Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Blijft over verhit geraken?!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Blijft over verhit geraken?!
Zaterdag is de riem van men waterpomp gesprongen, met als gevolg dat er door de druk een flens kapot gesprongen is.
Vandaag alles nieuw gemonteerd, geen lekken tegen gekomen en dus vertrokken. Nu al 3maal kunnen stoppen omdat deze te warm wordt.
En als ik dan onder de motorkap kijk is het enkel druk dat hij aflaat, nu is mijn vraag hoeveel liter gaat er gemiddeld op een 1.9TD, en kan dit puur ontluchten zijn of eerder probleem met waterpomp of zoiets?
Vandaag alles nieuw gemonteerd, geen lekken tegen gekomen en dus vertrokken. Nu al 3maal kunnen stoppen omdat deze te warm wordt.
En als ik dan onder de motorkap kijk is het enkel druk dat hij aflaat, nu is mijn vraag hoeveel liter gaat er gemiddeld op een 1.9TD, en kan dit puur ontluchten zijn of eerder probleem met waterpomp of zoiets?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Blijft over verhit geraken?!
Een T4 ontlucht heel makkelijk van zichzelf : na het opvullen gewoon laten warm draaien zonder de dop op het bolletje . En natuurlijk de verwarming op warme stand zetten zodat het koelwater kan circuleren.
Als je 1.9td te heet is geweest , te heet waarschijnlijk als er zelfs een flens openscheurde , , en als de motor nu zo'n druk opbouwd dan verwacht ik dat er meer schade kan zijn , zoals koppakking of zelfs schade aan de cilinderkop .
Als je 1.9td te heet is geweest , te heet waarschijnlijk als er zelfs een flens openscheurde , , en als de motor nu zo'n druk opbouwd dan verwacht ik dat er meer schade kan zijn , zoals koppakking of zelfs schade aan de cilinderkop .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Blijft over verhit geraken?!
Morgen nog eens zo proberen te ontluchten anders heb ik meer pech :/Pascal-141 schreef:Een T4 ontlucht heel makkelijk van zichzelf : na het opvullen gewoon laten warm draaien zonder de dop op het bolletje . En natuurlijk de verwarming op warme stand zetten zodat het koelwater kan circuleren.
Als je 1.9td te heet is geweest , te heet waarschijnlijk als er zelfs een flens openscheurde , , en als de motor nu zo'n druk opbouwd dan verwacht ik dat er meer schade kan zijn , zoals koppakking of zelfs schade aan de cilinderkop .
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: Blijft over verhit geraken?!
Even een andere vraag,
De waterpomp draait, in de Carter is het nog gewoon enkel olie, en nergens is er iets van pap wat op cilinderkoppakking zou lijken, nu blijft hij druk maken, kan het dat er ergens een verstopping kan zijn?
Want heb zoals hierboven uitgelegd gedaan, nu na 15 à 20 min bleef alles mooi staan, enkel als ik de dop er dan opschroef zie je het water naar beneden gaan en druk opbouwen, das toch ni normaal?!
De waterpomp draait, in de Carter is het nog gewoon enkel olie, en nergens is er iets van pap wat op cilinderkoppakking zou lijken, nu blijft hij druk maken, kan het dat er ergens een verstopping kan zijn?
Want heb zoals hierboven uitgelegd gedaan, nu na 15 à 20 min bleef alles mooi staan, enkel als ik de dop er dan opschroef zie je het water naar beneden gaan en druk opbouwen, das toch ni normaal?!
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Blijft over verhit geraken?!
Ik vrees toch voor een beginnende cilinderkoppakking danOldschoolCustoms schreef:Even een andere vraag,
De waterpomp draait, in de Carter is het nog gewoon enkel olie, en nergens is er iets van pap wat op cilinderkoppakking zou lijken, nu blijft hij druk maken, kan het dat er ergens een verstopping kan zijn?
Want heb zoals hierboven uitgelegd gedaan, nu na 15 à 20 min bleef alles mooi staan, enkel als ik de dop er dan opschroef zie je het water naar beneden gaan en druk opbouwen, das toch ni normaal?!
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Blijft over verhit geraken?!
Misschien wat al te toevallig, maar is inmiddels je thermostaat niet kapot? Als die dicht blijft staan krijg je ook dit soort problemen. Als het niet aan de thermostaat ligt vrees ik met grote vreze dat je toch een lekke kop of koppakking hebt.
2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Blijft over verhit geraken?!
Deze vraag:
viewtopic.php?f=2&t=53544
gecombineerd met wat je nu hebt,
lijkt me het beste advies om afscheid te nemen van dit blok en om te kijken naar hetzij een ander blok,
hetzij een andere auto meer meer vermogen.
Je hoeft niet per se prut
Een heel klein scheurtje is genoeg om dergelijke druk opbouw in je tankje door bijvoorbeeld uitlaatgassen te hebben/krijgen.
Lees dit ook even
Succes met de afweging.
Een 1,9 TDI kan ook met een mechanische pomp werken, zoek maar eens op mTDI op verschillende fora.
viewtopic.php?f=2&t=53544
gecombineerd met wat je nu hebt,
lijkt me het beste advies om afscheid te nemen van dit blok en om te kijken naar hetzij een ander blok,
hetzij een andere auto meer meer vermogen.
Je hoeft niet per se prut
te hebben om toch een defecte koppaking te hebben.OldschoolCustoms schreef:Even een andere vraag,
De waterpomp draait, in de Carter is het nog gewoon enkel olie, en nergens is er iets van pap wat op cilinderkoppakking zou lijken
Een heel klein scheurtje is genoeg om dergelijke druk opbouw in je tankje door bijvoorbeeld uitlaatgassen te hebben/krijgen.
Lees dit ook even
Succes met de afweging.
Een 1,9 TDI kan ook met een mechanische pomp werken, zoek maar eens op mTDI op verschillende fora.
Re: Blijft over verhit geraken?!
Een goede kennis van mij heeft daar veel ervaring inMultivan Generation schreef:Deze vraag:
viewtopic.php?f=2&t=53544
Een 1,9 TDI kan ook met een mechanische pomp werken, zoek maar eens op mTDI op verschillende fora.
http://transporter-techniek.nl/de-werkplaats.html die heeft dat vaker bij T3 ingebouwd ipv de veel te lichte standaard 1.6 en 1.7 motoren die ook al vaak door hun leeftijd enorm "moe" waren.
http://transporter-techniek.nl/motorombouw-1.9td.html
http://transporter-techniek.nl/pech-met ... motor.html
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life