Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Peter, het gaat inderdaad maar over erg weinig water. Wat handen wassen, eens wat afgieten, dat soort dingen. Aangezien wij meestal op een camping staan, doen we de vaat in de campingfaciliteiten.

Een magneetklep zou kunnen als ik een probleem had met zoals het nu is. En dat is niet zo. Ik weet het dopje zo te vinden, hoef niet op mijn knieën in het natte gras. Het is losdraaien van het dopje is niet echt bewerkelijker dan het openen van een kraantje. Het benodigde materiaal had ik nog liggen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 14 jul 2016, 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door marcm »

Mickel Moen schreef:Hierboven heb ik al aangegeven, dat ik een vuilwatertank in de zijwand heb. Tevens een verwijzing naar mijn blog hoe het gedaan is. Wat verwacht je nog meer?
ik verwacht eigenlijk helemaal niets, excuses als ik die indruk heb gewekt. maar in jouw eerdere post (en je blog) kon ik niet vinden wat ik zocht. zal mijn ondeskundigheid zijn. dus dank voor deze foto's, nu weet ik waar ik naar moet zoeken.
grt. marc
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Scandibus »

Multivan Generation schreef:Dank.
Ik zou mezelf voor kunnen stellen, dat zo lozen (over een tijdje) niet (meer) zou mogen.
Dat mag nu al niet meer:
Afvalwater lozen
Grijs water. (Grijs water is een verzamelnaam voor licht verontreinigd afvalwater dat afkomstig is van huishoudelijke handelingen). Het lozen van afwalwater mag alleen in een put die daarvoor is bestemd. Dus niet in een straatput, omdat deze putten vaak het regenwater afvoeren naar het oppervlaktewater en niet naar de rioolzuivering. Verleidelijk, maar erg slordig is het wegrijden met de kraan van de vuilwatertank een klein beetje open. Zoiets bezorgt ons camperaars een slechte naam. © 2002-2016 G. Speek
Bij de pleziervaart bijvoorbeeld, mag je ook geen fecaliën meer zo lozen op het oppervlakte water.
Dit is Zwart water ofwel toiletwater . Daar gaat dit verhaal nog niet eens over.
in sommige gemeenten (in Nederland) mag je al je auto niet meer op straat wassen :bonk
Dat zal straks wel de regel worden, omdat men autowas-water gelijkstelt met grijs water en dat mag niet in een straatput.
(is in b.v. Duitsland al sinds de 60er jaren streng verboden)
Bij een westfalia zit het uitloop kraantje van de vuilwatertank aan de binnenzijde (volgens mij),
lijkt mezelf wat prettiger zodat je niet op de knieën op een nat grasveld moet bukken om je kraantje weer open te zetten.
Aan de andere kant, hoe vaak moet je de tank leeg laten lopen? Hij is toch behoorlijk groot.
Ik verwacht dat je van al het water wat je verbruikt, maximaal 10% in je vuilwater tankje loost.
Zou het geen mooi idee zijn, om een 12V magneetklep (met voldoende diameter) aan de onderzijde van de vuilwatertank te maken?
Druk op een schakelaar en klep open ---> water stroomt weg.
Waarheen dan? :groteogen Niet in een straatput dus!
Vroeger hadden wij in onze kast 2 jerrycans staan, eentje voor schoon water en eentje voor vuil water.
Die kon je er zo uithalen.
Hier gaat het verhaal dus wel over.
Als je de regels zo interpreteert dat ook het grijswater in de auto wordt opgevangen (en als je dit in een uitneembare jerrycan doet is het gemakkelijk weg te brengen) mag een lozingsslang onder de auto alleen gebruikt worden om je grijswater(tank) in een (transport-)bak te lozen om het naar een lozingsplek te brengen.
Ook zijn de regels soms niet "eenduidig" en vrijelijk interpreteerbaar.
Ik heb een steekproef aan huis gehad en een discussie over bijvoorbeeld hoe groot de vaste opbergruimte dient te zijn.
Voldoende was het antwoord van de ambtenaar. Wat is voldoende; hoeveel liter inhoud of welke afmetingen? ---> geen antwoord..
@Geert,
Als jij dit denkt af te kunnen doen met “allemaal eigen interpretatie gedoe” bedenk dan wel, dat door de summiere omschrijvingen in de tekst, het de Belastingdienst/RDW ook vrijstaat om te interpreteren. En waar wij geneigd zijn om iets in ons voordeel uit te leggen, kan een onwelwillende controleur met gemak het tegenovergestelde doen.
Ik ben benieuwd wat de toekomst, meer meer harmonisering van de EU-lidstaten omtrent dit soort regelgeving, gaat brengen.
Duidelijker duidelijker omschreven voorschriften en regels, met minder of geen ruimte voor interpretatie, hoop ik. :knipoog

Groeten, Heiko
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Beckontheroad »

Had voorheen onder mn Reimo T4 een PVC buis hangen met een aftap kraan aan de voorzijde, ging iets in van 20l, werkte eenvoudig.
Die liep dus evenwijdig van voor naar achter onder het keukenblok-kastjes.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij is het doel van een vuilwatertank,
om je afval water (tijdelijk) op te vangen om dit op een juiste wijze en op een juiste plaats,
bijvoorbeeld een speciale daartoe ingerichte plek(lozingsplaats) op een camping,
te kunnen laten afwateren.

Wat wel lastig is met wet- en regelgeving,
is dat het ten eerste, lastig te vinden is,
en ten tweede vaak lastig te lezen en te interpreteren.
Dat zou eens verbeterd moeten worden.
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Scandibus »

Multivan Generation schreef:Volgens mij is het doel van een vuilwatertank,
om je afval water (tijdelijk) op te vangen om dit op een juiste wijze en op een juiste plaats,
bijvoorbeeld een speciale daartoe ingerichte plek(lozingsplaats) op een camping,
te kunnen laten afwateren.
Natuurlijk heb je gelijk, Peter!
Maar er zijn nog maar weinig campings met speciale lozingsplekken voor grijs water.
En als die er zijn, kun je er zelden boven rijden :nuts . Vandaar dat verhaal met de transportbak...
Wat wel lastig is met wet- en regelgeving,
is dat het ten eerste, lastig te vinden is,
en ten tweede vaak lastig te lezen en te interpreteren.
Dat zou eens verbeterd moeten worden.
Helemaal mee eens. Dat is ook de strekking van de laatste zin van mijn betoog.

Groeten, Heiko
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Herman744 schreef:Marcm,

Ik rijd T4, weet niks van T5. Kan je niet helpen.

Michael Moen:
Ik dacht mijn "kennis" gelezen te hebben in het volgende zinnetje.

Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.

en dan met name het woordje "uitneembare". Maar nu ik het nog eens lees, begin ik toch te twijfelen. Nou vraag ik me weer af wat "watervoorziening" betekent. Is dat alleen de verswatertank met kraan of toch ook de afvalwatertank?
Het probleem met dit interpreteergedoe is, dat je ten eerst moet uitgaan van wat er letterlijk staat. Er staat niets over een verswatertank en ook niets over een vuilwatertank. Als de wetgever dat er expliciet bij wilde hebben, dan was dat wel in het rijtje genoemd. In het rijtje spoelbak, kraan, afvoer staan deze echter niet.

Een keurmeester zal zich eerst baseren op wat er in de regelgeving staat. Ik veronderstel, dat het ten tweede meehelpt, dat je de camper zo aanbiedt, dat het voor de keurmeester of de douanier aannemelijk is dat het echt een camper is.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 14 jul 2016, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Herman744 »

En eh, kraan hoeft ook nergens op aangesloten te zijn. Als ze er maar in zit .........?? En eh, even terloops: aanbied hoort een t te hebben.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

Beste Herman, bedankt voor het wijzen op de tik/spelfout. Inmiddels hersteld.

Advies: Voortaan laten wat het is. Als je alles hier wilt gaan corrigeren, wat verkeerd gespeld is of grammaticaal niet klopt, krijg je er een dagtaak aan. Je schiet er niets mee op, maar het veroorzaakt wel ergernis. Ik kan er wel tegen, maar veel mensen vinden dit vervelend. Sociale media zijn razend snel. Een spelfout, tikfout enz. is dan ook zo gemaakt. Meestal lees ik het nog eens over, om de fouten eruit te halen, maar er blijft ook wel eens een staan.


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Herman744 »

Mickel,

Normaal corrigeer ik nooit iemand op tik/spelfouten, maar ik vond je opmerking over waar ik "die kennis" weg had wat denigrerend over komen, terwijl ik iemand met mijn beste kennis wilde waarschuwen. Het was een klein tikje terug van mijn kant. Ik ga volgend jaar weer gewoon naast je staan hoor op het camperweekend.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Mickel Moen »

@ Herman,

Was niet denigrerend bedoeld. Excuus als het zo overkwam.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door LAYCA »

Aangezien de meeste campers van fabriek uit 2 tanks hebben schoon & vuil heeft dit een reden.
Misschien wel/geen regels voor maar vind dit wel juist.
Als je vrij staat lijkt het mij niet sociaal om je vuile water in deze omgeving te lozen.
In de praktijk klopt het wel dat er maar 10% van het schone water in je vuilwatertank komt.
Altans bij mij, heb in 3 weken rondtoeren 2 maal de vuilwatertank geleegd die op dat moment niet eens vol was (inhoud 10 Ltr)
En dit was hoofdzakelijk water van omspoelen koffiekopjes etc.
En zijn onderweg veel plaatsen om je vuilwater op een normale manier te lozen.
Op plaatsen waar je het weg moet brengen pak ik de porta potti die nog niet vol is, zet het onderste deel onder de vuilwaterafvoer en loop/rij een keer naar de juiste plek. :toppie
Bijvoorbeeld onderstaand bord.
Bijlagen
lozen vuilwater.jpg
lozen vuilwater.jpg (11.31 KiB) 2129 keer bekeken
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: rechtstreekse afvoer afwaswater - gat in chassis

Bericht door Endebendebus »

Ik heb voor dat hele kleine wasbakje waar hoogstens ik mijn tanden poets of zo, of een kopje omwas een uitgang naar buiten gemaakt. Van vuil water kun je het niet hebben eigenlijk. Afwassen gaat altijd buiten in een bak of op de camping in de daarvoor bestemde plaats.. Ik heb daarvoor een gat geboord en een huiddoorvoer genomen, zoals gebruikelijk in de scheepvaart. Mocht het veel worden zet ik er een bakkie onder :jumpklap
Bijlagen
image.jpeg
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie