Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door T4-Rider »

Hallo!
Probleem: als ik m'n sleutel van het contact haal, verdwijnt de tijd en de rit-afstand-teller, en ook m'n auto-radio, lichtverklikker en parrot hebben een probleem.

Bij het monteren van een nieuwe auto-radio heb ik meteen een oude carkit gedemonteerd. Deze wilde ik meteen maar netjes verwijderen en heb de snoeren van de carkit ontkoppeld. Ik heb het Parrot systeem (snoeren, blue-box) ook nog even nader bekeken, nu ik er toch bijkon (zat al in de bus toen ik 'm kocht).
Wellicht heb ik hier ergens iets niet goed gedaan, want nadat ik de autoradio had aangesloten functioneert de electronica niet goed meer.
Als ik de sleutel uit 't contact haal:
1. blijft het klokje niet aanstaan en staat steeds weer op 00:00 als ik weer contact maak (een fractie van een seconde zie ik nog de laatste stand)
2. idem met rit-afstand-teller (km. stand blijft wel goed)
3. de auto-radio beveiliging heeft daarna weer opnieuw z'n code nodig (een code is normaliter alleen nodig als het accu-contact verbroken is)
4. de Parrot doet 't helemaal niet meer (deed 't dacht ik ook al niet altijd, maar ik heb de bus nog niet zo lang)
5. de licht-verklikker doet 't niet meer.
6. het knipperlicht naar rechts blijft hangen (zal er niets mee te maken hebben, neem ik aan).

Ik heb bij wijze van test de auto-radio(+ stekkers) er weer uitgehaald, helaas was 't niet zo simpel gefixed.
Iemand een idee?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door T4-Rider »

Niemand?
Heb ook al flink gezocht, maar gebruik wellicht niet de goede zoektermen, want totnogtoe vruchteloos.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door Jor »

Zekeringen?
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door thomas b »

mischien het contactslot?
één, twee, drie (T) vier's
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door Jor »

Contactblokje,stuk en daarna zekering door gebrand.
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door T4-Rider »

Dank iedereen, voor het meedenken.
Ik ga even kijken naar de suggesties.
Met name "Geschakelde + pool verwisseld met permanente+ pool?" klinkt aannemelijk, maar kan ik dat onbewust hebben gedaan?

't Gekke is dus dat 't klokje en de ritteller wel lopen als ik contact heb, ze doen 't dus wel, maar doven en beginnen weer bij nul nadat ik het contact er af heb gehad. Daarom heb ik nog niet bij de zekeringen gekeken.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door T4-Rider »

bluebird schreef:Heeft niets met zekeringen te maken,klok/dag/kilometer teller moeten constante spanning hebben.Je hebt waarschijnlijk de genoemde items op geschakelde + (kontaktsleutel) zitten.Dus je haald de sleutel eruit en weg is alles.weer aan, alles gereset behalve kilometer teller die is beveiligd opgeslagen in ecu.Je hebt bij het mon/demonteren van je radio blijkbaar iets verkeerd gedaan.daar zou ik t zoeken.Ook je radio wil de code hebben dus die is ook spanningsloos geweest.
Klopt, Bluebird, je analyse klinkt ook logisch. Wat ik heb destijds heb gedaan:
A. de op de oude radio aangesloten stekker (verloop) was weer verbonden met 2 standaard ISO stekkertjes. Deze 2 standaard stekkertjes heb ik op de nieuwe radio aangesloten en het verloop was daarmee niet meer nodig.
B. een Nokia-telefoonhouder heb ik gedemonteerd (zat met 3 kabels vast, #1 draaiding op parrot, #2 op andere draad gesoldeerd ( heb ik voorzichtig losgeknipt en afge-isoleertape-d), en #3 heb ik (als ik het me goed herinner) ook afge-isoleertape-d (gele draad op foto 2), nadat iemand me bij een auto-onderdelen-groothandel me er op wees dat deze kabel niet in contact moet komen met de aarde.
C. de rest van de kabelbrij hier en daar wat aan getrokken, bij het vinden/zoeken van bovenstaande. Ook heb ik de blue-box van de Parrot gevonden en bestudeerd, kabeltjes eruit en er in, gekeken waarheen ze gingen. Gewoon nieuwsgierigheid.

Ik heb zonet e.e.a. nog 'ns goed bestudeerd, maar ik zie geen duidelijk zichtbare kabelbreuk ofzo, ook heb ik het verloop er weer op gezet, geen verandering. Hoe kan ik uitvinden of de genoemde items inderdaad op de geschakelde pluspool zitten, en wat kan ik hieraan veranderen?

(edit, nu met wat plaatjes)


ISO A deel ?:
Afbeelding
ISO B deel ?:
Afbeelding
de Nokia-houder (doet nu niet meer mee want ontkoppelt ivm onnodig):
Afbeelding
de Parrot bluebox:
Afbeelding
de oude verloop naar pioneer-radio (nu niet meer in gebruik):
Afbeelding
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door Multivan Generation »

Zou ik ook doen, eerst maar eens naar back to basic.

En dan alleen maar eens aansluiten wat je echt nodig hebt.
En van daaruit steeds een stapje verder..
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door T4-Rider »

ik schaam me bijna... had de
Jor schreef:Zekeringen?
al doorgelopen, er al wel bijna zeker van zijnde dat dat 't niet zou zijn.
Maar keek een bevriende VW kever-fiel even mee, en liep álle zekeringen door.
Wat bleek? De zekering voor "Centrale Vergrendeling" was doorgebrand, nieuw zekeringetje erin, en klaar was kees.
Klokje loopt weer door, autoradio aangesloten, doet 't ook, terugplaatsen - VONK - (nouja, amper, eerder een tik ofzo), klokje weer uit. Autoradio er weer uit, en één van de kabeltjes bij de ISO stekkertje beter geisoleerd. Nog een zekering. Alles weer terugplaatsen. En hoera!
Problem fixed (en ook duidelijk waar 't aan lag). En in de gaten dat hoe netjes m'n bus er ook uitziet, de kabelboel rondom de autoradio niet heel netjes aangesloten is.
Overigens: de lichtverklikker doet 't ook weer (zit dus óók op dezelfde(!?) zekering) en in het kleine ritje daarna geloof ik zelfs dat de richtingwijzer niet meer blijft hangen...
Dank iedereen, voor de hulp!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Jor
Berichten: 518
Lid geworden op: 12 aug 2013, 22:29
Locatie: Amsterdam

Re: dashboard klok en rit-teller steeds op 0 na verbreken contact

Bericht door Jor »

:T44EVER
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Plaats reactie