Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedrukschakelaar dichtgelast: kan dit kwaad?

vragen over de T4
Plaats reactie
Steefio
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2007, 16:24

Oliedrukschakelaar dichtgelast: kan dit kwaad?

Bericht door Steefio »

Hallo Weetjewelers,

Vanavond kwam ik er bij de pomp achter dat mijn bus (2,5 benzine uit '96) fors naar verbrande olie stonk.

De oorzaak was snel gevonden: een oliedrukschakelaar lekte olie (bij de aansluiting van het stekkertje) . De olie spetterde vervolgens tegen de uitlaat, vandaar de stank... Trouwens nog geluk gehad dat de boel niet is vastgelopen, ik ben zo'n 2 liter olie kwijktgeraakt.

Ik heb de schakelaar eruit gedraaid. Erachter zit een veer, in de schakelaar zelf zit een klein gaatje. Omdat ik morgen naar mijn werk moet, heb ik dit gaatje even dichtgelast, zodat ik morgen een nieuwe schakelaar kan kopen. De lekkage is verholpen, ik heb olie bijgevuld en hij loopt weer als vanouds. Het waarschuwingslampje op het dashboard blijft uit.

Als ik logisch nadenk, zou mijn actie geen kwaad moeten kunnen. De enige functie van de schakelaar is het lampje op het dashboard doen branden bij te weining druk, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Waarom zijn er trouwens twee oliedrukschakelaars? (een van 0.3 bar en een van 1.8 bar) De kapotte schakelaar was trouwens de onderste van 1.8 bar.
En waarom brand mijn dashboardlampje niet nu ik de schakelaar heb 'gesaboteerd'?

Wie heeft er meer info?

Alvast bedankt!

Stephan
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

De bovenste reageert als er op een of andere manier teveel druk in je carter ontstaat, wel handig als er wat gesignaleerd wordt zo voorkom je dat er olie uit andere kieren en gaten naar buiten wordt geperst.

Tijdelijk zal het geen probleem zijn lijkt me, het probleem dat je beschrijft had ik met mijn oude T3 ook ik heb ook daar gewoon de schakelaar losgetrokken en heb er nog jaren mee gereden

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ga er even van uit dat de twee sensoren bij de benzine een gelijke functie hebben als bij de TDI....

De lage druk is de druk die bij stationair toerental bereikt moet worden, de hoge druk moet ie vanaf een bepaald toerental hebben (bij TDI ongeveer 2000 rpm) Als je enkele seconden boven dit toerental rijdt en de sensor registreerd te weinig druk, dan zal het olielampje aan gaan (bij TDI knipperen in combi met een irri piepend geluid) In het geval van de TDI gaat de audio-visuele alarmering pas uit als de motor uit gaat (dus niet als je weer onder de 2000 toeren komt.

Als je de hogedruksensor gesaboteerd hebt zal er stationair geen melding zijn van te lage oliedruk (immers, de lagedruksensor werkt gewoon)
Pas als je gaat rijden en de sensor die de hoge druk moet registreren registreerd dit niet zul je melding krijgen.

van 2 liter olie verliezen loopt je motor niet vast (dat gebeurd als ie geen smering meer krijgt en dan had je lagedruksensor al gewaarschuwd)

Dichtlassen van de sensor kan in zoverre geen kwaad dat (mits er niets van je las-aktie in de motor terecht komt) je alleen de werking van de sensor blokkeerd, Zoals hierboven omschreven zul je dit tijdens rijden wel moeten merken... Je kunt alleen door het saboteren van de sensor ook niet meer controlleren of je oliedruk wel op de minimale waarden is, kortom, ALS je een drukprobleem krijgt merk je het niet met alle eventuele schade van dien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Misschien zou het zo kunnen zijn, dat als de hogedrukoliesensor niet werkzaam is,
dat de motorcomputer hem bij het bereiken van hoge oliedrukken, in noodloop zet?
Dat zou ik me kunnen voorstellen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me niet.....of in elk geval zou ie dan ook de toeren niet mogen bereiken waar deze drukken vereist zijn... Maar dan nog..... als de druk niet bereikt wordt (en voor het management is een defecte sensor/dichtgelaste sensor/geen druk hetzelfde) betekend dat potentieel gevaar....lijkt me stug dat een fabrikant dan maar noodloop inschakeld zonder waarschuwing (die betekend dat de motor afgezet moet worden)...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie