Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2,5 TDI startproblemen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Joker
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2016, 15:28

T4 2,5 TDI startproblemen

Bericht door The Joker »

Beste T4 liefhebbers,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem. (excuus voor het lange verhaal)
Sinds kort ben ik de "blije" bezitter van een T4 bus, en de geschiedenis hiervan is dat deze ongeveer 1,5 jaar heeft stilgestaan.
Reden: Kapotte motor, spanner van de distributieriem was losgekomen (daarover straks iets meer). Schade viel mee, nokkenas was onbeschadigd bleek na inspectie, wel twee kleppen krom en een aantal nokvolgers kapot/beschadigd. Ik heb de kop er dus af gehad en er is veel vervangen dat hiermee samenhangt. Oftewel riemen en spanners etc... Ook de riem van de pomp is er dus af geweest, kop is o.a. met "lektesten" gecontroleerd en was verder in orde.

Problemen na in elkaar zetten:
- de motor slaat alleen aan wanneer deze lange tijd is uitgeweest (koud dus wel).
Als ik een stukje heb gereden (warm dus) krijg ik de motor niet meer gestart!? Witte rook uit de uitlaat.
- de motor valt na een 150 meter rijden spontaan uit!? (dit is iedere keer na een exact zelfde afstand rijden). Als ik de koppeling laat opkomen rijdt hij weer en kan ik wel verder...maar dit lijkt mij niet goed?
- de motor draait verder mooi/goed, pakt goed op tot aan zo'n 100 km/u maar als ik dan bijvoorbeeld een auto in wil halen houdt de motor in en lijkt het net alsof je met een versleten koppeling rijdt!? Oftewel géén vermogen. Dit is er echter wel (het vermogen dus) wanneer je optrekt bij het stoplicht (oftewel koppeling is niet defect, en de turbo doet ook zijn werk).

Wat ik (noodgedwongen) inmiddels ook heb vervangen zijn accu en startmotor.
Wat ik niet heb vervangen zijn gloeibougies en brandstof filter en relais 109, ga ik van de week nog doen. Tevens wordt de pomp bij een specialist afgesteld binnenkort.

Vraag (1)
*****Waar ik zeer benieuwd naar ben is, of dit een bekend probleem is en wat dan de oorzaak zou kunnen zijn?*****
Vervangen is niet mijn hobby, zeker niet zonder de kern van het probleem te weten.

Wat betreft de spanner van de distributieriem, zelden heb ik zo'n idiote constructie gezien als deze? De spanner zat/ zit met een lange bout in het blok maar wordt tegelijkertijd "vergendeld" d.m.v. een fixeerpennetje dat in het beschermkapje zit en haakt in het sleufgat van de spanner!? Oftewel een klein pennetje van zo'n 4,5 mm was in den beginne de oorzaak voor de bovenstaande ellende.
Bij mij was dit pennetje dus afgebroken => gevolg spanner draait rond => gevolg riem ligt los => gevolg riem loopt er af en kleppen raken cilinders. Tevens gaat de bout eerst nog liggen jutteren waardoor er eerst olie lekkage was opgetreden.

Vraag (2)
*****Weet er iemand of hiervoor, voor dit idiote pennetje in het kapje dus, een modificatie is gekomen?*****
Dit laatste vraag ik aangezien ik een nieuwe (originele VW) spanner heb gemonteerd die tevens hetzelfde sleufgat had als de oude spanner. Ik heb vanaf de achterzijde een pen gelast in de kap t.b.v de spanner. Het negatieve gevolg hiervan is helaas wel dat nu de spanner een rammelend geluid maakt.
Plaats reactie