Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Filterhuis aanpassing

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Pascal-141 »

J vd Pal schreef:@Pascal,

Minder weerstand is toch meer lucht langs de LMM en dus meer brandstof inspuiting en dus meer PK's of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat verhaal van K&N filters en kapotte LMM's is volgens mij alleen van toepassing voor de bosch LMM's en dan ook nog bepaalde modellen. Mijn Pierburg vindt mijn K&N filter in ieder geval geen probleem.
Een K&N filter bied niet 1PK extra in een TDI , zet je T4 maar eens op de testbank , met K&N en met gewone luchtfilter :knipoog (meten = weten)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Multivan Generation »

jos_br schreef:Het is een geluidsdemper, wanneer je die weghaalt hoor je het eerder dat je gas geeft en lijkt het alsof er een betere gasrespons is. We hebben dit op de vermogenstestbank geprobeerd, geen meetbaar verschil.

Jos.
Hoe heb je dit getest dan?
Ik heb het live gelogd met VCDS tijdens het rijden.
Lexajax schreef:Uiteraard heb je niet meer vermogen(kan ook niet) maar het rijdt wel iets soepeler.
Het verschil is wel merkbaar.
Grt. Lex
:yes
Inderdaad, in het onderste toeren gebied is het merkbaar, de luchtmassameter gaat sneller naar iets hogere waarden, er wordt dan dus ook eerder, bij een lager toerental meer brandstof ingespoten. Het is marginaal maar toch.
t-vierder schreef:Wensvol denken?
Snautzer schreef:
Lexajax schreef: Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Dat zal dan wel de reden zijn van het verhoogde rij plezier
Vanwaar dit sarcasme en negativisme?
websurfer schreef:ik heb het ook eerder alk gedaan en redelijk nuchetr bij dit soort aanpassingen
echter merkte ik ook een (lichte) verbetering bij optrekken en rijden
kost niets en geeft iets wat voordeel (betere luchtstroming)

in ieder geval was ik blij met deze gratis aanpassing :yes
Inderdaad..
websurfer schreef:meer pk nee die zal je er niet mee halen maar waarom kan een verbeterde airflow (denk aan de K&N Filters ) de motoir niet beter laten oppakken ? en daarbij een gevoel is ook erg belangrijk dus als ik het gevoel heb dat het iets doet waarom dan niet :yes
ps ik heb het niet als lullig opgevat hoor :zwaai
Beckontheroad schreef:Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...
JB
Pascal-141 schreef:
Beckontheroad schreef:Meer pk kan niet?
Voor vermogen heb je brandstof en zuurstof nodig.
Meer lucht levert ook meer vermogen...neem de Open kelken...

JB
Je verhaal gaat niet op bij een TDI , daar word alles geregeld/afgesteld via de LMM en motorsturing ...
Op een TDI heeft bvb een K&N filter ook geen enkel nut . Integendeel , door de olie op de K&N filter gaat de LMM sneller kapot .
J vd Pal schreef:@Pascal,
Minder weerstand is toch meer lucht langs de LMM en dus meer brandstof inspuiting en dus meer PK's of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat verhaal van K&N filters en kapotte LMM's is volgens mij alleen van toepassing voor de bosch LMM's en dan ook nog bepaalde modellen. Mijn Pierburg vindt mijn K&N filter in ieder geval geen probleem.
Pascal-141 schreef:Een K&N filter bied niet 1PK extra in een TDI , zet je T4 maar eens op de testbank , met K&N en met gewone luchtfilter :knipoog (meten = weten)
Doordat je in het lagere toerengebied iets meer airflow hebt, reageert de auto iets alerter op het gaspedaal.
Als je een K&N filter goed(en volgens de voorschriften) onderhoud, dan is dit voor een LMM geen probleem. De eerste Bosch LMM's en de oude Pierburg LMM's uit de eerste generaties TDI's zijn/waren wel gevoelig voor olie dampen die inbranden op de meetdraad van de LMM.
De latere Bosch en ook de Pierbug LMM's hebben hier geen last van. Nogmaals bij onderhoud van het filter volgens de specificaties van de fabrikant (K&N)

Doordat er meer lucht door een filter kan (bij lagere toerentallen), na verwijderen van de inlaattrechter) gaat de LMM dus iets sneller naar een hogere waarde, de motorcomputer kan hier als reactie op, bij een iets lager toerental iets meer brandstof inspuiten.
Op een vermogens testbank valt dit in de meetmarge.

Echter bij de hogere toerentallen zeg boven de 2100 rpm is het verschil in flow tussen een K&N filter en een origineel filter al veel minder, en boven de 3000 rpm verwaarloosbaar klein.
Daar waar de PK's gehaald worden bij een TDI, is boven de 3000 rpm, en daarbij maakt het niet uit of je wel of geen K&N filter hebt, daar hebben andere factoren meer invloed, zoals bijvoorbeeld inspuithoeveelheid en inspuitduur en turbodruk.

Waar het misverstand vaak zit, is dat men denkt dat je met een K&N filter er meer PK's kunt uithalen, maar dat is niet zo, omdat er grenzen in de kenvelden van de motorcomputer gezet worden. Er kan simpelweg niet meer brandstof ingespoten worden als de maximale grenswaarde die in het kenveld van de motorcomputer bepaald is. Ditzelfde geldt ook voor de turbodruk.

Onder de streep is de kostprijs van een K&N filter in vergelijking tot een origineel filter bij de VW-dealer gekocht, verdedigbaar als je ook de milieuaspecten in ogenschouw neemt. Over 150.000 km is een K&N filter goedkoper als een origineel filter bij de dealer aangeschaft, en je doet ook wat tegen de groeiende afvalberg, want een beter milieu...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:

Waar het misverstand vaak zit, is dat men denkt dat je met een K&N filter er meer PK's kunt uithalen, maar dat is niet zo, omdat er grenzen in de kenvelden van de motorcomputer gezet worden. Er kan simpelweg niet meer brandstof ingespoten worden als de maximale grenswaarde die in het kenveld van de motorcomputer bepaald is. Ditzelfde geldt ook voor de turbodruk.
Dat bedoel ik ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door Jakob G »

Lexajax schreef:Vandaag filterhuis aangepast.
Aanzuigbuis verwijderd in filterhuis en alles rondom eens goed schoongemaakt.
Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Het is duidelijk merkbaar dat ons T4-tje beter / lekkerder doorrijdt, zeker in 2e / 3e versnelling.
Zeker een aanrader om de aanzuigbuis te verwijderen!

Duidelijk uitleg voor demonteren/montage op eldiape.com
Op naar de volgende verbetering!!

Grt.Lex
:T44EVER
Ie aanzuigbuis werkt dus ook als een gratie filter,,,,,, dus zou zeggen lekker zijn werk laten doe wat dat betreft.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door t-vierder »

Jakob G schreef:
Lexajax schreef:Vandaag filterhuis aangepast.
Aanzuigbuis verwijderd in filterhuis en alles rondom eens goed schoongemaakt.
Er zat veel vervuiling bij de inlaat van het filterhuis.
Het is duidelijk merkbaar dat ons T4-tje beter / lekkerder doorrijdt, zeker in 2e / 3e versnelling.
Zeker een aanrader om de aanzuigbuis te verwijderen!

Duidelijk uitleg voor demonteren/montage op eldiape.com
Op naar de volgende verbetering!!

Grt.Lex
:T44EVER
Ie aanzuigbuis werkt dus ook als een gratie filter,,,,,, dus zou zeggen lekker zijn werk laten doe wat dat betreft.
Jacob alsjeblieft, doe een cursus Nederlands en hou op met die kinderachtige ongein.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Filterhuis aanpassing

Bericht door dennisvt4 »

Vw heeft ook een aanpassing gedaan dan komt er nog een extra plaatje in het luchtfilterhuis

Omdat er anders teveel water door het filter kan slaan

Staat ook ergens op weetjewel

Check je filter maar eens na in de regen te rijden
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Plaats reactie