Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd! Relais 109

vragen over de T4
Plaats reactie
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door MattieBoes »

Beste mensen,

Mijn vriendinnetje heeft op de terugweg van Italië naar Nederland in Duitsland panne opgelopen. Ze kon het me niet helemaal goed uitleggen, maar er was uiteindelijk iets met een kogel van de versnellingsbak afgebroken. Een mannetje van ADAC heeft dit toen eerst provisorisch verholpen met wat elastieken/rubbers. Maar goed, uiteindelijk waren deze rubbers ook bijna allemaal afgebroken en ging rijden niet verder. Dus zijn ze gestopt, in een hotel overnacht en uiteindelijk nu door een garage laten maken. Uiteindelijk was het een kwestie van een onderdeel vervangen (met kosten van 5 euro). Maar het onderdeel moest er 'onder hoge druk' ingedrukt worden of iets dergelijks, waardoor er 150 euro aan arbeidskosten in zijn gaan zitten. Maar ja tis maar zo. Iemand enig idee wat dit is geweest?

Maar belangrijker: helaas was er nog een ander euvel dat nog niet direct verholpen is; de auto was op de heenweg onder het rijden ook al een keer uit het niks uitgevallen en op de terugweg gebeurde dit ook nog een keer. Met de bijbehorende symptomen lijkt het er zeer op dat dit het schijnbaar bekende 109 relais probleem is? Ik heb haar zodoende nu aangeraden om dit te vervangen; de vraag is echter; waar haal je dit? Gewoon bij een onderdelenshop? Die garage had hem namelijk niet. En daarnaast zou deze links van het stuur moeten zitten toch? Bij de andere relais/zekering? Ze kwam daar namelijk nummer 109 niet tegen. Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door Snautzer »

Wat voor bus is het diesel benzine? td tdi? Bv heeft volgens mij een 1.9 td geen relais 109

Relais 109 zit in de zekering kast beetje boven er staat ook 109 op kan haast niet missen kosten in nederland bij de dealer +/_ 24 euro

(zoals je ziet wordt 109 om de kop gemonteerd. :lach dus 601 kan het ook zijn als je niet beter weet, de oude zijn zwart van kleur de nieuwere variant grijs. Deze moet je hebben.)

http://i32.photobucket.com/albums/d43/R ... C06727.jpg
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door MattieBoes »

Dank! Dat van dat op zijn kop was ik hier (http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J317_ ... Klemme_30) ook al tegengekomen. Daar staat ook dat hij op steekplaats 3 zou moeten zitten. Daar zit bij ons nu echter niks. Ze was net bij een onderdelenshop en die hadden het relais liggen, maar omdat daar dus niks zat heeft ze het maar gelaten, er was niet iets dat 1 op 1 vervangen kon worden.. Daarnaast kon die onderdelenshop ons chassisnummer niet koppelen aan een model (gek, want in Nederland lukt dat wel) en wisten ze dus niet zeker of het er bij pastte.

Maar goed, het probleem was er wel en blijft dus bestaan, iemand een idee wat het anders kan zijn? Ze hebben hem net ook bij de garage doorgemeten en daar niks kunnen vinden. Het is een 1.9 TD uit 1997, hebben die inderdaad geen 109 relais? Of moet die alsnog komen op de nu lege plaats?
In ieder geval is tot 2-3 keer toe de motor zomaar uit het niks uitgevallen onder het rijden op de snelweg (bij snelheid van 100). Iets met het contactslot?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door Snautzer »

Wat bedoel je met uit vallen? Motor alleen, blijven lampen branden k0men er alarm l9chten dashboard od helemaal dood geen lampje brand, kn er gelijk gestart worden draaitde start motor wel maar slaat niet aan?
Andame
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 aug 2016, 13:54

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door Andame »

Dat kogeltje waar jij het over hebt zit tussen schakelstang en de versnellingsbak. Deze zijn van nylon en kunnen slijten. Ze kosten niet veel maar het is even ploeteren voordat ze weer gemonteerd zitten :ikrij . Google maar even op nylon kogel versnellingsbak t4
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door MattieBoes »

De vriendin is gelukkig weer helemaal ok en inclusief bus teruggekeerd in NL. Rijd vooralsnog weer helemaal ok en het was dus inderdaad dat kogeltje waar Andame het over had. Had een normale garage in NL het voor heel veel minder gedaan (in totaal 170) of valt het mee? Anders kijk ik de volgende keer nog wel een keertje uit met me naar een 'partner'-garage te laten sturen, dit was meer een dealer..

Maar goed, dat probleem verholpen blijft het toch wel vreemd dat de motor 2 keer is uitgevallen. Mijn vriendin vertelde de volgende omstandigheden. Op de heenweg reden ze met echt bijna lege tank heuvel op toen ze het vermogen langzaam minder voelde worden. Toen schakelde ze terug naar 4, naar 3, naar 2 en toen viel plotseling de motor en ook radio uit, terwijl op het dashboard alle lampjes oplichtten (@ snautzer). Lichten onduidelijk omdat die niet aan stonden. Ze had toen voor het eerst de net gekochtte koelbox erin gestoken en gezien ook (als 1 van alle) het acculampje ging branden dacht dat ze dat deze het was. Ze kwam toen echter nog net op tijd boven aan de heuvel, kon naar beneden rollen en toen startte de motor weer, 5 minuten doorrijden en toen waren ze bij een tankstation. Klinkt mij daarom meer als een gebrek aan diesel?

In de trip daarna naar Italië, in de bergen met flinke passen ook (Stelvio) heeft het beestje het top gedaan en waren er nul problemen. Maar toen op de terugweg deed dus eerst dat eerder genoemde probleem met versnellingsbak zich voor, maar later viel dus ook weer de motor uit en deze tweede vind ik lastiger te verklaren. Dit keer ook (ietwat) heuvel op, bij snelheid van 110 en dit keer bleef de radio wel aan terwijl de motor uitviel. Lampen stonden weer niet aan ook, dus onduidelijk. Eerst naar de kant gereden en daarna startte hij wel weer gewoon, maar sputterde bij het in de 1 optrekken. Dit was wel weer verholpen nadat ook dat versnellingsding verholpen was dus onduidelijk of het met elkaar te maken heeft.

Hoe dan ook, de bus lijkt het nu weer gewoon goed te doen, maar het is toch niet heel prettig dat we dit nu ff niet kunnen verklaren en dus het idee hebben dat dit elk moment weer kan gebeuren. Zul je net zien dat dit natuurlijk gebeurt op het moment gebeurt als je het écht niet kan hebben (bijv als we zondag een vlucht moeten halen :lach ). De garage heeft alles doorgemeten en niks gevonden. Iemand een vermoeden? Of kan het te maken hebben met dat versnellingsbakding?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Hulp gevraagd! Relais 109

Bericht door koensch »

een koelbox trekt heel veel amperes en is een zware belasting voor de dynamo.

bij mij zijn een keer (bij m'n taro) de bouten waarmee de dynamo vast zit afgebroken terwijl ik gewoon in NL op een vlakke polderweg reed. nooit meer een koelbox in de auto,gehad.

het lijkt me niet handig om als je al terug moet schakelen van 4 naar 3 naar 2 een dergelijke verbruiker erbij te houden.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie