Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:
Pascal-141 schreef: Een "multivan" met een zelfgemaakt kastje erin en een dakje erop is misschien een "camper" voor de belastingsdienst , maar eigenlijk is het maar een "weekend auto" . Voordeel van een Multivan is het brede bed / achterbank . Nadeel is dat er geen vaste kasten zijn , geen gootsteen , geen vuurtjes , geen vaste koelkast , geen grote woonbatterij (wel een kleine 2e batterij) .
Hier ben ik het niet mee eens. Het hangt vooral af van je gezinsituatie en wensen. Wij hebben met zijn vieren fantastisch gekampeerd met onze aangepaste Multivan met 'gootsteen', kooktoestel, en compressor koelbox. Door het ontbreken van kastjes en een vaste keuken heb je veel meer flexibele ruimte en inderdaad 2 ruime tweepersoonsbedden van 160cm breed. Verkijk je niet op de beperkte ruimte in een T4 en T5. Alles mag er dan wel in zitten maar ook bij een california leef je vooral rond je camper. Een luifel en een bustent maken dit mogelijk. Twee schuifdeuren geven ook veel meer ruimte. Onderweg kan je met zijn 4-en in de auto slapen maar bij lekker zomers weer doe je dat niet. De kinderen slapen dan in een tentje en wij in het dak. Wel zijn we blij met ons electrische Californiadak op de Multivan. Met 4 personen heb je veel bagage, zeker wij ;-) : los van de normale uitrusting een gitaar, 2 longboards, 4 fietsen, een barbecue, complete sportuitrustingen, etc, etc. Wij hebben dan ook een grote dakkoffer op het hefdak en die kan er gewoon op blijven zitten met allerlei spullen erin. Afgezien van de vraag of op bv een Reimodak ook dakkoffer bevestigingspunten zitten is het maar de vraag of de gasveren dat gewicht houden. Ik vermoed van niet. De originele VW T5 fietsendrager is ook een uitkomst: we kunnen zo 4 fietsen meenemen. De Huishoudaccu van de multivan is groot zat: we hebben maar 1 dag stroom van de camping gebruikt.
Kortom: voor ons is de Multivan-camper de ideale camper en meer geschikt dan de California.
Tja , dat is hoe jij het ervaart natuurlijk . Zoals je zelf al vermeld : tijdens het camperen leef je in een tent ("luifel en bustent"). En daar is niks mis mee natuurlijk , begrijp me niet verkeerd !
Maar feit is feit : een Multivan is een (erg fijne en heel ruime) gezinswagen , een weekendauto . Wil je er mee camperen , dan moet je de "nutsvoorzieningen" er zelf ingooien . Dan word het een "camper" naar de typisch Nederlandse belastingtechnische eisen ( die eisen bestaan dus alleen in NL) . Wil je echt een camper , waar je (bij wijze van spreken) permanent kan in wonen , dan spreken we toch over een California of een afgeleide er van.
Maar nochmaals , iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur en noden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door freek »

Pascal-141 schreef: Wil je echt een camper , waar je (bij wijze van spreken) permanent kan in wonen , dan spreken we toch over een California.
Ik heb toch wel erge medelijden met de mensen die dit beogen :bifun
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Scandibus »

Pascal-141 schreef: Ik zie vooral bij de Nederlanders de drang om een auto om te bouwen naar wat dan een "camper" genoemd word . En die ombouw gebeurd in 1e plaats om goedkoper te kunnen rijden .
Er is zelfs een autobedrijf dat hoofdzakelijk 'fiscale campers' verkoopt. Multivans met klapdak en alleen het noodzakelijkste voor de keuring.
En hoe meer van dit soort 'campers' worden 'goedgekeurd', hoe meer kans dat Financien dit 'ge/misbruik' gaat onderzoeken en er tenslotte een stokje voorsteekt.
Dan hebben we opeens een overschot aan Multivans met een klapdak... :bifun :bifun :bifun
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Mannen laten wat een mooi stuk kan worden niet laten verwateren, maar ook XcharmedX, en onze bezoekers met goede raad bij staan.
Houd altijd in gedachten dat we op ons forum ook veel bezoekers krijgen, we hebben een waardig forum en laten we dat ook zo houden. :wjw

Zie b.v.b
Mickel Moen 102932 keer bekeken.
Anno . . . . . 15027 keer bekeken.

Ik steek hand in eigen boezem, maak ook fouten, maar doe mij best het beter te doen.
En op bouwende tips zijn altijd welkom via de PB :mail dan houden we het forum ook netjes.

