lader bij de eerste test boven de 15.1 volt is gekomen is uit den boze.
Bovenstaande geldt alleen als je een originele acculader hebt. Als deze nog erg origineel is, b.v. de 2169.00 of 01 is het ook verstandig om deze een keer te laten nakijken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Het is raadzaam om, bij twijfel,
ook eens een goede acculader, zoals bijvoorbeeld een Ctek MXS 5.0 aan je accu's te hangen.
Wellicht kan je dit een paar afgeschreven accu's besparen?
Groetjes Peter
PS 2x80 Ah is handelbaarder als 1x 120Ah en ook nog eens veel langere "off-grid" tijd
ook eens een goede acculader, zoals bijvoorbeeld een Ctek MXS 5.0 aan je accu's te hangen.
Wellicht kan je dit een paar afgeschreven accu's besparen?
Groetjes Peter
PS 2x80 Ah is handelbaarder als 1x 120Ah en ook nog eens veel langere "off-grid" tijd
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Bedankt voor de praktische reacties!
@Henk super, ik ga er morgen mee aan de slag, nu nog even uitzoeken waar die NTC zit (stuntel als het op gelijkstroom aankomt)
@Wim zal dit ook mee-meten, maar dacht dat ie aan de paal ook maar 13,6 aangeeft; vrees dat mijn huisaccu "klappen" heeft gekregen, zoals mijn garagist zei bij het testen ervan
@Peter heb ze laatste maanden al 3x aan de CTec gehangen, vrees evenwel dat het "te laat" is en de accu niet meer optimaal is... ook na dat opladen gaat de kachel in veiligheid (11,6 volt). Wil eerst uitzoeken waarom ie zich mishandeld voelt...
@Henk super, ik ga er morgen mee aan de slag, nu nog even uitzoeken waar die NTC zit (stuntel als het op gelijkstroom aankomt)
@Wim zal dit ook mee-meten, maar dacht dat ie aan de paal ook maar 13,6 aangeeft; vrees dat mijn huisaccu "klappen" heeft gekregen, zoals mijn garagist zei bij het testen ervan
@Peter heb ze laatste maanden al 3x aan de CTec gehangen, vrees evenwel dat het "te laat" is en de accu niet meer optimaal is... ook na dat opladen gaat de kachel in veiligheid (11,6 volt). Wil eerst uitzoeken waarom ie zich mishandeld voelt...
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dan heb je wel weer mooi pech
Je conclusie lijkt mij juist.
Waarschijnlijk te vaak te diep ontladen 11,6 V = de laagste waarde die een accu mag bereiken.
Dus jou kachel neemt de juiste beslissing
Groeten Wim
Je conclusie lijkt mij juist.
Waarschijnlijk te vaak te diep ontladen 11,6 V = de laagste waarde die een accu mag bereiken.
Dus jou kachel neemt de juiste beslissing
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Hoi, dit was weer een interessante knutselsessie, weer wat bijgeleerd over de bus
De resultaten van de meetcampagne bevestigen in eerste plaats dat de huisaccu aan vervanging toe is.
@ Henk, Wim, Jasper:
donderdag 250 km gereden, normale batterij zou moeten vol zijn, ik krijg maar 1 streepje op display...
aan de paal of met draaiende motor: 13,8 - 13,9 V
alle verbruikers af, 12,4 volt
frigo aan: 12,0 volt, kachel aan: zakt weg tot 11,7 volt kachel slaat af
NTC uitgemeten >500 Ohm, uitgeschakeld voltage naar 15,1 dus OK
originele lader Westfalia 2169/00 geeft volgens etiket 13,8 volt - hoe komt het dan dat iedereen spreekt over 14.x volt ???
waar zit de scheidingsrelais? zie deze niet zitten waar ze volgens foto op andere topics zou moeten zitten? zal bij Accuweb nieuwe halftractie gel bestellen van 120 Ah
greetz
Bart
De resultaten van de meetcampagne bevestigen in eerste plaats dat de huisaccu aan vervanging toe is.
@ Henk, Wim, Jasper:
donderdag 250 km gereden, normale batterij zou moeten vol zijn, ik krijg maar 1 streepje op display...
aan de paal of met draaiende motor: 13,8 - 13,9 V
alle verbruikers af, 12,4 volt
frigo aan: 12,0 volt, kachel aan: zakt weg tot 11,7 volt kachel slaat af
NTC uitgemeten >500 Ohm, uitgeschakeld voltage naar 15,1 dus OK
originele lader Westfalia 2169/00 geeft volgens etiket 13,8 volt - hoe komt het dan dat iedereen spreekt over 14.x volt ???
waar zit de scheidingsrelais? zie deze niet zitten waar ze volgens foto op andere topics zou moeten zitten? zal bij Accuweb nieuwe halftractie gel bestellen van 120 Ah
greetz
Bart
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Het scheidingsrelais zit bij oudere Cali's achter, boven het walstroomstopcontact. Als je even het klepje onder in het achterste kastje weghaalt kun je er bij.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
De dynamo geeft 14.4 volt, daarom tijdens het rijden een hogere spanning. Lader is inderdaad afgeregeld op een lager Voltage.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Intussen ook afspraak bij de garage - "nieuwe" alternator van vorig jaar geeft dus ook veel minder dan verwacht... wellicht genoeg voor een gewone startaccu, niet voor de huisaccu. Komt allemaal in orde