Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

230 volt aansluiting maken

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

230 volt aansluiting maken

Bericht door ruudbrouw »

Is het te doen om zelf een vaste 230 volt aansluiting te maken?
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door Titus »

Ik heb de electra in ons campertje zelf aangelegd. Dus, ja het is te doen :-)
Maar wat is de vraag precies? Een buitenaansluiting? Een aardlekschakelaar, een aardlekautomaat? Bedrading binnen of de buitenkabel?
De buitenaansluiting heb ik gerealiseerd met DEFA. Een kleine aansluiting die goed past bij de maat van het campertje:
Afbeelding
Dat was een kwestie van goed meten en de boor in de wand zetten. En vervolgens goed roestvrij afwerken.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door ruudbrouw »

Titus schreef:Ik heb de electra in ons campertje zelf aangelegd. Dus, ja het is te doen :-)
Maar wat is de vraag precies? Een buitenaansluiting? Een aardlekschakelaar, een aardlekautomaat? Bedrading binnen of de buitenkabel?
De buitenaansluiting heb ik gerealiseerd met DEFA. Een kleine aansluiting die goed past bij de maat van het campertje:
Afbeelding
Dat was een kwestie van goed meten en de boor in de wand zetten. En vervolgens goed roestvrij afwerken.
Ziet er goed uit, hoe ga je dan aan de binnenkant van de bus verder ( ben een leek op electro gebied) waar heb het merk Defa gekocht?
knarf
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 nov 2012, 23:05
Locatie: Hemrik (FR)

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door knarf »

Ik heb dezelfde aansluiting maar dan op een T5. Niet door de wand, met kans op roestvorming, maar door het kunstofdeel onder het achterlicht

gr

Frank
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door starfire »

ruudbrouw schreef:Ziet er goed uit, hoe ga je dan aan de binnenkant van de bus verder ( ben een leek op electro gebied) waar heb het merk Defa gekocht?
Ik vond hem bij Conrad. https://www.conrad.nl/nl/defa-aansluits ... 52923.html
Leuk alternatief, ga ik ook eens over nadenken voor de mijne.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door dip »

Mooi klein inderdaad, maar je moet er wel om denken om deze stekker mee te nemen, een camping stekker is nog wel te vinden, deze wordt wat rottiger als hij nog thuis ligt en je staat op de camping.
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door starfire »

Hij zal alleen op je camper passen, dus daar ligt ie dan ook in...
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door freek »

ik heb ook een defa-aansluiting gebruikt. Het is lekker compact (is een noors product en eigenlijk bedoeld voor electrische motorvoorverwarming) en dan hoef je ook geen lelijke grote aansluiting in de zijwand te maken zoals bij de California's.
Juist deze defa-aansluiting leent zich er voor om hem in de grill op te nemen; zie je helemaal niets van. Van de aansluiting loopt dan een kabel tot onder de auto en komt dan via een gat in de bodem onder de bestuurdersstoel uit waar ik stopcontacten heb gemaakt en een acculader voor de huishoudaccu. Hiermee voorkom je een gat in de zijwand wat ik persoonlijk minder mooi vind.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door Titus »

knarf schreef:Ik heb dezelfde aansluiting maar dan op een T5. Niet door de wand, met kans op roestvorming, maar door het kunstofdeel onder het achterlicht
Wij hebben ook een T5 :-) maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Ik ben wel benieuwd naar een foto van jullie constructie, alhoewel wij ons gat niet meer ongedaan kunnen maken ;-)
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door ruudbrouw »

freek schreef:ik heb ook een defa-aansluiting gebruikt. Het is lekker compact (is een noors product en eigenlijk bedoeld voor electrische motorvoorverwarming) en dan hoef je ook geen lelijke grote aansluiting in de zijwand te maken zoals bij de California's.
Juist deze defa-aansluiting leent zich er voor om hem in de grill op te nemen; zie je helemaal niets van. Van de aansluiting loopt dan een kabel tot onder de auto en komt dan via een gat in de bodem onder de bestuurdersstoel uit waar ik stopcontacten heb gemaakt en een acculader voor de huishoudaccu. Hiermee voorkom je een gat in de zijwand wat ik persoonlijk minder mooi vind.
Wat heb ik dan aan de binnenzijde van de bus nodig ( ik wil het eenvoudig houden en heb aan een stopcontact voldoende)
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door Titus »

De 'buskant' van de DEFA heeft een contrastekker aansluiting die je kan gebruiken om een stopcontact op aan te sluiten.
Ik heb dat niet gedaan maar die contrastekker eraf geknipt en daarna voorzichtig de metalen mantel een stukje losgepeld.
Dat gaat bij mij naar de aardlekschakelaar-automaat (alamat). Die zorgt voor veiligheid bij overbelasting (de automaat) en bij stroomlekken (de aardlek).
De laatste is verplicht, de eerste is prettig. Bij mij is het 1 apparaat, je kan ook een losse aardlek en losse automaat kopen.
Vanuit de alamat gaat mijn installatie simplel verder naar een verdeeldoos waar ik verschillende dingen op aangesloten heb.
In een voertuig is het verstandig om soepele draden te gebruiken. Die niet vertinnen maar adereindhulsjes gebruiken.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door Titus »

Wij hebben deze:
https://www.groepenkastbestellen.nl/EMA ... A-30ma-1PN Slechts 1 module breed wat in ons campertje wel fijn zijn.
Er moet dan nog wel een kastje omheen. Die vond ik bij PAF kampeer/caravan/camperwinkel in Dieren. Maar ik heb geen verdere gegevens van dat kastje.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
knarf
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 nov 2012, 23:05
Locatie: Hemrik (FR)

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door knarf »

Bij ons zit de aansluiting hier, dit deel is van kunststof. Altijd te vervangen en geen kans op roest. Deze aansluiting wordt veel gebruikt bij ambulancediensten en brandweer

gr

Frank
Bijlagen
20160623_162355.jpg
Afbeelding
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: 230 volt aansluiting maken

Bericht door ruudbrouw »

knarf schreef:Bij ons zit de aansluiting hier, dit deel is van kunststof. Altijd te vervangen en geen kans op roest. Deze aansluiting wordt veel gebruikt bij ambulancediensten en brandweer

gr

Frank
En binnenin de bus Frank?
Plaats reactie