Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Import, bpm en controle chassis-nr

vragen over de T4
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

In 2012 hebben wij een naar camper omgebouwde T4 Multivan uit 1996 aangeschaft. Na 4 jaar met plezier de auto als camper maar ook voor andere doeleinden gebruikt te hebben worden we nu geconfronteerd met kosten voor een nieuwe koppakking en waarschijnlijk een nieuwe versnellingsbak/koppeling. Omdat we toch ook wat meer comfort en snelheid willen zijn we aan het kijken voor een jongere bus.
Ons plan is een bus, wederom een Multivan, te importeren uit Duitsland, deze voorzien van hefdak en keukenblokje en dan weer als camper te laten keuren.
Na enkele maanden de websites marktplaats, mobile.de, ebay/kleinanzeigen, autoscout bezocht te hebben, en ook alle wijsheid van dit forum meegenomen te hebben hebben we nu een paar bussen op het oog; een T4 Multivan van eind 2001 met 150pk en een T5 Multivan Beach uit 2007 met 130pk.
Morgen gaan we op pad, zeer spannend. We willen ook graag proefrijden om het verschil tussen de jongere T4, T5 en die van ons te ervaren.

Naast alle ongevraagde tips heb ik zelf 2 concrete vragen:
- is er ergens een bruikbaar rekenmodel hoe ik ongeveer de invoerkosten/bpm kan berekenen? Ik heb zelf diverse sites bezocht, o.a. belastingdienst. Enige wat ik lees dat er 37,5% van de nettocatalogusprijs wordt gerekend, maar dat er ook wordt gekeken naar de dagwaarde, afschrijving, opties, milieueisen e.d. Ik kom er dus niet helemaal uit. Waar moet ik aan denken bij een bus van € 12.000~13.000 aankoop?
- om zo snel mogelijk extra info te krijgen juistheid van meterstand en onderhoud kan je op basis van chassisnummer de onderhoud historie zien, mits door erkend VW garage onderhouden. Is er iemand die buiten werktijden om ('s avonds, weekend) toegang heeft tot het systeem om het chassisnummer te controleren? Ik heb er een vergoeding voor over :-)

Dat was het. Zal van het weekend wel wakker liggen van de moeilijke keuze... Misschien toch maar de oude T4 opknappen....
Robin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door Multivan Generation »

rmesman schreef:Omdat we toch ook wat meer comfort en snelheid willen zijn we aan het kijken voor een jongere bus.
Ons plan is een bus, wederom een Multivan, te importeren uit Duitsland, deze voorzien van hefdak en keukenblokje en dan weer als camper te laten keuren.
Het comfort van een multivan van 1996 en eentje van 2001 is vergelijkbaar. Enige is dat de materialen net even wat luxer aanvoelen en er uit zien.

De 150 pk TDI is onderin wat lui (valt wel wat aan te doen) maar rijdt vanaf 2100 rpm veel fijner en rustiger als wat je nu hebt.
Als je die gaat vergelijken met de T5 van 2007 met 130 pk,
dan rijdt dat heel anders.

Ik denk dat je met de T5 130 pk een fijnere auto hebt die meer op de toekomst is voorbereid.
Motorisch echter moet je even op het T5 forum kijken, bij een topic zoals aankoopadvies.

Groeten en veel plezier gewenst.

Peter
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Dank Peter, ik zal nog even zoeken 'aankoopadvies'.
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Dank Bob, niet alle modellen staan er bij maar heb een goede inschatting gekregen. Scheelt +/- € 1000 tusden de T4 en T5.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

in ieder geval heel veel succes met de afweging! Het is een beetje een appels en peren vergelijking. Wij hebben voor het zelfde dilemma gestaan en uiteindelijk een T5 Multivan uit 2004 uit duitsland gehaald (helemaal uit dresden...). Op zich een heel avontuur en natuurlijk ook wel riskant maar dat maakt het ook weer leuk want in mijn geval had ik een enkeltje met de nachttrein gekocht en zat dus ongeveer aan de koop vast. Wel zeer uitvoerig met de (particuliere) eigenaar getelefoneerd en dan krijg je een redelijk betrouwbare indruk. Bij ons viel de T4 uiteindelijk af omdat oa het interieur toch wel verouderd begint te raken en de prijzen relatief hoog zijn (maar dat heeft ook een reden zullen anderen weer stellen). Een belangrijk voordeel van de T5 Multivan is de aanwezigheid van rails over de hele lengte van de vloer waardoor alle stoelen en de bank zijn te verstellen. Ook wilden wij 2 schuifdeuren en die zijn bij de T4 Multivan zeldzaam. Twee schuifdeuren zijn juist voor een camper erg handig: aan de ene kant kan je een bustent zetten en aan de andere kant een luifel. Dit maakt de leefruimte zo nodig heerlijk groot. Voordeel van de T5 is ook dat het model nog steeds up to date is. De BPM (gewoon via Autoweek ingeschat) was beperkt (ik dacht rond de 1000,-) omdat de auto van 2004 is. En juist omdat de T5 zo zijn zwakheden kent/kende met name in het begin (je schrikt je dood als je duitse forums leest uit de beginperiode 2003/2004/2005; gewoon beschamend hoeveel kinderziektes erin zaten) heb ik gezocht naar een vroege T5 (weinig BPM, geen roetfilter en EGR ellende) maar wel een relatief nieuwe motor (de originele had het bij 150.000km begeven..) en de aanwezigheid van rekeningen van uitgevoerde reparaties (en dat waren er veel...).
Later kwam ik er pas achter dat de BPM op een import-camper veel lager is dan op een personenauto. Een duitse Beach is (meestal) geen camper volgens de eisen van de belastingdienst, maar als je een jongere auto zoekt waar de BPM belangrijk is zou je kunnen overwegen om hier op te letten. Overigens zou ik die koppakking sowieso laten repareren. Een defecte auto brengt weinig op.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

O ja, nog een tip: koop geen auto in duitsland bij een autobedrijf die zegt de auto in opdracht te verkopen. Dat is namelijk de manier voor autobedrijven in duitsland om de wettelijk verplichte garantie van 1 jaar te omzeilen.
Verder bij de T5: als de auto schudt of trilt bij stationair en is dat weg als de koppeling is ingetrapt: 2mv vliegwiel kapot.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Bedankt voor alle tips, Freek. Ondanks het telefonisch contact toch benieuwd wat we gaan aantreffen. De keuze wordt niet makkelijker :-)
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

rmesman schreef:Ondanks het telefonisch contact toch benieuwd wat we gaan aantreffen. De keuze wordt niet makkelijker :-)
Begrijp het. Uiteindelijk komt het toch aan op je eigen oordeel.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Vandaag een T5 uit 2007 gezien, Multivan Beach. Apart, maar met ombouw/hefdak zeer geschikt als camper en slaapbus.

Manko wat eigenaar aangaf is een kapotte turbolader met olieverlies. Kosten rond de €800,-. Klopt dit en weet iemand om wat voor defect het hier gaat?

Zelf wel met de bus gereden:150 op snelweg geen probleem, maar bij lagere snelheden en 1e/ 2e versnelling lijken gevoelig(er). Bekend?
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Uiteindelijk een keuze gemaakt: een T4 TDI 151PK uit 09/2001 met 300.000 km's. Laatste onderhoud (alle stempels staan in het boekje) was van juni 2016. Helaas zijn de gordijntjes niet zo snel vindbaar; heeft iemand een idee waar je deze goedkoop kan kopen/laten maken (of zelf doen)?

Ook moet er nog een hefdak en een keukenblok in. De laatste bouw wil ik zelf bouwen; heeft iemand nog een leuk ontwerp/tekening?

Dinsdag de bus ophalen....
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

Succes met de aankoop. Alles voor t4 en t5 vindt je op ebay.de. Zo ook 'Gardinen'.'
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

Hierbij wat foto's van ons zelfgemaakte keukenblokje in de T5 met 2 schuifdeuren. Normaal gesproken staat het in het midden van de auto en kunnen wij er met zijn 4-en omheen zitten aan de uitgeklapte tafelbladen. Op de laatste foto en eerste staan de 2 extra stoelen waardoor we 7 zitplaatsen hebben. Dit is niet de 'kampeeropstelling' (dan laten we deze stoelen thuis en gebruiken we de draaibare voorstoelen)
Bijlagen
20150820_230557.jpg
20150820_230719.jpg
Dit is ons zelf geconstrueerde keukenblokje bij de t5 met 2 schuifdeuren.
Dit is ons zelf geconstrueerde keukenblokje bij de t5 met 2 schuifdeuren.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Zier mooi uit. Ik heb inderdaad op ebay een aanbieder gevonden die een set aanbiedt (spoelbak, jerrycans, pomp, slangen e.d.). Een brander heb ik nog liggen dus nu het ontwerp nog.

Freek, zitten kastje de schuifdeuren aan de kant die niet zichtbaar is op de foto?
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door freek »

je laatste zin is een beetje cryptisch ;-) . Maar misschien is dit het goede antwoord: het geheel is volkomen symmetrisch dus aan de kant van de linker schuifdeur is de situatie gelijk aan die van de rechter schuifdeur. Beide zijkanten van het keukenmeubel vormen dus 2 uitklaptafels waaraan je 2 aan 2 kan zitten. We hebben voordat we het maakten uitgebreid internet afgezocht maar konden niets vinden wat aan onze eisen voldoet. Het is van hpl-plaat met aluminium hoekprofielen. Kooktoestel is een Dometic Origo op bioethanol. Sommige kastjes die in duitsland worden aangeboden lijken er op maar zijn het net niet: het moet in ongebruikte toestand niet in de weg staan en wel gebruikt moet het een volwaardige eettafel, kook- en wasgelegenheid vormen + een 'werkblad' om kookgerei op te leggen tijdens het koken (en dat zijn de beide deksels over kooktoestel en wasbakje). In de praktijk voldoet het perfect; volgens mij zelfs meer tafeloppervlak dan in een California. Ik vind de opstelling van de bestuurdersstoel tov de tafel in de California nogal bekrompen; je zit scheef voor de tafel.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
rmesman
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2013, 17:03

Re: Import, bpm en controle chassis-nr

Bericht door rmesman »

Hoi freek,

Ben nu ook zelf bezig met keukenblokje; weet jij waar de bevestigings onderdelen kan kopen om het keukenblok op de rail in de vloer vast te maken?
Plaats reactie