Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

All season banden

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: All season banden

Bericht door Deskman »

t-vierder schreef:Je moet echter wel bedenken dat all season banden in alles een compromis zijn. Het zijn niet de beste winterbanden en het zijn niet de beste zomerbanden.
Als het echt gaat winteren en ik wil de weg op dan heb ik ook nog een set echte winterbanden liggen. Ondertussen lijkt Michelin als eerste het verschil tussen zomer en winter aardig te dichten en presteren ze in tests beter dan zomerbanden in winterse omstandigheden en beter dan winterbanden onder zomerse omstandigheden.

Ik ga niet racen met mijn bus (als is dat misschien best verleidelijk met een TDi) maar de banden die er nu onder zitten zijn behoorlijk rondgesleten en toen ik van de week vanuit Schiphol de A4 op wilde draaien (haaks bochtje) begon de boel al weg te zwabberen. Dat heb ik op een Noors bergweggetje liever niet. En juist daar met relatief lage temperaturen en veel bochten hoop ik een betere wegligging te hebben dan met zomerbanden en vooral ook tot er echt sneeuw ligt er mee door kan rijden zonder bij elk weerbericht te denken: zal ik ze maar wisselen?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
asacharow
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 jan 2010, 08:06

Re: All season banden

Bericht door asacharow »

Ik heb sinds 3,5 jaar een VW T5 camper en heb er all wheaterbanden op laten zetten. Daar voor had ik 4 jaar, een T4 camper en dat gedoe met winterbanden, zomerbanden opslag etc... vooralsnog ben ik blij met mijn AWB en geen gedoe met opslag. Maar ja, ik ga ook uberhaupt niet naar Noorwegen, Oostenrijk en Zwitserland, laat staan naar landen waar je sneeuwkettingen en van die banden nodig hebt.:.))
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: All season banden

Bericht door zonweringen »

Mijn advies is ga voor echte winterbanden als je in het buitenland rijdt. Wij rijden op winterbanden Dunlop SP LT 60 215/60-17, ook geschikt voor spikes (voor een keer wintervakantie in Scandinavië). In de zomer rijden we nu op Michelin Latitude Cross 235/55-17.
De originele 4 seizoen banden (Goodyear Cargo Vector 2) waren goed voor 70.000 km, maar vanaf 40.000 km erg lawaaiig. Bergop met 4-seizoens banden en 4motion was geen probleem, alleen tijdens het afdalen met af en toe in de schaduw ijs en sneeuw plakken geen prettige ervaring met remmen en grip verlies. De banden en de velgen gekocht bij Profile Tire Center, prijs van een Internetaanbieder laten zien en een deal gekregen.
dip
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 sep 2015, 21:43

Re: All season banden

Bericht door dip »

Dunlop SP LT 60 215/60-17, ook geschikt voor spikes
Dus je kan die spikes er later inzetten?
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: All season banden

Bericht door zonweringen »

In mijn winterbanden kan je spijkers laten schieten en het moet mogelijk zijn om deze zelf er weer uit te halen.

Op verschillende forums (Noorwegen en Zweden) zijn er verschillende discussies over winterbanden te vinden en ook over ‘studs’ wel of niet. Om het nog lastiger te maken lees je soms dat echte winterbanden beter zijn voor in het noorden vanwege de hoeveelheid sneeuw en juist spijkerbanden in het zuiden als de temperatuur net boven of onder nul is en je last hebt van ijs. Misschien zijn er andere forumleden die meer ervaring hebben met het reizen naar Scandinavië in de winter?
http://shop.rindab.se/en/artiklar/best- ... ation.html
http://shop.rindab.se/cgi-bin/ibutik/AI ... =100503618
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: All season banden

Bericht door Deskman »

Terug van weggeweest. 7000 kilometer verder kan ik niet anders zeggen dat de Michelin CrossClimate banden prima voldoen. Geluid is niet veel anders dan gewone banden, grip bij droog weer, nat weer en natte sneeuw (heel natte sneeuw - het bleef niet liggen) niks over te klagen. Het stuurt goed en de banden zoemen zeker niet zo erg als de winterbanden onder mijn gewone auto. Ik heb mezelf niet in the middle of nowhere in de modder vast durven rijden maar nat en drassig gras en de af en toe veen-achtige grond naast parkeerplaatsen (en plaatsen die ik daarvoor gebruikte) kwam ik altijd zonder slippen uit. Alleen een modderig hellinkje heb ik niet gehaald omdat de banden daarmee snel dichtslibben. Nu maar eens bijhouden hoe het met de slijtage zit.

Afbeelding
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: All season banden

Bericht door J vd Pal »

Klinkt goed. Nu eerst mijn huidige banden verslijten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: All season banden

Bericht door Beckontheroad »

Inmiddels m'n voorbanden vervangen door Michelin CrossClimate, na bovenstaande ervaringen en nog wat rondneuzen op het web.
En nu benieuwd hoe ze verder bevallen, zover geen direct verschil of ik moet het idee hebben dat ze lichter lijken te sturen. Voorheen lag er Bridgestone op.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
marc multivan
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 sep 2015, 22:07

Re: All season banden

Bericht door marc multivan »

ikzelf heb onder mn (174 pk multivan) maxxis 17, 235 " suv band geplaatst.
inmiddels 15 000 k mee gereden.

http://www.maxxisbanden.nl/maxxis-banden/4-seizoenen/
type MA-SAS geplaatst,, ik ben erg tevreden over deze band, stuurt goed, stil en voldoende grip.
Tevens is deze band betaalbaar,,

groet, Marc
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: All season banden

Bericht door Deskman »

Test van de ANWB van de Michelin CrossClimate.

Voor wat het waard is. Dat échte winterbanden het beter doen in de sneeuw lijkt me neet meer dan logisch maar voor de rest blijk ik toch een paar erg fijne en betrouwbare reisbanden onder de bus te hebben. Zover was ik men mijn eigen ervaring ook al gekomen maar ik heb nog niet in de diepe sneeuw gestaan met de banden en ik rij met de bus niet op de limiet (de gevolgen van over de limiet kan ik niet betalen).
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: All season banden

Bericht door Beckontheroad »

Deskcamp schreef:Test van de ANWB van de Michelin CrossClimate.

Voor wat het waard is. Dat échte winterbanden het beter doen in de sneeuw lijkt me neet meer dan logisch maar voor de rest blijk ik toch een paar erg fijne en betrouwbare reisbanden onder de bus te hebben...).
Ja precies, ook mijn overweging, mag er formeel mee in D en CH de winter in. Scheelt een dubbele wielen/bandenset binnenkort en het 2x/jaar wisselen.
In geval van echte winterse omstandigheden maak ik me weinig illusies, maar heb nu ook niet de intentie die op te zoeken. En ja je weet nooit waarje uitkomt, dan blijft het devies net als vroeger, beheers je, versnelling hoger en neem de tijd..
( laat eerst de winter maar eens komen, alhoewel, na deze warme herfstovergang en het idee van behoud van de gemiddelde temperatuur, zou het technisch gezien erg koud moeten worden de komende winter.... :lach )

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 311
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: All season banden

Bericht door Deskman »

Mijn overweging voor deze banden was vooral dat ik ook in de herfst en winter op stap ga en dan de boel graag goed op de weg houdt.

Als het echt wintert gaan de andere velgen er op maar de periode dat je gaat twijfelen tussen zomer- of winterbanden kan nu uitgesteld worden tot het echt dreigt te gaan sneeuwen. Bovendien ben je in het buitenland dan in ieder geval formeel op winterbanden aan het rijden.

Ondertussen lijken er nog heel veel mensen in mijn wijde omgeving winterbanden te zien als het product van de bandenlobby en bestáán er helemaal geen banden die het beter doen in de sneeuw - anders dan door het grove profiel.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: All season banden

Bericht door Walda »

Ik heb november 2015 ook Michelin CrossClimate laten monteren en ben er, na 22000km nog steeds erg tevreden over. Tijdens de wintersport dit voorjaar in Frankrijk de berg op en af zonder kettingen over de sneeuw was geen enkel probleem. Nu net gemeten zit er achter nog 6mm profiel en voor nog 5mm. Ik weet niet hoe diep het profiel nieuw was.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: All season banden

Bericht door t-vierder »

t-vierder schreef:Ik heb vorig jaar 4 Borbet velgen met Michelin cross climate banden gekocht bij Deni in Zwanenburg. Uitstekende service, uitstekende prijs, uitstekende velgen en uitstekende banden. Je moet echter wel bedenken dat all season banden in alles een compromis zijn. Het zijn niet de beste winterbanden en het zijn niet de beste zomerbanden. Ze zijn geloof ik op hun best bij zo'n 7 graden celsius. Maar toch, deze Michelins bevallen mij uitstekend. Heb er nu zo'n 40.000 kilometers mee gereden vanaf juli vorig jaar. Mijn T5 is een 4 motion. Voor zit er nog 5 mm profiel op en achter 7 mm. In geval van tweewielaandrijving zal het slijtageproces waarschijnlijk anders verlopen.

Ik moet er bij zeggen dat ik mijn auto bepaald niet spaar. Zodra de motor goed warm is gaat het gas er op en ik maak er een sport van om te kijken hoe hard ik dat ding een bocht kan laten ronden (schrikbarend hard kan ik je inmiddels vertellen). Dat er dan nu nog steeds 5 mm op de voorste banden zit valt me enorm mee. Op een droge weg hebben ze een uitstekende grip, in de regen staan ze hun mannetje, maar in de sneeuw? Dat weet ik niet, want we hebben weer eens geen winter gehad in ons Nederlandje. In de modder doen ze ook nog wel wat, maar als het al te drassig wordt moet je wel oppassen. Ik heb een keer in een veldje vastgezeten, waar ik een paar weken daarvoor nog geen probleem had. Het had blijkbaar wat al teveel geregend in de tussentijd en ik zakte meteen een centimeter of tien weg. En dan merk je dat dit geen terreinbanden zijn :lach

Al met al ben ik zeer te spreken over deze Michelins en over Deni. Ook ik heb geen aandelen in deze zaak, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de eigenaar van deze zaak een goede kennis van mij is. Maar dat is hij geworden omdat het een sympathieke kerel is die een goede service verleent.

Dit was april dit jaar. Ergens in juni of juli heb ik de voorste wielen achter en de achterste naar voren verplaatst en nu, nu ik er zo'n 62.000 km mee gereden heb, zit er nog zo'n 3 à 4 mm profiel op. Voorlopig is dat nog wel genoeg, maar voordat het winter wordt koop ik nieuwe. In de sneeuw is 4 mm te weinig, ook met echte winterbanden. Ik zal dan tegen de 70.000 km met dit setje gereden hebben en tot volle tevredenheid. :sjaal

Tot slot nog even een interessant artikel: https://view.publitas.com/impuls-een-ui ... e/page/6-7
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie