Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T4 info

vragen over de T4
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Beste T4 gebruikers,

Ik ben Berto, 40 jaar, en op zoek naar een bestelauto.
In deze zoektocht ben ik na wat omwegen een beetje uitgekomen op een T4.

Voor mijn bedrijfje was ik eerst op zoek naar een L1H2 bus, iets in de trant van een Ducato, Jumper, Transit.
Echter zoek ik ook iets wat net 15 jaar oud is maar in een redelijke staat.

Ik zeg redelijk omdat ik zelf genoeg kan doen maar om nu meteen een hele afgschreven bus op te knappen is ook niet de bedoeling wil graag wel direct er gebruik van kunnen maken.

De reden dat ik nu bij een T4 blijf hangen zijn onder andere vanwege de motor, zo`n toch wat grotere L1H2 bus is al snel voorzien van een 2.5 of 2.8 ltr blok (de 2.0 Turbo`s even daargelaten) en deze lopen dan nog net 120 met vol planken als je geluk hebt.
Het verbruik zal dus ook wel wat hoger liggen.

Daarnaast hebben de T4`s een mooi uiterlijk en een aanzienlijke ruimte achterin waarbij de laadvloerlengte voor mij vrij bepalend is daar ik minimaal 2.25mtr kwijt moet kunnen zonder problemen.

Een mogelijke T4 zal gemengd gebruikt worden, zal er waarschijnlijk wat meer privé kilometers op maken dan zakelijk vandaar ook dat ik een minimaal 15 jaar oude variant zoek ivm de bijtelling.
Wel weer van na `95 want heb begrepen dat deze beter roest bestendig zijn.

Deze T4 zou voorzien moeten zijn van een 1.9ltr Diesel, zonder turbo. Waarom dat weet ik niet geef mij maar argumenten om het wel te doen (naast meer vermogen en sneller).

Echt snel hoeft de T4 ook niet te gaan, als hij de 120km/uur maar haalt, rij nu vaak met een kar voor de zaak en dat schiet niet heel erg op naast dat het ook nog wat meer verbruikt.
Wat verbruikt een 1.9D eigenlijk?

Als het mogelijk is graag een achterklep ipv deuren. Klopt het dat de T4 in beide versies zijn? Of wanneer wel en wanneer niet?

De lange versie zou mooi zijn maar is geen must.

Dubbelcabine kan, geloof dat die eenvoudig te verwijderen is. Echter vind ik de zijraampjes dan weer een nadeel.
Een bankje rechtsvoor is dan wel weer een kleine must maar die is wel te vinden op internet zag ik al.


Het is niet de bedoeling dat dit een gezocht draadje word (al lijkt het er wel op) maar zou graag van jullie ervaren T4èrs de do`s en don`t horen zodat ik een juiste keuze kan maken qua mogelijke aanschaf van een T4 en dat ik weet waar ik op moet letten zonder een kat in de zak te kopen.

Dus graag jullie ervaringen en tips zodat ook ik straks mijn T4 en inbouw kan gaan tonen ;-)


Grt,
Berto.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door Multivan Generation »

Na eind 1995 is de 1,9D volgens mij niet meer geleverd, maar is dat minimaal een 1,9 TD geworden.
Je zoekt een T4 met een laadhoogte van 2,25 meter.
Hoe wil je dan die hoge spullen achterin de auto krijgen ?
Lijkt me handig als je dan ook hoge deurtjes achter hebt om die hoge spullen gemakkelijk er in te krijgen.

Een korte wielbasis met vast hoogdak heb ik nog niet zo heel vaak gezien,
meestal is dat een lange wielbasis met hoogdak, maar ze bestaan wel hoor.

Ik zou in jouw geval rondkijken voor een 1,9 TD.

Groetjes en succes met de zoektocht

Peter
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Hoi Peter,

ik heb het over de laadvloerlengte.
Hoogte is (niet meer) bepalend voor mij ben al van de L1H2 bussies afgestapt, lengte van 2,25mtr is belangrijker.

Qua wel of geen turbo denk ik voornamelijk aan het feit hoe minder er in zit hoe minder er stuk kan gaan op den duur.

Grt,
Berto.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door Pascal-141 »

Zoals Peter al zei : vanaf model '96 waren alleen 1.9TD's beschikbaar , geen 1.9d .
Verder ook nog even vermelden dat het met een 1.9TD al lastig is om 120km/u aan te houden , laat staan met een 1.9d ... zeker dan nog als we het over een LWB hoogdak hebben. (want een KWB hoogdak ga je niet vaak tegenkomen)

Wil je een goede en betrouwbare motor die je overal brengt , en ook zuiniger is dan een 1.9TD , dan zou ik je een 2.5TDI aanraden . Dat is het beste dieselblok wat VW ooit gemaakt heeft . En je komt er nog mee vooruit ook , wat je niet kan zeggen van een 1.9TD .
1.9TD is een goed blokje hoor , maar heden ten dage kom je nog amper met het verkeer mee.
En de 2.5TDI , tja ... of die nou 150.000km heeft , of 500.000km , dat maakt hem niks uit , die gaat onvermoeibaar door (mits goed onderhoud en op tijd riemen vervangen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door odorf »

Er is op dit forum al heel veel geschreven over de keuze welke motor.
Zoek (rechtsboven) maar eens op 'verschil 1.9 TD en 2.5 TDI'.
Of een vergelijkbare term.

Voor de ruimte van binnen:
https://umbauportal.de/fruehere-modelle-transporter-t4
Aufbaurichtlinien,
https://umbauportal.de/documents/10156/ ... 5-2007.pdfe
Pagina 62 staat de netto binnenruimte.
De lengte is 2405 mm bij een korte wielbasis met tussenschot.
Bij een lange wielbasis komt daar dus 400 mm bij.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door J vd Pal »

Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Voor mezelf krijg ik een steeds beter beeld waar ik een bus voornamelijk voor zal gaan gebruiken.
Hierbij is vooral de laadruimte van belang of ik er in kwijt kan wat ik wil en hoe dit te bewerkstelligen daar ga ik nu eens een beetje mee aan de slag.

Het doel is namelijk om op een handige manier meer mee te nemen dan dat ik nu kan in de aanhanger die ik gebruik.
Dat kan ook wel want de beschikbare volume zal +/- 2x zo groot zijn als de aanhanger maar het moet ook wel een beetje goed ingedeeld worden.

Nu ik dan iets duidelijker beeld voor mezelf heb ben ik nu dus een beetje aan het oriënteren qua uitvoering, uiterlijk en prijs wat er mogelijk is en of dat daadwerkelijk voldoet aan mijn verwachtingen.

Zal dan ook binnenkort eens een proefrit gaan maken met een 2.5TDi model om te ervaren hoe dat rijd.

Ik hou jullie op de hoogte, heb geen haast en misschien dat het pas na de zomer gaat gebeuren maar ben er wel druk mee bezig *(zover mijn werkzaamheden dat toelaten :nuts ).

Grt,
Berto.
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Nog even een interieur technische vraag.

Hoe eenvoudig is een dubbel cabine te verwijderen en weer te monteren?

Zou dan voor mijn `werk` de dubbel cabine er uit halen en een bijrijdersbank monteren om voor de vakanties etc, de dubbele cabine weer te monteren voor een week of 3 en met de caravan op stap te gaan.

Is dit een mogelijkheid?

Grt,
Berto.
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door starfire »

Volgens mij is dit geen mogelijkheid, omdat de DC ook op je kentekenpapieren staat.
Dus elke keer erin/eruit is geen optie. Krijg je last met de belasting.
Verder heb je dan problemen met gordelpunt aansluitingen die je in de DC wel hebt maar niet als die er uit is.
Tenzij de basis een Caravelle/Multivan/Kombi (personenbus) is. Dat kun je zien aan de hand van het chassisnummer dat met WV2 moet beginnen.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Thanks voor de info.

Had via een pb met een forumlid ook al begrepen dat dat lastig word. Het is het 1 of het ander.
Ook qua motor is er wel een keuze gemaakt.

Al met al word het zoek gebied dus steeds kleiner :knipoog
Maar ook het bereik :huilen

En blijf nu ook steeds wel bij een T4 hangen en kijk vrijwel niet maar naar andere bussen, kwestie van duidelijker beeld waar ik hem het meest voor zal gebruiken en bij te weinig ruimte voor de beurzen en dergelijke kan dan alsnog de kar of caravan wel mee :ikrij

Moet dus worden een T4 van tussen 1996 t/m 2001
- 2.5 TDi
- enkel cabine
- KWB of LWB (LWB zou de voorkeur hebben maar is niet echt een must)
- met een APK zodat ik er mee kan rijden zonder direct naar de garage te moeten
- zwart (maar dat is al helemaal geen eis meer, desnoods schilder of wrap ik hem zelf :nuts )
- financieel aantrekkelijk zijn beetje afhankelijk van de staat tussen € 1000 - € 1500 mag wel wat werk aanzitten om hem hier en daar wat op te knappen

Ah dat lijstje valt toch best mee toch :jump

Grt,
Berto.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door J vd Pal »

Duidelijk lijstje, financieel wordt het heel lastig denk ik.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Yep, dat merk ik ook.
Zeker met een 2.5TDi motor.

Vorige week even op stap geweest met een 2.5TDi uit `98 met 311k op de teller.
Was niet echt verkeerd.

Er trilde iets bij de motor op stationair maar met een fraktie meer toeren was dat weg.
rondom iets schade maar dat si wel weg te werken.
stickers op de witte buitenzijde dat word een crime om dat te verwijderen en netjes te maken voor het verven.
APK bijna verlopen, band rechtsvoor moet sowieso vervangen worden, links voor komt er ook aan.
Nieuwe achterbanden, binnenin nieuwe matten.
Koppeling voelde ver weg en vond de remmen zeer matig aanvoelen.

Wil deze week eens met 2 1.9TD`s gaan rijden. Een race monster hoeft het niet te zijn, en qua belading heb ik niet meer als 100Kg bij me.
1 is een witte enkel cabine lang van `98 met 162K op de teller
De ander een zwarte korte dubbel cabine van `97 met 287k op de teller waar de koppeling van slipt en APK tot eind augustus.

Nummer 1 valt buiten m`n budget mits er nog wat te onderhandelen is.
Nummer 2 heeft een hele leuke vraagprijs (waar nog wel wat vanaf kan lijkt mij :knipoog ) waardoor er nog genoeg overblijft om zelf te klussen, oa koppeling vervangen en dubbel cabine eruit maar dan heb ik wel meteen een zwarte bus :toppie

Heb nog een toevoeging aan mijn lijstje en dat is dat ik graag een klep wil ipv van deuren.

Grt,
Berto.
RemoteJets
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:30
Contacteer:

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door RemoteJets »

Ships, geloof dat ik een eigenaar ben van een '99 T4 met een 2,5TDi erin :ie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door Snautzer »

:tiwwp
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW Transporter T4 info

Bericht door J vd Pal »

Goed geregeld marre, details??????
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie