Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

vragen over de T5
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

Heb de stekker van de egr afgehaald en hij gaf geen foutmelding?
Hoelang doet het systeem erover om te checken?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Jeroen T5 204 »

matje86 schreef:je kan zelf een nieuwe tropic starten :T54LIFE als hier niet meer op wordt gereageerd gaat het vezelf weg
Niet helemaal waar Matje, onder het T4 en T5 forum blijft alles staan. Anders kan je geen dingen meer nazoeken.
Bij het fun forum verdwijnen de topics wel na een bepaalde tijd.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

Nou, toch weer een foutmelding :censor (motorlampje) maar hij rijdt wel goed!
Hoop maandag of dinsdag mijn vcds te krijgen. Dan ben ik niet meer afhankelijk van anderen.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Pim 328 »

Is geen terugroepactie geweest.
Is wel een tpi van, dit kunnen ze bij de dealer nakijken.
Ik kan ook niet zeggen of er nog een coulance regeling op zit, omdat dit ligt waar de auto in onderhoud is geweest.
Bij een dealer in onderhoud geweest en niet ouder dan 3 jaar en max. 150.000 km dan is er kans dat er nog wat coulance op zit.
Bij een universeel in onderhoud dan heb je misschien 1% kans dat er coulance op zit.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
NicoSp
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2011, 20:48

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door NicoSp »

Dat koeiengeluid komt mij bekent voor. mijn t5 6-2009 had dat ook namelijk.
Op een lange rit kreeg ik op een gegeven moment een paar keer 'management' storing.
Uit diagnose bleek het 'turbodruk' te zijn. Nadat de turbodruksensor ( bovenaan, tegen het schutbord) vernieuwd was
heb ik het 'koeiengeluid' nooit meer gehoord.

:zwaai
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

turbodruksensor tegen het schutboard? of bedoel je het turbo regel ventiel (die de verstelling van de veriabele schoepen regelt)? Die zit namelijk tegen het schutboard samen met de N18 (dacht ik). Wat was jou kilometerstand toe je er last van had? (denk zelf namelijk dat heel wat onderdelen van VW vervuilen door het EGR gebeuren, tot en met de inlaat aan toe! is een kwestie van tijd)

Ben nog steeds aan het zoeken naar de elektrische waarden van het EGR ventiel. (zit boven op de EGR). De computer leest hem uit, maar zou graag weten welke weerstand die heeft en over welke pootjes van de stekker gemeten wordt. Iemand een idee?
verder voor mijn zoekbeeld, is de EGR van de alle 2.0 tdi's hetzelfde of heeft de twin-turbo 180 pk een andere?

groet Hugo
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

turbodruksensor tegen het schutboard? of bedoel je het turbo regel ventiel (die de verstelling van de veriabele schoepen regelt)? Die zit namelijk tegen het schutboard samen met de N18 (dacht ik). Wat was jou kilometerstand toe je er last van had? (denk zelf namelijk dat heel wat onderdelen van VW vervuilen door het EGR gebeuren, tot en met de inlaat aan toe! is een kwestie van tijd)

Ben nog steeds aan het zoeken naar de elektrische waarden van het EGR ventiel. (zit boven op de EGR). De computer leest hem uit, maar zou graag weten welke weerstand die heeft en over welke pootjes van de stekker gemeten wordt. Iemand een idee?
verder voor mijn zoekbeeld, is de EGR van de alle 2.0 tdi's hetzelfde of heeft de twin-turbo 180 pk een andere?

groet Hugo
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

Heeft iemand inzicht (of kan aan de informatie komen) welk nummer EGR bij welke auto hoort?
ik heb algemeen nummer gevonden van 03G 131 501. deze zit dus in veel 2.0 tdi motoren van audi en vw.
Nu staat hier een letter achter, maar ze zien er hetzelfde uit! wie weet hoe ik achter dat nummer en of lettertje kan komen?

groet, Hugo

even voor diegenen die dit volgen. Ik heb de EGR uit laten schrijven en het roetfilter verwijderd.
bleef een foutmelding houden en ook een elektrische fout! bleek dat mijn referentiespanning van 2.5 volt niet goed was.
oorzaak door een defecte sensor. helaas geven sensoren de verkeerde signalen met een foutieve referentiespanning.
na het loshalen van de EGR stekker waren de problemen opgelost :jumpklap echter....... nu kreeg ik een melding "motorfout" via het bekende lampje dat de EGR niet aanwezig zou zijn :bonk (dat klopt dus wel.....). Electronisch wordt hij in ieder geval niet meer aangestuurd. Er zit dus een fout in het elektrische deel van de EGR klep! Dit is dus op dit moment de enige fout die ik heb (het niet herkennen van de EGR-Klep) en verder rijdt de auto heel erg goed!!
Voor de APK mag er echter geen fout aanwezig zijn en nu wil ik of de EGR-klep referentie simuleren of het elektrisch deel vervangen door een andere EGR-klep om te bouwen. Wanneer iemand een sloop heeft liggen van een defecte egr zou ik het graag proberen!
NicoSp
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2011, 20:48

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door NicoSp »

(die de verstelling van de veriabele schoepen regelt)? Ja, het had te maken met de schoepverstelling.
Km stand was ongeveer 130.000 km. inmiddels 8.000 km verder en geen koe meer gehoord onder de moterkap.
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

Dank voor de info. Ga de egr aansturing eens gebruiken om de turboverstelling mee te regelen. Dus n275 wisselen met n18 ventiel en kijken of de koe weg is. Heeft iemand dit al eens in de praktijk gedaan? Volgens vraagbaak gerrit kun je het zo testen.

Weet verder niemand hoe je de egr kunt doormeten? Moeten toch waarden van bekend zijn!

Gr. Hugo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Multivan Generation »

hajv schreef: Ik heb de EGR uit laten schrijven en het roetfilter verwijderd.
bleef een foutmelding houden en ook een elektrische fout! bleek dat mijn referentiespanning van 2.5 volt niet goed was.
oorzaak door een defecte sensor.
Heb je de sensoren van het roetfilter ook software matig uit laten programmeren?
De EGR kun je niet uit laten schrijven, maar kun je wel softwarematig bijna dicht zetten..

Blijf je problemen houden, dan zou ik eerst maar eens contact opnemen met diegene die de software voor je aangepast heeft :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door hajv »

Ja, alles is omgeprogrammeerd. Wagen loopt super! :ikrij
Enige wat is is dat de computer alle sensoren checked op aanwezigheid en dat staat los van de aansturing.
In mijn egrklep zit dus een elektrische fout en ik heb hem middels de stekker los moeten koppelen (er zit een kortsluiting in waardoor de referentiespanning zakt, die moet 2,5 volt zijn. Door die verkeerde referentiespanning krijg je ook andere vreemde signalen) nu moet ik de computer laten geloven dat hij er wel nog zit..... Dus ik ben op zoek naar de normale weerstand van de klep om een correcte referentiespanning te krijgen en op welke aansluiting van de stekker die moet zitten!
Enige hulp is meer dan welkom.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Multivan Generation »

hajv schreef:Ja, alles is omgeprogrammeerd. Wagen loopt super! :ikrij
Enige wat is is dat de computer alle sensoren checked op aanwezigheid en dat staat los van de aansturing.
Waar ben je geweest om dit te laten uitvoeren?

Als de software netjes is aangepast, dan checked hij helemaal niet meer de aanwezigheid van die sensoren!
Vandaar dat ik schreef, teruggaan naar diegene die dat uitgevoerd heeft.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Reetsenbakker
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:44

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Reetsenbakker »

Ook van onder mijn motorkap krijg ik bij het uitzetten van de motor een kreunend geluid te horen en dit voor de 2e maal!

Naar de officiële VW-dealer geweest waar ze na lang zoeken de "omvormer" (referentie AZM) en een "onderdrukslang" (ref. 7E0129458K) vervangen hebben. Kostprijs 218€.
Het geluid was weg; maar is na enkele maanden terug.
Nu krijg ik dat geluid ook onder het rijden en ben bang eens ergens aan de kant te staan.
Daar ikzelf geen kennis heb van automotoren moet ik terug naar de dealer. Kan iemand mij zeggen wat er eigenlijk vervangen moet worden? Dan zou ik dit aan de garagist kunnen doorgeven.
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Bij uitzetten T5 GP zit een koe onder de motorkap

Bericht door Marco B. »

Is het niet een klep van de kachel mijn T5 2009 doet het ook als je contact uitzet *** je net een koe en wordt er een klep dichtgetrokken had aan garage gevraagd die zeiden dat het zeer waarschijnlijk een klep van de luchtinlaat dichtgetrokken wordt en deze het geluid maakt de mijne doet het al 3 jaar en alles werkt dus vind het wel goed Maar het is inderdaad net een koe geluid. Marco
Plaats reactie