Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring rijker met Mileuzone's......

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door arjanzevenaar »

Beste weetjewellers.

Ik klim even in de pen na wat avontuur de afgelopen dagen en wil dit toch ook met jullie delen. Wij mijn vrouw en de kids 2 dochters van 13 en 15 zijn deze week in Engeland. Een paar dagen Londen en wat rondom Londen. Het is voor mij de eerste keer om links te rijden. De eerste paar dagen rondom Londen op een kleine camping gestaan en toen daarna zouden we 4 nachten aan de rand van Londen in een Hotel overnachten. Het zou koud en nat worden dus een hotel zou wat comfortabeler zijn dan op een camping. We hebben ons goed voorbereid dachten we want we wisten dat er een mileuzone zou zijn in het centrum van Londen. Dat is dus niet de hele waarheid. Maandagmiddag op weg op de M25 afslag Heathtrow genomen totdat ik zag dat ik de LEZ (London Low Emission Zone) zou binnenrijden. Ik had hierover gelezen dat dit geld voor grote vrachtwagens en bussen. Maar wat mij verbaasde dat het direct na de M25 geldig was. Dit zette mij wel aan het denken. Maar goed naar hotel gereden en hier spullen uitgeladen en bus in de parkeerplaats geparkeerd. In de avond hadden we wifi in het hotel en ging eens op zoek wat nu die LEZ betekende. Ik kan je vertellen dat is nog niet makkelijk om dat te begrijpen. Echter na 10 minuten kreeg ik het wel een beetje benauwd. Ik las dat de dieselbusjes vanaf 1250 kg de LEZ zone niet in mochten rijden. Deze regels zijn aangepast op 1 jan 2013. Ik heb de regels meerdere keren gelezen en nog snapte ik het niet. Nou dan maar even rondvragen in de buurt. In het hotel bij taxis bij bus chauffeurs. Allemaal zeiden ze wat anders of wisten ze er niet van. Ik snapte er helemaal niks van. Toen maar nogmaals internet geraadpleegd het uk t4 forum. Nou hier stond het dus wel duidelijk...ik schrok me kapot. Onaangekondigt met een t4 tdi de LEZ binnenrijden kost 500 pond per dag. De dagen worden gerekend vanaf middernacht. Het was half twaalf die maandagavond. Wat nu ???? Hotel was al betaald. We zouden 4 dagen lol beleven en daar hadden we hard voor gespaard. ( Ik weet nu hoe duur londen is na 3 dagen.. )
Heb gelijk de bus gepakt uit de parkeergarage. Bij de receptie snapte ze er niks van en ben naar de buitenring buiten de M25 gereden. Heb de bus daar geparkeerd in een woonwijk. Het was ondertussen 1.00 in de ochtend. Geen vervoer meer terug naar hotel dus ik zou in de bus slapen. Ja dacht ik. Echt niet. Ik heb niet voor niks een hotel geboekt en dit stond niet in de folder. Ik stond 10 km van het hotel. Heb toen maar de fiets gepakt en ben via mijn navigatie naar het hotel gefiets ware het niet dat mijn accu halverwege op ging. Sta je daar midden in de nacht aan de rand van Londen. Geen hond op straat ( wel zat vossen en dassen gezien echt vreemd...) Ben toen naar heathtrow gefiets en daar heeft een bewaker mij verteld hoe ik verder moest fietsen. Kortom half drie kwam ik weer aan in het hotel. Had geen slot op mijn fiets en deze mocht ook niet naar de kamer. Fiets geparkeerd in de kelder van het hotel. Ik hoop dat hij er nu nog staat maar dat hoop ik ook van de bus. Ik heb de bus al 4 dagen niet gezien. Morgenochtend moeten we eerst met de trein 2 haltes dan zie ik of de bus er nog staat. Ik heb relais 109 in mijn zak zitten, je moet het ze wel moeilijk maken denk ik maar zo.

Kortom we hebben wel 3 dagen enorm naar ons zin gehad maar wel met een kanttekening. Hoe zit dit met de toekomst van de t4 dieselbusje ? Er zijn hier op het forum diverse weetjewellers die deze praktijken gaan meemaken of hebben meegemaakt. Wat mij vooral zorgen maakt zijn de absurde hoge boetes. Zonder er erg in te hebben kan je duizenden euros lichter worden gemaakt. En waarvoor precies..???? (Google maar eens op LEZ.). Ik doe toch niks verkeerd ? Ik rij niet te hard, drink niet, etc. Het enige wat ik wil is vrijheid, het echte vwfanlive meemaken een paar keer paar jaar maar hoe moet dat in de toekomst ? Morgen ga ik de bus weer terugzien. Het zal mij benieuwen. Daarna gaan we naar Oxford. Ik heb daar ook maar gekeken of daar een LEZ bestaat. En ja in Oxford ook, als ik de regels goed begrijp voorlopig alleen nog voor bussen maar voor hoe lang...???

Groetjes Arjan.
Laatst gewijzigd door arjanzevenaar op 29 apr 2016, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door LAYCA »

that sucks

Hoop dat het hier :T4politie bij blijft. :gif :gif :gif :gif :gif

Zie jullie van het weekend: :kus Ineke &Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Pascal-141 »

ik las dat de dieselbusjes vanaf 1250 kg de LEZ zone niet in mochten rijden.
Dat klopt , en ik vind het ook allemaal betreurenswaardig . Heeft niks met milieu te maken , maar met winstbejag .
Vroeger werd er heel regelmatig VW bus meetings gehouden in het London Ace Café (dat Ace café is zowat wereldberoemd) , en dat kan allemaal niet meer omdat niemand er nog geraakt met zijn busje ...

Ik vind : als je een "milieuzone" wil invoeren in een stad , doe het dan ook met het MILIEU als hoofdreden , en hoe doe je dat : iedere auto individueel laten keuren (zoals TUV) wanneer deze de moeite en investeringen gedaan heeft om deze "proper" te maken . Maar goed , dat doen ze niet , ze kijken alleen naar bouwjaar , en klaar . En dat terwijl ik vaak vrij jonge wagens zwarte roetwolken zie uitbraken (waarschijnlijk omdat ze gewoon geen degelijk onderhoud krijgen) , en terwijl vaak oude wagens geen spatje rook te zien is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door freek »

Het ligt volgens mij iets genuanceerder:
- ik lees in de voorwaarden dat oudere auto's die standard niet voldoen aan de de euro 3 norm wel mogen worden aangepast en 'certified'. Dit is dus absoluut beter dan hier in Nederland waar het puur op bouwjaar is
- er wordt vanuit gegaan dat alle auto's van na 1 oktober 2002 aan de euro 3 norm voldoen
Nu hebben wij toevallig zowel een t4 als een t5 van resp 2003 en 2004 dus is er vooralsnog niets aan de hand.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door freek »

Overigens wel enorm balen natuurlijk want je mini vakantie is hierdoor wel aardig vergald...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Beckontheroad »

Wat dat aangaat doen de Duitsers het beter, daar is de Umweltplakette gebaseerd op het type motor.

Begrijp dat de UK poedels e.e.a. lekker verdekt doen, Utrecht is niet anders, daar moet je ook weten war de bordjes staan. Voor je het weet trap je er in....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Oviivo »

Als je je busje "benoemd" als minivan < 9 personen kom je er volgens mij mee weg. Of ben je echt een transporter van?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door otzie »

Utrecht...

Maatje van me heeft een 1999 bmw 320d (zakelijk) moet ook geregeld in utrecht zijn, hebben ze een wegomleiding door de mileuzone..
komt er weer een briefje op de mat..
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door arjanzevenaar »

Even een kleine update uit Oxford. Bus stond er nog tussen de jaquars, bmw's, land rovers en astin martins etc. Nu maar afwachten wat er de komende weken voor boetes in de bus vallen want voor het hotel stond een politieagent heel erg flauw fotos te maken van stilstaande auto's...
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door raf_construct »

Beckontheroad schreef:Wat dat aangaat doen de Duitsers het beter, daar is de Umweltplakette gebaseerd op het type motor.
JB
Voor zover ik weet, niet op de motor maar op het type katalysator. En die kan je dan laten plaatsen op oudere wagens waardoor je in regel bent én ook nog eens minder belasting betaalt.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Erdem50 »

Als je via onderstaande link gaat kijken en selecteert 'motor caravan' en dan diesel en gewicht onder de 2.5ton zou ik er mee weg moeten komen. Op mijn papieren staat dat het een kampeerauto is en geen personenbus oid.

https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-em ... ntcmp=2266
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Henk250 »

In 2011 moest ik voor werk in London zijn,net buiten de zone met mijn T5,grijs kenteken.
Op de terugweg,in druk verkeer door foutje bijrijder door de zone heen getuft.
:bonk
Helaas 3 weken later brief op de mat,75 e meen ik.
Kom je nooit meer in de UK,dan kun je overwegen om niet te betalen.
Echter kom je er vaker,dan weet je dat ze je opwachten bij de grens
om eea te incasseren.
:politie
De UK gorvernment heeft een uitstekend apparaat om boete's vast te leggen en
te verhogen tot een flink bedrag als je niet betaalt.
Om gezeik te voorkomen heb ik de boete betaald,maar het blijft zuur.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door Noorfalia »

Beckontheroad schreef:Utrecht is niet anders, daar moet je ook weten war de bordjes staan. Voor je het weet trap je er in....
JB
http://recht-advocaten.nl/milieuzone-boete-onterecht

Dat opent perspectieven...
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
nicole
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:39
Locatie: Waar mijn neus naar toe gaat !

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door nicole »

Ik ben pas geleden ook in utrecht geweest met de trein om dat dit even makkelijker ging ivm cursus kon ik leren in de trein. nu was er een storing met de trein en ik ging met mijn busje om zeker te zijn dat ik op tijd zo zijn voor de cursus. vrij parkeren achter het gebouw (koningstraat) Dit is vlak bij station /jaarbeurs.
Ik heb eerlijk gezegt niet aan mileuzone gedacht, maar op mijn rit ook niet iets bewust gezien.
Valt er een leuk "kadootje "op de mat 90 + 8 € boete mileuzone op de graadt van roggenweg . ik heb aan de hand van de gegevens die op de factuur stonden moeten zoeken en ontdekte dat dit over de mileuezone ging
Hier wordt ik niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring rijker met Mileuzone's......

Bericht door bvddobb »

nicole schreef: Ik heb eerlijk gezegt niet aan mileuzone gedacht, maar op mijn rit ook niet iets bewust gezien.
Tja... Ik neem aan dat je de Koningsbergenstraat bedoelt. Dan ben je waarschijnlijk vanaf de A2/afslag 8 over de Martin Luther Kinglaan, de Weg der Verenigde Naties en de Graadt van Roggenweg (allemaal één doorlopende weg de stad in) de stad binnengekomen.
Het is nooit leuk, natuurlijk, maar dan heb je toch echt minstens 4 borden gemist... En ze staan er al even, want ze staan ook al op Google Streetview:

Meteen over het A'dam-Rijnkanaal een voor-aankondiging:
Afbeelding

Op de fly-over nog een voor-aankondiging:
Afbeelding

Bij het benzine-station nog een voor-aankondiging:
Afbeelding

En dan bij het begin van de Graadt van Roggenweg het begin van de eigenlijke zone:
Afbeelding

Je kunt veel over de milieuzone zeggen, ervoor en ertegen (ga ik hier niet doen, het is een 'fact of life'), maar dat het niet goed aangegeven zou staan is niet echt waar. Nou hebben wij wel makkelijk praten, natuurlijk, wij wonen hier!
Plaats reactie