Weet iemand van hier, wat de oorzaak kan zijn van een sterke resonantie rond de 2800 rpm bergop in de 5e versnelling?
Doortrekken naar 3000 rpm en het geluid is weg...
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Resonantie bij 2800 rpm
Resonantie bij 2800 rpm
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Resonantie bij 2800 rpm
Dat zal ongeveer 95 km/u zijn. Die berg zal dus wel meevallen als je ook nog kan doortrekken naar 3000 tpm. Bij dat soort inspanningen van de motor kan zo'n beetje alles in de bus gaan resoneren. Kun je aangeven wat voor soort geluid en waar het ongeveer zit?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Resonantie bij 2800 rpm
Hmm nee dat is ongeveer 125 km per uur. Het geluid lijkt uit de uitlaat te komen halverwege schuifdeur en bijrijders deur.Hanz schreef:Dat zal ongeveer 95 km/u zijn. Die berg zal dus wel meevallen als je ook nog kan doortrekken naar 3000 tpm. Bij dat soort inspanningen van de motor kan zo'n beetje alles in de bus gaan resoneren. Kun je aangeven wat voor soort geluid en waar het ongeveer zit?
Het gekke is dat in de andere versnellingen, berg op, er geen resonantie is bij 2800 rpm.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Resonantie bij 2800 rpm
Huh?? 125 km/u bij 2800 toeren? Ik ga nog eens op mijn toerenteller letten maar zover ik weet draait de motor bij die snelheid ruim over de 3000 toeren.BasT4 schreef:Hmm nee dat is ongeveer 125 km per uur. Het geluid lijkt uit de uitlaat te komen halverwege schuifdeur en bijrijders deur.Hanz schreef:Dat zal ongeveer 95 km/u zijn. Die berg zal dus wel meevallen als je ook nog kan doortrekken naar 3000 tpm. Bij dat soort inspanningen van de motor kan zo'n beetje alles in de bus gaan resoneren. Kun je aangeven wat voor soort geluid en waar het ongeveer zit?
Het gekke is dat in de andere versnellingen, berg op, er geen resonantie is bij 2800 rpm.
Hitteschildje katalysator is een goede suggestie. Kijk ook eens naar de verbinding van uitlaat met de tussendemper en de bevestiging van de uitlaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Resonantie bij 2800 rpm
Thanks! Ga ik morgen ff onderzoeken.bluebird schreef:Hitte schildje kath?
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.