Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Na dat ik nu te weten ben gekomen dat men cilinderkoppakking lek is. Komt de vraag natuurlijk wat gaat het voordeligst zijn? Motorswap met een Golf MK4 motor (90; 110; 115; 130 of 150pk) of de huidige motorblok tunen op alle mogelijke manieren om boven de 100pk te geraken.
Maar mijn voornaamste vraag is wat er juist aan een 6bak van een MK4 niet past? Vooral als je alles voorhande zou hebben vanuit de golf?Aangezien ik dat wel zou zien zitten ook dat de mogelijkheid voor cruisecontrol dan over te nemen.
Maar mijn voornaamste vraag is wat er juist aan een 6bak van een MK4 niet past? Vooral als je alles voorhande zou hebben vanuit de golf?Aangezien ik dat wel zou zien zitten ook dat de mogelijkheid voor cruisecontrol dan over te nemen.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Een ABL blok boven de 100pk brengen lukt wel , maar niet voor lang ...OldschoolCustoms schreef:Na dat ik nu te weten ben gekomen dat men cilinderkoppakking lek is. Komt de vraag natuurlijk wat gaat het voordeligst zijn? Motorswap met een Golf MK4 motor (90; 110; 115; 130 of 150pk) of de huidige motorblok tunen op alle mogelijke manieren om boven de 100pk te geraken.
Maar mijn voornaamste vraag is wat er juist aan een 6bak van een MK4 niet past? Vooral als je alles voorhande zou hebben vanuit de golf?Aangezien ik dat wel zou zien zitten ook dat de mogelijkheid voor cruisecontrol dan over te nemen.
Tot 85 a 90pk blijft het nog wel betrouwbaar , maar daarboven word het nogal riskant .
En de versnellingsbak blijft ook een zwak punt .
Om te antwoorden op de vraag over de Golf 4 bak : in een T4 ligt de motor onder een heel andere hellingshoek , dus de Golf bak ligt dan ook niet meer goed .
Smering is dan om zeep . Locatie van de aandrijfassen komt niet meer passend . Lengte vd aandrijfassen moeten aangepast worden (+ dus ook uitbalanceren in gespecialiseerd bedrijf) . Diameter vd de homokineten vd Golf zullen anders zijn dan die vd T4. (Denk daarbij ook aan de vertanding vd assen en homokineten) Versnellingsbaksteun moet verplaatst worden. Pendelsteun moet verbouwd worden. T4 Schakelmechanisme moet volledig verwijderd worden en aangepast worden naar kabelbediening op de Golf bak.
Dat zijn zo maar een paar dingen waar ik aan denk...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Das een duidelijk antwoord! En dus ook overdreven veel moeite ergens om da klaar te spelen. Maar opzich een 90pk blok zonder versnellingsbak uit een Golf 4 is passend op de originele versnellingsbak? Of is daar ook aanpas werk nodig?Pascal-141 schreef:Een ABL blok boven de 100pk brengen lukt wel , maar niet voor lang ...OldschoolCustoms schreef:Na dat ik nu te weten ben gekomen dat men cilinderkoppakking lek is. Komt de vraag natuurlijk wat gaat het voordeligst zijn? Motorswap met een Golf MK4 motor (90; 110; 115; 130 of 150pk) of de huidige motorblok tunen op alle mogelijke manieren om boven de 100pk te geraken.
Maar mijn voornaamste vraag is wat er juist aan een 6bak van een MK4 niet past? Vooral als je alles voorhande zou hebben vanuit de golf?Aangezien ik dat wel zou zien zitten ook dat de mogelijkheid voor cruisecontrol dan over te nemen.
Tot 85 a 90pk blijft het nog wel betrouwbaar , maar daarboven word het nogal riskant .
En de versnellingsbak blijft ook een zwak punt .
Om te antwoorden op de vraag over de Golf 4 bak : in een T4 ligt de motor onder een heel andere hellingshoek , dus de Golf bak ligt dan ook niet meer goed .
Smering is dan om zeep . Locatie van de aandrijfassen komt niet meer passend . Lengte vd aandrijfassen moeten aangepast worden (+ dus ook uitbalanceren in gespecialiseerd bedrijf) . Diameter vd de homokineten vd Golf zullen anders zijn dan die vd T4. (Denk daarbij ook aan de vertanding vd assen en homokineten) Versnellingsbaksteun moet verplaatst worden. Pendelsteun moet verbouwd worden. T4 Schakelmechanisme moet volledig verwijderd worden en aangepast worden naar kabelbediening op de Golf bak.
Dat zijn zo maar een paar dingen waar ik aan denk...
En ivm de electronica en ecu is dit dan zoveel werk om dat werkend te krijgen mits de originele bekabeling?
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
In principe zijn de 1.9 blokken van VW dezelfde bouwconstructie (zelfs de oude 1.6d is nagenoeg dezelfde) , en zouden ze moeten passen op de versnellingsbak .OldschoolCustoms schreef: Das een duidelijk antwoord! En dus ook overdreven veel moeite ergens om da klaar te spelen. Maar opzich een 90pk blok zonder versnellingsbak uit een Golf 4 is passend op de originele versnellingsbak? Of is daar ook aanpas werk nodig?
En ivm de electronica en ecu is dit dan zoveel werk om dat werkend te krijgen mits de originele bekabeling?
Zelfs de 2.4d (5 cilinder) past gewoon op de 1.9d versnellingsbak . De 2.4d is dezelfde blok als de 1.9d , maar met 1 extra cilinder . Dat is het voordeel van VW : dat is als een LEGO blokkendoos veel onderdelen passen op elkaar.
Een 1.9TDI uit een Golf in een T4 is al vaker gedaan , het mechanische zal geen probleem zijn . Maar als je geen ervaring hebt met de electronica , dan zul je er een hele klus aan hebben en zul je waarschijnlijk nog hulp moeten inroepen van de bekabeling-guru's .
De kabelboom van de Golf in de T4 leggen is 1 , het gedeelte van deze kabelboom naar de ECU is 2 , maar dan de kabelboom aansluiten op de bekabeling van de T4 komt er ook nog bij . Daar begin ik zelf ook niet aan : da's teveel kabel-spaghetti voor mij .
Waarom laat je je huidige blok voorlopig niet gewoon zitten , laat hem eens controleren ivm de koppakking (en herstellen) , en begin je niet eerst met dat blokje "op te rijden" ? Eens je blok terug OK is , kun je deze alvast wat (laten) bijschroeven , zodat hij bvb 85a90PK heeft . Dat rijd al een stuk vlotter dan een originele 1.9td.
Om richting 90PK te gaan ,kost je dat alleen maar +/-200eur voor een extra oliekoeler . Dat is wel een absolute vereiste ,want anders word de olie te heet . Verder nog turbodruk wijzigen , inspuitpomp wijzigen , en katalysator leegmaken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Kostenafweging versus vermogen.Waarom laat je je huidige blok voorlopig niet gewoon zitten , laat hem eens controleren ivm de koppakking (en herstellen) , en begin je niet eerst met dat blokje "op te rijden" ? Eens je blok terug OK is , kun je deze alvast wat (laten) bijschroeven , zodat hij bvb 85a90PK heeft . Dat rijd al een stuk vlotter dan een originele 1.9td.
Om richting 90PK te gaan ,kost je dat alleen maar +/-200eur voor een extra oliekoeler . Dat is wel een absolute vereiste ,want anders word de olie te heet . Verder nog turbodruk wijzigen , inspuitpomp wijzigen , en katalysator leegmaken.
Wil je nog geld pompen(minimaal 700 euro) voor een blokje dat zo veel kilometers al gedraaid heeft,
of investeren in een basisblokje+kop dat naar schatting iets meer kost, maar ook standaard meer vermogen levert?
Pascal redeneert naar zijn eigen ervaringen en anderen rekenen iets anders.
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Das de bedoeling van deze topic zien wat het interessantste is maar wat je zegt is wel een punt, voor de cilinderkoppakking ben ik incl bouten een klein 100euro kwijt, dan de distributieriem ook eens nakijken en dan kan die weer een tijd verder en naast een oliekoeler had ik ook aan een intercooler gedacht, alle beetjes helpen.Pascal-141 schreef:In principe zijn de 1.9 blokken van VW dezelfde bouwconstructie (zelfs de oude 1.6d is nagenoeg dezelfde) , en zouden ze moeten passen op de versnellingsbak .OldschoolCustoms schreef: Das een duidelijk antwoord! En dus ook overdreven veel moeite ergens om da klaar te spelen. Maar opzich een 90pk blok zonder versnellingsbak uit een Golf 4 is passend op de originele versnellingsbak? Of is daar ook aanpas werk nodig?
En ivm de electronica en ecu is dit dan zoveel werk om dat werkend te krijgen mits de originele bekabeling?
Zelfs de 2.4d (5 cilinder) past gewoon op de 1.9d versnellingsbak . De 2.4d is dezelfde blok als de 1.9d , maar met 1 extra cilinder . Dat is het voordeel van VW : dat is als een LEGO blokkendoos veel onderdelen passen op elkaar.
Een 1.9TDI uit een Golf in een T4 is al vaker gedaan , het mechanische zal geen probleem zijn . Maar als je geen ervaring hebt met de electronica , dan zul je er een hele klus aan hebben en zul je waarschijnlijk nog hulp moeten inroepen van de bekabeling-guru's .
De kabelboom van de Golf in de T4 leggen is 1 , het gedeelte van deze kabelboom naar de ECU is 2 , maar dan de kabelboom aansluiten op de bekabeling van de T4 komt er ook nog bij . Daar begin ik zelf ook niet aan : da's teveel kabel-spaghetti voor mij .
Waarom laat je je huidige blok voorlopig niet gewoon zitten , laat hem eens controleren ivm de koppakking (en herstellen) , en begin je niet eerst met dat blokje "op te rijden" ? Eens je blok terug OK is , kun je deze alvast wat (laten) bijschroeven , zodat hij bvb 85a90PK heeft . Dat rijd al een stuk vlotter dan een originele 1.9td.
Om richting 90PK te gaan ,kost je dat alleen maar +/-200eur voor een extra oliekoeler . Dat is wel een absolute vereiste ,want anders word de olie te heet . Verder nog turbodruk wijzigen , inspuitpomp wijzigen , en katalysator leegmaken.
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Ik zit met het feit zenders welke blok er moet zowizo oliekoeler en intercooler opkomen.
Deze blok dan bijvijzen en de cilinderkoppakking vervangen met de distributieriem, wat mij een 150euro zou kosten ongeveer
Of
Nen golf 4blok van ne maat dat nu gechipt is naar 119pk (origineel 90pk) waar ook alles recent bij vervangen is, maar waar ik dan wel een oplossing voor de aansturing moet vinden. En blok zou me een 200euro kosten, wel met ecu, maar zonder bekabeling
Dus bij de laatste ga ik zeker niet onder de 500euro blijven (zonder oliekoeler en intercooler meegerekend)
Dusja
Deze blok dan bijvijzen en de cilinderkoppakking vervangen met de distributieriem, wat mij een 150euro zou kosten ongeveer
Of
Nen golf 4blok van ne maat dat nu gechipt is naar 119pk (origineel 90pk) waar ook alles recent bij vervangen is, maar waar ik dan wel een oplossing voor de aansturing moet vinden. En blok zou me een 200euro kosten, wel met ecu, maar zonder bekabeling
Dus bij de laatste ga ik zeker niet onder de 500euro blijven (zonder oliekoeler en intercooler meegerekend)
Dusja
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
oliekoeler : je hebt een 16-rijen interkoeler nodig + adaptor (al of niet met ingebouwde thermostaat ) +slangen (de oliekoeler past perfect voor de radiator , net achter de grille , ideale positie voor veel rijwind koeling)
interkoeler : simpelste is een interkoeler nemen van een T4 2.5TDI 102pk versie +slangen
oliekoelerset :
inbouwpositie :
Adaptor aan de oliefiltersteun/ bestaande oliekoeler :
interkoeler : simpelste is een interkoeler nemen van een T4 2.5TDI 102pk versie +slangen
oliekoelerset :
inbouwpositie :
Adaptor aan de oliefiltersteun/ bestaande oliekoeler :
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Hebt ge dan ook toevallig richtprijzen waar ik aan mag denken voor die onderdelen?Pascal-141 schreef:oliekoeler : je hebt een 16-rijen interkoeler nodig + adaptor (al of niet met ingebouwde thermostaat ) +slangen (de oliekoeler past perfect voor de radiator , net achter de grille , ideale positie voor veel rijwind koeling)
interkoeler : simpelste is een interkoeler nemen van een T4 2.5TDI 102pk versie +slangen
oliekoelerset :
inbouwpositie :
Adaptor aan de oliefiltersteun/ bestaande oliekoeler :
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Bekabelings prijsindicatie:OldschoolCustoms schreef:Ik zit met het feit zenders welke blok er moet zowizo oliekoeler en intercooler opkomen.
Deze blok dan bijvijzen en de cilinderkoppakking vervangen met de distributieriem, wat mij een 150euro zou kosten ongeveer
Of
Nen golf 4blok van ne maat dat nu gechipt is naar 119pk (origineel 90pk) waar ook alles recent bij vervangen is, maar waar ik dan wel een oplossing voor de aansturing moet vinden. En blok zou me een 200euro kosten, wel met ecu, maar zonder bekabeling
Dus bij de laatste ga ik zeker niet onder de 500euro blijven (zonder oliekoeler en intercooler meegerekend)
Dusja
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... i&_sacat=0
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Dat valt dan wel mee qua prijs, nuja ne volledige golf 4 kunde ook onder de 1000euro kopen en kunde direct airco enzo overnemen en rest in onderdelen verkopen dusja heb wel wat optiesMultivan Generation schreef:Bekabelings prijsindicatie:OldschoolCustoms schreef:Ik zit met het feit zenders welke blok er moet zowizo oliekoeler en intercooler opkomen.
Deze blok dan bijvijzen en de cilinderkoppakking vervangen met de distributieriem, wat mij een 150euro zou kosten ongeveer
Of
Nen golf 4blok van ne maat dat nu gechipt is naar 119pk (origineel 90pk) waar ook alles recent bij vervangen is, maar waar ik dan wel een oplossing voor de aansturing moet vinden. En blok zou me een 200euro kosten, wel met ecu, maar zonder bekabeling
Dus bij de laatste ga ik zeker niet onder de 500euro blijven (zonder oliekoeler en intercooler meegerekend)
Dusja
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... i&_sacat=0
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
oliekoelerset : +/- 200eurOldschoolCustoms schreef: Hebt ge dan ook toevallig richtprijzen waar ik aan mag denken voor die onderdelen?
interkoelerset : 100 tot 175eur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Toevallig ook een adres waar ge dingen kunt bestellen/kopen?Pascal-141 schreef:oliekoelerset : +/- 200eurOldschoolCustoms schreef: Hebt ge dan ook toevallig richtprijzen waar ik aan mag denken voor die onderdelen?
interkoelerset : 100 tot 175eur
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- OldschoolCustoms
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
- Locatie: Retie (BE)
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
Dit had ik gevonden bij een shop waar ik toch al bij besteld heb
http://fullcartuning.nl/d1-spec-oliekoeler-kit-19-rij
http://fullcartuning.nl/d1-spec-oliekoeler-kit-19-rij
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk
Volkwagen parking ONLY!!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9TD Motorswap vs huidige motor 'tunen'
OldschoolCustoms schreef:Toevallig ook een adres waar ge dingen kunt bestellen/kopen?Pascal-141 schreef:oliekoelerset : +/- 200eurOldschoolCustoms schreef: Hebt ge dan ook toevallig richtprijzen waar ik aan mag denken voor die onderdelen?
interkoelerset : 100 tot 175eur
voor de oliekoeler : http://www.rpower.be/index.php?option=c ... gory_id=46
voor de interkoeler : ebay.de ; marktplaats.nl ; www.weetjewel.nl in't oog houden
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper