Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Filterhuis aanpassing

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Lexajax
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 mei 2015, 19:07

Filterhuis aanpassing

Bericht door Lexajax »

Vandaag filterhuis aangepast.
Aanzuigbuis verwijderd in filterhuis en alles rondom eens goed schoongemaakt.
Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Het is duidelijk merkbaar dat ons T4-tje beter / lekkerder doorrijdt, zeker in 2e / 3e versnelling.
Zeker een aanrader om de aanzuigbuis te verwijderen!

Duidelijk uitleg voor demonteren/montage op eldiape.com
Op naar de volgende verbetering!!

Grt.Lex
:T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Snautzer »

Interessant, had je toevallig ook nog een foto in de aanbieding?
Gebruikersavatar
Lexajax
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 mei 2015, 19:07

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Lexajax »

Sorry geen foto in de aanbieding,

Als je op www.eldiape.com kijkt, zie je een complete uitleg incl.foto's voor demonteren en monteren van filterhuis.
Aanpassing is een halfuurtje werk.

succes :yes
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door t-vierder »

Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over het nut hiervan. Die aanzuigbuis, werkt die nou echt als een restrictor? Naar mijn idee is het eerder een soort venturi, oftewel een luchtstroomversneller.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door jos_br »

t-vierder schreef:Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over het nut hiervan. Die aanzuigbuis, werkt die nou echt als een restrictor? Naar mijn idee is het eerder een soort venturi, oftewel een luchtstroomversneller.
Het is een geluidsdemper, wanneer je die weghaalt hoor je het eerder dat je gas geeft en lijkt het alsof er een betere gasrespons is. We hebben dit op de vermogenstestbank geprobeerd, geen meetbaar verschil.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Lexajax
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 mei 2015, 19:07

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Lexajax »

Uiteraard heb je niet meer vermogen(kan ook niet) maar het rijdt wel iets soepeler.
Het verschil is wel merkbaar.

Grt. Lex
:yes
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door t-vierder »

Lexajax schreef:Uiteraard heb je niet meer vermogen(kan ook niet) maar het rijdt wel iets soepeler.
Het verschil is wel merkbaar.

Grt. Lex
:yes

Wensvol denken?
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Snautzer »

Lexajax schreef: Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Dat zal dan wel de reden zijn van het verhoogde rij plezier
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door websurfer »

ik heb het ook eerder alk gedaan en redelijk nuchetr bij dit soort aanpassingen
echter merkte ik ook een (lichte) verbetering bij optrekken en rijden
kost niets en geeft iets wat voordeel (betere luchtstroming)

in ieder geval was ik blij met deze gratis aanpassing :yes
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door t-vierder »

Tja, ik wil niet lullig doen, maar als iemand dat serieus onderzocht heeft op een testbank en daar geen merkbare verandering constateert, dan vermoed ik toch wensvol denken.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door websurfer »

meer pk nee die zal je er niet mee halen maar waarom kan een verbeterde airflow (denk aan de K&N Filters ) de motoir niet beter laten oppakken ?

en daarbij een gevoel is ook erg belangrijk dus als ik het gevoel heb dat het iets doet waarom dan niet :yes

ps ik heb het niet als lullig opgevat hoor :zwaai
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Beckontheroad »

Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Pascal-141 »

Beckontheroad schreef:Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...

JB
Je verhaal gaat niet op bij een TDI , daar word alles geregeld/afgesteld via de LMM en motorsturing ...
Op een TDI heeft bvb een K&N filter ook geen enkel nut . Integendeel , door de olie op de K&N filter gaat de LMM sneller kapot .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Beckontheroad »

Tja...klopt natuurlijk...kom ook van een atmosferische diesel....
Maar de turbo zorgt al voor een hogere dichtheid en meer zuurstof in de verbrandingskamer...

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door J vd Pal »

@Pascal,

Minder weerstand is toch meer lucht langs de LMM en dus meer brandstof inspuiting en dus meer PK's of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat verhaal van K&N filters en kapotte LMM's is volgens mij alleen van toepassing voor de bosch LMM's en dan ook nog bepaalde modellen. Mijn Pierburg vindt mijn K&N filter in ieder geval geen probleem.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie