Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraag over deze t4 westfalia uit 2003

vragen over de T4
fvanderstege

vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door fvanderstege »

beste mensen;

graag advies van jullie kant:
wij rijden nu in een t4 westfalia uit 1991. we willen overstappen naar een nieuwere t4, omdat we met 1 auto door willen (de personenwagen gaat er dus ook uit).

Willen jullie eens commentaar geven op deze aangeboden volkswagen camper? ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en wetenswaardigheden over deze serie campers met tdi motor.

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =mympBuyer

alvast bedankt!
frank
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door Scandibus »

Oeiii, de vraagprijs ligt naar mijn idee zeker €7.000 te hoog! :ie
Geen wonder, dit is dan ook een camper-handelaar...
rieks
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2009, 15:48

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door rieks »

Hefdak is niet origineel.Van een ouder type westfalia.Dus kans dat dit geen orignele fabriekscamper is.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door freek »

Wat mij zo opvalt: aanbieder is vermeld als 'particulier' maar is zeker een handelaar; de echte historie van de auto kent hij dus ook niet behalve uit de serviceboekjes. En de vraagprijs vind ik hoog. Auto is vermoedelijk onlangs uit duitsland geimporteerd. Dat kan je zelf ook; de winst die de handelaar maakt hou je dan in je zak.
De rest-bpm is bij deze leeftijd zeer beperkt. Besef ook dat de BPM bij campers sowieso een stuk minder is dan bij personenauto's waardoor import sneller interessant is, ook van jongere auto's (maar dan moet je dus naar een T5 kijken).
Om een beter beeld te krijgen zou je mobile.de langere tijd moeten volgen. Vraag is ook of de zomer een slimme periode is om een camper te kopen.
Dan algemeen over de T4 tdi: in principe inderdaad een onverwoestbaar blok en dito versnellingsbak. Die van ons (gewoon dubbele cabine) gaat nu fluitend naar de 550.000km. Ik ervaar de roestgevoeligheid van de T4 als groter dan bij de T5.
We hebben ook een T5 Multivan 2.5 tdi uit 2004 die wij uit duitsland hebben geimporteerd en als camper hebben omgebouwd (hefdak, keukenblokje, kachel, 220V aansluiting etc). Eigenlijk is het de sinds een paar jaar leverbare T5 California Beach geworden. Dit is een soberder uitgevoerde California en meer een auto voor alledag (misschien ook prijstechnisch interessant ?)
De T5 is een totaal andere auto: je moet 'geluk' hebben met de techniek van de 2.5 motor (zie T5 forum) en geld achter de hand voor aanpassingen/reparaties. Heb in de 2 jaar dat we de T5 hebben al behoorlijk wat onverwachte kosten gehad (bv versnellingsbak en aanpassing cilinderkop) maar vergeet niet dat bij de T4 iedere 100.000 km een nieuwe distributieriem, spanrollen en waterpomp nodig heeft a plm. 700 euro.
Maar de T5 2.5 tdi rijdt echt een klasse beter qua comfort dan de T4; dat heb ik gisteren weer gemerkt op de duitse snelweg; het rijdt als een dikke personenauto.
Tot slot is het de vraag hoe het beleid zich gaat ontwikkelen om oude dieselmotoren uit steden te weren (en dan specifiek voor campers). Een T4 van 2003 mag nu nog Utrecht en Rotterdam in. Een T4 tdi van 2003 heeft een euro3 motor zonder roetfilter. In duitsland wordt dan soms een roetfilter ingebouwd om een groene sticker te krijgen maar dat wordt hier (nog niet) erkend. De T5 heeft vanaf 2007 standaard een roetfilter en is hiermee euro4. Maar ook dit was een zwak punt bij de T5 (bv teveel verdunning van de olie door diesel) waardoor wij bewust een T5 zonder roetfilter hebben gekozen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door J vd Pal »

Scandibus, waar koop je deze voor €7.000,= minder?? Niet in NL en ook niet in D volgens mij.

Voor een originele Westfalia California Freestyle uit 2003 met 187.140 km erop is dit in mijn ogen een normale prijs als je hem koopt bij een handelaar. Er zijn handelaren die er meer voor vragen.

Hefdakdoek hoort niet bij dit bouwjaar!! Ook ontbreken aan de buitenkant de Freestyle stickers, misschien dan toch een ombouw? Verder ontbreekt het standaard bij de Freestyle geleverde fietsenrek.

Gezien het kenteken is het import, dat geeft altijd een risico qua geschiedenis.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door odorf »

Ben het met voorgaande eens.
Hefdakdoek en geen stickers, Hier zit inderdaad een luchtje aan. Schakelaar (bij lampje boven koelkast) voor ventilator achter vind ik ook typisch. Kleurverschil in lak achterklep en achterbumper?? Voor zo'n bedrag zou ik hem laten staan. Bedrag zou best kloppen voor een originele, niet voor een ombouw.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 15 aug 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door J vd Pal »

De schakelaar voor de ventilatie achter hoort volgens mij in een rijtje van drie bij die van de AC en de recirculatie, deze ontbreekt dus want hier zie ik maar twee knoppen. Bij het lampje aan het plafond boven de koelkast zit wel de instelling van deze ventilatie (hoe hard de ventilator draait en hoe warm) maar het in en uitschakelen zit bij mijn 2002 Cali in het eerder genoemde rijtje van drie.

Mijn gevoel zegt dat dit een omgebouwde is en dan is de prijs te hoog.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door odorf »

@jasper,
Die schakelaar zit dan toch vertikaal in de raamstijl? En niet in de daklijst?

Odorf
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door Erdem50 »

Die schakelaar bij het binnenlicht is toch niks bijzonders voor de ventilatie.

Als ik het chassisnummer heb kan ik zo checken of het wel of geen originele is.

Prijs is ook niet gek mocht het origineel zijn.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
fvanderstege

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door fvanderstege »

Als ik de kentekencheck ( resultaat zie onder) doe dan zou daaruit moeten blijken dat het een niet-geimporteerde bus is, of zie ik dan nog iets over het hoofd.
Vervolgens wordt door verschillende van jullie geconstateerd dat het vermoedelijk geen fabriekscamper is. dat is dan nog wel een punt in de onderhandeling lijkt me, maar dat hoeft op zich toch in principe niets af te doen aan de kwaliteit van de bus?

mijn ongerustheid wordt wel groter als ook deze bus roestgevoelig is ( zoals de ervaring is van freek; zie zijn reactie) . daar dacht ik dan vanaf te zijn door een nieuwere versie te kopen, maar ik moet dan blijkbaar toch naar een t5 kijken? tja en dan zie ik weer een opmerking over de techniek van de t5 die dan weer een groter risico oplevert t. a.v. onderhoud. En wat is dan wijs?

Kenteken: jr141V
Algemene Informatie
Merk:
VOLKSWAGEN
Type:
TRANSPORTER 1,0 TDI 75 KW
Brandstof:
Diesel
Kleur:
GRIJS
Datum eerste toelating internationaal:
31-1-2003
Datum eerste toelating nederland:
31-1-2003
Datum laatste tenaamstelling:
30-5-2016
Voertuig classificatie:
Personenauto
Betreft een:
Origineel Nederlands voertuig


fijn dat jullie zo snel gereageerd hebben. misschien is er nog meer over te zeggen?
frank
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door J vd Pal »

Dan is hij omgebouwd en later op camperkenteken gezet. De verdeling in het kenteken in 2003 was volgens mij cijfer cijfer - letter letter - letter letter.

Als de ombouw goed is gedaan hoeft dat geen probleem te zijn MAAR als het niet goed is gedaan dan heb je misschien straks roest rondom alle doorvoeren (dak, water, electra, gasbun, water afvoer door vloer), geen isolatie, de kachel voor de passagiers achter werkt zowiezo niet want de aansturing ontbreekt. Verder kan er veel aan de hand zijn wat erg kostbaar is om te herstellen. Je moet iemand die verstand van zaken heeft en dit soort bussen binnenstebuiten kennen meenemen om alles na te kijken voordat je dit soort geld hieraan uitgeeft. Persoonlijk zou ik verder zoeken naar een originele.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
tjeerd w
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jan 2011, 08:58
Locatie: Haarlem

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door tjeerd w »

Als niet geïmporteerde bus zou het ook een bedrijfswagen kenteken gehad kunnen hebben want campers komen na de omkeuring terecht in het personenauto bestand met het daarbij behorende kenteken(nieuw kenteken) alleen de datum eerste toelating blijft gelijk en bij import komt datum eerste afgifte Nederland te staan zie RDW https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/default.aspx dus is een NL bus
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door freek »

Tav de roestgevoeligheid: ik ken natuurlijk alleen onze eigen T4 uit 2003 en de T5 uit 2004. Feit is dat de T4 veel onderweg is geweest met 50.000 km per jaar. En hij is nu 13 jaar en dat is ook niet niets. Ik heb bij een ruitbreuk de voorruitsponning laten ontroesten en behandelen. Toen de ruit er uit was schrok ik toch wel: meer verborgen roest dan ik vermoedde; niet onherstelbaar (niet door) maar toch. Ook de randen van de wielkasten rondom de wielen zijn al roestvrij gemaakt. Geen gaten of zo maar een T4 van die leeftijd vereist wel aandacht op dit punt.
Ik krijg sterk de indruk dat de roestwering bij eerdere bouwjaren veel slechter was maar die bussen zijn natuurlijk ook ouder.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door Hanz »

Dat de Freestyle stickers ontbreken kan ook komen door spuitwerk. Als ik op de foto's af ga zie ik ook kleurverschil tussen voorspatbord en bijrijdersdeur en ook in iets mindere mate aan de bestuurderskant. Alles bij elkaar lijkt het inderdaad een later omgebouwde bus waar cosmetisch het een en ander aan opgeknapt is. Dan is het inderdaad de vraag hoe deskundig dit alles gedaan is. En de prijs is dan inderdaad wel aan de hoge kant. Alleen de kilometerstand is wel gunstig, maar alleen als deze aantoonbaar is. Dan wel opletten of de distributie recent vervangen is want anders is dat bij deze stand waarschijnlijk heel snel aan de beurt.

Hier kan je zien hoe een Freestyle eruit hoort te zien en dat vergelijken met de aangeboden camper: http://www.westfaliat4.info/html/2003_v ... forni.html
Laatst gewijzigd door Hanz op 15 aug 2016, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: vraag over deze t4 westfalia uit 2003

Bericht door J vd Pal »

De laatste T4 bussen waren verzinkt en alle leerpunten van de eerdere exemplaren meegenomen door VW. Sponning rondom de voorruit is een zwakke plek, bij mij zit er ook een roestpuntje. Bij de wielkasten wordt de verf en zinklaag door steenslag beschadigd en dan ontstaat er natuurlijk ook roest. Is een punt om bij te houden. Verder heb ik bij mijn 2002 T4 gelukkig nog geen roest van betekenis kunnen ontdekken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie