Een tijdje geleden merkte ik dat één van mijn voorwiellagers versleten was. Ongelukkigerwijze was dat op een vrijdagmiddag, zo rond 16.00 uur. Te laat dus om ze (ja, meteen allebei) bij de VW-dealer te bestellen en ze dan zaterdag te kunnen ophalen. En ik moest ze zaterdag hebben, want doordeweeks heb ik geen tijd om ze te vervangen, maar rijd per week wel zo'n 1500 kilometers. Gelukkig had mijn vertrouwde automaterialenzaak wel een paar op de plank liggen en die heb ik de volgende ochtend opgehaald, samen met een verwijder/montageset.
Deze set ziet er zo uit; De lagers zijn van een mij onbekend merk A(ll) B(rake) S(ystems). Kennelijk hebben ze daar verstand van remmen
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
Na thuiskomst toog ik onmiddelijk aan het werk. Fuseekogel en stuurkogel los, remklauw en -schijf verwijderen alsmede de stofkap. Daarna de aandrijfas uit de naaf verwijderen. Als dat gedaan is kan de verwijderset gemonteerd worden. Voor het verwijderen wordt de zwarte ring (twee delen) op de naaf geplaatst. Het gat in deze ring is zo groot dat het lager er doorheen past. Op bovenstaande foto is te zien dat de ABS sensor niet verwijderd is. Ook de sensor aan de andere kant is niet losgeweest. Die dingen zaten zo vastgeklemd door uitzettende roest, dat ik ze zeker zou vernielen. Ik heb ze daarom laten zitten in de hoop dat ze misschien toch heel zouden blijven.
Aan de binnenkant wordt de kleine zwarte ring geplaatst, waarmee het lager uit de naaf wordt getrokken, en daarachter natuurlijk de lange moer. Het is wel verstandig om de schroefdraad en het lagertje achter de boutkop van de set vantevoren te smeren met bijvoorbeeld een beetje motorolie.
P.S. Ik weet nog steeds geen manier om meer dan drie foto's in één bericht te plaatsen, dus ga ik verder in een tweede bericht