Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door XcharmedX »

Beste Allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb al avonden op weetjewel gespandeerd en me gisteravond toch maar aangemeld.
Ik heb al veel gelezen maar heb toch nog wat specifieke vragen en hopelijk vind ik hier de antwoorden.

Wij willen een Vw Transporter T5 gaan (laten) ombouwen naar een camper.
De Volkswagen Transporter T5 is er echter in meerdere uitvoeringen beschikbaar. We zijn aan het oriënteren welke type het beste geschikt is voor de ombouw naar een camper. We zoeken eigenlijk tussen bouwjaar 2004 en 2006. Welke type adviseren jullie? Een multivan? De standaard Transporter met of zonder dubbele cabine of een personenbusje?

En is een verlengde T5 ook geschikt voor camper ombouw? heeft dit voordelen en nadelen?

Daarnaast heb ik hier al veel gelezen over de diverse motoren (diesel) en heb ik begrepen dat de 2.5 versie voor veel problemen zorgt tot bouwjaar 2006?
Welke type motor adviseren jullie tussen de bouwjaar 2004 en 2006? Wij gaan met z'n 2e straks erop uit en zijn rustige rijders.

Is er op dit forum een lijst toevallig met een soort checklist wat je kunt aanhouden bij de aanschaf van een T5?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

Als je er een wil van de eerste generatie , dan zou ik een met de 1.9TDI motor adviseren , dat zal zo goed als probleemloze motoren , die ook veel km aankunnen .
De 2.5tdi heeft inderdaad meer (kans op) problemen , niet alleen de serie tot 2006 , maar ook de 2e generatie motoren (2007-2009) hebben hun problemen. Vaak gaat het goed met de 2.5tdi motoren , en er zijn er zat die 300-400.000km draaien , maar er zijn ook meer dan genoeg gevallen waar er vroegtijdig (dure) problemen voorkomen .

Als je toch gaat ombouwen naar een camper , dan zou ik geen multivan nemen ,die zijn stukken duurder in aankoop , en je sloopt dan waarschijnlijk toch grotendeels het interieur om er een camper van te maken.
Als je een LWB transporter neemt , heb je een "blank canvas" om de camperombouw mee te starten , en in een LWB heb je ook meer ruimte , wat alles net wat aangenamer maakt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Van harte welkom XcharmedX,

Je kan inderdaad veel goede info op dit forum krijgen, als je met inbouw begint we zijn gek op foto's,
houd met de bouw rekening met eventuele uitbreidingen van het elektrisch zie ook de website van;
viewtopic.php?f=13&t=30170
http://mickelmoen.blogspot.nl/

Ga je de ombouw zelf doen, of laat je het doen?
Met de langere uitgave hadden we in ons geval hadden we wel baat gehad met wat meer ruimte met een uit geklapt bed.
Wat betreft parkeer vlakken betref passen we er mooi op.

Wij hebben zelf een T5, maar als we alles hadden geweten was het wel een T4 geworden,
naar de berichten schijnt die veel minder problemen te geven.
Je zult vast goede reacties krijgen.

Mhg,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door XcharmedX »

Dankjewel voor de reactie.
Wat betekend LWB? Voordat ik er een eigen rare invulling aan ga geven.


Pascal-141 schreef:Als je er een wil van de eerste generatie , dan zou ik een met de 1.9TDI motor adviseren , dat zal zo goed als probleemloze motoren , die ook veel km aankunnen .
De 2.5tdi heeft inderdaad meer (kans op) problemen , niet alleen de serie tot 2006 , maar ook de 2e generatie motoren (2007-2009) hebben hun problemen. Vaak gaat het goed met de 2.5tdi motoren , en er zijn er zat die 300-400.000km draaien , maar er zijn ook meer dan genoeg gevallen waar er vroegtijdig (dure) problemen voorkomen .

Als je toch gaat ombouwen naar een camper , dan zou ik geen multivan nemen ,die zijn stukken duurder in aankoop , en je sloopt dan waarschijnlijk toch grotendeels het interieur om er een camper van te maken.
Als je een LWB transporter neemt , heb je een "blank canvas" om de camperombouw mee te starten , en in een LWB heb je ook meer ruimte , wat alles net wat aangenamer maakt.
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door XcharmedX »

Super, hier ga ik eens uitgebreid voor zitten!



Jakob G schreef:Van harte welkom XcharmedX,

Je kan inderdaad veel goede info op dit forum krijgen, als je met inbouw begint we zijn gek op foto's,
houd met de bouw rekening met eventuele uitbreidingen van het elektrisch zie ook de website van;
viewtopic.php?f=13&t=30170
http://mickelmoen.blogspot.nl/

Ga je de ombouw zelf doen, of laat je het doen?
Met de langere uitgave hadden we in ons geval hadden we wel baat gehad met wat meer ruimte met een uit geklapt bed.
Wat betreft parkeer vlakken betref passen we er mooi op.

Wij hebben zelf een T5, maar als we alles hadden geweten was het wel een T4 geworden,
naar de berichten schijnt die veel minder problemen te geven.
Je zult vast goede reacties krijgen.

Mhg,
Jakob.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Lange Wiel Basis :zwaai
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door XcharmedX »

Als ik het dus goed begrijp zijn er niet echt voordelen als ik voor Multivan kies?
Ik dacht dat het wellicht handig was met de railsen die er al in lagen en dat bij een personenbus die wand er al uit is?
Maar inderdaad de blanco VW T5 is minder duur in aanschaf.

Als ik voor een LWB :nuts kies heeft dat dan nog gevolgen voor het hefdak of voor een luifel?
Of maakt dat echt niks uit?
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door freek »

Het is maar net wat je wilt. Als je een compleet camperinterieur wil met kastjes, een aanrechtblaadje, ingebouwde toilet en koelkast dan zou ik inderdaad nooit een multivan kiezen. Maar wij hebben juist wel een multivan gekozen om zijn multipurpose karakter: en een camper en een grote personenauto en de laadruimte van een bestelbus. Plus: de noodzakelijke 'ombouw' is dan bijzonder beperkt: je moet een hefdak laten inbouwen voor de stahoogte (en voor 2 extra slaapplaatsen) en je moet een keukenmodule kopen/maken die je op de multivanrails vastzet. De multivan heeft al een huishoudaccu. Handig is natuurlijk wel een combinatie met een acculader en wat extra 12v en 230v stopcontacten.
De koelkast is een draagbare waeco compressorkoelbox en de draagbare toilet van thetford die je al dan niet ook meeneemt.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Zie ook het werk van Anno
viewtopic.php?f=13&t=50501

Ook een goede vraag aan deze mannen is misschien,,, wat ze achteraf anders zouden doen, met de kennis en ervaring die ze nu hebben. :yes

Nodig hen uit je te begeleiden bij de ontwikkelingen, en dat het weer een pracht van een stuk op het forum word en jullie camper, twee vliegen in één klap.
De rest zal dan ook mee doen. :toppie :wjw
XcharmedX schreef:Super, hier ga ik eens uitgebreid voor zitten!

Jakob G schreef:Van harte welkom XcharmedX,

Je kan inderdaad veel goede info op dit forum krijgen, als je met inbouw begint we zijn gek op foto's,
houd met de bouw rekening met eventuele uitbreidingen van het elektrisch zie ook de website van;
viewtopic.php?f=13&t=30170
http://mickelmoen.blogspot.nl/

Ga je de ombouw zelf doen, of laat je het doen?
Met de langere uitgave hadden we in ons geval hadden we wel baat gehad met wat meer ruimte met een uit geklapt bed.
Wat betreft parkeer vlakken betref passen we er mooi op.

Wij hebben zelf een T5, maar als we alles hadden geweten was het wel een T4 geworden,
naar de berichten schijnt die veel minder problemen te geven.
Je zult vast goede reacties krijgen.

Mhg,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

Hangt er allemaal vanf wat de topicstarter zel wil bereiken : een echte camper , of een basic ombouw om te voldoen aan de campereisen .

Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" . Voordeel van een Multivan is het brede bed / achterbank . Nadeel is dat er geen vaste kasten zijn , geen gootsteen , geen vuurtjes , geen vaste koelkast , geen grote woonbatterij (wel een kleine 2e batterij)

Een "camper" (zoals een Westfalia , of een volledige camperinterieur is naar mijn mening beter geschikt als "echte camper" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Beste Charmed,

Als je wel de middelen hebt ga voor een echte camper, met alle mogelijkheden, ga rond kijken en bekijk goed de echte campers, en de campers die al op het forum bekend zijn als toppers.
Een mens wil vaak toch later nog beter en mooier dan kan je het beter direct goed doen ook al moet je even behoorlijk bezuinigen, en je later een topper hebt. :yes :wjw

We zien graag je wensen tegemoet om dan gepaste raad te kunnen geven. :toppie
Pascal-141 schreef:Hangt er allemaal vanf wat de topicstarter zel wil bereiken : een echte camper , of een basic ombouw om te voldoen aan de campereisen .

Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" . Voordeel van een Multivan is het brede bed / achterbank . Nadeel is dat er geen vaste kasten zijn , geen gootsteen , geen vuurtjes , geen vaste koelkast , geen grote woonbatterij (wel een kleine 2e batterij)

Een "camper" (zoals een Westfalia , of een volledige camperinterieur is naar mijn mening beter geschikt als "echte camper" .
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door freek »

Pascal-141 schreef: Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" . Voordeel van een Multivan is het brede bed / achterbank . Nadeel is dat er geen vaste kasten zijn , geen gootsteen , geen vuurtjes , geen vaste koelkast , geen grote woonbatterij (wel een kleine 2e batterij) .
Hier ben ik het niet mee eens. Het hangt vooral af van je gezinsituatie en wensen. Wij hebben met zijn vieren fantastisch gekampeerd met onze aangepaste Multivan met 'gootsteen', kooktoestel, en compressor koelbox. Door het ontbreken van kastjes en een vaste keuken heb je veel meer flexibele ruimte en inderdaad 2 ruime tweepersoonsbedden van 160cm breed. Verkijk je niet op de beperkte ruimte in een T4 en T5. Alles mag er dan wel in zitten maar ook bij een california leef je vooral rond je camper. Een luifel en een bustent maken dit mogelijk. Twee schuifdeuren geven ook veel meer ruimte. Onderweg kan je met zijn 4-en in de auto slapen maar bij lekker zomers weer doe je dat niet. De kinderen slapen dan in een tentje en wij in het dak. Wel zijn we blij met ons electrische Californiadak op de Multivan. Met 4 personen heb je veel bagage, zeker wij ;-) : los van de normale uitrusting een gitaar, 2 longboards, 4 fietsen, een barbecue, complete sportuitrustingen, etc, etc. Wij hebben dan ook een grote dakkoffer op het hefdak en die kan er gewoon op blijven zitten met allerlei spullen erin. Afgezien van de vraag of op bv een Reimodak ook dakkoffer bevestigingspunten zitten is het maar de vraag of de gasveren dat gewicht houden. Ik vermoed van niet. De originele VW T5 fietsendrager is ook een uitkomst: we kunnen zo 4 fietsen meenemen. De Huishoudaccu van de multivan is groot zat: we hebben maar 1 dag stroom van de camping gebruikt.
Kortom: voor ons is de Multivan-camper de ideale camper en meer geschikt dan de California.
Bijlagen
WP_20160813_999.jpg
WP_20160808_005.jpg
WP_20160808_001.jpg
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Zo daar zeg ik U tegen. :campingT4 :bbq :camping :feest
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Scandibus »

Pascal-141 schreef: Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" .
Hier moet ik Pascal-141 helemaal gelijk in geven.
Een bus zoals hij hem schetst kun je moeilijk een camper noemen. :muur
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

Scandibus schreef:
Pascal-141 schreef: Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" .
Hier moet ik Pascal-141 helemaal gelijk in geven.
Een bus zoals hij hem schetst kun je moeilijk een camper noemen. :muur
Tja , het is zo . Ik zie vooral bij de Nederlanders de drang om een auto om te bouwen naar wat dan een "camper" genoemd word . En die ombouw gebeurd in 1e plaats om goedkoper te kunnen rijden . En dat komt omdat jullie zo'n dure belastingen moeten betalen . Dat probleem hebben de buurlanden niet . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie