Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

twijfel versnellingsbak revisie? update

vragen over de T4
fvanderstege

twijfel versnellingsbak revisie? update

Bericht door fvanderstege »

Beste forumleden.

De versnellingsbak van mijn t4 Westfalia uit 1991: code AYF is vermoedelijk aan zijn einde: de schakeling naar de 5-de versnelling blijft, ondanks extra olie, kraken en gaat moeizaam. alleen met 'klutsen' lukt het nog om een beetje fatsoenlijk te schakelen.
het is geen kwestie van "het bolletje".
Ik ga het liefste door met mijn oude t4, ondanks dat hij minder comfortabel is dan de nieuwere versies.

wat te doen:
revisie van de bak of een goede tweedehands? tja en die zijn er waarschijnlijk niet met weinig gedraaide kilometers?

wellicht weet iemand een goed bedrijf die de mijn bak zou kunnen reviseren in de buurt van zwolle?
.....of kan iemand mij een betrouwbaar adres geven voor een goede tweedehands bak?
.....of misschien heb je er een liggen?

ik hoor graag ideeën/opties.

frank van der stege
Laatst gewijzigd door fvanderstege op 01 jul 2016, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door odorf »

Een tip:
Westfaliamulivan heeft nog een 2.4 versnellingsbak liggen.
Misschien kun je er iets mee, naar ik gisteren begreep is hij goed werkend uit zijn bus gekomen.
viewtopic.php?f=5&t=53355

En anders heeft Pascal misschien ook nog wel iets liggen?

Zijn volgens mij sterke versnellingsbakken als er voldoende olie in heeft gezeten.
Wil je echte zekerheid, dan zou ik voor een volledig gereviseerde gaan. Maar die zijn een stukje duurder.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door fvanderstege »

bedankt odorf;
heb inmiddels contact met westfaliamultivan. lijkt nog niet de oplossing voor mijn situatie, dus ik ga ook weer de vraag hier neerleggen of iemand tips heeft.

frank
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door koensch »

fvanderstege schreef:bedankt odorf;
heb inmiddels contact met westfaliamultivan. lijkt nog niet de oplossing voor mijn situatie, dus ik ga ook weer de vraag hier neerleggen of iemand tips heeft.

frank
ik heb destijd een oproep geplaatst op de onderdelenlijn.nl; uiteindelijk terechtgekomen bij autotech (in dronten). Die jongens doen alleen maar versnellingsbakken en weten waar ze het over hebben.

3 jaar terug koste mijn ruilbak 950,= inclusief btw en montage
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door Harry62 »

Kun je bij die "oude" bakken niet de tandwielen en synchromesh van de
5e versnelling vervangen met de bak nog gemonteerd?
De buitenste kap kan er af, weet alleen niet zeker of zo de synchromesh ook te vervangen is.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door fvanderstege »

harry: ik zou het niet weten of dit mogelijk is. zal het eens vragen bij de garage.

overigens: een volledige revisie gaat toch verder dan vervangen van tandwielen en synchromeshring toch?

frank
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door Harry62 »

fvanderstege schreef:harry: ik zou het niet weten of dit mogelijk is. zal het eens vragen bij de garage.

overigens: een volledige revisie gaat toch verder dan vervangen van tandwielen en synchromeshring toch?

frank
Je klacht is voornamelijk gericht op de 5e versnelling zo uit je vraagstelling.
dan kun je hier misschien wat mee.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door koensch »

Harry62 schreef:
fvanderstege schreef:harry: ik zou het niet weten of dit mogelijk is. zal het eens vragen bij de garage.

overigens: een volledige revisie gaat toch verder dan vervangen van tandwielen en synchromeshring toch?

frank
Je klacht is voornamelijk gericht op de 5e versnelling zo uit je vraagstelling.
dan kun je hier misschien wat mee.
je maakt 99.9% van de km's met de 5e versnelling, deze zal d'r inderdaad het eerste aangaan (als het slijtage-gerelateerd is). Als er een van de versnellingen 1-4 defect zijn, kan je daar prima mee doorrijden, maar als je 5e stuk en je moet in z'n 4 blijven rijden, rij je echt niet lekker meer.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door busbart »

