Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1e versnelling kwijt

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

1e versnelling kwijt

Bericht door RobMG »

We zijn een paar dagen naar de achterhoek. Helaas zijn we onderweg de 1e versnelling kwijt geraakt. Dus maar een camping opgezocht. Met een zware compass calypso is die versnelling toch wel handig . Ik heb op dit forum al het nodige gelezen over de bekende bolletjes, zou dat bij mij het geval kunnen zijn? De pook voelt wat losjes aan. Indien dat het geval is, is dat een ingrijpende reparatie? Hopendat het niets ernstiger is. Wat denken jullie ervan? Bij voorbaat dank voor het meedenken. Mvrgroet Rob
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door m.c van den berg »

Je kan dat zelf zien. Motorkap open en aan de bestuurderskant kan je naar de versnellingsbak zien , miets je het niet vol heb zitten.
Als er iemand aan je pook schakel kan je het zo zien of het nog heel is.

De kosten van de bolletjes is het niet , maar een priegelwerkje.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door Drekes »

Ik had hetzelfde, de 2e versnelling volgde snel. De busjes hebben het euvel verholpen. Is geen grote/dure ingreep.

Succes,

Andre
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door dennisvt4 »

Voor nood als het het bolletje is werkt stukje pvc buis van 16 mm ook. Die kan om het asje waar het bolletje normaal op zit
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door RobMG »

Zo.....weer thuis, zonder 1e versnelling, maar dat is verder prima gegaan.Snelweg gereden en zo weinig mogelijk gestopt / opgetrokken. Ik heb inderdaad kunnen zien dat er erg veel speling aanwezig is aan het einde van de schakel pook / ingaande as naar de versnellingsbak. Kennelijk is daar iets tussen uit gevallen, waarschijnlijk de vermaledijde bolletjes. Ik ga daar zelf maar niet aan beginnen....dinsdagmorgen is reparatie ingepland. Hartelijk dank voor jullie reacties, waardoor mijn vrees voor ernstiger problemen gauw uit de wereld was.
mvrgroet, Rob
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door m.c van den berg »

Zal mij benieuwen wat dat kost. Laat je dat even weten?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door RobMG »

Zo....campertje weer opgehaald in Amersfoort, schakelt weer als een zonnetje. Vervangen 1 bus en 2 kogels ( materiaal kosten ca € 12,00.) Totaal factuur € 180,00, inclusief de 10% "oudere VW " korting. Neem aan dat ik er (vswb de bolletjes) weer jaaaaren vooruit kan.
Groet, Rob
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door Multivan Generation »

Wow :ie ,
hoe lang zijn ze er dan aan bezig geweest?
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door J.F.A. »

RobMG schreef:Zo....campertje weer opgehaald in Amersfoort, schakelt weer als een zonnetje. Vervangen 1 bus en 2 kogels ( materiaal kosten ca € 12,00.) Totaal factuur € 180,00, inclusief de 10% "oudere VW " korting. Neem aan dat ik er (vswb de bolletjes) weer jaaaaren vooruit kan.
Groet, Rob
Waarom in Amersfoort ? . Denk dat je CC Amersfoort bedoeld. Vind deze niet bepaald goedkoop te noemen. Denk dat de normale VW dealer toch goedkoper is, zeker als je even informeert wat de kosten zijn van het vervangen van deze onderdelen. Ik laat tegenwoordig bij mijn VW dealer een offerte maken . Dan kan ik vergelijken. Bij distributie +waterpomp wissel, scheelde ruim 150 € met CC. en toch ook weer 2 jaar VW garantie.

JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door RobMG »

Geen idee hoeveel uur ze bezig zijn geweest (was totaalbedrag voor diagnose en uren, uitsluitend materialen werden gedetailleerd weergegeven), gezien het bedrag denk ik zo'n 2-2,5 uur. Geen idee of dat veel of weinig is, ik ben blij dat alles weer OK is en ik had globaal rekening gehouden met zo'n bedrag.
Tja, uurtarieven van (merk) dealers zijn naar mijn ervaring nooit laag en naar volgens mij ook niet zo heel erg verschillend ( geen tientjes p/uur lager), wellicht is dat bij (kleinere)universeelgarages wel wat lager. Maar ik heb het idee dat er dan weer meer tijd besteed wordt aan probleem vaststellen, juiste benodigde onderdeelnummers zoeken, bestellen enz. enz.
Waarom Amersfoort....ligt lekker dicht bij Hoevelaken en daar woon ik.
Ik vind het wel goed zo.

mvrgroet, Rob
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door T4-Rider »

Mooi dat 'ie weer goed schakelt en je tevreden bent. Da's 't belangrijkste.
En ter referentie: mijn (universeel) garage rekende hier begin dit jaar 1,5 uur voor (was €115 kwijt, waarvan €102 arbeid),
Ik had wel zelf al mijn vermoeden geuit dat 't de bolletjes waren.

En de vriendin van een vriend van me heeft 't zelf gedaan, 't was zo gepiept zei ze.
En dat terwijl ze amper auto-klus-ervaring heeft. Kennelijk kan ze goed met balletjes overweg. ;)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: 1e versnelling kwijt

Bericht door RobMG »

Tja, goedkoper dan zelf doen kan natuurlijk niet en hoewel ik aanneem dat het niet nog eens gebeurt, is het dan wellicht een optie . Toch een behoorlijk verschil in prijs, t4-rider, ter aanvulling.....het complete schakelsysteem is gesmeerd en afgesteld en zoals eerder opgemerkt.......schakelt weer als een zonnetje. Groet Rob
Plaats reactie