Tja , dat is hoe jij het ervaart natuurlijk . Zoals je zelf al vermeld : tijdens het camperen leef je in een tent ("luifel en bustent"). En daar is niks mis mee natuurlijk , begrijp me niet verkeerd !freek schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Het hangt vooral af van je gezinsituatie en wensen. Wij hebben met zijn vieren fantastisch gekampeerd met onze aangepaste Multivan met 'gootsteen', kooktoestel, en compressor koelbox. Door het ontbreken van kastjes en een vaste keuken heb je veel meer flexibele ruimte en inderdaad 2 ruime tweepersoonsbedden van 160cm breed. Verkijk je niet op de beperkte ruimte in een T4 en T5. Alles mag er dan wel in zitten maar ook bij een california leef je vooral rond je camper. Een luifel en een bustent maken dit mogelijk. Twee schuifdeuren geven ook veel meer ruimte. Onderweg kan je met zijn 4-en in de auto slapen maar bij lekker zomers weer doe je dat niet. De kinderen slapen dan in een tentje en wij in het dak. Wel zijn we blij met ons electrische Californiadak op de Multivan. Met 4 personen heb je veel bagage, zeker wij ;-) : los van de normale uitrusting een gitaar, 2 longboards, 4 fietsen, een barbecue, complete sportuitrustingen, etc, etc. Wij hebben dan ook een grote dakkoffer op het hefdak en die kan er gewoon op blijven zitten met allerlei spullen erin. Afgezien van de vraag of op bv een Reimodak ook dakkoffer bevestigingspunten zitten is het maar de vraag of de gasveren dat gewicht houden. Ik vermoed van niet. De originele VW T5 fietsendrager is ook een uitkomst: we kunnen zo 4 fietsen meenemen. De Huishoudaccu van de multivan is groot zat: we hebben maar 1 dag stroom van de camping gebruikt.Pascal-141 schreef: Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" . Voordeel van een Multivan is het brede bed / achterbank . Nadeel is dat er geen vaste kasten zijn , geen gootsteen , geen vuurtjes , geen vaste koelkast , geen grote woonbatterij (wel een kleine 2e batterij) .
Kortom: voor ons is de Multivan-camper de ideale camper en meer geschikt dan de California.
Maar feit is feit : een Multivan is een (erg fijne en heel ruime) gezinswagen , een weekendauto . Wil je er mee camperen , dan moet je de "nutsvoorzieningen" er zelf ingooien . Dan word het een "camper" naar de typisch Nederlandse belastingtechnische eisen ( die eisen bestaan dus alleen in NL) . Wil je echt een camper , waar je (bij wijze van spreken) permanent kan in wonen , dan spreken we toch over een California of een afgeleide er van.
Maar nochmaals , iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur en noden .