Ik zelf heb goede ervaringen met autobedrijf Evers in Gendringen (bij Doetinchem) 0315-632704, is een geschikte peer, en maakt alles voor elkaar, op een ouderwetse manier verlenen hun nog "service" een woord wat allang vergeten is in deze wereld. hij reviseerd ook alle typen versnellingsbakken, ik heb de mijne er naar alle tevredenheid ook laten doen, inmiddels 2,5 ton geleden.
Groet, Bart
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door fvanderstege »

bedankt voor jullie reacties;
de klacht betreft inderdaad de 5-de versnelling. ik oriënteer me op een volledige revisie omdat ik denk: dan maar in een keer goed.
ik heb inmiddels ook contact met mijn garagehouder.
beide punten breng ik in : volledige revisie en eventueel alleen de 5-de versnelling aanpakken.
daarnaast houd ik de gegeven verwijzingen naar andere adressen nog even achter de hand . een revisie zal toch elders moeten gebeuren denk ik.

bedankt tot zover.
frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door Multivan Generation »

Harry62 schreef:Kun je bij die "oude" bakken niet de tandwielen en synchromesh van de
5e versnelling vervangen met de bak nog gemonteerd?
De buitenste kap kan er af, weet alleen niet zeker of zo de synchromesh ook te vervangen is.
Volgens mij is dat zonder complete demontage van de versnellingsbak bij 02B-versnellingsbakken mogelijk.
Dus bij de versnellingsbakken waarbij de R linksboven zit, naast de 1.

Scheelt zo 7 uur aan arbeidskosten voor de- en montage van de versnellingsbak.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door RobS »

Door de invoering van de miliezone/sloopregeling staan op de sloperijen rond Rotterdam veel T4en. Zijn rijdend binnengebracht en zien er onder de motorkap vaak verrassend goed uit. Sloperij Romein in de Chroomstraat had er vorige week zeker 8. Zat van alles tussen: 1.9TD, 2.4D, 2.5TDI.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie?

Bericht door fvanderstege »

even een tussenstand na wat heen en weer gepraat en overleg:

volgende week dinsdag gaat de 5-de versnelling open gelegd worden ( garage dingerink in zwolle) . Er wordt bekeken of delen ervan vervangen moeten/kunnen worden, afhankelijk van de staat waarin men het aantreft.
Deze oplossing is gekozen omdat alle andere versnellingen gewoon goed werken en wellicht door tandwiel en/of synchromeshring het probleem verholpen kan worden. wanneer dit geen optie blijkt dan zal er naar een revisiebak gezocht worden. Ik heb Autotech in Dronten genoemd ( met dank aan koensch) , maar deze garagehouder had nu net een tweetal slechte ervaringen met dit bedrijf. hij wilde eventueel nog wel een keer met hun overleggen. Maar eerst de 5-de afzonderlijk bekijken dus

o ja ( bedankt harry en peter multivan): het is een o2b bak met de 5-de ernaast; dus vandaar deze (deel-) oplossing
iemand nog belangrijke tips (tav vervanging 5-de versnelling ) voor mij die ik kan gebruiken richting garagehouder?

tot zover; wordt vervolgd.
frank
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie? update

Bericht door fvanderstege »

Er gaat toch een volledige revisie plaatsvinden van de bak. Garagehouder heeft na info bij autotech in dronten geconcludeerd dat een reparatie van de 5-de versnelling alleen een te groot risico in zich heeft.
De camper gaat naar Dronten en zal hopelijk eind volgende week klaar zijn ( met dank aan koensch voor het adres!)
kost wel een klap meer, maar ik vind het toch waard om het te doen.
fvanderstege

Re: twijfel versnellingsbak revisie? update

Bericht door fvanderstege »

Het is voor elkaar: een volledig gereviseerde bak is geplaatst door autotech in dronten; met 1 jaar garantie.
Ben er vandaag mee wezen rijden: wat schakelt het weer lekker allemaal. deze t4 California uit 1991 kan weer op pad!
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat ( bijna 950€ inclusief(de-)montage en btw)
binnenkort met een gerust hart op vakantie.
Frank
Plaats reactie