Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 TD wat meer power geven?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

Welke opties heb ik om een 1.9TD wat vlotter te maken?

Alvast bedankt!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door Jan H »

Onze vorige t4 was ook een 1.9 td , ik heb toen een 102 pk intercooler gemonteerd ,en iets brandstof bijgegeven op de pomp , daarbij het inspuitmoment iets vervroegd , (ben je ook meteen van de vervroeger af ) We hadden toen 89 pk en 180 nm ! Opde bank bij JD in lochem !
Succes Jan H
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

bobv schreef:Heb je op de brandstofpomp een soort paddestoel als LDA? Dan kan een tuningskegel een hoop meer vermogen geven.
http://www.ebay.co.uk/itm/TUNINGSKEGEL- ... 1294606410
Wat doet dit juist? Aangezien het 20pk meer kan geven?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door raf_construct »

Een T4 heeft geen LDA op de pomp.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
jordydereus

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door jordydereus »

Nee geen lda.
Die moet je er zelf opmaken.
Intercooler is wel een vereiste met lda
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

jordydereus schreef:Nee geen lda.
Die moet je er zelf opmaken.
Intercooler is wel een vereiste met lda
Wat houd LDA in? En hoe plaats je dat dan bij?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

jordydereus schreef:viewtopic.php?f=12&t=40197
Mocht ik dat doen incl olie koeler en intercooler, wat zou me dat al opbrengen qua vermogen?

Want is het dan niet handiger van een Golf 3 TDI 110pk over te bouwen en aan te passen? Of is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door busbart »

Ik heb de indruk dat je dan een ingrijpende verbouwing tegemoet gaat, met veel kabelsalade etc.
1,9TD= oertijd
golf 3 Tdi = electronische sturing

Maar ik volg dit ook, :driveT4 1,9TD...
Groet, Bart
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

busbart schreef:Ik heb de indruk dat je dan een ingrijpende verbouwing tegemoet gaat, met veel kabelsalade etc.
1,9TD= oertijd
golf 3 Tdi = electronische sturing

Maar ik volg dit ook, :driveT4 1,9TD...
Heb vroeger altijd met golf 3 diesels gereden de platte en de TD, nu hoor ik ook veel in het tuning milieu als er een golf 2 diesel een andere motor nodig heeft dat ze die van een golf 3 TDI nemen nuja golf 2 en T4 is groot verschil. Maar mijn grootste vraag is of de versnellingsbak compatibel is of dat je dan moet zien alles aan te passen? Want weet dat je de golf TDI gemakkelijk tot bijna 180pk krijgt met wat aanpassingen vandaar dus de vraag
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door Pascal-141 »

OldschoolCustoms schreef:
busbart schreef:Ik heb de indruk dat je dan een ingrijpende verbouwing tegemoet gaat, met veel kabelsalade etc.
1,9TD= oertijd
golf 3 Tdi = electronische sturing

Maar ik volg dit ook, :driveT4 1,9TD...
Heb vroeger altijd met golf 3 diesels gereden de platte en de TD, nu hoor ik ook veel in het tuning milieu als er een golf 2 diesel een andere motor nodig heeft dat ze die van een golf 3 TDI nemen nuja golf 2 en T4 is groot verschil. Maar mijn grootste vraag is of de versnellingsbak compatibel is of dat je dan moet zien alles aan te passen? Want weet dat je de golf TDI gemakkelijk tot bijna 180pk krijgt met wat aanpassingen vandaar dus de vraag
Ik vermoed dat je in Belgie woont ?
Dan wens ik je heeeeeel veel succes op de keuring , met een 19tdi in een T4...

In het topic dat Jordy hierboven aangaf , vind je al veel gegevens om de abl motor wat extra pit te geven.
Maar wil je met een T4 wat vooruit komen , dan moest je een 2.5tdi gekocht hebben . Die hebben voldoende vermogen , ook na 500.000km , een abl haalt dat niet eens . De meeste zijn bij 300.000km al helemaal op. ( enkele uitzonderingen daar gelaten). De kleine 1.9 moet gewoon veel te hard werken om de T4 vooruit te helpen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door OldschoolCustoms »

Pascal-141 schreef:
OldschoolCustoms schreef:
busbart schreef:Ik heb de indruk dat je dan een ingrijpende verbouwing tegemoet gaat, met veel kabelsalade etc.
1,9TD= oertijd
golf 3 Tdi = electronische sturing

Maar ik volg dit ook, :driveT4 1,9TD...
Heb vroeger altijd met golf 3 diesels gereden de platte en de TD, nu hoor ik ook veel in het tuning milieu als er een golf 2 diesel een andere motor nodig heeft dat ze die van een golf 3 TDI nemen nuja golf 2 en T4 is groot verschil. Maar mijn grootste vraag is of de versnellingsbak compatibel is of dat je dan moet zien alles aan te passen? Want weet dat je de golf TDI gemakkelijk tot bijna 180pk krijgt met wat aanpassingen vandaar dus de vraag
Ik vermoed dat je in Belgie woont ?
Dan wens ik je heeeeeel veel succes op de keuring , met een 19tdi in een T4...
Zouden ze dat dan merken denk je?!

Heb toen ik laatste keer naar de keuring ging gewoon vlakaf aan de persoon die toen men auto nakijk gevraagd of ze dat zouden merken of ik daar nen andere Motor met al dan niet meer pk zou insteken en die zei me vlakaf nee, natuurlijk als het origineel een platte 4 cilinder is en je steekt er een 2.5tdi in dat gaat mss net TE zijn. Maar als je van 1.9TD naar 1.9TDI gaat met of het het nu een golf MK3, 4, 5, ... Is gaat minder rap opvallen. Maar voornaamste vraag voor mij is:

Zou een 1.9TDI uit een golf 4 passen incl versnellingsbak? Is er iemand zo "zot" geweest om dit te proberen? Want motor heb ik ni echt schrik van, versnellingsbak eerder wel
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 TD wat meer power geven?

Bericht door Pascal-141 »

OldschoolCustoms schreef:
Zou een 1.9TDI uit een golf 4 passen incl versnellingsbak? Is er iemand zo "zot" geweest om dit te proberen? Want motor heb ik ni echt schrik van, versnellingsbak eerder wel
Versnellingsbak van een Golfje gaat niet passen . Het 1.9tdi blok past wel op de T4 versnellingsbak (werd al vaker gedaan) . Maar het probleem van de T4 versnellingsbak is de korte verhoudingen : de motor maakt dus te veel toeren . Dan moet je de tandwielen in de versnellingsbak gaan aanpassen .
Maar , dan blijf je nog steeds met een "zwakke" versnellingsbak zitten . Die bakken zijn niet gemaakt om veel vermogen te verwerken .

Bij het plaatsen van een 1.9tdi komt wel veel "electronica" kijken , je moet de kabelboom van de Golf grotendeels inbouwen , en alles aanpassen naar de componenten van de T4 , en ook de tellerunit van de Golf mee overzetten , en de ECU ergens een plaatsje geven .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie