Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Incognito camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Hallo weetjewel,

Ik loop al langere tijd met het idee om op vakantie te gaan met mijn bus.
Ik rijd mijn T4 alleen via mijn bedrijf, dus is het ombouwen naar camper absoluut niet de bedoeling, en is ook niet wat ik wil.
Ik betaal bijtelling over mijn bus, dus op vakantie gaan met de bus is het probleem niet.
Ik ben van plan om de betimmering eruit te halen en stalen platen in de bus te lassen, dit is voor het vastzetten van mijn lading (dit is ook zonder de camper-inlay de bedoeling), maar tevens ook ideaal om een dubbele bodem aan te bevestigen.
Het is wel de bedoeling dat ik die dubbele bodem er weer uit te halen, deze moet tevens plat op te slaan zijn zodat het weinig plek inneemt.
Het is dus de bedoeling dat ik er comfortabel in kan slapen en mijn spullen makkelijk (eronder) op kan bergen, en bij thuiskomst alles er weer uit kan halen en dat dan niet meer te merken is dat het een camper-achtig voertuig was.
Ik wil me dan ook niet houden aan de inrichtingseisen van een camper, en wil hem al helemaal niet als camper laten keuren! dat is namelijk €5,- goedkoper per maand, en ik kan nooit meer iets vervoeren, dat is het gewoon niet waard.
Helaas heb ik ramen achterin zitten, deze ga ik denk ik blinderen of eruit halen.
Wel heb ik zowel in de cabine als in de laadruimte een zonnedak zitten, dus heb ik daarvandaan mijn ventilatie (deze lekken nu, maar dat kan ik in de zomer pas verhelpen).
Ik heb in de zomer pas tijd hiervoor, maar ik roep dit topic alvast leven in zodat er alvast over gespeculeerd kan worden, waardoor ik beter voorbereid kan beginnen.
:werkaanT4 :driveT4
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Even een statusupdate.
Allereerst een tip tegen schade: niet je moeder in je bus laten rijden!
schade.JPG
Na het belangrijkste te hebben gedaan
DSCF1041.geschaald.JPG
DSCF1041.geschaald.JPG (76.5 KiB) 2463 keer bekeken
de betimmering van de deuren en het dak eruitgehaald zodat ik die kan opknappen, en in het geval van de achterdeuren en 1 dakplaat opnieuw maken.
DSCF1043.geschaald.JPG
DSCF1043.geschaald.JPG (73.57 KiB) 2463 keer bekeken
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Achter het schuine deel is precies genoeg ruimte voor de krik & driehoek, sleepkabel, startkabels en een bandenpomp.
Wanneer ik dit nodig heb kan ik er binnen 2 schroeven bij. Door de manier die ik moet laden kan ik er bij een noodgeval bijna zeker bij, maar bij een volbeladen personenauto heb je ook een probleem.
DSCF1055.geschaald.JPG
De belangrijkste noodvoorzieningen zijn natuurlijk wel in de cabine gemonteerd
DSCF1065.geschaald.JPG
DSCF1065.geschaald.JPG (121.4 KiB) 2460 keer bekeken
DSCF1062.geschaald.JPG
DSCF1062.geschaald.JPG (121.98 KiB) 2460 keer bekeken
De EHBO doos zit verder niet vast, hij leunt op de balk. Doordat ik de stoel er klem tegenaan zet, kan hij niet bewegen. Je voelt de doos niet tijdens het rijden, wat natuurlijk erg belangrijk is.
Laatst gewijzigd door Vermeulen op 04 jun 2015, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Verder werd ik echt gek van het gerammel van de aanhangerplaat! hier heb ik dus een betere manier voor gevonden, €2,50 bij de brezan. 4 bolletjes montagekit is genoeg, er zit een stoel tegenaan en het geheel rust op een balk. het is dus alleen om de plaat stil te houden, de plaat heb ik niet gelijmd natuurlijk!
Ik twijfelde eerst over aanhangerklemmetjes, maar omdat ik de plaat maar 1 of 2 keer per jaar nodig heb, vind ik dit goed genoeg.
Ik rij namelijk meer met een aanhanger met eigen kenteken.
DSCF1054.geschaald.JPG
DSCF1054.geschaald.JPG (99.44 KiB) 2460 keer bekeken
Daarna de stoelen weer eens ingevet, het was al weer bijna een jaar geleden. Hiervoor gebruik ik een leervet voor schoenen, dit kun je kopen bij de dump. Een potje is €6,- en ik kan mijn stoelen er ongeveer 3x mee insmeren, als ik niet te zuinig doe. Het ruikt erg lekker, er zitten geen rare stoffen in, het geeft niet af en het droogt binnen 5 minuten! naja, drogen, intrekken.
Prettige bijkomstigheid, je krijgt er geen vieze handen van, je kan het gewoon uitsmeren en dan trekt het in.
Ik gebruik zwart vet, maar je kan ook blank vet kopen. Ik weet niet of je het door heel nederland kan krijgen, ik koop het bij de dump in Tiel.
De stoelen hadden het echt nodig!
DSCF1071.geschaald.JPG
DSCF1071.geschaald.JPG (107.19 KiB) 2460 keer bekeken
DSCF1066.geschaald.JPG
DSCF1066.geschaald.JPG (109.29 KiB) 2460 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Vermeulen op 04 jun 2015, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

hmm.. hij pakte de laatste foto niet. vandaar bij deze!
DSCF1068.geschaald.JPG
DSCF1068.geschaald.JPG (104.05 KiB) 2460 keer bekeken
n.b. sorry voor de vele posts achter elkaar, op de een of andere manier kan ik niet meer dan 3 foto´s in 1 post plaatsen.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Incognito camper

Bericht door Erwin L »

Interessante vraag.....

Zelf rijd ik ook een T4 op de zaak, deze had al een camper kenteken toen ik hem kocht. Voldoet dus wel aan de inrichtingseisen, maar levert ook geen voordeel op in die zin dat de belasting vrijwel gelijk is aan het bestelwagen tarief.
Ik gebruik mijn bus veel vaker voor vervoer van spullen dan als camper, dus de situatie is wel redelijk vergelijkbaar. Nu heb ik het geluk dat het een lange bus is, en een hoogdak met hoge achterdeuren. Heftruck erachter en een pallet erin zetten gaat net zo vlot als dat ik het hier schrijf :-)

Er staat een vast keukenblokje in, maar zonder koelkast. Een losse koelbox zet ik erin als er gekampeerd gaat worden, evenals een chemisch toiletje. Het laadoppervlak is ongeveer 100 x 180 cm. De bedmaat is ongeveer 140 x 190 cm, redelijk riant dus.

Waaruit bestaat jouw lading ? Dat kan ik uit je verhaal niet helemaal opmaken, en misschien is het van invloed op de minimaal over te houden oppervlakte ?

Met hoeveel personen wil je er in slapen ? Zet je er een tentje of luifel aan om te kunnen zitten of moet dat ook binnen ? Moet er kookgelegenheid in ? Kun je de kampeerspullen makkelijk opslaan als je ze niet gebruikt ?

Allemaal dingen om over na te denken, en elk met zijn eigen uitdaging.....
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Incognito camper

Bericht door Erwin L »

Zie hier viewtopic.php?f=12&t=45892&p=327816&hilit=erwin#p327816 voor wat meer info.

Inmiddels heb ik de bedconstructie wat aangepast, de dwarsdragers zijn nu houten balkjes die bovenop de zijkasten liggen. Voordeel is dat de onderliggende ruimte nu wat hoger is zodat de koelbox kan blijven staan als het bed in bedrijf is. En de gootjes voor de dwarspanelen konden weg, die werden soms beschadigd bij het laden. In tegenstelling tot de panelen die ik eerst als ondersteuning voor het bed had kunnen de balkjes gewoon in de bus blijven, in de lengte op de zijkasten liggen ze niet in de weg.
Slapen doen we op self inflating matjes, dat gaat prima en ze nemen weinig ruimte in.
Als luifel heb ik nu een pop-up luifel met twee zijwanden, super ding.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Oh slecht...
Enthousiast bezig gegaan aan dit project, krijg je het zo druk dat je er even niet aan kan werken, en in de winter vlot het vervolgens ook niet.
Ondertussen is de bus op een klein las dingetje zonder enig probleem door de keuring gekomen, en zijn er nieuwe schokdempers geplaatst (zoals altijd doe ik dat natuurlijk zelf) en zijn de ramen geblindeert (helaas niet 100% maar 25%, maar 's nachts kijk je er in ieder geval niet meer in).
Vandaag de eerste 2 velgen geschuurd en weer mooi zwart gemaakt (ze zijn nog nat) zodat na morgen (de andere 2 velgen) de zomerbanden weer op nette velgjes kunnen.
fottooo.JPG
fottooo.JPG (44.22 KiB) 1895 keer bekeken
Om antwoord te geven op de vraag hierboven (beter laat dan nooit) ik heb de bus zakelijk voor een geluid en licht bedrijf en vervoer dus losse kisten en ander los spul, en ik ben van plan om een twijfellaarsmatras (2 halve) in bijna de hele bak te leggen zodat je er makkelijk met zijn 2-en in kan slapen (ik en mijn vriendin, als ik die zou hebben). Ik ga hiervoor een constructie uit 2 delen maken welke ervoor zorgen dat het hele zaakje boven de wielkasten uitkomt zodat je eronder nog het een en ander neer kunt zetten. Ik wil het zo maken dat je het ene deel los kunt maken en er door deze tegen de zijwand aan te zetten een bank ontstaat.
Wel heb ik het afgelopen jaar gemerkt dat ik geen hemel in mijn bus wil, dit omdat enkele van mijn kisten nu nèt de draai kunnen maken.
Even kijken of weq iets van stof kunnen verlijmen of zoiets zodat het er in ieder geval netjes uitziet.
Wel komen er nog ledstrips in ter verlichting.
De hele bovengenoemde constructie moet geheel weg te nemen zijn zodat de bus weer zakelijk gebruikt kan worden bij thuiskomst.
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Vandaag enge dag...
Zojuist de bus naar Eindhoven gebracht, en als ik hem terugkrijg loopt i opeens op LPG!
Wel fijn, nog even voor de vakantie naar Deutschland, toch weer een flinke besparing!
Naja, flink... De gasinstallatie is ook niet gratis, maar die zat er toch aan te komen.
Ik zet wel even wat foto's online als i terug is!
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Gebruikersavatar
Vermeulen
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jul 2014, 21:41
Locatie: Tiel

Re: Incognito camper

Bericht door Vermeulen »

Zo, LPG tankje eronder.
IMG_4725.jpg
Rijdt beter dan op benzine! en zuiniger!
IMG_4720.jpg
IMG_4721.jpg
IMG_4722.jpg
Alles wat glimt is de LPG installatie, zoals je ziet best nog een aardig dingetje. Wertkt echt retegoed, voordat ik de straat uit ben schakelt hij al over met dit weer (net geen 50 meter).
Heb nog geen tank leeg kunnen rijden, maar tegen die tijd laat ik wel weten hoe zuinig hij is voor degene die hier ook over denken. Het is een bedrijfsgebakje dus de MRB blijft hetzelfde, hij zit zelfs nog in dezelfde klasse!
Helaas is mijn betimmering wel een beetje lelijker...
IMG_4726.jpg
maar dat mag de pret niet drukken.
Momenteel zit er nog een simpele schakelunit in, maar ik ga proberen om de LPG op de benzinemeter weer te geven zodat ik ergens een knopje kan verstoppen, dan nog wel een ulticolor ledje toevoegen in de klok.
IMG_4728.jpg
Gelukkig met grote vulopening zodat ik niet iedere keer hoef te klooien met een nippel in NL.
Ik houd jullie op de hoogte!
Rijen rijen rijen in mijn wagentje :driveT4
T4 2.0 B(LPG) aac Bedrijfsgebakje
Plaats reactie