Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door marcm »

Dag,
Om ruimte in mijn kleine keukenkastje te besparen, zou ik de afvoer liever rechtstreeks naar buiten doen. Zo deed ik dat bij mijn T3 destijds ook: emmertje er onder en die af en toe leeg gooien. Ik heb het paneel achter het keukenblokje verwijderd. Ik zie in de bodem een paar gaten zitten waardoor ik prima een slang kan steken, maar die stuit dan op een tweede bodemplaat.
Zitten er gaten in die tweede bodem waar ik eenvoudig bij kan? En / of is er een logische plek om een gat te boren? Zo ja: waar en hoe weet ik zeker dat ik niet door iets heen boor wat schade maakt?
Dank alvast. Groet, Marc
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Reimo heeft voor in de zijwand T5 een speciale vuilwatertank.

Die heb ik er in geplaatst. Op mijn blog hoe dit gedaan is: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/v ... rtank.html

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door marcm »

Dank voor je reactie. Ik ken die tank wel. Is inderdaad mooi, maar wel prijzig. Bovendien gebruik ik die ruimte al ergens voor. Ik zoek dus de plek waar bijvoorbeeld de kraan van deze tank doorheen gaat. Uit de omschrijving is me dat nog niet helemaal duidelijk.
Ben benieuwd of iemand daar een foto ban heeft...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Herman744 »

Als je geen vuilwateropslag hebt IN de wagen voldoe je niet aan de eisen gesteld aan een camper. Ik had zelf ook een slang rechtstreeks naar buiten bij mijn T4, maar heb nu zo'n opvouwbare jerrycan van 10 liter.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Herman744 »

Als je geen vuilwateropslag hebt IN de wagen voldoe je niet aan de eisen gesteld aan een camper. Ik had zelf ook een slang rechtstreeks naar buiten bij mijn T4, maar heb nu zo'n opvouwbare jerrycan van 10 liter.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Zo ik ben wel benieuwd waar je deze kennis weg hebt.

Voor zover ik weet, is dit geen eis van de RDW noch van de belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Scandibus »

In principe heb je gelijk, Geert.
Maar al je alle woorden letterlijk neemt, komen er soms rare dingen uit:

"Het werkblad is (.....), voorzien van een ingebouwde watervoorziening"

Het werkblad is voorzien van een watervoorziening?? Het keukenblok zal men bedoelen, toch?

"met een spoelbak, een kraan en een afvoer".

Ja, er staat wel niet waar die afvoer naartoe gaat, maar er staat ook niet waar het water vandaan komt... :nuts
Aangezien er in de verschillende campers verschillende opties zijn voor de schoonwatervoorraad en de vuilwateropvang,
(schoon: jerrycan of drinkwatertank, vuil: jerrycan of afvalwatertank of een combinatie van beiden) heeft men water aan- en afvoer
niet exact omschreven.
Maar het zal niet de bedoeling zijn om het afvalwater vrij uit de auto te laten stromen (je zou immers kunnen 'vergeten'
om er een bak onder te zetten) :politie .

Zouden die gasten het expres doen?
Ik bedoel, de zaken zò omschrijven dat men er altijd een andere uitleg aan kan geven? :bonk :nuts :huilen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Zou kunnen,


Maar waarom zou het niet de bedoeling zijn om het water vrij uit te laten stromen. Dat zou dan een milieu-eis zijn. Meer iets voor de RDW dan voor de belastingdienst.

Allemaal eigen interpretatie gedoe.

Voor mij is het wat er letterlijk staat. Een afvoer. Waar die naar toe moet gaan is niet omschreven. punt.

Wie twijfelt zet er bij de keuring een jerrycan in.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door jos_br »

Even jouw blog doorgelezen, wat een werk is er aan de camper gedaan!!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door marcm »

Leuk om te zien dat mijn vraag een discussie op gang brengt over belastingen en milieu, maar jammer genoeg geen antwoord oplevert :bonk
Als iemand toch nog een antwoord heeft... Zou leuk zijn :adhd
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Herman744 »

Marcm,

Ik rijd T4, weet niks van T5. Kan je niet helpen.

Michael Moen:
Ik dacht mijn "kennis" gelezen te hebben in het volgende zinnetje.

Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.

en dan met name het woordje "uitneembare". Maar nu ik het nog eens lees, begin ik toch te twijfelen. Nou vraag ik me weer af wat "watervoorziening" betekent. Is dat alleen de verswatertank met kraan of toch ook de afvalwatertank?
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Scandibus »

Mickel Moen schreef:Zou kunnen,


Maar waarom zou het niet de bedoeling zijn om het water vrij uit te laten stromen. Dat zou dan een milieu-eis zijn. Meer iets voor de RDW dan voor de belastingdienst.

Allemaal eigen interpretatie gedoe.

Voor mij is het wat er letterlijk staat. Een afvoer. Waar die naar toe moet gaan is niet omschreven. punt.

Wie twijfelt zet er bij de keuring een jerrycan in.
Heb jij soms ook een gat in de vloer? :bifun
Laat dan even aan @Marcm weten waar en hoe! :proost
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Hierboven heb ik al aangegeven, dat ik een vuilwatertank in de zijwand heb. Tevens een verwijzing naar mijn blog hoe het gedaan is. Wat verwacht je nog meer?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Peter "Multivan Generation" vroeg mij nog om een foto van mijn afvoer aan de onderkant. Er is niet veel op te zien. Een slang uit een gat in de kunststof beplating. Onlangs het kraantje, wat ik er afgereden had, toen ik over de leveler knalde vervangen. Ik heb er nu geen kraan meer onder, maar sluit de slang af met een draaidopje.

Afbeelding
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Multivan Generation »

Dank.
Ik zou mezelf voor kunnen stellen, dat zo lozen (over een tijdje) niet (meer) zou mogen.
Bij de pleziervaart bijvoorbeeld, mag je ook geen fecaliën meer zo lozen op het oppervlakte water.
In sommige gemeenten (in Nederland) mag je al je auto niet meer op straat wassen :bonk

Bij een westfalia zit het uitloop kraantje van de vuilwatertank aan de binnenzijde (volgens mij),
lijkt mezelf wat prettiger zodat je niet op de knieën op een nat grasveld moet bukken om je kraantje weer open te zetten.

Aan de andere kant, hoe vaak moet je de tank leeg laten lopen? Hij is toch behoorlijk groot.
Ik verwacht dat je van al het water wat je verbruikt, maximaal 10% in je vuilwater tankje loost.
Zou het geen mooi idee zijn, om een 12V magneetklep (met voldoende diameter) aan de onderzijde van de vuilwatertank te maken?
Druk op een schakelaar en klep open ---> water stroomt weg.

Ik weet wel niet hoe een T5 aan de onderzijde er uit ziet, maar aan je foto's te zien, zou je een klep tussen de onderzijde van het chassis en het kunststof kunnen verstoppen..

Vroeger hadden wij in onze kast 2 jerrycans staan, eentje voor schoon water en eentje voor vuil water.
Die kon je er zo uithalen.
Ook zijn de regels soms niet "eenduidig" en vrijelijk interpreteerbaar.
Ik heb een steekproef aan huis gehad en een discussie over bijvoorbeeld hoe groot de vaste opbergruimte dient te zijn.
Voldoende was het antwoord van de ambtenaar. Wat is voldoende; hoeveel liter inhoud of welke afmetingen? ---> geen antwoord..

Ik ben benieuwd wat de toekomst, meer meer harmonisering van de EU-lidstaten omtrent dit soort regelgeving, gaat brengen.

Groeten Peter
Plaats reactie