En hebben we nog tips voor onze nieuweling XcharmedX
Laatst gewijzigd door Jakob G op 31 aug 2016, 12:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

black bulli schreef:Ik zal t in gedachten houden,echt waar ,beloofd ,cross my hart net als dat spokerij topic :lach
:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:
Pascal-141 schreef: Wil je echt een camper , waar je (bij wijze van spreken) permanent kan in wonen , dan spreken we toch over een California.
Ik heb toch wel erge medelijden met de mensen die dit beogen :bifun
Tja , het gebeurd wel , ik ken een paar koppels die al enkele jaren in hun busje wonen/onderweg zijn/wereldreis maken . En zij wonen IN hun busje , niet in een tent . :knipoog Dat ene koppel (uit Zwitserland) is ondertussen al 2,5jaar onderweg , ze zitten momenteel in de USA met hun T3 Westie Syncro .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Jakob G »

Pascal-141 schreef:
freek schreef:
Pascal-141 schreef: Wil je echt een camper , waar je (bij wijze van spreken) permanent kan in wonen , dan spreken we toch over een California.
Ik heb toch wel erge medelijden met de mensen die dit beogen :bifun
Tja , het gebeurd wel , ik ken een paar koppels die al enkele jaren in hun busje wonen/onderweg zijn/wereldreis maken . En zij wonen IN hun busje , niet in een tent . :knipoog Dat ene koppel (uit Zwitserland) is ondertussen al 2,5jaar onderweg , ze zitten momenteel in de USA met hun T3 Westie Syncro .
Een mooie reactie Pascal,

Prachtig dan kunnen ze het ook wel heel goed met elkaar vinden, dat is in zo'n kleine ruimte wel een bijzondere test.
Wij hebben dan maar zeven maanden op pad geweest en dat ging best goed. :sjaal
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door Anno »

TS,

Één van de vragen die je gesteld hebt is korte of lange wielbasis.

Mijn eerste omgebouwde T5 was een korte T5. Die heb ik na 3 jaar verkocht. Eén van de redenen was dat ik wat meer ruimte in de lengte wilde hebben. Inmiddels is mijn verlengde T5 (nagenoeg) klaar en er zijn 8.000 vakantie KM mee afgelegd. 40 cm extra leefruimte is heel erg veel! (volgens mijn beleving)

Het slaaphefdak is groter dan het hefdak van voorheen. Ook dat bepaalt de ruimte beleving. En ook dat is heel persoonlijk.

De indeling heb ik zodanig gemaakt dat we niet op 120 cm breedte (formaat twijfelaar) maar op 140 cm breedte slapen. Die 20 cm ervaar ik als heel erg veel en bijzonder plezierig.

Als ik je een tip mag geven, kijk goed naar de verschillende indelingen / lengtes en bekijk zelf wat bij jou past.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door wilko »

Pascal-141 schreef:Tja , het gebeurd wel , ik ken een paar koppels die al enkele jaren in hun busje wonen/onderweg zijn/wereldreis maken . En zij wonen IN hun busje , niet in een tent . :knipoog Dat ene koppel (uit Zwitserland) is ondertussen al 2,5jaar onderweg , ze zitten momenteel in de USA met hun T3 Westie Syncro .
Ook leuk om te lezen in dit verband http://www.ifyoudrift.com
Daar neem ik mijn petje vooraf hoor. De ultime relatietest. Een beetje als een ruimtereis naar mars. Het zou bij ons na 4 weken waarschijnlijk op echtscheiding uitdraaien :nuts Maar dat ligt waarschijnlijk toch aan ons. :gekte
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Welke T5 geschikt voor ombouw naar camper

Bericht door de Viking »

Beste XcharmedX,

Zo heeft ieder zijn voorkeur, maar als je een camper wil bouwen van een VW bus, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een verlengde en verhoogde (L2H3) T5 Transporter 1.9 TDI (hoge achterdeuren).
Voordeel vind ik dat het polyester fabrieksdak gelijk op hoogte is, 190 cm en je niet een duur hefdak er op hoeft te zetten.
Deze verhoogde bussen zijn ook gelijk verlengt, dus veel ruimte en qua model vind ik de bus mooier dan later opgezette daken.
Je kunt je eigen indeling maken zonder de VW banken en je hebt dan veel opbergruimte onder de banken. ( en goedgekeurd voor 6 personen)
Het bed kan 165cm breed en 190 lang worden en een keukentje van 80 cm breed.
Bovendien kun je een grote kast boven achterin de bus bouwen en boven de bestuurder. (blijft precies de vereiste 2 meter over)
De bouw hoeft niet duur te zijn. Voor mij de ideale VW camper.
Voor een 2005 betaal je nog 600 euro BPM bij.
Echter, het blijkt dat deze bus zeldzaam is in Nederland, er zijn maar weinig van te koop.
Duitsland zijn er iets meer. Je komt ze ook tegen als ambulance in het buitenland.
Succes met je keuze.
Sieds
L2H3 T5 Transporter
L2H3 T5 Transporter
mijn projekt: viewtopic.php?f=13&t=52269

Te koop in Duitsland:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... AsArray=KW
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie