Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trekkacht weg en rauw lopen

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door busbart »

kan iemand me aub uitleggen wat een "diamantplaatje" is?
Groet, Bart
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

Zelf weet ik het ook niet, misschien dat Jos dat uit kan leggen?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door J vd Pal »

De diamantschijf is een met diamentstof bedekte ring die onder de bout komt waarmee de tandschijf van de distributie aan de krukas wordt vastgemaakt. Deze zorgt ervoor dat de bout niet losloopt. Zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/Diamantscheibe
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

Vanmiddag pomptiming gecontroleerd, met vcds van kennis ,allebei niet erg veel ervaring ,maar we kwamen wel zover dat de timing buiten meetbereik kwam v/d grafiek ,nu is mijn vraag hoe kan ik de basis afstelling controleren? Hebben het idee dat tandwiel aan pomp zijdev/d nokkenas versprongen is ! Ik kan geenbdp merkteken vinden op vliegwiel ,is dat punt ook anders te herleiden ?en staat er ook een merkteken op pomp poelie ,?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Multivan Generation »

Stuur mij even een PB met je emailadres.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door busbart »

J vd Pal schreef:De diamantschijf is een met diamentstof bedekte ring die onder de bout komt waarmee de tandschijf van de distributie aan de krukas wordt vastgemaakt. Deze zorgt ervoor dat de bout niet losloopt. Zie ook http://www.t4-wiki.de/wiki/Diamantscheibe

Sorry dat ik er even tussendoor kom, maar hoort dit nu bij iedere diesel ertussen te zitten?
Groet, Bart
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door dennisnotebaart »

uhh bart, mijn mening is van wel, als dit vergeten wordt is de schade niet te overzien bijna! dus beter te vaak dan 1 x te weinig gezegd

groetjes dennis
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door jos_br »

Jan H schreef:Vanmiddag pomptiming gecontroleerd, met vcds van kennis ,allebei niet erg veel ervaring ,maar we kwamen wel zover dat de timing buiten meetbereik kwam v/d grafiek ,nu is mijn vraag hoe kan ik de basis afstelling controleren? Hebben het idee dat tandwiel aan pomp zijdev/d nokkenas versprongen is ! Ik kan geenbdp merkteken vinden op vliegwiel ,is dat punt ook anders te herleiden ?en staat er ook een merkteken op pomp poelie ,?
Op het vliegwiel staat een merkteken. Wanneer je twijfelt moet je de verstuiver van de eerste cilinder eruit halen en kun je voelen of deze zuiver bovenin staat, waarschijnlijk zie je dan toch het teken op het vliegwiel staan. Wanneer de pomptiming niet meer klopt kun je ervan uit gaan dat het aan de nokkenaskant niet goed gaat, de boel niet goed in elkaar is gezet. Doorrijden geeft in ieder geval een gegarandeerde motorschade. Je zult de kant van de trillingsdemper los moeten malen om te kijken hoever de krukas en/of poelie beschadigt zijn.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

Voor degene die dit probleem gevolgd hebben , de volgende vraag .
Vandaag 1 en ander van de timing gecontroleerd ,en kan na demontage van nokkenaswiel aan pomp zijde
nu al, en dat zonder nokkenas liniaal ,zien dat het niet goed staat .
Nu is mijn vraag , de grote centrale bout van de krukaspoelie zat goed vast,en beide nokkenas wielen
zaten/zitten goed vast ,wat kan er dan verschoten zijn aan distributie zijde ?
Om de boel weer op tijd te krijgen zal ook het nokkenaswiel aan distributiezijde losmoeten, hoe krijg ik
de nokkenas geblokkeerd ?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door jos_br »

Jan H schreef:Voor degene die dit probleem gevolgd hebben , de volgende vraag .
Vandaag 1 en ander van de timing gecontroleerd ,en kan na demontage van nokkenaswiel aan pomp zijde
nu al, en dat zonder nokkenas liniaal ,zien dat het niet goed staat .
Nu is mijn vraag , de grote centrale bout van de krukaspoelie zat goed vast,en beide nokkenas wielen
zaten/zitten goed vast ,wat kan er dan verschoten zijn aan distributie zijde ?
Om de boel weer op tijd te krijgen zal ook het nokkenaswiel aan distributiezijde losmoeten, hoe krijg ik
de nokkenas geblokkeerd ?
Aangezien je de centrale bout van de krukas nog niet los hebt weet je ook niet of deze goed vast zat. Daarbij, wanneer blijkt dat het diamant plaatje er niet zit heb je goed kans dat de poelie verdraait is. Voor het blokkeren heb je een speciale tool nodig, dit moet wel stevig zijn.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

Heb centrale bout wel los hoor ,tooltje gemaakt ,deze zat erg vast !
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door busbart »

kamwiel nokkenas zit met een conische verbinding, losmaken: bout in nokkenas een paar slagen losdraaien, tandwiel BEETJE onder spannung zetten door schroevendraaier tussen kop en tandwiel te steken LET OP, tandwiel is niet sterk in deze richting, kan breken!!! en dan met een doorslag vanaf de kant nokkenas een korte droge tik geven op tandwiel OOK NIET TE HARD dat laat het tandwiel losschrikken.

als je goed kijkt zie je in het blik wat tussen de kop en tandwiel zit een gat voor de doorslag. als je dit niet ziet, probeer het tandwiel te raken op een dik deel zo dicht mogelijk bij de nokkenas!
succes
Groet, Bart
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

Tot zover alle meedenkers erg bedankt .
Zullen misschien nog wat meer vragen komen !
Jan H
Berichten: 162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 20:55
Locatie: Twente oost

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door Jan H »

De problemen zoals beschreven in de topic start ,werden veroorzaakt door een versprongen distributie !.
Na de boel weer draaiend gemaakt te hebben ,blijft er een vervelende ratel over i.d. motor ,heb zeker niet het idee dat er1
of meerder cilinders niet goed functioneren! Vraag is dan ook ,iemand idee of er toch wat geraakt zal/kan . Het gekke is dat de distributie 'vooruit 'versprongen was! Centrale bout krukas zat niet erg vast !
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trekkacht weg en rauw lopen

Bericht door jos_br »

Ben dan toch bang dat er klep(pen) geraakt hebben. Een lektest kan uitsluitsel geven. Zat het diamantplaatje er nu wel tussen?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie