Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
arthur_t5
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2016, 20:09

Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door arthur_t5 »

Hallo forumleden Ik ben in bezit
Van t5 Multivan camper momenteel zit keukenblokje op de plaats van 1 b2b stoel.

Toch zie Ik op mp geregeld multivans met het keukenblokje gepositioneerd achter de achterbank. Regelgeving zegt dat keukenblokje zich in de binnenruimte moet bevinden.
Maar wat verstaan we daaronder.
Ik heb ook een multi functie tafel en zou keukenblokje achter willen plaatsen, mn 2e b2b stoel weer neerzetten en hem vervolgens bij de rdw weer laten keuren voor 7 persoons ipv 6 persoons. Iemand hier ervaring mee?

Het bed wordt gerealiseerd dmv klapbank, ingeklapte b2b stoelen en hiertussen de multi functie tafel
Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2016, 17:00

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door FrankB »

Ik heb onze multivan laten ombouwen tot camper met slaaphefdak en wilde keukentje ook achter achterste bank ipv tussen stoelen. Volgens leverancier was dat niet toegestaan omdat je vanuit de binnenruimte bij de keuken moet kunnen. Dat kan helaas niet met een slaapbank...
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door dip »

Nou de ford nugget heeft een kontkeuken, dus op de een of andere manier kan het toch...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Hanz »

In de Nugget is de 2-zits achterbank niet over de volle breedte en kan je langs de bank naar de keuken. Een Multivan heeft een 3-zits bank over de gehele breedte.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2016, 17:00

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door FrankB »

Door de volle breedte van de slaapbank kun je niet binnendoor naar je keuken lopen, is wel een eis...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door LAYCA »

Lijstje bewaard misschien is het dan wel duidelijk.

Minimale eisen

Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief dient uw omgebouwde bus aan een aantal eisen te voldoen. Deze eisen zijn:

er moeten 2 vaste zitplaatsen zijn;
er moet een tafel zijn. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn, dat de tafel eenvoudig kan worden verwijderd;
er moet slaapplaats zijn voor tenminste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de bovengenoemde zitplaatsen worden gemaakt. Als het een tweepersoonsslaapplaats is, dan moet deze tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 110 cm breed. Als het 2 aparte slaapplaatsen zijn, dan moeten deze slaapplaatsen tenminste 180 cm lang zijn en tenminste 60 cm breed;
er moeten vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten aanwezig zijn;
er moet een vast keukenblok met een werkblad van tenminste 60 cm hoog zijn, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
er moet een vast ingebouwd kooktoestel aanwezig zijn;
alles moet op een normale wijze bereikbaar en bruikbaar zijn.
De ruimte waarin bovenstaande zich bevindt moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 200 cm en over een breedte van tenminste 90 cm. Dit is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijders zitplaats.
Als uw binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel tenminste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot tenminste 170 cm over een lengte van tenminste 100 cm en een breedte van tenminste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld door middel van plaatsing van een hefdak.

U kunt alle eisen uitgebreid nalezen op de site van de belastingdienst.

- See more at: http://www.quickcamp.nl/minimale_eisen/ ... T68Jz.dpuf

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
arthur_t5
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2016, 20:09

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door arthur_t5 »

Toch zie Ik regelmatig Multivan campers op marktplaats die een keukenblok achterin hebben.
Lijkt erop dat die
Definitie van binnenruimte soms wel de hele ruimte omvat.
Blijft vaag.
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Scandibus »

Zolang de keuken van binnenuit (lopend! :bifun ) bereikt kan worden, is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Hanz »

arthur_t5 schreef:Toch zie Ik regelmatig Multivan campers op marktplaats die een keukenblok achterin hebben.
Lijkt erop dat die
Definitie van binnenruimte soms wel de hele ruimte omvat.
Blijft vaag.
Er zijn wel bedrijven die achter de achterbank een soort lade leveren met een keuken-unit. Deze keuken kan dan uitgeschoven worden en staand, buiten onder de achterklep gebruikt worden. Ik denk niet of zo'n keuken voldoet aan de eis van een werkblad op minimaal 60 cm hoogte.
Een keuken achter de bank die gebruikt kan worden terwijl je binnen staat heb ik nog nooit gezien in een multivan. Zou ook erg onhandig zijn omdat het standaard hefdak op een multivan geen stahoogte biedt op die plaats. Ben je niet in de war met een California Club (1992-1994) die inderdaad een keuken dwars achterin heeft of met de California Exclusive, ook met een achterkeuken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Scandibus »

Hanz schreef:Er zijn wel bedrijven die achter de achterbank een soort lade leveren met een keuken-unit. Deze keuken kan dan uitgeschoven worden en staand, buiten onder de achterklep gebruikt worden. Ik denk niet of zo'n keuken voldoet aan de eis van een werkblad op minimaal 60 cm hoogte.
Een keuken die je alleen "buitenom" kunt bereiken voldoet sowieso niet aan de campereisen.
Dat soort keukens worden vaak verkocht voor s.g. 'weekend campers' of 'mini-campers'.
Deze auto's worden dan met een tijdelijk 'bed' en 'keuken' uitgerust, maar voldoen niet aan de campereisen en worden niet als zodanig gekeurd.
Voorbeeld: https://mcvjournaal.wordpress.com/2013/ ... inicamper/
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Hanz »

Dit is inderdaad zo'n uitschuifkeuken die ik bedoel. Iets dergelijks is ook leverbaar voor T4 en T5 busjes. Ik blijf nu wel nieuwsgierig naar een foto van een multivan met een 'echte' keuken achter de achterbank, zoals arthur_t5 bedoelt. Ik kan ze op Marktplaats niet vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
mayoarjen
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2016, 21:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door mayoarjen »

Scandibus schreef:
Hanz schreef:Er zijn wel bedrijven die achter de achterbank een soort lade leveren met een keuken-unit. Deze keuken kan dan uitgeschoven worden en staand, buiten onder de achterklep gebruikt worden. Ik denk niet of zo'n keuken voldoet aan de eis van een werkblad op minimaal 60 cm hoogte.
Een keuken die je alleen "buitenom" kunt bereiken voldoet sowieso niet aan de campereisen.
Dat soort keukens worden vaak verkocht voor s.g. 'weekend campers' of 'mini-campers'.
Deze auto's worden dan met een tijdelijk 'bed' en 'keuken' uitgerust, maar voldoen niet aan de campereisen en worden niet als zodanig gekeurd.
Voorbeeld: https://mcvjournaal.wordpress.com/2013/ ... inicamper/
Ik kwam op MP onderstaande camperinrichting tegen die wel goed gekeurd is terwijl deze alleen via de achteringang te bereiken is;
Bijlagen
$_84.JPG
$_84 (1).JPG
$_84 (2).JPG
$_84 (3).JPG
------------------------------------------------------------------------
VW T5 2.5 TDI 96 KW DC uit 2005 :T54LIFE
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Scandibus »

mayoarjen schreef:Ik kwam op MP onderstaande camperinrichting tegen die wel goed gekeurd is terwijl deze alleen via de achteringang te bereiken is;
@mayoarjen
Heb je ook wat meer informatie zoals een link naar de advertentie ?
Bouwjaar en type van deze auto zou mij interesseren.
Een bus zonder schuifdeur??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Multivan Generation »

Is een auto met dubbele cabine zo te zien.

@Arthur,
Laat maar eens een voorbeeld zien...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Keuken achter achterbank / definitie binnenruimte

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef:Is een auto met dubbele cabine zo te zien.
De gehele camperuitrusting bevindt zich in de ruimte achter de dubbele cabine en alles kan dus binnendoor bereikt worden. Er staat niet in de eisen dat de bestuurdersruimte binnendoor bereikbaar moet zijn.
Multivan Generation schreef: @Arthur,
Laat maar eens een voorbeeld zien...
Inderdaad, want we hadden het over een Multivan met keuken achterin.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie