Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

vragen over de T4
Plaats reactie
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door longboy »

Hallo. Ik weet dat dit onderwerp al vaker aan bod gekomen is, maar ik heb toch wel nog een paar vraagjes waar ik niet meteen antwoord op kan vinden. Ik ben een in België wonende Belg met Nederlandse vriendin. Wij verhuizen echter naar Nederland, hup hup.
Nieuw land (voor mij dan toch), nieuwe regels. In België mag je helemaal geen andere motoren inbouwen, krijg je nooit goedgekeurd. Maar in Nederland... kan dat zonder probleem als ik dat zo goed begrijp? Als ik ophanging+remmen mee overbouw is dat geen probleem? De Apk, noch PON, zullen me dan het leven zuur maken? Of is het allemaal zo eenvoudig niet?
Kan iemand me bij het handje nemen en me stap voor stap uitleggen wat me allemaal te wachten staat? Mijn voertuig moet dus om te beginnen ook ingevoerd worden. Ik zou er graag aan beginnen, maar wil dan achteraf niet met de gebakken peren zitten... :bonk
jordydereus

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door jordydereus »

Eerst invoeren. Daarna ombouwen.
Apk, niks aan de hand.
Als je het netjes doet. En niet naar de dealer gaan.
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door longboy »

aha
is dat eerst invoeren dan wel belangrijk?
Alles nu al doen, en dan bij de verhuis komen aankloppen met veranderde motorisatie zal dan wel problemen opleveren?
Kapotte motor ligt er al uit nu, dus ik dacht de boel meteen naar tdi te veranderen. Niet goed dus?
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door longboy »

waarschijnlijk is dit een domme vraag, want invoeren is gewoon de papieren presenteren bij de douane neem ik aan?
Tim Jansen
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2016, 09:16
Locatie: Roermond

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door Tim Jansen »

Papieren inleveren bij RDW (rijksdienst wegverkeer) die kijken dan de chassis nummers na en je zou hem eventueel daar kunnen laten keuren is niet verplicht.Je kan hem ook bij een gewone garage laten keuren.Als je ernog APK van België op hebt nemen ze deze gewoon mee over tot datum afloop.Voor APK kijken ze of er 5 cilinder op kenteken staat en of de motorsteunen deugdelijk zijn bevestigd.En de emissie eisen( roetmeting)moet goed zijn.
Gr Tim
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door busbart »

als je een andere motor plaatst, neem dan als dat mogelijk is ook het chassisnummer van de donor over, dat kan wel eens makkelijk zijn bij onderdelen bestellen, en mocht je toch achteraf (of vooraf?) langs de RDW moeten weten ze van waar de motor komt.

succes
Groet, Bart
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: 2.4d vervangen door 2.5tdi, ok voor APK?

Bericht door Hanssyncro »

Wij wonen in Nederland en onze 2.4 is jaren geleden omgebouwd naar tdi. Omdat beide 5-cylinder zijn geeft dat geen probleem bij het omkeuren bij de RDW dat wij pas vele jaren later hebben gedaan.

Mocht je meer willen weten mag je via pb contact opnemen. Wij zijn tot ergens volgende week met vakantie dus antwoord kan op zich laten wachten.
Groetjes, Petra
Plaats reactie