Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Hallo,

In het verleden zelf een T3 campertje gehad (wat achteraf niet op camperkenteken te krijgen was :bonk , verkocht nadat de koppakking er uit geblazen was). Daarmee heel de zuid-kust van Engeland af gereden.
Later nog eens een T4 buscamper gehuurd en heel Schotland doorkruist.

Af en toe begint het weer te kriebelen om weer een campertje te hebben. Ondertussen wel twee dochters rijker :lach

Afijn, lang verhaal -> kort:

Op ons werk rijden Transporters (geen dubbele cabine)
Nu is er eentje 13 jaar oud (2003) T4, die gaat er op termijn uit. Is altijd wel goed onderhouden en staat nu ongeveer 115 dkm op de teller. Is een tdi 65 KW.
Wel wat lichte beschadigingen rondom en een verschoten oranje lak.
Deze mag ik dan waarschijnlijk tegen gunstig tarief van mijn werkgever kopen.

Nu zit ik echter een beetje te rekenen naar mijn wensen en zit mij sterk af te vragen of ik nu wel zo heel veel goedkoper uit ga zijn om er zelf 1 om te bouwen tov van een bestaande T4 Westfalia aan te kopen.

Slaaphefdak, reken ik 2,5 dznd voor
Slaap-zitbank, RDW-bestendig reken ik 1,5 dznd voor (gokje?)
Koelkast 0,5 dznd
En dan wat er verder allemaal nog bij komt kijken, gasstel, extra accu, electronica ,kraantje, spul voor keuken, jerrycans, draaiplateaus voorstoelen, vervangende interieurdelen (hebben nogal te lijden gehad, ook kapot links en rechts) klein grut 1,5 dznd

Alles bij elkaar denk ik ergens tussen de 8 en 9 dznd uit te komen.

Nadelen:
Dan heb ik een niet-originele camper waarbij ik de buitenkant dan waarschijnlijk met een rollertje ga doen.
En ik zit een beetje met de on-board electronica waar ik 0,0 verstand van heb. Dus die zal waarschijnlijk niet al te uitgebreid zijn.
Minder restwaarde als zijnde 'eigenbouw'

Voordelen
Een compleet eigenbouw camper, iets om trots op te zijn lijkt mij.
Toch net iets goedkoper dan 'kant en klaar'
relatief weinig kilometers en voorgeschiedenis bekend

Voor 10-11 dznd heb je een T4 Westfalia, met alles er op en er aan en voorzien van alle luxe......


Zomaar wat overdenkingen, mensen die eens op deze plannen kunnen/willen schieten?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Sjoerds »

Zijn goedkopere opties hoor. Klein hefdak, gebruikte bedbank zoeken en interieurdelen en keuken. Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Ik was voor mijn (eenvoudige) zelfbouw totaal ongeveer 2500 euro kwijt. Inclusief hefdakje, extra bank achterin, koelkast, omvormer met huishoudaccu en keukenblok.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Sjoerds »

Anderzijds zag ik op autotrack een kant en klare California met 235000 km staan voor 8950 euro, dan kan je instappen en rijden...
https://www.autotrack.nl/tweedehands/vo ... _referrer=
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Sjoerds schreef:Zijn goedkopere opties hoor. Klein hefdak, gebruikte bedbank zoeken en interieurdelen en keuken. Je kunt het zo gek maken als je wilt.
Ik was voor mijn (eenvoudige) zelfbouw totaal ongeveer 2500 euro kwijt. Inclusief hefdakje, extra bank achterin, koelkast, omvormer met huishoudaccu en keukenblok.
Ik denk dat jij een klein hefdak bedoelt? We moeten er met 4 in kunnen slapen, daarom kwam ik op een slaaphefdak.

Verder is het nu een bedrijfsbus. Ik heb een beetje begrepen dat ik dan niet elke willekeurig bankje er in kan knallen, maar dat dit een rdw-erkend type moet zijn en geplaatst door erkend monteur?

Deze onderdelen zijn niet zo maar 2dehands te vinde. Dan loopt m.i. alles al snel flink op.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

bobv schreef:
Dropmans schreef:Voor 10-11 dznd heb je een T4 Westfalia, met alles er op en er aan en voorzien van alle luxe......
Van 2003? Met zo weinig kilometers?
Dat is waar, maar die Westfalia zal weer stukken luxer zijn.

