Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra koeling inbouwen??

vragen over de T4
Plaats reactie
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Extra koeling inbouwen??

Bericht door Drekes »

Ik heb een 2.4D california uit 1992.

Van de week begon het lampje te branden dat de temp te hoog werd. Aanjager en kachel aan verhielp direct het probleem.

Binnenkort nieuwe distributiriem erop en dan krijgt ie ook nieuwe koelvloeistof. Wil gekijk thermostaat vervangen. Heeft iemand van jullie echter ook een oliekoeler gemonteerd en is dit te adviseren/weegt dit op tegen de kosten?

Groet,

Andre
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Gobert »

Je kunt beter de oorzaak opzoeken. Dichtgeslipte radiator of zo?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Olaf »

Zit hem in de radiator. Ik heb hier al eens foto's van geplaatst, moet je maar even zoeken ' radiator 21 jaar oud'.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Drekes »

Ik zoek m op. Tnx

Andre
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Mercury »

Ik heb ook een 92 2.4d, daar is koeling zonder oliekoeler geen enkel probleem. Was het overigens wel, bleek dat de lamellen voor de radiator stuk waren, de radiateur lek en de fan zekering was ook weg.

Nu alles spik en span, de fan slaat niet eens meer aan.

Groeten,

Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Hella »

Idem bij aankoop eind 2014 van de mijne.
Lamellen gingen niet open waardoor zelfs na een korte rit al de temperatuur opliep en de ventilatoren aansloegen.
Het hele lamellenmechanisme goed ingespoten / gangbaar gemaakt met WD40 en daarna met siliconenspray en zelfs in de bergen bij 25 graden blijft de tempratuurmeter nu keurig tussen de 80 en 100 graden staan.
Controleer wel regelmatig of de lamellen inderdaad wel open en dicht gaan.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door koekie520 »

Er zit een oliekoeler bij je oliefilter. Een oude radiator kan je inderdaad best vervangen en de lamellen open forceren kan zeker geen kwaad. Thermostaten zijn er met verschillende openingstemperaturen ik geloof dat de laagste 87° is. Ik zou ook je thermocontacten preventief vervangen, die kosten niet echt veel. Een schakelaar installeren om je koelventilator manueel op te zetten is ook interessant. En last but not least, controleer of het nalooppompje werkt zodat je blok nog gekoeld wordt bij het afzetten van je motor.
Als je nog geen metalen cilinderkoppakking hebt kan je er vergif op innemen dat je vroeg of laat met een kapotte zit. Er steekt vooraan een stukje onderuit, kan je gemakkelijk nakijken.
Normaalgezien als alles in orde is komt de temperatuur echt nooit boven de 90°, tenzij je zware aanhangers trekt of bij buitentemperaturen boven de 30°.
Wat er ook gezegd wordt de 2.4 is echt een oersterke motor, maar loopt niet erg snel.
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Drekes »

Vandaag eens goed gas gegeven wn temp bleef op de 90..

Heb even twee fotos gemaakt. Lijkt of de lamellen netjes open gaan. Heb wel het idee dat enkel de rechter fan werkt.

Staan ze altijd samen aan?

Hoe kan ik checken of de linker het überhaupt doet?

U wordt alvast weer bedankt

Groet,

Andre
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (32.5 KiB) 1534 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (31.84 KiB) 1534 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Pascal-141 »

Drekes schreef:Vandaag eens goed gas gegeven wn temp bleef op de 90..

Heb even twee fotos gemaakt. Lijkt of de lamellen netjes open gaan. Heb wel het idee dat enkel de rechter fan werkt.

Staan ze altijd samen aan?

Hoe kan ik checken of de linker het überhaupt doet?

U wordt alvast weer bedankt

Groet,

Andre
Heu , op de fotos staan de lamellen nog zo goed als dicht ...
Verwijder het bimetaal stukje eens , en draai de lamellen dan met de hand eens open , dan zul je zien hoe lamellen "open" staan.

Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Noorfalia »

Pascal-141 schreef:Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
Ik heb ze er bij mij helemaal niet meer op zitten. Wat is het nut van die lammellen? Regelt de koelwaterthermostaat de temperatuur niet goed genoeg?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Pascal-141 »

Noorfalia schreef:
Pascal-141 schreef:Vastzittende lamellen is een van de meest voorkomende oorzaken van koelingsproblemen ....
Ik heb ze er bij mij helemaal niet meer op zitten. Wat is het nut van die lammellen? Regelt de koelwaterthermostaat de temperatuur niet goed genoeg?
Enige nut van de lamellen , is dat ze er zogezegd voor zorgen dat in de winter de motor sneller warm is . In realiteit is dat amper merkbaar , want ik heb 1 vd 2 constant open , en de motor is toch even snel warm . In de zomer bij warme temperatuur kan de warmte wel veel beter weg als de lamellen helemaal openstaan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door odorf »

Ik schroef in het voorjaar het blok met het bi-metaaltje los. Zet de lamellen helemaal open vast met een twrap en in een koude winter knip ik de twraps los en schroef ik het blokje met het bi-metaal weer vast. Klusje van een paar minuten.

>>Hier staat het ook beschreven: <<

Ventilatoren draaien niet altijd tegelijk. Volgens mij gaat eerst de ventilator aan de bijrijderszijde aan en springt bij hogere temperatuur die aan de bestuurderszijde bij.
En dan hebben ze ook nog twee snelheden.

link naar T4-wiki (http://www.t4-wiki.de/wiki/Lüfter) Bi-metaal = Verstelleinheit
daarin staat geloof ik ook beschreven hoe je de thermostaat stekker door kunt verbinden om te testen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Drekes »

Heeft iemand mss een foto van hoe de lamellen zijn gefixeerd? Het elementje loshalen etc is me duidelijk, maar hoe fixeer je ze?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Pascal-141 »

Drekes schreef:Heeft iemand mss een foto van hoe de lamellen zijn gefixeerd? Het elementje loshalen etc is me duidelijk, maar hoe fixeer je ze?
gewoon met de hand de lamellenring volledig open draaien , en dan met een paar tie-wraps langsheen bvb 2 lamellen en een "poot" van de ventilatoren , zodat de lamellen niet terug dicht kunnen vallen .

Ik heb er momenteel geen foto van bij de hand.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Extra koeling inbouwen??

Bericht door Drekes »

Gefixed! Dank allen

Groet,

Andre
Plaats reactie