Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat is wijsheid?
Wat is wijsheid?
Onze T5 startte vanmorgen wel maar kwam niet op toeren. Geen vermogen om te rijden. Na een paar pogingen werd het nog erger en sloeg de motor wel aan maar kort daarna ook weer af.
Dit is alweer de zoveelste tegenvaller met ons busje.
In november 2014 gekocht met toen 156.000 op de teller. toen net 5 jaar oud. 1900 motor 4 cilinders.
Op de eerste rit een vreemd piepje achterin. Bleek na flink zoeken de verklikker van de noodhamer te zijn. Een klein probleem maar achteraf misschien wel een signaal.
Toen ging er een lampje van het uitlaatsysteem branden; bleek een gloeispiraal te zijn.
Toen maakte hij een blazend geluid; lekke turboslang.
Slecht starten; accu stuk.
Na de vakantie hoorde de buurman een bonkend geluid; voorbode van nieuwe koppeling en massavliegwiel. Met nog 7000 km te gaan ook de distributieriem maar laten vervangen.
En nu dit :-(
Wat is wijsheid? Doorgaan met geld stoppen in dit ding?
We dachten een jonge bus te kopen vanwege hogere betrouwbaarheid maar dit exemplaar blijkt niet zo betrouwbaar te zijn :-(
Dit is alweer de zoveelste tegenvaller met ons busje.
In november 2014 gekocht met toen 156.000 op de teller. toen net 5 jaar oud. 1900 motor 4 cilinders.
Op de eerste rit een vreemd piepje achterin. Bleek na flink zoeken de verklikker van de noodhamer te zijn. Een klein probleem maar achteraf misschien wel een signaal.
Toen ging er een lampje van het uitlaatsysteem branden; bleek een gloeispiraal te zijn.
Toen maakte hij een blazend geluid; lekke turboslang.
Slecht starten; accu stuk.
Na de vakantie hoorde de buurman een bonkend geluid; voorbode van nieuwe koppeling en massavliegwiel. Met nog 7000 km te gaan ook de distributieriem maar laten vervangen.
En nu dit :-(
Wat is wijsheid? Doorgaan met geld stoppen in dit ding?
We dachten een jonge bus te kopen vanwege hogere betrouwbaarheid maar dit exemplaar blijkt niet zo betrouwbaar te zijn :-(
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Re: Wat is wijsheid?
Titus,
Vervelend van een alsmaar hoger stapel facturen en een knagend gevoel.
Het 1.9 blok wordt gezien als een betrouwbaar blok, 1,5 ton op de teller is dus helemaal niks.
Maar eigenlijk vraag je aan één van de leden of ze een glazen bol hebben. Glazen bollen zijn schaars.
Vervelend van een alsmaar hoger stapel facturen en een knagend gevoel.
Het 1.9 blok wordt gezien als een betrouwbaar blok, 1,5 ton op de teller is dus helemaal niks.
Maar eigenlijk vraag je aan één van de leden of ze een glazen bol hebben. Glazen bollen zijn schaars.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Re: Wat is wijsheid?
Titus,
Problemen zijn nooit leuk, helemaal waar. Maar.. Ik heb de vervangingsinterval van de distributieriem niet paraat maar met deze km-stand toch niet heel vreemd om te vervangen? Koppeling, vliegwiel en accu zijn ook vervangingsdelen welke wij vroeg of laat allemaal tegen (gaan) komen op de onderhoudsfactuur.
Laat je bus eens even uitlezen dan weet je allicht meer. In de noodloopmodus is het niet gebruikelijk dat deze afslaat hoor, dat lijkt mij een andere oorzaak te hebben.
Problemen zijn nooit leuk, helemaal waar. Maar.. Ik heb de vervangingsinterval van de distributieriem niet paraat maar met deze km-stand toch niet heel vreemd om te vervangen? Koppeling, vliegwiel en accu zijn ook vervangingsdelen welke wij vroeg of laat allemaal tegen (gaan) komen op de onderhoudsfactuur.
Laat je bus eens even uitlezen dan weet je allicht meer. In de noodloopmodus is het niet gebruikelijk dat deze afslaat hoor, dat lijkt mij een andere oorzaak te hebben.
Re: Wat is wijsheid?
Dank voor jullie reacties.
De distrubitieriem, accu en nieuwe banden hadden we inderdaad ingecalculeerd. We wisten dat dat moest gebeuren. Remmen, ook zo iets.
Koppeling, massavliegwiel en turboslang zijn bij mij niet bekend als onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden.
Naast deze T5 hebben we ook een micraatje. Die is nu 16 jaar oud met 255.000 op de teller, benzinemotor, en heeft nog nooit een nieuwe koppeling gekregen... Ik dacht dat diesels betrouwbaarder waren dan benzinemotoren.
OK de micra is veel lichter en wordt daardoor heel anders belast maar daar is de techniek toch op afgestemd zou ik verwachten.
Toen ik me aan het oriënteren was heb ik ergens gelezen dat de gemiddelde onderhoudskosten rond de 300 per jaar liggen. Bij ons kan dat alleen nog uitkomen als we de komende 10 jaar geen onderhoudskosten hebben...
We zijn inmiddels wat dagen verder. De garage heeft hem maandag opgehaald. Bij het uitlezen is niets gevonden. Brandstoffilter is gecheckt, dat was het probleem niet. Wat dan wel? Dat is nog niet bekend.
De distrubitieriem, accu en nieuwe banden hadden we inderdaad ingecalculeerd. We wisten dat dat moest gebeuren. Remmen, ook zo iets.
Koppeling, massavliegwiel en turboslang zijn bij mij niet bekend als onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden.
Naast deze T5 hebben we ook een micraatje. Die is nu 16 jaar oud met 255.000 op de teller, benzinemotor, en heeft nog nooit een nieuwe koppeling gekregen... Ik dacht dat diesels betrouwbaarder waren dan benzinemotoren.
OK de micra is veel lichter en wordt daardoor heel anders belast maar daar is de techniek toch op afgestemd zou ik verwachten.
Toen ik me aan het oriënteren was heb ik ergens gelezen dat de gemiddelde onderhoudskosten rond de 300 per jaar liggen. Bij ons kan dat alleen nog uitkomen als we de komende 10 jaar geen onderhoudskosten hebben...
We zijn inmiddels wat dagen verder. De garage heeft hem maandag opgehaald. Bij het uitlezen is niets gevonden. Brandstoffilter is gecheckt, dat was het probleem niet. Wat dan wel? Dat is nog niet bekend.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat is wijsheid?
Koppeling in een Transporter hoort toch 250 a 300.000km mee te gaan . Natuurlijk sterk afhankelijk van de rijstijl van de vorige eigenaar , als die steeds met slippende koppeling en veel gas vertrok , of steeds met de voet op de koppeling rondreed , of bvb veel start/stop verkeer deed , dan zal de koppeling uiteraard vroeger de geest geven . Zelfde met het 2massavliegwiel.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat is wijsheid?
5000eur op 2 jaar ?bluebird schreef:.Ik heb een goed onderhouden t4 met 190.000 op de teller sinds 2jaar en al voor dik 5000 aan verspijkerd om je een idee te geven....
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Als ik 5000eur kosten heb aan een auto op 2 jaar tijd , dan sloop ik hem nog liever .
Ik heb een hele resem busjes , nog nooit zo'n kosten gehad in de laatste 25jaar ... (toch geen herstelkosten . Vrijwillige kosten uiteraard wel , maar dat zijn dingen die ik zelf wou en niet echt nodig waren voor de auto , zoals velgen , verlaging, enz )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wat is wijsheid?
Oude micra met een moderne t5 vergelijken....
Is als appels en peren.....
300 voor een diesel is erg laag.
Dat gaat je nooit lukken. 750 komt eerst.
Laat je het doen... dan wordt het 1750.....
Maar pech hebben we soms allemaal. ..
Is als appels en peren.....
300 voor een diesel is erg laag.
Dat gaat je nooit lukken. 750 komt eerst.
Laat je het doen... dan wordt het 1750.....
Maar pech hebben we soms allemaal. ..
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wat is wijsheid?
ja , dat heb je met die automaten hébluebird schreef:Revisie autotrans is al 2300 eurootjes Pascal .....
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wat is wijsheid?
Na ruim 2 weken bij de garage kwamen de monteur tot de conclusie dat de EGR klep niet goed genoeg werkt.
Hij beweegt wel maar blijkbaar niet genoeg.
Er waren in eerste instantie geen foutcodes te vinden. Vorige week zagen ze ineens een fout in de startonderbreker. "Misschien gaat het met de reservesleutel beter' maar dat was niet het geval. Wat die code dat wel betekent is nog niet duidelijk. Ook is het me volstrekt onduidelijk hoe het kan dat er geen fouten uit te lezen zijn met een storing zoals deze.
De garagehouder vertelde me dat ze verschillende collega monteurs om advies hebben gevraagd. Het zou aan de turbo kunnen liggen maar die bleek nog goed na demontage.
Nu de bus op de brug stond kon ik er ook even onder kijken. De uitlaat zag er niet zo goed uit vond ik. Desgevraagd zei de monteur dat die volgend jaar ook wel vervangen zal moeten worden.
Tijdens ons noodgedwongen verblijf in een hotelletje in Valkenburg (geen straf trouwens) vonden we de nieuwe lijfspreuk voor ons campertje:
![Afbeelding](https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p526x296/13321758_985571334890188_1637361371253047011_n.jpg?oh=887091e9b3eea63ba465adf95cd37167&oe=580A1CE3)
We hopen de bus zaterdag op te kunnen halen. Dan hebben we nog 2 weken tot onze vakantie. Daar zijn we wel aan toe :-)
Hij beweegt wel maar blijkbaar niet genoeg.
Er waren in eerste instantie geen foutcodes te vinden. Vorige week zagen ze ineens een fout in de startonderbreker. "Misschien gaat het met de reservesleutel beter' maar dat was niet het geval. Wat die code dat wel betekent is nog niet duidelijk. Ook is het me volstrekt onduidelijk hoe het kan dat er geen fouten uit te lezen zijn met een storing zoals deze.
De garagehouder vertelde me dat ze verschillende collega monteurs om advies hebben gevraagd. Het zou aan de turbo kunnen liggen maar die bleek nog goed na demontage.
Nu de bus op de brug stond kon ik er ook even onder kijken. De uitlaat zag er niet zo goed uit vond ik. Desgevraagd zei de monteur dat die volgend jaar ook wel vervangen zal moeten worden.
Tijdens ons noodgedwongen verblijf in een hotelletje in Valkenburg (geen straf trouwens) vonden we de nieuwe lijfspreuk voor ons campertje:
![Afbeelding](https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p526x296/13321758_985571334890188_1637361371253047011_n.jpg?oh=887091e9b3eea63ba465adf95cd37167&oe=580A1CE3)
We hopen de bus zaterdag op te kunnen halen. Dan hebben we nog 2 weken tot onze vakantie. Daar zijn we wel aan toe :-)
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9