Aan de andere kant heb je wel gelijk hoor, van zo weinig kilometers vind je ze niet snel, of dan loopt de prijs ineens flink op.
Nog een voordeel is dat ik precies weet wat er allemaal met die bus is gebeurt en wat er aan versleuteld is, de afgelopen 13 jaar.
Deze heeft eigenlijk nooit echt noemenswaardig veel gehad.. (de allereerste T5's echter die er rijden bij 'ons'.... :huilen)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Sjoerds »

Dropmans schreef:
Ik denk dat jij een klein hefdak bedoelt? We moeten er met 4 in kunnen slapen, daarom kwam ik op een slaaphefdak.

Verder is het nu een bedrijfsbus. Ik heb een beetje begrepen dat ik dan niet elke willekeurig bankje er in kan knallen, maar dat dit een rdw-erkend type moet zijn en geplaatst door erkend monteur?

Deze onderdelen zijn niet zo maar 2dehands te vinde. Dan loopt m.i. alles al snel flink op.
Klopt, ik heb een klein dak.
Ik denk dat als je inderdaad een groot slaaphefdak wilt, je beter kunt kijken voor een kant en klare. Zoiets als in de link die ik meestuurde bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze zoiets zelf kunt (laten) maken voor dat geld.
Daarbij heb ik begrepen dat ze bij de Rdw heel moeilijk kunnen doen bij een niet af-fabriek geplaatst slaaphefdak ivm met het doorzagen van alle dakspanten. Zonder juiste officiële documenten en sterkteberekeningen is dat volgens mij niet goedgekeurd te krijgen...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door brugseb »

65 kW tdi - bedoel je dan de 1,9 tdi?
In dat geval zou ik toch maar voor een alternatief gaan.
Die link is wel vreem - een 2.0 tdi hebben ze nooit in een T4 gestopt, zal wellicht dus ook gewoon een 1,9 zijn - en da's licht, koop je beter voor dat bedrag een 2.4 d. Maar da's mijn persoonlijke mening natuurlijk :peace
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Sjoerds »

Kenteken gechecked en is een 2.4 vijfcilinder met 78 pk. Ds in ieder geval beter dan een 1,9...

Maar persoonlijk gaat er voor mij niks boven de 102 pk TDI, maar die rode is wel even 5000 euro duurder. Is een heel ander prijsklasse. Onder de 10.000 is er niet zoveel te vinden
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

brugseb schreef:65 kW tdi - bedoel je dan de 1,9 tdi?
In dat geval zou ik toch maar voor een alternatief gaan.
Die link is wel vreem - een 2.0 tdi hebben ze nooit in een T4 gestopt, zal wellicht dus ook gewoon een 1,9 zijn - en da's licht, koop je beter voor dat bedrag een 2.4 d. Maar da's mijn persoonlijke mening natuurlijk :peace
Het is inderdaad geen snelheidsmonster, toch rijd het niet verkeerd vind ik. Ik zal het koppel eens checken, dat doet ook wat.
Busjes worden hier af en toe flink afgeladen en dan nog een flinke kar er achter. (zitten ok verzwaarde veren onder). En toch komt het nog redelijk van zijn plek. (althans voor mij, op vakantie, lijkt het me voldoende)

En ach, ik zit ook af en toe nog naar T3-tjes te loeren, daar is het gros van de motoren/campers die aangeboden worden helemaal dramatisch.... :gekte
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Sjoerds schreef:
Dropmans schreef:
Ik denk dat jij een klein hefdak bedoelt? We moeten er met 4 in kunnen slapen, daarom kwam ik op een slaaphefdak.

Verder is het nu een bedrijfsbus. Ik heb een beetje begrepen dat ik dan niet elke willekeurig bankje er in kan knallen, maar dat dit een rdw-erkend type moet zijn en geplaatst door erkend monteur?

Deze onderdelen zijn niet zo maar 2dehands te vinde. Dan loopt m.i. alles al snel flink op.
Klopt, ik heb een klein dak.
Ik denk dat als je inderdaad een groot slaaphefdak wilt, je beter kunt kijken voor een kant en klare. Zoiets als in de link die ik meestuurde bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze zoiets zelf kunt (laten) maken voor dat geld.
Daarbij heb ik begrepen dat ze bij de Rdw heel moeilijk kunnen doen bij een niet af-fabriek geplaatst slaaphefdak ivm met het doorzagen van alle dakspanten. Zonder juiste officiële documenten en sterkteberekeningen is dat volgens mij niet goedgekeurd te krijgen...
Hmm, dan ben ik er wellicht toe veroordeeld dat ik het hefdak niet zelf kan plaatsen.

Zou een bedrijf als FSL (het meest betaalbare slaaphefdak wat ik in NL kan vinden) wel heel de papierhandel op orde hebben?

En een bedrijf als Westfalia, leveren ook veel in Dtsland, lijkt me dat die daken Tuv goedgekeurd zijn? (in Dtsland zijn ze daar nogal "geil" op....)
Westfalia is dan wel gelijk bijna 2x zo duur als die FSL....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

jan2009 schreef:
Sjoerds schreef: Ik denk dat als je inderdaad een groot slaaphefdak wilt, je beter kunt kijken voor een kant en klare. Zoiets als in de link die ik meestuurde bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ze zoiets zelf kunt (laten) maken voor dat geld.
.
Ehh, ze praten over een 2.0 TDI Comfortline van bouwjaar 1992.
Wat mag dat dan wel niet wezen?

En een carrosserie van 1992 ? daar zal je knap werk aan hebben.

Dan kan je beter gaan zien of de volgende er nog is
https://www.nkc.nl/vraag-aanbod/campers ... jsMax=2501
Mooi ding, maar dat valt denk ik een beetje buiten het budget.
Althans er is nog geen budget vast gesteld. Ik ben een beetje een begroting aan het maken voor mijzelf, zodat ik ineens een min of meer totaalplaatje heb, waarna we het budget kunnen vaststellen :lach
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Sjoerds schreef:Kenteken gechecked en is een 2.4 vijfcilinder met 78 pk. Ds in ieder geval beter dan een 1,9...

Maar persoonlijk gaat er voor mij niks boven de 102 pk TDI, maar die rode is wel even 5000 euro duurder. Is een heel ander prijsklasse. Onder de 10.000 is er niet zoveel te vinden
Ja, als je zoekt op fabrieks-campers en je bent kritisch, dan vind je eigenlijk niks onder de 10...

Of ik moet gaan kijken naar een Ford ofzo, maar dat was ik nou niet echt van plan :politie
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Henny M »

Tip? Net terug van vakantie met onze T4 Westfalia maar hij is nu te koop. Waarom? We zijn inmiddels tegen de 60 en dan wordt wat meer ruimte toch gewenst. Deze T4 is van orgine een Caravelle uit 1999 en is door mijzelf omgebouwd naar een "originele" T4 Westfalia. Inrichting hefdak etc..
alles afkomstig uit een schade T4 Westfalia. 250000km Vraagprijs € 15000,= kenteken 3-KZZ-46.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Hallo Henny M,

Dank voor het aanbod, helaas nogal boven budget.

Kort na het maken van dit topic kwam ik een oude kennis tegen en op onverklaarbare wijze kwam het er op dat hij een T3 camper te koop heeft.
(bijna) helemaal hard en voor een mooie prijs.

moet alleen links en rechts wat op frissen, maar dat is geen probleem.

dus nu zijn wij daar over 'bezig'
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Nou, de T3 gaat het hem niet worden.
Hoewel hij er aardig uit ziet, denken wij dat het bij slecht weer snel nogal krap is met zo'n "standaard" Westfalia indeling.
Ondanks het vaste hoge dak.

Dan doet zo'n T4 met hoog dak en de keuken achterin heel wat ruimtelijker aan. Minder opgehokt.

Zoals deze http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =lr&pos=30

Is deze alleen niet een beetje aan de dure kant?
Er staat er nog 1 met een vraagprijs 50 euro duurder, maar die heeft nog een ingebouwd toilet en is 6 jaar jonger (of die is te goedkoop, dat kan ook :bifun )
Maar goed, wij hoeven geen toilet in onze buscamper, kost alleen maar ruimte. ruimte die we, in onze ogen, beter kunnen gebruiken.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie