Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
hannekedo
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:36

Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door hannekedo »

Na de eerste week van onze vakantie is op de eerste echt warme dag de oplader van de huishoudaccu van onze T4 California uit 1992 helaas kapot gegaan. Met hulp van dit forum gedetecteerd wat het probleem was, dus alvast dank daar voor! We vermoeden dat dit de originele oplader was.

Omdat we nog een flinke tijd vakantie te gaan hebben en het toch wat vervelend wordt zonder koelkast, hebben na een rondgang/belronde langs wat garages een Fraron vervanger naar onze camping op laten sturen.

Echter, voor we deze inbouwen willen we zeker weten dat deze ook niet snel kapot zal gaan. 1 van de garagisten hier suggereerde dat het wellicht is gekomen doordat onze accu's niet meer goed zijn. Er zitten 2 Sonnenschein gelaccu's in, we weten ook niet exact hoe oud deze zijn maar we vermoeden meer dan 8 jaar, misschien zijn het zelfs de originelen.

Qua gedrag van de huishoudaccu: wanneer we een dag hebben gereden kan de koelkast nog max een half uurtje aan staan, daarna is het wel gedaan. Ook lijkt het alsof de accu geen spanning vasthoudt: ook wanneer niet gebruikt gaat na 1 dag stil staan het licht niet meer aan. Het is dus duidelijk dat de accu's aan vervanging toe zijn, maar op dit moment hebben we dus wel een nieuwe oplader maar nog geen nieuwe accu's, en het liefst zouden we deze oplader er zo snel mogelijk inbouwen om weer een koelkast te hebben.

Onze belangrijkste vragen zijn dus:
- Kan het inderdaad aan de slechte accu's hebben gelegen dat de oplader is doorgebrand,en is het dus wijs om tegelijk met inbouwen van de oplader de accu's te vervangen?
- Kunnen er nog andere redenen zijn dan ouderdom of slechte accu's waardoor de oplader de geest heeft gegeven, zodat ons dit niet nog eens overkomt. Op de T4 wiki ( http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A ... 3.B6rungen) worden " Altersschwäche und 'schlechter' Strom" genoemd, wat is slechte stroom, kan dit inderdaad een oorzaak zijn en is er een manier om dat te detecteren?

Bedankt voor de hulp alvast!
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door brugseb »

Hannekedo
erg vervelend voor jullie, wij zaten recent op reis ook zonder frigo :huilen
ik zou denken, even Henkk van dit forum contacteren, is wellicht de expert hier :wjw
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door HenkK »

Waarschijnlijk is de defecte lader nog wel te herstellen. Houd er verder rekening mee dat de Fraron lader 20 Ah is, dus de laadkabels + en - moeten rechtstreeks aangesloten worden op de HH-Accu. Ook de sensor moet opnieuw geïnstalleerd worden . Dus controleer even of de kabels erbij geleverd zijn.

De Westfalia laders gaan meestal niet door slechte accu's defect, maar door gebrek aan onderhoud van de lader.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door Hanz »

Wat moet ik me voorstellen bij 'onderhoud van de lader'? Contacten schoonmaken? Afstoffen? Of valt er nog iets anders te doen aan zo'n gesloten stuk elektronica?
Laatst gewijzigd door Hanz op 30 jul 2016, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door Gobert »

Voor onderhoud mot je eerst het halve interieur slopen
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door HenkK »

Met onderhoud bedoel ik, in dit geval. Als de lader nog werkt.

Lader stofvrij maken
Visuele controle op defecte\verbrande onderdelen
Contacten reinigen van 6 polige stekker en voorzien van wat vaseline.
RIFA\WIMA condensatoren vervangen door X2 types.

Dit voorkomt in ieder geval dat de lader uit elkaar ploft.

Als de lader al niet meer werkt, lost het vervangen van de condensatoren dat niet op.

Hierna is het verstandig om een aantal metingen op de print te doen en afwijkende onderdelen te vervangen en de lader af te regelen.
Hier zijn wat meetinstrumenten voor nodig. Een frequentiemeting is een goede indicatie of het schakelende (PWM) gedeelte goed werkt
50 Khz voor de 2169.00 en 100Khz voor de 2169.01.

Eenvoudige controle;
De lader moet 13.8 volt blijven leveren, ook bij een belasting van de koelkast- tot max. 9 Amp
Als je de sensor los neemt moet het display naar 15.1 volt lopen en de koelkast e.d. afschakelen. (ziet bij de accu in de buurt)
Afhankelijk van de toestand van de accu kan de lader tot maximaal 14.6 laadspanning geven.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door Erdem50 »

Heb alweer een tijd de Fraron lader erin zitten en ben zeer tevreden. Had de lader met ombouwset voor de California. In/ombouw is met een uurtje gedaan, je moet alleen de accu's tevoorschijn halen en de lader, dat is 2 schotten losschroeven. Alles werkt zoals de originele, dus ook het stekkersymbooltje.

Heb ook het omschakelrelais vervangen voor een 'intelligente' uitvoering. Als we aan de stekker zitten en de HH-accu is vol dan gaat hij de startaccu opladen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door Hanz »

@Henk: bedankt voor je duidelijke verhaal over onderhoud van de lader. Zelfs een elektronicaleek als ik kan daar nog wel iets mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
hannekedo
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:36

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door hannekedo »

Dank voor de reacties!

We hebben nu wat tijd te gevonden om er naar te kijken, maar het lijkt minder voordehandliggend dan we dachten. Ten eerste de fysieke ruimte: de Fraron lader is minder lang, maar wel breder dan de originele lader, en past niet heel lekker op de plek van de oude lader, onder de koelkast. In ieder geval moeten daar nieuwe gaten geboord worden, en daar is maar heel weinig ruimte voor. @Erdem50, heb jij hem op dezelfde plaats in gebouwd als de originele lader? Zou me ook nog kunnen voorstellen dat in plaats van een van de huishoudbatterijen een goede plek zou kunnen zijn?
Ten tweede: de oorspronkelijke kabels kunnen niet gebruikt worden om de Fraron aan te sluiten op de batterijen volgens de handleiding, maar zitten wel vrij diep achter de koelkast en samen met de bekabeling voor wat ik aanneem de koelkast en lampen weggewerkt. Ik ben een beetje huiverig om dit allemaal los te halen, maar ik zie ook geen andere mogelijkheid om de oude kabels weg te halen.

We waren onder de indruk dat de Fraron een redelijke drop in replacement was, maar dat valt dus tegen. Is jullie ervaring ook dat de Fraron inbouwen wat bewerkelijk is, en dat we maar gewoon door de zure appel heen moeten bijten wat dit betreft?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door Erdem50 »

Is er misschien verschil in uitvoering? Ik heb een 2001 interieur. Plaats zat onder de koelbox bij mij en stekkers ook plug & play.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Oplader huishoudaccu kapot, nu ook accu's vervangen?

Bericht door HenkK »

Wellicht is je defecte lader nog goed te reviseren. Ik heb je een mail gezonden.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie