Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Multivan Generation »

En nu?
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Verder speuren en onderzoeken wat voor ons zou moeten gaan werken.

En of een buscamper het inderdaad voor ons gaat zijn (liefst VW) of dat we toch naar een kleine camper a-la Hymer oid "moeten"
En zo ja, wat voor type, indeling en hoog- of hefdak.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Multivan Generation »

Diegene waarvan je het linkje plaatste was een califonia tour,
dus die indeling is voor een westfalia zeker niet veel voorkomend.
Verder had die auto minstens 2x verkeerd op de krik gestaan gezien de felsnaden die ingedeukt waren.

Koop anders eens het blad campervans, misschien helpt dat wat.. :knipoog

Groetjes en succes met de afwegingen

Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Hanz »

En als je toch bij een buscamper wilt blijven dan kun je ook eens kijken naar een Ford Nugget (dit is misschien wel een beetje vloeken in de kerk). De Nugget is net even iets groter en qua prijs iets gunstiger, terwijl het dak en interieur gewoon Westfalia kwaliteit zijn. Kijk ook maar eens bij dit topic: viewtopic.php?f=23&t=54183#p388390
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door J.F.A. »

Multivan Generation schreef:Diegene waarvan je het linkje plaatste was een califonia tour,
dus die indeling is voor een westfalia zeker niet veel voorkomend.
Verder had die auto minstens 2x verkeerd op de krik gestaan gezien de felsnaden die ingedeukt waren.

Koop anders eens het blad campervans, misschien helpt dat wat.. :knipoog

Groetjes en succes met de afwegingen

Peter

Hoi Peter,

Dit is een Westfalia Club en beslist geen tour.

Groetjes

JFA :zwaai :zwaai
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Hanz »

Klopt, van buiten hetzelfde, allebei met lange wielbasis, maar de Club heeft een kontkeuken en de Tour een gewone zijkeuken (wel met een kastje extra).
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Wat zal de reden zijn dat deze niet zo snel verkocht wordt ? Lijkt me toch geen onaardige prijs?

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =lr&pos=15

En nog een vraag; is het duur om de lpg installatie te verwijderen? En de bus op brandstof benzine te zetten?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Multivan Generation »

Bus valt onder kwart-tarief,
dan heb je er dus voordeel bij,
als je een reikwijdte met LPG hebt en daarbij ook nog eens reikwijdte met benzine, mocht je geen LPG tankstation kunnen vinden.

Alleen op benzine rijdend schat ik het verbruik op 1liter op 6 km..
En als je die afstanden met LPG kunt wegrijden, dan is dat gunstiger voor de portemonnee..

Just my 2 cents.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef:Wat zal de reden zijn dat deze niet zo snel verkocht wordt ? Lijkt me toch geen onaardige prijs?

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =lr&pos=15

En nog een vraag; is het duur om de lpg installatie te verwijderen? En de bus op brandstof benzine te zetten?
Al wat oudere bus, weliswaar weinig kilometers maar volgens de advertentie wel wat roestproblemen. Ook in de keuken zie ik flink wat roest. Spiritusbranders in plaats van gas, moet je van houden (de advertentie heeft het over gasstel maar de foto laat anders zien). Geen standkachel te zien op de foto's. En volgens RDW 7 eigenaren gehad in de afgelopen 9 jaar, klinkt ook niet gunstig. Dus niet echt een lot uit de loterij en alles bij elkaar misschien toch wat aan de dure kant.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef:
Dropmans schreef:Wat zal de reden zijn dat deze niet zo snel verkocht wordt ? Lijkt me toch geen onaardige prijs?

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =lr&pos=15

En nog een vraag; is het duur om de lpg installatie te verwijderen? En de bus op brandstof benzine te zetten?
Al wat oudere bus, weliswaar weinig kilometers maar volgens de advertentie wel wat roestproblemen. Ook in de keuken zie ik flink wat roest. Spiritusbranders in plaats van gas, moet je van houden (de advertentie heeft het over gasstel maar de foto laat anders zien). Geen standkachel te zien op de foto's. En volgens RDW 7 eigenaren gehad in de afgelopen 9 jaar, klinkt ook niet gunstig. Dus niet echt een lot uit de loterij en alles bij elkaar misschien toch wat aan de dure kant.
Heb het na gevraagd, nadenroest en een slechte achterklep.

Roest in de keuken viel mij inderdaad ook op.

