Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Regensensor werkt niet

vragen over de T5
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

Heren en/of dames,
De regensensor op mijn T5.2 werkt niet meer. Sterker nog: ik vraag me af waar die in godsnaam zit. Ik heb een gesloten T5 met achterklep zonder achterruit en dus ook geen achteruitkijkspiegel op mijn voorraam. Ik zie dus nergens op mijn raam een sensor zitten. Weet iemand waar die dan wel zit?
En in 2e instantie: zou het de regensensor zelf zijn of zou "iets" die uitgeschakeld hebben in de software?
Thx!
Bart
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door dirk »

Bart is je motorklep goed dicht?
Heb ik ook een keer gehad , als de klep niet goed dicht is werkt het niet.
Zie er het nut en bedoeling ook niet van in.
Dirk
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Pim 328 »

Als er geen sensor zit op de voorruit waar normaal de voet van de spiegel zit ,dan heb je geen regensensor.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Oviivo »

"Niet meer" suggereerd dat hij eerst wel werkte? Is hij verdwenen? Of vergelijk je het met een eerdere T5 die je hebt gehad?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

"Niet meer" wil zeggen dat hij meer dan een jaar wel functioneerde en dan ineens niet meer.
Het is een tweedehandsje van 2010, één van de eerste T5.2s'

Ik begrijp de comment van hierboven dat ik geen regensensor *kan* hebben als ie niet in de spiegelvoet zit, maar geloof me: ik had hem echt wel.
De motorkap is goed dicht, en krijg ook geen melding dat deze niet goed zou gesloten zijn oid.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door freek »

Bij mijn 5.1 werkte hij op eengegeven moment ook niet meer (maar bij mij zit de sensor wel in de spiegelvoet). Op het duitse TX Board vond ik de tip om even de accupolen los te halen. En dat hielp inderdaad: hij doet het nu weer.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door heemskerk »

De regensensor maakt(e) onderdeel uit van het licht- & zichtpakket welke alleen besteld kon worden wanneer voor elektrisch pakket 3 was gekozen. Ook in het slechtweerpakket zat de regensensor als optie verwerkt.
Op het onderstel van de bestuurdersstoel zit de wagensticker met een inventarisatie van uitvoering en de opties / extra's. Daar zou dan EPL (electrisch pakket) en P4A (licht & zicht vermeld moeten staan lijkt mij. Codering slechtweerpakket II is W28.

Licht- & zicht was uitsluitend op de Comfortline als optie te leveren.
Slechtweerpakket was een keuzemogelijkheid voor het Trendline-pakket.
Ook de optie Side-assist had de regensensor in het pakket.

Ik kan nergens een solo code voor de regensensor terugvinden. Ergens op de voorruit zal toch een sensor móeten zitten voor detectie. Verwar je de intervalstand niet met regensensorfuntie?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Oviivo »

Daar zat ik ook al aan te denken; regelbare interval ipv regensensor. Als je hem eerst wel had; waar zat-ie dan volgens jou?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

Oviivo schreef: Als je hem eerst wel had; waar zat-ie dan volgens jou?
Geen idee, daarom kom ik het hier vragen :yes
Dirk schreef:Bart is je motorklep goed dicht?
Heb ik ook een keer gehad , als de klep niet goed dicht is werkt het niet.
Zie er het nut en bedoeling ook niet van in.
Dirk
Looks like we got a winner here!! :jumpklap
Toch maar eens de motorkap opengetrokken, en zag alleen de kabel lopen die de klep ontgrendelt. Vroeg mezelf af waar in godsnaam dan die detectie zat die "ziet" of de motorkap weldegelijk open of dicht is en zag een kabeltje loshangen met daarin een switch verwerkt. Komt overduidelijk uit de vergrendeling van de motorkap. Ga nu eens kijken of 'ie gewoon losgekomen is of ergens afgebroken maar deze zou ik NOOIT gevonden hebben zonder de hulp van Dirk :zwaai

Blijft de vraag natuurlijk waar nu die sensor zit... :muur
Laatst gewijzigd door Tilt! op 29 jun 2016, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door heemskerk »

dirk schreef:Bart is je motorklep goed dicht?
Heb ik ook een keer gehad , als de klep niet goed dicht is werkt het niet.
Zie er het nut en bedoeling ook niet van in.
Dirk
Achterliggende gedachte: Wanneer de ruitenwissers op de sensorstand staan kan het zo zijn dat deze voor een langere periode geen wisbeweging maakt. Met geopende motorkap en contact op 'aan' zou dit vanwege het onverwacht inschakelen (paar druppels op de ruit bij de sensor) een beknellingssituatie op kúnnen leveren wanneer je net met je vingers ergens bij de paravan/wisserarmen zit.. :toppie
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

Zal idd zoiets zijn als achterliggende gedachte :toppie
Koffervergrendeling effe gedemonteerd en de switch komt duidelijk uit dit mechanisme. Blijft min of meer op zijn plaats zitten, maar heb 'm nu effe extra gelijmd zodat hij zeker op z'n plaats blijft zitten. Eens de lijm droog is terug monteren en wachten op regen. Kan nooit lang duren :bifun

Afbeelding

Oja, heb de optiecodes van Heemskerk bekeken en ik vind ze niet direct terug op de stickers...

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door heemskerk »

Tilt! schreef:Zal idd zoiets zijn als achterliggende gedachte :toppie
Koffervergrendeling effe gedemonteerd en de switch komt duidelijk uit dit mechanisme. Blijft min of meer op zijn plaats zitten, maar heb 'm nu effe extra gelijmd zodat hij zeker op z'n plaats blijft zitten. Eens de lijm droog is terug monteren en wachten op regen. Kan nooit lang duren :bifun

Afbeelding

Oja, heb de optiecodes van Heemskerk bekeken en ik vind ze niet direct terug op de stickers...

Afbeelding Afbeelding
Veel geduld is er inderdaad momenteel niet nodig voor een regenbui. Je kan natuurlijk ook even de plantenspuit pakken... Doe eens een paar foto's van je voorruit daar moet de sensor toch ergens zitten.
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

Mja, ik kon moeite doen om er goed tussenuit te komen of gewoon mijn fout toegeven en op zo'n momenten kies ik ervoor om mijn fout toe te geven...
Heb het slot terug gemonteerd, contact opgezet en de wissers werken... zelfs op een droge ruit... met regelmatige intervallen... Maw ik heb blijkbaar geen regensensor :bonk

Zal waarschijnlijk het "gevoel" nog geweest zijn van mijn vorige T5 die het wel had, of er veel te weinig (in de regen) mee rond te rijden, of een portie geluk dat het telkens net genoeg regende om de indruk te krijgen dat er een sensor opzat. Ik heb de bus gekocht met de hand op de knip. Niet gekeken naar de opties etc... ik moest alleen een gesloten bus hebben, mét achterklep en kapiteinsstoeltjes. De rest was bijzaak. Oja, en hij moest goedkoop zijn :) Daarom dat ik al verwonderd was dat er een regensensor zou opgezeten hebben ;) Otoh, heeft hij dan wel mistlampen en nog een paar andere dingen die op veel busjes toch niet opstaan, dus ja.
Anyway, ik was fout en voel me eigenlijk een heel klein beetje veel beschaamd (bloos).

Dank nogmaals voor de gouden tip van Dirk, en dank aan de rest om mee te denken :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door heemskerk »

Mooi man. Het werkt weer, daar gaat het om. Sportief dat er even melding van maakt! :knipoog

Overigens: heb je op de wisserhandle wel dat kleine meerkeuzeschakelaartje (klein schakelaartje met meerdere standen) zitten waarmee je de interval kunt vertragen of versnellen? Die had ik op m'n vorige bus ook ipv de sensor. Werkte meer dan prima.
Nadeel van de sensorgestuurde is de overkill bij iets meer gespetter waardoor de hoogste wisserstand (onnodig) wordt ingeschakeld. Ik mis de handmatig instelbare interval dan wel eens.

Algemene vraag: is dat (de snelste wisserstand op de intervalstand) softwarematig uit te schakelen? iemand een idee hierover?
Tilt!
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mar 2013, 01:32

Re: Regensensor werkt niet

Bericht door Tilt! »

Ik heb dat kleine knopje om de interval te regelen, maar (let op, ik ben momenteel van niets nog zeker) ik dacht dat mijn vorige bussen dat ook hadden en dat je daarmee de gevoeligheid van de sensor kon instellen, dit om bvb te verhinderen dat de sensor de hoogste wisserstand inschakelt.
De vorige bussen (beiden nieuw besteld, een T5.1 en 5 jaar later een T5.2) hadden regensensoren, daarnet de aankoopfactuur nog nagekeken. De huidige bus heeft bvb ook cruise control en naar ik meen ook een boordcomputer of boordcomputer+ ??
Hoe zie je het verschil eigenlijk? Want wat ik mis op de laatste bus is zo'n sportstuur met bediening van de radio geintegreerd. Is dit op elke bus te installeren of (zoals ik me laten wijsmaken heb) alleen op bussen met boordcomputer+ ? De radio is er alvast voor voorzien.
Plaats reactie