Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
huishoudaccu: vraag en tipje
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Mijn laadspanning, en ik vermoed ook die van vele anderen, is ook niet altijd 14.4V. Zolang de alternator batterijtjes moet laden en verbruikers moet voeden zal die het vrij lastig hebben om aan z'n volledige spanning te komen. Koppel het scheidingsrelais af en meet dan nogeens.
Thuis in de garage hangt m'n bus aan de 220 en m'n startbatterij aan een druppellader via de aansteker en als ik vertrek geeft m'n display meteen 14.4. Ik zou me niet meteen zorgen maken als er 13.6 op komt, das nog een behoorlijke laadspanning als je 2 lege of eventueel een kapotte batterij erop hebt zitten. Hoeveel stroom er op dat moment in je batterij gepompt wordt, hangt wel af van de toestand van de batterij. Spanning zegt niets, een ampèretang over de alternatorkabel geeft je meer info over de stroom die je alternator geeft.
Over je batterij:
Ik zie nergens in dit topic wat jij van je batterij vraagt, en hoe snel die dan wel leeg is. In mijn oude Cali had ik eerst 1 van 80Ah en dat was naar mijn zin veel te weinig. Omgebouwd naar 2 en toen kon ik wel een heel weekend de koelbox aan houden als het niet te warm was. Tegenwoordig met m'n nieuwe hang ik overal aan de netspanning en gebruik ik ook de geluidsinstallatie wat minder
Thuis in de garage hangt m'n bus aan de 220 en m'n startbatterij aan een druppellader via de aansteker en als ik vertrek geeft m'n display meteen 14.4. Ik zou me niet meteen zorgen maken als er 13.6 op komt, das nog een behoorlijke laadspanning als je 2 lege of eventueel een kapotte batterij erop hebt zitten. Hoeveel stroom er op dat moment in je batterij gepompt wordt, hangt wel af van de toestand van de batterij. Spanning zegt niets, een ampèretang over de alternatorkabel geeft je meer info over de stroom die je alternator geeft.
Over je batterij:
Ik zie nergens in dit topic wat jij van je batterij vraagt, en hoe snel die dan wel leeg is. In mijn oude Cali had ik eerst 1 van 80Ah en dat was naar mijn zin veel te weinig. Omgebouwd naar 2 en toen kon ik wel een heel weekend de koelbox aan houden als het niet te warm was. Tegenwoordig met m'n nieuwe hang ik overal aan de netspanning en gebruik ik ook de geluidsinstallatie wat minder
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
@Koekie: wij hangen doorgaans ook aan de paal - maar display geeft zelden nog 2 streepjes aan, en zonder landstroom duikt voltage de dieperik in als ik mijn kachel nodig heb. Voor de rest klassieke verbruikers: frigo, opladers, DVD speler voor de "achterbank". Intussen afspraak bij de garage om alternator even na te kijken - die zou een lege of minder goede accu toch meer moeten geven.
Bedankt voor het meedenken iedereen.
Bedankt voor het meedenken iedereen.
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
---even verplaats naar een lopend draadje hier in het camperforum ---
brugseb, alvast dank voor de tip.
nog meer tips zijn welkom:)
Voor de doorgewinterde forummer ben ik natuurlijk weer een van die mensen die wéér een vraag over accu's stelt: sorry!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Beste forummer,
Door een communicatiefoutje met een familielid hebben de huishoudaccu's van mijn t4 '91 Westfalia de hele winter in de bus gezeten terwijl er amper mee gereden is. Deze waren dus helemaal ontladen.
Als de bus aan de laadpaal hangt of rijdt wordt er een spanning van >14V weergegeven. Echter, als ik de bus na een lange rit weg zet en de ijskast uitschakel (en verder ook geen lampjes aanheb oid) is de spanning binnen 36 uur alweer gezakt naar 11,2V.
Mijn conclusie op basis van bovenstaande 2 feiten is dat ik mezelf kan verwijten (door onzorgvuldig omgaan met de accu's) dat de accu's aan vervanging toe zijn. Is dit ook jullie conclusie?
Momenteel heeft de bus deze accu's:
Volgens mij zijn dit gel accu's (klopt dit)? Nu zie ik in verschillende forums hier diverse tips voorbij komen: zowel semi-tractie als gelaccu's worden genoemd (met een groot prijsverschil!) Ik zoek zelf een (niet al te dure) 1 op 1 vervanging: bijvoorbeeld om 1 (nacht vrij te staan en de koelkast te laten werken (en misschien een lampje/lader van een telefoon).Wat zou daarvoor een goede prijsbewuste oplossing kunnen zijn? Is 2 van deze bijvoorbeeld voldoende?
http://accuweb.nl/caravan-camper-accus/ ... -ah-95602/?
Alvast hartelijk dank.
Groet, Jorn
brugseb, alvast dank voor de tip.
nog meer tips zijn welkom:)
Voor de doorgewinterde forummer ben ik natuurlijk weer een van die mensen die wéér een vraag over accu's stelt: sorry!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Beste forummer,
Door een communicatiefoutje met een familielid hebben de huishoudaccu's van mijn t4 '91 Westfalia de hele winter in de bus gezeten terwijl er amper mee gereden is. Deze waren dus helemaal ontladen.
Als de bus aan de laadpaal hangt of rijdt wordt er een spanning van >14V weergegeven. Echter, als ik de bus na een lange rit weg zet en de ijskast uitschakel (en verder ook geen lampjes aanheb oid) is de spanning binnen 36 uur alweer gezakt naar 11,2V.
Mijn conclusie op basis van bovenstaande 2 feiten is dat ik mezelf kan verwijten (door onzorgvuldig omgaan met de accu's) dat de accu's aan vervanging toe zijn. Is dit ook jullie conclusie?
Momenteel heeft de bus deze accu's:
Volgens mij zijn dit gel accu's (klopt dit)? Nu zie ik in verschillende forums hier diverse tips voorbij komen: zowel semi-tractie als gelaccu's worden genoemd (met een groot prijsverschil!) Ik zoek zelf een (niet al te dure) 1 op 1 vervanging: bijvoorbeeld om 1 (nacht vrij te staan en de koelkast te laten werken (en misschien een lampje/lader van een telefoon).Wat zou daarvoor een goede prijsbewuste oplossing kunnen zijn? Is 2 van deze bijvoorbeeld voldoende?
http://accuweb.nl/caravan-camper-accus/ ... -ah-95602/?
Alvast hartelijk dank.
Groet, Jorn
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Jorn,
je kan e.e.a. nalezen op http://camperpunt.nl/accu-dat-kan-bruin-niet-trekken/
klassieke natte batterij heeft toch wat nadelen als huisaccu... zijn o.a. minder bestand tegen onregelmatig laden/verbruik
je kan e.e.a. nalezen op http://camperpunt.nl/accu-dat-kan-bruin-niet-trekken/
klassieke natte batterij heeft toch wat nadelen als huisaccu... zijn o.a. minder bestand tegen onregelmatig laden/verbruik
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dat helpt al voor een leek als mijzelf, dank.
Wat ik me nog afvraag:
-de Sonnenschein accu's die er nu inzitten (zie afbeelding) wat zijn dat voor accu's? Zijn dit inderdaad gel-accu's?
-zijn er mensen die semitractie accu's in de bus hebben zitten en tevreden zijn:)
groet, Jorn
Wat ik me nog afvraag:
-de Sonnenschein accu's die er nu inzitten (zie afbeelding) wat zijn dat voor accu's? Zijn dit inderdaad gel-accu's?
-zijn er mensen die semitractie accu's in de bus hebben zitten en tevreden zijn:)
groet, Jorn
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Origineel zijn het gel accu's. Ik heb er een 140ah gel accu inzitten van exide. Grootste die erin past.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Ok. Beste lijkt dus 1 op 1 vervangen voor deze exemplaren:
http://www.accushop.nl/accus/exide-gel- ... -G80-ES900
Is Exide een zo veel beter merk dan anderen, ik zie bijvoorbeeld vergelijkbaar:
http://accuweb.nl/caravan-camper-accus/ ... -gbp12-80/
Met de korting aangegeven in dit topic worden deze 189 p/s. Scheelt toch weer een stuk.
http://www.accushop.nl/accus/exide-gel- ... -G80-ES900
Is Exide een zo veel beter merk dan anderen, ik zie bijvoorbeeld vergelijkbaar:
http://accuweb.nl/caravan-camper-accus/ ... -gbp12-80/
Met de korting aangegeven in dit topic worden deze 189 p/s. Scheelt toch weer een stuk.
Laatst gewijzigd door jornk op 17 jun 2016, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de kwaliteit van die panther accu 's van accuweb? Kan er op internet namelijk niets over vinden...
Groet jorn
Groet jorn
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
voor zover ik het begrijp is Exide een zogeheten A-merk, en Panther een zeer degelijk huismerk van een Duitse groothandelketen.
denk niet dat er voor onze toepassingen relevant verschil op zit...
denk niet dat er voor onze toepassingen relevant verschil op zit...
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Navraag bij Accuweb leert dat beide batterijen uit dezelfde fabriek komen
Derhalve daar 2 panthers 80 Ah besteld. Dank voor de tips.
Derhalve daar 2 panthers 80 Ah besteld. Dank voor de tips.
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dat iets uit dezelfde fabriek komt zegt helemaal niets over de kwaliteit.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
@Erdem, klopt helemaal.
Accuweb vertelde mij dat de kwaliteit vergelijkbaar is:)
Accuweb vertelde mij dat de kwaliteit vergelijkbaar is:)
- Martens-Tvier
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Kleine zijsprong: is er een diepontladingsbeveiliging in de California T4 (Gel-accu 140Ah; bus uit 2003)? En zo ja op welke spanning staat die ingesteld?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Volgens mij niet. Wel slaan de twee grootste gebruikers (koelkast en standkachel) onder 11,6 (?) volt af om daarmee verdere ontlading van de accu te voorkomen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Martens-Tvier
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: huishoudaccu: vraag en tipje
Dat klinkt dus als een diep-ontlaad-beveiliging....11,6V is de minimum spanning voor een gel-accu.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003