Ik snap dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten, maar deze laat ik maar even staan.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Dropmans schreef:Nou, de T3 gaat het hem niet worden.
Hoewel hij er aardig uit ziet, denken wij dat het bij slecht weer snel nogal krap is met zo'n "standaard" Westfalia indeling.
Ondanks het vaste hoge dak.

Dan doet zo'n T4 met hoog dak en de keuken achterin heel wat ruimtelijker aan. Minder opgehokt.

Zoals deze http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... =lr&pos=30

Is deze alleen niet een beetje aan de dure kant?
Er staat er nog 1 met een vraagprijs 50 euro duurder, maar die heeft nog een ingebouwd toilet en is 6 jaar jonger (of die is te goedkoop, dat kan ook :bifun )
Maar goed, wij hoeven geen toilet in onze buscamper, kost alleen maar ruimte. ruimte die we, in onze ogen, beter kunnen gebruiken.
Inmiddels is deze 'Club' 1.000 euro goedkoper geworden.....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Langzaam maar zeker komen we telkens wat verder in onze speurtocht.
We zijn er in ieder geval over uit dat het geen alkoofcamper oid gaat worden. het moet echt een buscamper worden.

Hoe langer ik op diverse verkoopsites rond kijk hoe meer types T4 met hoogdak ik voorbij zie komen. :knipoog
Vaak met keuken achterin, dus de keuze is reuze.
Zit af en toe ook naar de Nugget te loeren, maar uitstraling is gewoon minder van zo'n camper.

en natuurlijk de bussen a-la Pössl, maar die zijn nog reteduur (als je al een 4persoons-slaper kunt vinden)

Eigenlijjk zou er een een t4 California exclusive moeten zijn, met een stapelbed aan de achterzijde, i.p.v. een sanitaire ruimte.
Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef:Langzaam maar zeker komen we telkens wat verder in onze speurtocht.
We zijn er in ieder geval over uit dat het geen alkoofcamper oid gaat worden. het moet echt een buscamper worden.
...
Eigenlijjk zou er een een t4 California exclusive moeten zijn, met een stapelbed aan de achterzijde, i.p.v. een sanitaire ruimte.
Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Het lijkt erop dat je de zoektocht beperkt tot een buscamper op basis van een VW transporter. Een California Exclusive met stapelbed achterin bestaat niet dus daar hoef je niet naar te zoeken. Op deze site kan je alle uitvoeringen van de VW T4 buscampers terug vinden. Daarmee kan je wellicht beter bepalen welk type je precies zoekt. http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html
Ze zijn alleen niet allemaal in dezelfde aantallen gemaakt dus sommige uitvoeringen zijn moeilijker te vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Camper zelf bouwen of "kant en klaar" ??

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef:
Dropmans schreef:Langzaam maar zeker komen we telkens wat verder in onze speurtocht.
We zijn er in ieder geval over uit dat het geen alkoofcamper oid gaat worden. het moet echt een buscamper worden.
...
Eigenlijjk zou er een een t4 California exclusive moeten zijn, met een stapelbed aan de achterzijde, i.p.v. een sanitaire ruimte.
Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Het lijkt erop dat je de zoektocht beperkt tot een buscamper op basis van een VW transporter. Een California Exclusive met stapelbed achterin bestaat niet dus daar hoef je niet naar te zoeken. Op deze site kan je alle uitvoeringen van de VW T4 buscampers terug vinden. Daarmee kan je wellicht beter bepalen welk type je precies zoekt. http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html
Ze zijn alleen niet allemaal in dezelfde aantallen gemaakt dus sommige uitvoeringen zijn moeilijker te vinden.
Dank je, die site was eerder ook aan gekaart.

De sanitaire ruimte uit een Exclusive slopen en er een stapelbed maken is ook een beetje geld weg gooien denk ik...

We houden onze ogen ook zeker wel open voor andere merken, zoals de Ford of de Ducota's en dergelijke.
Alleen hebben de Fords die ik tot nu toe heb gezien, minder uitstraling, in de prijsklasse waar ik zoek. Zien er gauw een beetje oubollig uit (net als de Ducato's en aanverwanten)

Een t4 Reimo, met hoog dak. http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... e=lr&pos=2
Er staat slaapplaatsen tot en met 2, maar lijkt me dat kinderen ook in het dak kunnen toch?

hoewel deze er op de foto's netjes uit ziet, moet ik zeggen dat de Westfalia's er wel wat strakker, wat minder rommelig, uit zien aan de binnenkant.


Nou ja, we hoeven er niet a-la minute 1 te hebben. We speuren de komende tijd gewoon door.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie