Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco inbouwen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

airco inbouwen

Bericht door brugseb »

Hoi, zit even te verlekkeren op een Exclusive die hier niet al te ver vandaan te koop staat - deftige vraagprijs, 2K op de teller, 2,5 TDI, geen roest, recente distributie,... Wel geen airco, wat bij een volgende bus toch op het verlanglijstje staat.
Nu vraag ik me af of het eenvoudig is om achteraf een airco in te bouwen? Is dit een kwestie van plug and play?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: airco inbouwen

Bericht door J.F.A. »

Het is een genot om over te stappen van hefdak naar een exclusive. Kan er over mee praten. maar alles is mogelijk met achteraf inbouwen. en daarbij heb je toch arko ? ( alle ramen kunnen open .

Fred :zwaai
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: airco inbouwen

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef:Hoi, zit even te verlekkeren op een Exclusive die hier niet al te ver vandaan te koop staat - deftige vraagprijs, 2K op de teller, 2,5 TDI, geen roest, recente distributie,... Wel geen airco, wat bij een volgende bus toch op het verlanglijstje staat.
Nu vraag ik me af of het eenvoudig is om achteraf een airco in te bouwen? Is dit een kwestie van plug and play?
Het is inderdaad "plug and play" , maar vooral veel "play" , want er komt nogal wat bij kijken . De airco pomp erbij plaatsen is simpel , de radiator ook , maar dan de rest is wat tijdrovender , de hele kachelunit onder het dashboard uithalen , en wisselen tegen de airco kachelunit , de bekabeling , de slangen , kachelbediening ,... :knipoog
Het is hier vaker gedaan , maar het blijft toch wel iets omslachtig
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: airco inbouwen

Bericht door René »

Reken op twee dagen ombouw werk.
Oude spul is er zo uit. De rest weer terug bouwen is wat meer werk.
Let op juiste kabelbomen en aansluitpunten.
Lieft alles uit 1auto, dan past alles weer op elkaar.
Kabelboom onder daschborad letten op aansluitpunten start onderbreking. Hier zijn twee verschillende types van.
10 polig en 8 polig. Als je hiervan de verkeerde hebt, helaas, dan start de wagen niet meer. (start wel, maar slaat weer af.)

Grtzz René
Luccasram
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: airco inbouwen

Bericht door Luccasram »

Is het inbouwen gelukt? Ik ben zelf sinds kort troste eigenaar van een t4 california coach (2.5TDI 104pk '98) zonder airco en vrees dat ik de airco nu al mis :).

Heb je misschien tips? (waar onderdelen te kopen, elektrische of hydraulische schema's etc) Ik heb al veel gelezen op het forum maar heb nog wel meer info nodig voor ik eraan ga beginnen :)
VW California Westfalia 2.5TDI '98
john 694
Berichten: 670
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: airco inbouwen

Bericht door john 694 »

Hmm, ik ben net klaar met de ombouw :yes .
Maar een tip ga eerst alle spullen verzamelen voor je er aan begint :nuts
Ga ook veel info ophalen en laat je goed informeren.
Met een donor auto zal het makkelijker gaan.
Zelf had ik geen donor auto dus ik heb alles zelf gemaakt.ook kabelboom. :ie
Ben zelf een jaar bezig geweest om de materialen bij elkaar te krijgen dit viel niet mee is bijna niets los ook niet compleet :gif .
Maar de mijne doet het dus alles is inderdaad mogelijk maar wel een operatie :jump
Gr John 694
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: airco inbouwen

Bericht door OldschoolCustoms »

Klinkt interessant!! Volg ik, enkel de vraag aangezien ik een 1.9TD heb of het daar ook mogelijk is, en of de airco van een golf 3 compatibel is aangezien ik hier een golf aan het afbreken ben voor bbq van te maken en waar dus nog een perfect werkende airco opzat
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Luccasram
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: airco inbouwen

Bericht door Luccasram »

john 694 schreef:Hmm, ik ben net klaar met de ombouw :yes .
Maar een tip ga eerst alle spullen verzamelen voor je er aan begint :nuts
Ga ook veel info ophalen en laat je goed informeren.
Met een donor auto zal het makkelijker gaan.
Zelf had ik geen donor auto dus ik heb alles zelf gemaakt.ook kabelboom. :ie
Ben zelf een jaar bezig geweest om de materialen bij elkaar te krijgen dit viel niet mee is bijna niets los ook niet compleet :gif .
Maar de mijne doet het dus alles is inderdaad mogelijk maar wel een operatie :jump
Gr John 694
Ik ben wel in voor een uitdaging maar ben dus op zoek naar wat houvast. Heb je een lijstje gemaakt van de materialen die je nodig hebt? Of iets van elektrische/hydraulische documentatie?

Een donor-bus "nabouwen" lijkt me handig maar ik heb amper de ruimte om mijn bus te parkeren, laat staan een tweede :)
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: airco inbouwen

Bericht door raf_construct »

Ik heb het ook net omgebouwd uit een donor. Als je jezelf niet beschouwd als een mechanieker zou ik er niet aan beginnen. Ik ben wel wat gewend maar ik had toch drie volle dagen nodig om het goed te doen, en dan nog met de donor ernaast én een derde T4 met airco op de oprit waar ik kon kijken hoe het weer in elkaar moest.
Koop geen uitgebouwd setje, de componenten (zeker de compressor) worden niet beter als ze ergens op zolder liggen. Zolang er gas op zit komt er geen vocht in het systeem.
Hou er zeker rekening mee dat je de luchtdroger sowieso moet vervangen, en een langere multiriem mét spanrol. En heel eerlijk gezegd, als ik het opnieuw zou doen, dan moest er voor die hoeveelheid werk in 1x een climatronic inzitten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie