Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Info ombouw T4 remmen naar Porsche / Brembo vooras

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Info ombouw T4 remmen naar Porsche / Brembo vooras

Bericht door Erdem50 »

Wil wat info verzamelen over eventuele verschillende tussen de fuseestukken vd T4 dat i niet zo onder de indruk ben van mijn 16 inch remsysteem. Remt wel goed maar bijt niet echt zal ik maar zeggen.

Plan is de remklauwen met blokken, schijven en remslangen te vervangen.

Ik zou graag specifiek willen weten van de 16inch remsysteem of de fuseestukken identiek zijn, heb wel begrepen dat er 2 soorten klauwen en schijven zijn.

Wat is de afstand vd boutgaten vd remankers?

Als dit bekend is kan ik naar mogelijke remklauwen kijken en eventueel adapter ertussen en daaruit weer de schijven bepalen. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn Passat met Porsche remmen.

Remslangen laat ik op maat maken.
Laatst gewijzigd door Erdem50 op 01 aug 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Nog wat info betreft de Porsche Cayenne remklauwen op mijn Passat. Bedoeling is een dezelfde remklauwen toe te passen op de bus.

Dit type remklauw word aangeduid met Z17 of Z18:
ZL17 is links en ZR17 is rechts en past achter 17 inch. Zijn Brembo klauwen welke origineel op Touareg/Cayenne/Q7 zitten met 330*32 schijven. De ZL18/ZL18 klauwen heb je ook dan zit je aan 18 inch vast, origineel met 350 schijven. De boutafstand vd bevestigingsbouten is 146mm. Bij mijn Passat was deze afstand identiek dus kon de klauwen zo op de fuseestukken vastzetten. Als dit bij de bus afwijkend is zal er een adapter gemaakt moeten worden.

Remslangen is geen probleem, bij ons in de buurt zit remkaflex welke voor +/- 40,- p stuk remslangen op maat maakt met de door jou aangegeven aansluitingen.

Als laatst de remschijven. In 330mm is er een hoop te krijgen met steek 5x112 ook uit de MB of Audi stal. De schijfdiepte moet je nameten als de remklauw erop zit, dus dat de schijf in het midden vd remklauw valt.

Ik ga eens kijken of ik de boutafstand vd bus kan meten straks, ben niet thuis namelijk.


Afbeelding


Op de Passat:
Schijven van een Mercedes R klasse gepakt 330x32 en zonder aanpassingen passen de schijven op de welnaaf. Klauwen 3mm vanaf gehaald zodat ze goed gecentreerd zijn. Remslangen van een RS4/6 gepakt. Het zit allemaal perfect!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb remklauwen liggen en kan het zo voor je nameten.
Neem anders ook eens contact op met Harry-62 die is je voorgegaan :zwaai


Wel leuk om te lezen dat je er nu achter bent gekomen,
wat ik je tijdens mijn downpijp aanpassing vertelde.. :knipoog :lach

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Hahaha,

Nu de bus helemaal vol zit met alles is het wel een zwaar apparaat. Leuk veel vermogen en hard rijden maar knap remmen is eigenlijk belangrijker.

Maar ook dit komt goed uiteraard.

Zou jij dat aub even willen nameten Peter voor mij? Scheelt mij weer onder de bus liggen op straat met een niet accurate rolmaatje klooien.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Multivan Generation »

doe ik vanavond even voor je.
Nu te mooi weer én formule-1 :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Multivan Generation »

Erdem,

je hebt PB :knipoog
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

De boutafstand bij T4 is ong 120mm. Dat zal met Cayenne remklauwen krap worden met adapters.

Ik denk dat remklauwen met radiale bevestiging meer opties en ruimte zal bieden. Heb hiervoor nog adapters liggen welke nog ongeboord zijn.

De meeste radiale klauwen zijn 4 zuigerig. Remschijven tussen de 300mm en 330mm mogelijk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Epytec maakt trouwens adapters op maat. Dat is ook een optie en kan redelijk snel gefixt worden.

Remschijven uit de MB groep zijn een goede optie in 330mm

http://www.epytec.de/bremsentechnik/bre ... ung?c=1787
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef:Epytec maakt trouwens adapters op maat. Dat is ook een optie en kan redelijk snel gefixt worden.

Remschijven uit de MB groep zijn een goede optie in 330mm

http://www.epytec.de/bremsentechnik/bre ... ung?c=1787
Epytec levert mooie kwaliteit af voor de remklauwadaptors , heb er zelf ook van in gebruik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Onder welke auto Pascal?
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef:Onder welke auto Pascal?
Ik heb ze op een T3 zitten :zwaai
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Meer info:

Epytec levert wel een set uit voorraad, betreft alleen de adapters welke de klauwen aan de fusee bevestigen:
https://www.epytec.de/5055/vw-t4-bus-au ... ter-345x30

Nadelen:
-De schijfmaat in 345mm, dit krijg je niet pas in 17 inch. omdat mijn winterset 17 inch is zou ik dan aan een nieuwe winterset vastzitten waar ik geen zin in heb.
-De passende remschijven moeten de naven uitgedraaid worden naar 68mm
-De wielnaven moeten op minimaal 139mm afgedraaid worden

Je hebt daarbij dus nog wel de TTRS remklauwen met blokken en de remschijven nodig en remslangen. Opzich kan ik alles wel realiseren maar makkelijk is het natuurlijk niet, en moet ik de bus voor langere tijd stilzetten. Mijn voorzichtige schatting van de ombouwprijs is tussen de 1200-1400 euro. Afhankelijk van hoe compleet de remklauwen zijn en de staat ervan, met of zonder blokken etc.


Mijn persoonlijke voorkeur is max 330mm schijven welke nog passen met 17 inch. Na veel zoeken, mailen en bellen ben ik al redelijk warm en ben ik bij een bedrijf uitgekomen welke onderstaande leveren:
-Schijven in 330mm reeds aangepast, kan je dus zo monteren
-Adapters om de naven te verbinden met Porsche/Brembo 4 zuiger remklauwen
-Remslangen


Enige wat dan nog los erbij aangeschaft moet worden is een set remklauwen. Mijn voorzichtige schatting van de ombouwprijs is tussen de 800-1000 euro. Afhankelijk van hoe compleet de remklauwen zijn en de staat ervan, met of zonder blokken etc.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Ombouwset besteld voor 330mm schijven, adapters en remslangen. Zaterdag 4 pots Porsche remklauwen ophalen van een 996. Spuitbussen ook onderweg en de Porsche stickerd ook. Hoop voor eind augustus de remmenombouw gedaan te hebben.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Harry62 »

Hey Erdem, Leuk om te lezen dat er meer zijn die een beetje out off the box denken :jump :jump

Ikzelf heb de remklauwen van een Boxter 986 er op zitten met de 300 mm originele schijven.
Mede omdat ik 16" passend wilde houden ivm reservewiel en ook de winterbanden.

De adapter heb ik laten maken in Duitsland. Dit was nog erg lastig omdat er eigenlijk grotere schijven op moeten icm de Boxter remklauw.
Maar goed alles is passend en ik hoefde maar een kleine mm van het fuse bij te vijlen om te monteren.

Waar je voor moet opletten zijn de boutgaten van de remklauw.
Bij de 300 mm schijven van de T4 zijn de gaten 16mm.
Bij de 313 mm schijven van de T4 zijn de gaten bijna allemaal 18mm.

Nog een probleem is de ET waarde. Als de schijf een te kleine afstand heeft, tussen montageflens en remgedeelte,
komt de velg tegen de remklauw.

Maak ook gelijk een steuntje voor de remleiding/remslang. Ik heb gekozen voor het originele stukje remleiding van 6 cm met daaraan de remslang.
De remslang kan anders bij het volledig in of uitdraaien tegen de band of carrosserie komen.

En misschien voor jou om te proberen, bij de Porsche zit de klauw aan de achterkant van de fuse, bij de T4 aan de voorkant.
Er zitten vier zuigers in elke klauw met 2 verschillende diameters. moet je dan rechts, rechts laten of veranderd het aangrijppunt
niet als je hem naar de voorkant verplaatst. Ik heb zelf de rechterklauw ook weer rechts geplaatst.

Er is nog iets waar ikzelf mee zit en maar niet weg krijg is een irritante pieptoon bij het remmen met heel warm weer.
Heb veel geprobeerd, kruis er in, schuin afslijpen, met en zonder kopervet erachter en 3 verschillende merken. Maar het gaat niet weg.

Hoe het rijdt: het remt stevig en als je hem hard in trapt dan merk je dat echt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Info 111kw fuseestukken voorzijde->Porsche remmen

Bericht door Erdem50 »

Bedankt voor de uitgebreide info, mbt je piepende remmen, veel porsche/brembo klauwen hebben piepplaatjes ertussen, horen die ook in jou klauwen?

Remklauwen opgehaald, nog in zeer goede staat gelukkig. Dichtingen allemaal goed en de lak was ook erg netjes. Heb ze schoongemaakt, opgeschuurd en in RAL6034 gespoten. Stickers zijn onderweg, wordt Porsche letters in het zwart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie