Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wiellagerperikelen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Wiellagerperikelen

Bericht door t-vierder »

Dit topic start ik ter informatie, opdat anderen er hun voordeel mee kunnen doen, dus niet om een vraag voor te leggen.

Een tijdje geleden merkte ik dat één van mijn voorwiellagers versleten was. Ongelukkigerwijze was dat op een vrijdagmiddag, zo rond 16.00 uur. Te laat dus om ze (ja, meteen allebei) bij de VW-dealer te bestellen en ze dan zaterdag te kunnen ophalen. En ik moest ze zaterdag hebben, want doordeweeks heb ik geen tijd om ze te vervangen, maar rijd per week wel zo'n 1500 kilometers. Gelukkig had mijn vertrouwde automaterialenzaak wel een paar op de plank liggen en die heb ik de volgende ochtend opgehaald, samen met een verwijder/montageset.

Deze set ziet er zo uit;
41 lagersetje.jpg
De lagers zijn van een mij onbekend merk A(ll) B(rake) S(ystems). Kennelijk hebben ze daar verstand van remmen :lach . Helaas kwam ik er later achter dat de kwaliteit van deze lagers wat te wensen overlaat, waarover later meer.

Na thuiskomst toog ik onmiddelijk aan het werk. Fuseekogel en stuurkogel los, remklauw en -schijf verwijderen alsmede de stofkap. Daarna de aandrijfas uit de naaf verwijderen. Als dat gedaan is kan de verwijderset gemonteerd worden. Voor het verwijderen wordt de zwarte ring (twee delen) op de naaf geplaatst. Het gat in deze ring is zo groot dat het lager er doorheen past.
42 lagerset op naaf.jpg
Op bovenstaande foto is te zien dat de ABS sensor niet verwijderd is. Ook de sensor aan de andere kant is niet losgeweest. Die dingen zaten zo vastgeklemd door uitzettende roest, dat ik ze zeker zou vernielen. Ik heb ze daarom laten zitten in de hoop dat ze misschien toch heel zouden blijven.

Aan de binnenkant wordt de kleine zwarte ring geplaatst, waarmee het lager uit de naaf wordt getrokken, en daarachter natuurlijk de lange moer.
43 binnenkant bij verwijderen lager.jpg
Het is wel verstandig om de schroefdraad en het lagertje achter de boutkop van de set vantevoren te smeren met bijvoorbeeld een beetje motorolie.


P.S. Ik weet nog steeds geen manier om meer dan drie foto's in één bericht te plaatsen, dus ga ik verder in een tweede bericht
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door t-vierder »

Onderstaande foto laat zien dat het lager door de zwarte ring heen gaat. Dat roestige, gekartelde ding is de borging die in een uitsparing in de naaf valt.
44 daar komt ie.jpg
Aan buitenkant en binnenkant is een uitsparing (of sleuf of hoe men dat wil noemen) te zien, waarin zich roest heeft gevormd.
45 roest in de naden.jpg
Die roest moet natuurlijk wel verwijderd worden, maar tegelijkertijd moet vermeden worden dat er al te diepe krassen komen in het oppervlak dat het lager raakt. Daarom heb ik een messing borstel op de boormachine gebruikt.
46 roest verwijderen.jpg
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door t-vierder »

Nu kan het monteren beginnen. Allereerst de binnenkant van de naaf smeren met wat olie. Dan glijdt ie er makkelijk in, zoals iedereen weet :jumpklap

Deze keer gebruiken we de metaalkleurige ring (twee delen), waarvan het gat kleiner is dan de diameter van het lager en we plaatsen deze tussen het lager en de schijf waar de remschijf later op gemonteerd wordt. Dat ziet er zo uit:
47 nw lager monteren.jpg
Aan de binnenkant gebruiken we de twee geelgegalvaniseerde ringen, waarvan de grootste precies tegen de rand van de naaf valt.
48 binnenkant bij monteren lager.jpg
Zo trek je het lager weer in de naaf. De eerste centimeters wel oppassen dat het lager recht naar binnen wordt getrokken. Zodra het lager gemonteerd is en de set verwijderd, wel even checken of het lager echt tegen de rand zit. Zo niet, dan de set weer monteren en harder aantrekken.

Zo, dat was de montage. In een volgend bericht ga ik vertellen wat er daarna gebeurde.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door Deki »

Vraagje t-vierder hoeveel heeft je t5 gelopen ? en als je lagers defect gaan is dat ook te horen dan ??? :proost
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door t-vierder »

So far, so good. Tijdens de eerste rit daarna brandden er drie lampjes. Het oranje lampje van de ABS, het oranje lampje van de ESP en het rode lampje van de remmen. Conclusie: ABS-sensors inderdaad vernield. Jammer dan. Een week later moest de auto toch APK gekeurd worden, dus kon men dan in de garage die dingen wel vervangen en dan zou alles weer in orde zijn. Dacht ik toen nog....

Helaas bleek dit niet waar te zijn. De lampjes brandden na vervanging nog even vrolijk en, o ja, de kilomerteller en snelheidsmeter deden natuurlijk ook niks meer evenals de cruise control. Ik begreep er niks van en ook de monteur van de garage tastte in het duister. Het enige wat hij er na uitlezen over kon zeggen was dat het een mechanisch defect was. Ik ben er de rest van de week mee blijven rijden en in het weekend daarna heb ik de boel maar weer eens uit elkaar gehaald (lager laten zitten natuurlijk) om het zaakje te onderzoeken. Wat mij daarbij opviel was dat de vetkeerringen niet bepaald vlak en glad waren, vooral die aan de rechterkant, maar had op dat moment niet door dat dat juist het probleem veroorzaakte. Voordat ik de lagers monteerde was het me ook al opgevallen, maar in mijn onwetendheid verontrustte mij dat niet. Verder kon ik niks onregelmatigs vinden en de leverancier kon mij daar ook niks zinnigs over vertellen. Onverrichterzake alles weer in elkaar gezet en ben 's maandags weer gaan rijden. Navraag bij de garage leerde mij dat er in de vetkeerring een stukje metaal of iets dergelijks zit verwerkt, waar de ABS-sensor op reageert. Op dat moment werd mij dus duidelijk wat er aan de hand was. Meteen de leverancier weer gebeld, maar die was een beetje afwijzend. Ik kon wel nieuwe krijgen, maar dan moest ik ze wel eerst betalen en zouden zij proberen de fabrikant zover te krijgen dat dit onder garantie valt. Ik vond dit geen goed voorstel (die dingen kosten nogal wat), maar men was onvermurwbaar. Uiteindelijk dus maar betaald. Inmiddels heb ik ze dan vervangen en nu werkt alles weer prima. Eind goed, al goed, maar ik wacht nog steeds op bericht van de leverancier.

Voor onderdelen zoals lagers en remmen en dergelijke ga ik normaal gesproken altijd naar de VW-dealer, omdat ik dan zeker weet dat er kwaliteit geleverd wordt. Natuurlijk zijn er in de aftermarket ook goede spullen te koop (soms zelfs beter, zoals remonderdelen van Brembo). Ik weet dat, maar ken niet alle merken, dus bestel ik gewoon origineel. Noodgedwongen deed ik dat deze keer niet, maar heb meteen weer spijt.
Laatst gewijzigd door t-vierder op 27 jul 2016, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door Ralph Bakker »

Wiellagers gaan 'zingen". Onderweg naar Kroatië ook een keer gehad. Het begon in Oostenrijk maar toch doorgereden naar vakantiebestemming en daar laten maken.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door t-vierder »

Deki schreef:Vraagje t-vierder hoeveel heeft je t5 gelopen ? en als je lagers defect gaan is dat ook te horen dan ??? :proost
Mijn T5 heeft bijna 270.000 kilometers achter de kiezen. Als er een wiellager versleten is kun je dat horen aan een laag rommelend geluid, dat langzamerhand luider wordt. Als bij voorbeeld een lager aan de linkerkant versleten is wordt het geluid luider als je een bocht naar rechts maakt.

Zet je auto op bokken en wrik aan de wielen. Zo kun je voelen welk lager slecht is.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Wiellagerperikelen

Bericht door Deki »

t-vierder schreef:
Deki schreef:Vraagje t-vierder hoeveel heeft je t5 gelopen ? en als je lagers defect gaan is dat ook te horen dan ??? :proost
Mijn T5 heeft bijna 270.000 kilometers achter de kiezen. Als er een wiellager versleten is kun je dat horen aan een laag rommelend geluid, dat langzamerhand luider wordt. Als bij voorbeeld een lager aan de linkerkant versleten is wordt het geluid luider als je een bocht naar rechts maakt.

Zet je auto op bokken en wrik aan de wielen. Zo kun je voelen welk lager slecht is.
Toppie bedankt voor je reactie t-vierder ga ik doen heb maar 160.000 op de teller 130pk 2005 model ! nu weet ik wat ik moet doen als ik wat geks hoor :jumpklap
Plaats reactie