Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
TDI brandstoftemperatuur te hoog
- arjanzevenaar
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
TDI brandstoftemperatuur te hoog
Beste weetjewellers,
Als ik VAG COM uitlees en de timing van mijn ACV 2.5TDI uitlees zie ik dat de brandstoftemperatuur 189 graden celcius aangeeft. dit is geloof ik wel een beetje te warm. Nu heb ik enkele vragen.
1. Waar zit deze temperatuur sensor, zit deze bovenop de brandstofpomp en is deze gemakkelijk te vervangen ? ( ik zie daar 1 zwarte draad naar toe lopen naar lijkt het een soort van NTC of PTC sensor.)
2. De bus is nogal erg lui onder de 2000 RPM. trekt naar mijn mening te langzaam op, Dat was eerder beter. Hangt de hoeveelheid brandstof af van de temperatuur van de diesel ?
Graag hoor ik van jullie.
Arjan.
Als ik VAG COM uitlees en de timing van mijn ACV 2.5TDI uitlees zie ik dat de brandstoftemperatuur 189 graden celcius aangeeft. dit is geloof ik wel een beetje te warm. Nu heb ik enkele vragen.
1. Waar zit deze temperatuur sensor, zit deze bovenop de brandstofpomp en is deze gemakkelijk te vervangen ? ( ik zie daar 1 zwarte draad naar toe lopen naar lijkt het een soort van NTC of PTC sensor.)
2. De bus is nogal erg lui onder de 2000 RPM. trekt naar mijn mening te langzaam op, Dat was eerder beter. Hangt de hoeveelheid brandstof af van de temperatuur van de diesel ?
Graag hoor ik van jullie.
Arjan.
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
189 graden C..... is boven het punt waarbij diesel begint te koken (175 graden C)...... heb je geen carburateur meer nodig!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Carburateur?????????koensch schreef:189 graden C..... is boven het punt waarbij diesel begint te koken (175 graden C)...... heb je geen carburateur meer nodig!
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Lutra schreef:Carburateur?????????koensch schreef:189 graden C..... is boven het punt waarbij diesel begint te koken (175 graden C)...... heb je geen carburateur meer nodig!
Klopt toch wat ie zegt...
Daarvoor ook niet...
Als ie maar op tijd zijn bougies vervangt...toch?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Had laatst nog een scheurtje in de verdelerkapBeckontheroad schreef:Lutra schreef:Carburateur?????????koensch schreef:189 graden C..... is boven het punt waarbij diesel begint te koken (175 graden C)...... heb je geen carburateur meer nodig!
Klopt toch wat ie zegt...
Daarvoor ook niet...
Als ie maar op tijd zijn bougies vervangt...toch?
JB
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Sorry voor t breken van t draadje van de DS,
Ben ook wel benieuwd hoe die diesel zo heet kan worden, en/of er dan een sensor niet werkt...
JB
Ben ook wel benieuwd hoe die diesel zo heet kan worden, en/of er dan een sensor niet werkt...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- arjanzevenaar
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Ik heb op het internet wel het een en ander kunnen vinden op diverse forums. Het gaat om de G81. Deze zit in de brandstofpomp alleen op de tdi's. Deze zit verwerkt in de G149. Deze zit bovenop de brandstofpomp. 4 boutjes moet je daarvoor losmaken. Een van de vier bouten is driehoekig. Vanmorgen nogmaals de pc eraan gehangen. Blijkt de temperatuur op 100 graden exact te staan. De sensor is een thermokoppel dus werkt met millivolts en is erg gevoelig voor weerstandsovergangen of corrosie. Maar nu blijkt dat de software van de tdi's niet veel doet met deze info. Ik heb begrepen dat er met een standaard waarden wordt gerekent om de lucht dieselverhouding te berekenen. Dit zou ook verklaren want ik heb er geen last van en ik heb ook geen foutmeldingen in de ecu. Mijn vermoeden is dat er ergens een overgang zit in de bedrading die de meting verkloot. Dus.....
Ik laat het voor nu even zitten en wacht nog even op de reacties hier.
Ik laat het voor nu even zitten en wacht nog even op de reacties hier.
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Gemeten bij koude motor toch?
Omgeving temperatuur 20 graden schat ik, geeft aan 100 graden dus 80 graden te veel.
Trek dit eraf dan is als de motor warm is de temperatuur 189 - 80 = 109 graden??
Groetjes Wim
Omgeving temperatuur 20 graden schat ik, geeft aan 100 graden dus 80 graden te veel.
Trek dit eraf dan is als de motor warm is de temperatuur 189 - 80 = 109 graden??
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Wanneer deze sensor stuk is kan de timing niet meer uitgelezen worden.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- arjanzevenaar
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Ja verhaal op t4 geber 81 gelezen. Blijkt dat ik nu een 10 cent tuning heb . Ik heb echter gek genoeg geen storingen zoals daar vermeld wordt dus lijkt het erop dat ik nog net binnen de marges val. Bedankt voor de tip .
Ik kan nog steeds de timing uitlezen en is ook niet verandert tov 6 maanden geleden. Zit rond de 60.
Ik kan nog steeds de timing uitlezen en is ook niet verandert tov 6 maanden geleden. Zit rond de 60.
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Dit is weer geweldig, deze manier van tunen gebeurde toen best vaak!arjanzevenaar schreef:Ja verhaal op t4 geber 81 gelezen. Blijkt dat ik nu een 10 cent tuning heb . Ik heb echter gek genoeg geen storingen zoals daar vermeld wordt dus lijkt het erop dat ik nog net binnen de marges val. Bedankt voor de tip .
Ik kan nog steeds de timing uitlezen en is ook niet verandert tov 6 maanden geleden. Zit rond de 60.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: TDI brandstoftemperatuur te hoog
Kijk hier hou ik dus van
Net als vroeger ( van die kuilen en die gaten)
Is mijn bus dan 11 cent omdat hij 16 bit is ?????
Groeten Wim
Net als vroeger ( van die kuilen en die gaten)
Is mijn bus dan 11 cent omdat hij 16 bit is ?????
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa