Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Losse draden

vragen over de T4
Plaats reactie
morholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016, 22:12

Losse draden

Bericht door morholt »

Beste iedereen,

sindskort zijn we in in het bezit van een t4-camper. We hebben deze pas geleden overgenomen maar het project was nog niet helemaal af. Het is een home-made camper, en bank/bed, tafel, gasfornuis etc zit er allemaal al in maar wij willen hem verder afwerken. Nu kom ik dus vanuit het dak van de voorcabine allemaal draden tegen die waarschijnlijk er nog zitten van toen het nog een gewone bestelbus was. Het zijn zover ik kan zien wel originele vw draden. Ik wil een van deze draden gebruiken om de tweede accu op te laten laden (in combinatie met een laadstroomverdeler) en de andere draden wil ik afscheid van nemen als het mogelijk is. Maar ik wil weten waar deze voor gediend hebben of misschien nog doen maar niet meer aangesloten zijn. in verband ook met zekeringen etc. 1 is er volgens mij van de achterruit verwarming. Maar de rest..... weet iemand welke kabels er standaard bovenlangs naar achteren lopen in een t4? Of misschien aan de hand van foto's mij kan helpen? Ik heb de vele stroomschema die internet aanbied bekeken maar wordt daar ook niet veel wijzer van. Overigens werken alle belangrijke dingen zoals licht, wisser wel maar die worden gevoed onder de wagen vandaan. Ik hoop dat iemand tips heeft om mij direct kan helpen! bedankt alvast.
morholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016, 22:12

Re: Losse draden

Bericht door morholt »

Bedankt voor de reactie. Ik heb vanavond alles doorgemeten. En het laat inderdaad geen stroom door als ik de zekering eruit haal van de binnenverlichting. Dus voor drie draden/ stekkers ben ik er achter gekomen. Ik heb niet veel verstand van de interieur verlichting maar als ik een deur open valt de spanning van een van de twee + draden weg...moet dat niet andersom zijn? Nu nog twee draden/ stekkers uitzoeken.... Oh ja er komt ook een klein bruin slangetje uit het dak en het is geen sproeier slang. Zou dat een oud afvoertje kunnen zijn van een condens afvoer van een airco ofzo? Bedankt. En het is erg fijn dat deze website eris met andere vw(campers) bezitters!
morholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016, 22:12

Re: Losse draden

Bericht door morholt »

Het is een t4 uit 97 met sproeier/ wisser dus dat slangetje loopt er al en die is blauw. Dat bruine slangetje komt vanaf een apparaat onder de dashboard. Ik lees op het forum dat dus de airco moet zijn. Ik hoop alleen niet dat het de standaard afwatering is want anders heb ik steeds een plasje water in de camper :winter . Betreft de laadstroomverdeler die ik aan de hhaccu moet plaatsen daar zal ik dus een nieuwe kabel voor moeten trekken. De leverancier raad een 100a zekering hiervoor te gebruiken... even zoeken waar ik dat kan halen. En 6mm kabel. Zal ik een nieuwe kabel trekken rechtstreeks vanaf de accu of ergens op de zekeringkast zoeken? Het is daar alnzo een wirwar van kabels dat ik geen logica in zie. bedankt.
morholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016, 22:12

Re: Losse draden

Bericht door morholt »

Bedankt voor je reactie nogmaals. De d+ heb ik al dus zal hem ook wel gebruiken. Maar voor de dikte van de draad even simpel gedacht deze wordt toch alleen gebruikt voor opladen van een accu? Hoeveel ampère gaat er daar normaal overheen? Zal de hhaccu niet gebruiken als extra startaccu. Zal dat niet Max 5 ampère zijn? Ga er wel even op googlen. In elk alle draden en stekkers die ik over had heb ik uitgezocht dus voor wat dat betreft mag er een slotje op dit draadje. Bedankt
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Losse draden

Bericht door HenkK »

Misschien moet je even niet simpel denken. De laadstroom vanaf Dynamo naar HH-accu kan de de maximale stroom zijn, onder bepaalde condities, die de dynamo kan leveren, vandaar het advies 100Amp zekeren. 6qmm is daarvoor te dun.

Als je met een lader je HH-accu oplaad en de bedrading is kort < meter en het Amperage 10Amp, dan heb je 6qmm nodig.

Ik vraag mij trouwens af, waar je genoemde 5Amp op is gebaseerd.

Uiteraard is dit allemaal precies te berekenen, maar dat kom je al googelend nog wel tegen.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
morholt
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016, 22:12

Re: Losse draden

Bericht door morholt »

Henk dank je! Ik zal er een 20qmm kabel op aan sluiten. De grootste uitdaging is om deze mooi weg te werken, maar dat moet vast wel goed komen aangezien ik alleen maar naar mijn stoel moet komen. Bedankt!
Plaats reactie